DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
WEC

Jön a Le Mans: 6 márka a GT-mezőnyben

A megszokott Le Mans előtti nagy mezőnybemutató cikkünket idén az áttekinthetőség kedvéért két részre osztottuk: a maiban a GTE-kategóriák 34 egységével, s 102 pilótájával kezdünk.

Folytatódik a Le Mans-i 24 órásra készülő sorozatunk: ezúttal a GT-kategóriák mezőnyét mutatjuk be. A versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.

gtpro



AF Corse
Ferrari 488 GTE Evo

afcorse-51

#51 James Calado / Alessandro Pier Guidi / Daniel Serra
#71 Sam Bird / Davide Rigon / Miguel Molina

A győzelemre hosszú-hosszú évek óta hiába váró Ferrari idén csak két egységet küld harcba, azokat viszont változatlan felállásban – nem meglepő, hogy ezt a kifejezést igen sokszor használjuk majd a cikkben, hiszen a tavalyi és az idei Le Mans ugyanannak a WEC-szezonnak, a „szuperszezonnak” a részei. Az AF Corse tavaly nyár óta nem tudott futamot nyerni a WEC-ben, s bár a tabellán a Porschék mögött a „best of the rest” pozíciója az övék, ennél alighanem többre vágynak az AF Corse-nál. Bizakodásra legföljebb Caladóék spái második helye adhat okot, de a mérleg „kontra” feliratú serpenyője a nehezebb, ha a Le Mans-i esélyeket mérlegeljük.

Corvette Racing
Chevrolet Corvette C7.R

corvette-64

#63 Jan Magnussen / Antonio Garcia / Mike Rockenfeller
#64 Oliver Gavin / Tommy Milner / Marcel Fässler

Immár húsz éve, 2000 óta szerepelnek a Corvette-ek a Le Mans mezőnyében, s a hatból négy pilóta is régi motorosnak számít: Gavin 2002, Magnussen 2004, Garcia 2009, Milner pedig 2011 óta versenyez a sárga szörnyetegek volánja mögött a La Sarthe-on (mind többszörös kategóriagyőztesek), míg hozzájuk az elmúlt években két Audi-menekült csatlakozott, a háromszoros összetett győztes Fässler, és az egyszeres győztes Rockenfeller. Szenzációsan erős a felállás, s a Garcia–Magnussen kettős formája is biztató, hiszen a hazai endurance-sorozat, a WTSC második helyén állnak – igaz, egyelőre még győzelem nélkül. Tavaly lemaradtak a Le Mans-i dobogóról, idén újra nekiveselkednek, hogy szép eredménnyel búcsúztassák a C7.R modellt.

Ford Chip Ganassi
Ford GT

ford-66

#66 Stefan Mücke / Olivier Pla / Billy Johnson
#67 Andy Priaulx / Harry Tincknell / Jonathan Bomarito
#68 Joey Hand / Dirk Muller / Sebastien Bourdais
#69 Ryan Briscoe / Richard Westbrook / Scott Dixon

A Ford az idei Le Mans-on búcsúzik az endurance-világbajnokságtól, s e rövid szakaszt úgy akarják lezárni, ahogy kezdték: egy 24 óráson aratott győzelemmel. A négy autó gyönyörű festésével biztosan kitűnik majd a mezőnyből, de hogy ugyanezt a tempóról is elmondhatjuk-e, az erősen kérdéses: a WEC-ben utoljára a tavalyi Le Mans előtt nyertek, a két amerikai autó a WTSC-ben még szintén nyeretlen, s a teszteken sem villogott a kék ovál – igaz, mind közül talán ez a legkevésbé fontos érv. A négy autó tizenkét pilótája között csak egy változást látunk tavaly óta: Tony Kanaan-t az Európában viszonylag ismeretlen Jonathan Bomarito váltotta, aki Billy Jonhson mellett a Ford másik Gold besorolású versenyzője.

BMW Team MTEK
BMW M8 GTE

bmw-82

#81 Martin Tomczyk / Nicky Catsburg / Philipp Eng
#82 Augusto Farfus / Antonio Felix da Costa / Alexander Sims

A teszteken minden volt, csak biztató nem a WEC-től egyetlen szezon némi meglepetésre búcsúzó bajor gyártó formája, akik ezúttal sem hagytak fel a felállásuk folyamatos forgatásával. A #81-es egység változatlan összeállításban tér vissza, a #82-esben viszont immár hiába keresnénk Alexander Simset, akinek helyén a gyártó amerikai programjában szereplő Jesse Krohn ejti meg Le Mans-i bemutatkozását. Az óceán túloldalán a BMW idén behúzta Daytonát, elsősorban ez ad reményt a szép búcsúra.

