DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

„Ha többször megtörténik, az már nem véletlen”

„Eljött az idő a változásra” - ezzel a címmel tette közzé bejegyzését a korábbi F1-es pilóta, Max Chilton, aki az elmúlt hónapok történései után elengedhetetlennek tartja a zárt pilótafülkék bevezetését.

A hétvégi IndyCar futamon Justin Wilson életét követelő baleset után az autósportok világában ismét napirendre került a pilóták fejének sebezhetősége. Az elmúlt években több ijesztő és tragikus baleset is történt amiatt, hogy vezetés közben a versenyző fejét nagy ütés érte - Felipe Massa még szerencsés volt 2009-ben a Hungaroringen, de ugyanabban az évben az F2-ben Henry Surtees, tavaly Suzukában Jules Bianchi, most Poconóban pedig Wilson halálos kimenetelű sérüléseket szerzett emiatt.

Úgy tűnik, napjainkban az együléses autókban igazán komoly sérülésveszélynek csak a versenyzők feje van kitéve, és most Max Chilton erős szavakkal fogalmazta meg, hogy szerinte a sportnak nincs más választása, mint napjaink legnagyobb veszélyforrásához alkalmazkodva valamilyen védőburkot építeni a pilóták feje fölé. A brit tapasztalatból beszél, hiszen ő maga is közel járt egy hasonló balesethez tavaly, a Marussia F1-es versenyzőjeként.  

chilton



„A sport egy újabb nagy tehetség elveszítését gyászolja egy ’rendhagyó’ baleset után. De akármennyire is igyekszünk a ’rendhagyó’ szót használni annak érdekében, hogy enyhítsük a fájdalmat vagy megpróbáljuk megérteni a történteket, a tény az, hogy ha valami egynél többször előfordul, akkor át kell gondolnunk a szó használatát” - hangoztatta Chilton, aki idén az IndyCar betétsorozatában, az IndyLightsban vezet. „Szeretett sportunk biztonsági szintje sokat javult az évek során, köszönhetően Jackie Stewartnak, az FIA-nak és Max Mosley-nak, ám most elérkezett az idő, hogy megtegyük a következő lépést a biztonság érdekében. Hatalmas tapasztalatának köszönhetően Charlie Whiting megfelelő ember arra, hogy segítsen nekünk ebben az FIA-val karöltve.”

„A sportunk bizonyos fokig mindig veszélyes marad, és ezt el kell fogadnunk. A nagy becsapódásokat nem akadályozhatjuk meg, ám egy sebezhető terület még mindig maradt, ez pedig a pilóta feje, és ezen a téren még tudnánk mit tenni. Tíz év múlva majd visszanézünk a mai állapotokra, mint ahogy most is visszatekintünk 20 évvel ezelőttre, és feltesszük a kérdést: mégis mit képzeltünk?”

„Én magam csak a múlt héten kezdtem el tanulmányozni az FIA fedett pilótafülkékkel kapcsolatot tesztjét, ami a YouTube-on is megtalálható, és amitől a formaautós versenyzőknek nem kellene tartaniuk. Nem szégyellem elismerni, hogy engem azóta aggaszt ez a helyzet, hogy éppen csak elkerültem a találkozást egy kerékkel a 2014-es Brit Nagydíj első körében. Nem lenne szabad, hogy egy ilyen nagyszerű ember, mint Justin Wilson tragikus elvesztése indítsa be ezt a folyamatot, de talán ez lesz majd Justin, Jules és Henry hagyatéka.”

„Összetartó közösségként képesek vagyunk megoldást találni. És igen, lesznek negatívumai, de a pozitív hatások túlsúlyba kerülnek azáltal, hogy életeket mentünk meg vele.”

A lassításban látható, hogy milyen közel volt a kerék Chilton fejéhez Kimi Raikkönen tavaly silverstone-i balesete után
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: