- Eddig nem sikerült komolyabb eredményt elérned a Hungaroringen. Milyenek az érzéseid a pályával kapcsolatban?
Azért szeretem a Hungaroringet, mert technikás pálya, ahol egyáltalán nem könnyű összerakni egy jó kört. Bizonyos részei olyanok, mintha egy utcai pálya lenne, kanyar kanyar hátán, én pedig imádom a kihívásokat. Hogy mi az, amit nem szeretek? Az előzési lehetőségek hiányát! Még akkor sem könnyű itt előzni, ha nagyon jó az egyenesbeli tempód. Az utolsó néhány kanyarban túl sok leszorítóerőt veszítünk, nem könnyű követni a másik autót.
- Milyen eredményben reménykedhetsz véleményed szerint?
Ha minden jól megy, egy jó erős pontszerző helyezés összejöhet, a legjobb öt-hatban talán ott lehetünk. Tavaly például volt egy defektem, de előtte az ötödik helyen álltam, ami egy elfogadható eredmény lett volna. Ez is arra utal, hogy van esélyünk jó eredményt elérni itt. Ez a mostani egy új hétvége, és bármikor bármi megtörténhet. Hajtok, amilyen keményen csak tudok, a többit pedig majd meglátjuk.
- Nem mondhatjuk, hogy simán alakul az idei szezon a Williams számára. Akadnak jó eredmények, mint például a montreali dobogós helyezésed, de valami mégis hiányzik. Mi áll a háttérben?
Tényleg nincs könnyű szezonunk. Picit olyan az idei évünk, mint a hullámvasút. A legutóbbi néhány futam különösen nehéz volt. Elsősorban a versenytempó terén szenvedtünk, ami arra vezethető vissza, hogy komoly gondjaink vannak az abroncsok kímélésével. Ilyen a Formula-1, nehéz műfaj, ahol nem könnyű sikeresnek lenni. Silverstone-ban a teszt elég jól sikerült számunkra és remélhetőleg ez a segítségünkre lesz a közeljövőben.
- Azért a nehézségek közepette is vannak dolgok, amelyekben a Williams a legjobb. Ilyen például a kerékcsere, idén még senki nem tudott legyőzni benneteket ezen a fronton. Elárulhatsz valamit arról, hogy mi a titok nyitja?
A csapat sokat fektetett abba, hogy ezen a területen javulást érjünk el, mert két évvel ezelőtt még nagyon komoly gondjaink voltak a kerékcserékkel, a topcsapatokhoz képest szenvedtünk ezen a területen. Gyakorlás gyakorlás hátán volt a felkészülési időszakban és most, a versenyek között is, továbbá új felszerelést, egyebek mellett új légkulcsokat és emelőket fejlesztettek. Mostanára állt össze minden, a technikai és a felszerelés is, ennek pedig ez az eredménye. Hála az égnek, ezzel nincs többet gondunk.
- Mit tudsz ehhez hozzátenni Te magad?
A művelet sikeres végrehajtásához a versenyző szerepe is roppant fontos. Mi is hozzájárulunk a gyorsasághoz a magunk módján, például azzal, hogy a megfelelő helyen állunk meg a garázs előtt. Ez nagyon fontos, mert ha csak néhány centit rontasz, az máris másodpercekben mérhető időveszteséget eredményez. A szabadedzéseken sokat kell gyakorolni, hogy ezzel ne legyen gond, de rendszeresen gyakoroljuk azt is, hogyan lassítunk, amikor behajtunk a bokszutcába és hogyan gyorsítunk, amikor visszamegyünk a pályára. Mindennek tökéletesen kell működnie!
- Gyakran halljuk, hogy egy-egy versenyző a maga módján is megpróbálja ösztönözni, motiválni a csapat tagjait. Neked van valamilyen speciális módszered?
A versenyek előtt, mielőtt beszállok az autómba, általában körbemegyek a garázsban és kezet fogok mindenkivel. Jó versenyt kívánok nekik, igyekszem ezzel is motiválni őket. Függetlenül attól, hogy milyen eredményt érünk el, a futam után is mindig beszélgetek a srácokkal.
- Egy másik fénypontja volt a Williams idei szezonjának Baku, ahol a csapat mérései szerint 378 km/órás tempóval repesztettél. Ezzel átadtad a múltnak Montoya 2005-ös monzai, 372,8 km/órás nem hivatalos csúcsát és – szintén nem hivatalosan – a Forma-1-es történelem leggyorsabb pilótája lettél. Milyen érzés ilyen tempóval száguldani?
Semmi kétség, őrült tempó volt, de mindenképpen hozzá kell tennem, hogy annál a sebességnél már teljesen mindegy, hogy 360 vagy 370. Csak onnan lehetett érzékelni, hogy valamivel nagyobb a sebesség a normál versenytempónál, hogy Bakuban picit döcögős az aszfalt a célegyenesben, így szinte alig láttam a fékezést jelző táblákat, de legalább egyenesben volt, így nem okozott gondot.
- Kaptál bármiféle visszajelzést a többi versenyzőtől, más csapattagoktól itt a paddockban?
Csak néhány emberrel beszéltem erről azután, hogy a csapat közölte a saját mérés eredményét. Elsősorban a média részéről volt érdeklődés, de szerintem nem lett nagy sztori belőle.
- Beszéljünk a jövődről! Úgy tudjuk, hogy még nincs szerződésed sem a Williamsszel, sem más csapattal 2017-re.
Tényleg nem tudom, hol leszek és mit csinálok jövőre. Sok a pletyka, mint mindig a Forma-1-ben, ebben a sportban ez így normális, de szeretnék itt maradni a Williamsnél. Szerintem eddig is sok mindent elértünk együtt és biztos vagyok abban, hogy sok nagy dolog várhat még ránk.
- Ezt azt jelenti, hogy látod a potenciált a csapatban és elképzelhetőnek tartod, hogy a közeljövőben akár győzelmekért is harcolhatnátok együtt?
Úgy gondolom, hogy van erre esélyünk, igen! Ez a csapat híres arról, hogy mindig jól reagált a szabályváltozásokra, jövőre pedig komoly változások jönnek. A Williamsnek ilyenkor az autókkal mindig sikerült jelentős előrelépést elérnie. A szabályok változása komoly lehetőséget kínál a felzárkózásra. 2014-ben is közel jártunk párszor, volt néhány jó versenyünk tavaly is, így hiszek benne, hogy összejöhet a győzelem a közeljövőben.
- Nemrégiben említetted, hogy szeretnél jobban belefolyni a saját menedzsmented munkájába. Elégedetlen vagy a „gondviselőiddel”?
Nincs semmi gond a menedzsmentemmel, ugyanabban a felállás dolgoznak mögöttem, mint eddig. Didier Cotonra, Mika Häkkinenre és Toto Wolffra is ugyanúgy számíthatok, mint eddig. Pusztán arról van szó, szeretnék picit nagyobb szerepet a karrierem irányításában és fontos nekem, hogy közvetlenül is beszéljek a csapattal a jövőmről. Nincs semmi változás, csupán ennyiről van szó.
- Toto Wolff szerepe kapcsán sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy a kapcsolat akár azt is eredményezheti, hogy a jövőben akár gyári Mercedes-pilóta is lehetsz. Van ennek valóságalapja?
Talán összejön, talán nem. Majd az idő megmutatja! Toto egyáltalán nem elfogulatlan, ugyanakkor kétségeim vannak afelől, hogy egyedül ő dönt-e a versenyzői állításról. Szerintem a menedzsmentemtől mindent megkapok, de a többi rajtam múlik. Ha lesznek eredmények, akkor megnyílhatnak a lehetőségek. Toto egyébként, mint az sejthető, roppant elfoglalt fickó manapság, de tényleg nagyon jóban vagyunk.
- Tavaly sok pletyka volt azzal kapcsolatban is, hogy talán a Ferrarihoz szerződsz. Mit jelentenek az ilyen híresztelések? Zavaróak vagy inkább motiválnak? Nekünk picit úgy tűnt, hogy berágtál, pláne azok után, hogy az egészből nem lett semmi…
Lehet pozitív, de lehet nagyon negatív, roppant zavaró hatása is az ilyen helyzeteknek. Ha például a stábod, a szerelőcsapatod tagjaid azt olvassák rólad az újságokban, hogy egy másik csapathoz készülsz, az nem feltétlenül tesz jót a munkakapcsolatnak. A versenyzőnek persze jó, ha tudja, hogy más, nagy csapatok is érdeklődnek iránta, viszont végső soron csak az számít, csak az a fontos, hogy az adott időben éppen hol versenyzel.
- Végezetül: mire készüljenek a Williams szurkolók? Láttál-e már valamit a 2017-es autó terveiből?
Láttam néhány dolgot, de sok olyan van még, amit nem. Alapvetően az új szabályok, az új autók nagyon érdekesnek tűnnek, várom, hogy vezethessem az új kocsit.