Risi Competizione
Ferrari 488 GTE Evo

risi-89 

#89 Pipo Derani / Oliver Jarvis / Jules Gounon

Ezen a néven egy év kihagyás után tér vissza Le Mans-ba és a Pro-kategória mezőnyébe Giuseppe Risi csapata, méghozzá egy nagyon izgalmas felállással: az egyaránt a WTSC prototípus-kategóriájában versenyző Derani és Jarvis mellett (utóbbi nem mellesleg négyszeres összetett dobogós Le Mans-ban) az oroszlánkörmeit már több fronton megvillogtató Jules Guonon vezeti a megszokottól eltérően kék színekben pompázó autót. A kategória egyetlen privát alakulataként meglepő lenne, ha a dobogó környékére kerülnének, de semmiképp sem lehetetlen – 2016-ban például komoly csatára kényszerítették a Fordot a győzelemért, igaz akkor még egy teljesen más trióval.

Porsche GT Team
Porsche 911 RSR

porsche-91-2

#91 Gianmaria Bruni / Richard Lietz / Frederic Makowiecki
#92 Kevin Estre / Michael Christensen / Laurens Vanthoor
#93 Nick Tandy / Patrick Pilet / Earl Bamber
#94 Romain Dumas / Timo Bernhard / Sven Muller

Ritkán nevezhetünk meg ennyire egyértelmű esélyest a GTE Pro-kategóriában: a két „európai” Porsche WEC első két helyét foglalja el a szezonzáró előtt, míg az amerikai párosok az 1. és a 3. pozícióban állnak a WTSC tabelláján, ráadásul tavaly kettős győzelmet aratott a gyártó Le Mans-ban – és a négy autó miatt a számok is mellettük szólnak, hiszen csak a Ford érkezett hozzájuk hasonlóan nagy kontingenssel. Le Mans-i kategóriagyőztesek, két összetett győztes, valamint WEC-bajnokok az autókban – a riválisok elsősorban abban bízhatnak, hogy bajba kerülnek a 911-esek…

Aston Martin Racing
Aston Martin Vantage AMR

aston-97

#95 Darren Turner / Nicki Thiim / Marco Sorensen
#97 Alex Lynn / Maxime Martin / Jonathan Adam

Változatlan az Aston Martin felállása tavalyhoz képest, és ez az ő esetükben mindenképpen pozitívum, hiszen nagyon erős, rutinos, s többségükben a márkához szorosan kötődő versenyzőkről beszélhetünk esetükben. A tavalyelőtti győztes autóból a 2003 óta egy Le Mans-t se kihagyó Turner az egyik, Adam pedig a másik egységet igyekszik a csúcsra juttatni, a megszokott dán duó, illetve a Lynn, Martin kettős társaságában. Ha valami rontja az esélyeiket a Porschével és a Forddal szemben, az legföljebb az autószám lehet, azt viszont, hogy az új Vantage levetkőzte a gyermekbetegségeket, a kínai és a belga WEC-futamgyőzelem bizonyítja. A tavalyi keserűség után idén sokkal szebb reményei lehetnek a briteknek.

gtam

Spirit of Race (AF Corse)
Ferrari 488 GTE

spirit-54

#54 Giancarlo Fisichella / Francesco Castellacci / Thomas Flohr

A hosszú éveken át a Risivel versenyző Fisichella a szuperszezonra tért vissza a WEC-be, de immár nem a „nagy” AF Corse, hanem az olasz istálló amatőr kategóriás ügyfélcsapatához, a Spirit of Race színeiben. A tavaly a kategóriát a második helyen záró egység a listavezető Project 1 legközelebbi kihívója a WEC-tabellán, s ha a GT3-as Európa-bajnok Castellacci és a VistaJet-alapító Flohr fel tudják venni Fisico tempóját, akár még a bajnoki címet is megszerezhetik.

Team Project 1
Porsche 911 RSR

project-56

#56 Jörg Bergmeister / Patrick Lindsey / Egidio Perfetti

A Porsche Szuperkupából érkező német alakulat újoncként szerezhet bajnoki címet a WEC-ben – persze ehhez a Dempsey-Proton istállót sújtó büntetés is kellett. A tavalyi debütálás nem sikerült különösen jól, azóta viszont magabiztos teljesítményt nyújt a trió, melynek vezére a 2004-ben kategóriagyőztes gyári Porsche-ász Bergmeister, míg az ebben a kategóriában kötelezően szerepeltetendő bronzkategóriás úrvezető a Perfetti Van Melle cég igazgatója – versenyzőként maga is belekóstolt a Szuperkupa küzdelmeibe. És külön érdemes felhívni a figyelmet az idei Le Mans egyik legextrémebb festésére!

Car Guy Racing
Ferrari 488 GTE

carguy-57 

#57 Kei Cozzolino / Takeshi Kimura / Come Ledogar

Debütálásra készül a világ legnagyobb autóversenyén a kategória egyetlen ALMS-ből érkező tagja. Az ázsiai sorozatban minden futamot megnyert az alakulat, s bár Cozzolino és Kimura elveszítették állandó partnerüket, Caladót, a helyére érkező korábbi McLaren-pilóta, a Blancpain endurance-sorozat 2016-os bajnoka, Come Ledogar személyében erős helyettest találtak. Takeshi Kimura, az „autós srác” élete nagy álmát teljesíti a Le Mans-i részvétellel – a sárga Ferrari valószínűleg sokak kedvence lesz a kategóriában.

Kessel Racing
Ferrari 488 GTE

kessel-83 

#60 Claudio Schiavoni / Sergio Pianezzola / Andrea Piccini
#83 Rahel Frey / Michelle Gatting / Manuela Gostner

Két autóval mutatkozik be Le Mans-ban a 2010-ben elhunyt egykori F1-es pilóta nevét viselő svájci alakulat: az egyikben kizárólag olasz, a másikban kizárólag hölgyversenyzők foglalnak helyet – utóbbira 2010 óta nem volt példa, s akárcsak kilenc évvel ezelőtt, a svájci Rahel Frey most is ott lesz az autóban. Ez az autó két forduló után az ELMS negyedik helyén áll kilenc résztvevőből, míg a másik az utolsón, s Le Mans-ban is ők lehetnek az erősebbek: a #60-as egység legföljebb a 2011-ben GT-világbajnoki bronzérmet szerző Piccini rutinjában bízhat. A Kessel jövőre legalább egy autót már a WEC-ben tervez indítani, amire a lehető legjobb ráhangolódás lehet az idei 24 órás.

Clearwater Racing
Ferrari 488 GTE

clearwater-61 

#61 Matt Griffin / Luis Perez Companc / Matteo Cressoni

A tavalyi felállásból csak Griffin maradt meg a szimpatikus szingapúri csapatnál, akik ezzel a versennyel búcsúznak a WEC küzdelmeitől. A Le Mans-ba egyaránt több év távollét után visszatérő Companc és Cressoni megbízhatóságán múlhat elsősorban, hogy szép hattyúdala lesz-e az idén a szokottnál valamivel visszafogottabb festést pályára vivő alakulatnak.

WeatherTech Racing
Ferrari 488 GTE

weathertech-62 

#62 Toni Vilander / Rob Smith / Cooper MacNeil

A kategória egyetlen, a WTSC-ből érkező tagja könnyedén elhappolhatja a végső győzelmet a WEC- és ELMS-egységek elől, hiszen a korábbi kategóriagyőztes Scuderia Corsa által felkészített Ferrarit egy nagyon erős trió vezeti: a kétszeres Pro-kategóriagyőztes Vilander személyében van egy igazi klasszisuk, a kötelezően szerepeltetendő ezüst és bronz besorolású versenyzők pedig szintén rendelkeznek a kellő tapasztalattal.

MR Racing (AF Corse)
Ferrari 488 GTE

mr-70

#70 Olivier Beretta / Eddie Cheever III / Motoaki Ishikawa

A hatszoros kategóriagyőztes és tizenegyszeres kategóriadobogós Beretta minden rutinja is kevés lehet ahhoz, hogy a japán Ishikawa és felesége nevének kezdőbetűit viselő csapat autója megcélozza a dobogót. Az úrvezető-tulajdonosnak egyszerűen nincs meg a kellő tempója, s az egykori F1-es Cheever hasonnevű fia sem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket. Egy tisztességes célba érés már szép eredmény lenne az AF Corse támogatásával induló csapattól.

Dempsey-Proton Racing
Porsche 911 RSR

dempsey-proton-77

#77 Julien Andlauer / Matt Campbell / Christian Ried
#88 Matteo Cairoli / Giorgio Roda / Satoshi Hoshino
#99 Patrick Long / Niclas Jönsson / Tracy Krohn

A kategória abszolút esélyese a mezőnyben egyedüliként három autót indító alakulat: Dempsey-ék nem csupán az ELMS-t vezetik, de a tavalyi Le Mans óta mindent megnyert a #77-es autó a WEC-ben is – csakhogy egy technikai szabálytalanság miatt elvették az első négy futamon szerzett pontjaikat. Fölényüket mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egy nyolcfutamos szezonban még így is van – legalábbis matematikai – esélyük a bajnoki címre. Elsősorban a #77-es autó számít favoritnak természetesen, de a #88-as is mutatott már szép eredményt a WEC-ben. Ami a #99-est illeti, ez nem más, mint Tracy Krohn (és állandó partnere, Niclas Jönsson) megszokott zöld versenygépe – tőlük elsősorban a célba érés lehet az elvárás. FRISSÍTÉS: Krohnék az amerikai úrvezető balesete miatt nem csupán célba érni, de elrajtolni sem tudnak az idei versenyen.

Proton Compitetion
Porsche 911 RSR

proton-78

#78 Vicent Abril / Louis Prette / Philippe Prette

A negyedik Proton-autó az ELMS-ből érkezik, de akárcsak Krohnék, csak névleg, hiszen ez a felállás (és ez a rajtszám) nem jelenik meg az európai sorozatban. A tisztán monacói egységet egy apa-fiú páros, és a korábbi Bentley Boy, Abril alkotja – utóbbi a legnagyobb név, 2015-ben bajnok lett a Blancpain Sprint-kupában, két évre rá pedig második az endurance-sorozatban.

JMW Motorsport
Ferrari 488 GTE

jmw-84

#84 Jeff Segal / Rodrigo Baptista / Wei Lu

A tavalyelőtti győztes az egész Le Mans egyik legütősebb festésével és egyik legrutintalanabb felállásával érkezik: Segal három ízben indult a 24 óráson, sőt 2016-ban kategóriagyőztes is lett a Scuderia Corsával, a másik két versenyző most mutatkozik be. Bizakodásra az adhat okot, hogy Baptista összetett, a másik két pilóta pedig kategóriagyőzelmet ért már el idén a Blancpain GT World Challenge America szériában, s az ELMS-ben is jól kezdtek – igaz, Baptista helyén a rutinosabb Cressonival.

Keating Motorsports
Ford GT

keating-85

#85 Jeroen Bleekemolen / Felipe Fraga / Ben Keating

Több szempontból is különleges az úrvezető Ben Keating alakulata: az idei mezőny egyetlen csapata, mely csak a 24 órásra nevezett be (és nem valamely bajnokságból érkezik), ez az első privát alakulat a Ford GT-vel, s ez egyúttal azt is jelenti, hogy tavaly óta nem csupán versenyzőt cseréltek (Stolz helyére a Stock Car Brasil 2016-os bajnoka, Felipe Fraga érkezett), hanem autót is, hiszen tavaly még a Risi partnereként vettek részt a versenyen. A kategória egyik sötét lova a lila Ford, mely akár a véfső győzelemre is esélyes lehet – ami egyúttal további privát szerepléseket jelenthet a GT-nek a gyár távozása után.

Gulf Racing
Porsche 911 RSR

gulf-86

#86 Thomas Preining / Ben Barker / Michael Wainwright

A tulajdonos Wainwright és a Gold besorolású Ben Barker az állandóságot képviseli a Gulf-Porschében, a harmadik versenyzőt viszont ismét lecserélték tavaly óta: az érkező 20 esztendős Preining a Porsche Szuperkupában bronzérmes, a német Porsche-kupában pedig bajnok lett tavaly. Az igazán nagy eredmény azon múlhat, megremeg-e Wainwright keze…

TF Sport
Aston Martin Vantage GTE

tf-90

#90 Euan Hankey / Charlie Eastwood / Salih Yoluc

Az előző generációs Vantage búcsúversenyén nem csupán a „gyári” alakulattal kell számolni, hanem a mezőny egyetlen privát Astonjával is: a szuperszezon eddigi hét versenyén négy második helyet szereztek, s ha nem esnek ki tavaly Le Mans-ban, az első számú bajnokesélyesnek számítanának. Ilyen előjelek után semmiképpen sem szabad leírni a teljes mezőny legrégebbi autójával induló alakulatot.

Aston Martin Racing
Aston Martin Vantage GTE

aston-98

#98 Pedro Lamy / Mathias Lauda / Paul Dalla Lana

A Dempsey-Proton hatalomátvétele előtt a kategória abszolút királyának számított a LaLaLa-trió, csak éppen a Le Mans-győzelem nem jött össze sosem – elsősorban az úrvezető Dalla Lana miatt, aki az elmúlt négy évből háromszor ejtette ki csapatát, kétszer az élről, 2015-ben ráadásul a legutolsó órában. Az alakulat visszaesését mi sem mutatja jobban, mint hogy a privát TF Sport már előttük van a bajnokságban – persze mi lenne jobb hely egy nagy visszatérésre, mint a La Sarthe?

Beharangozó sorozatunk első részében a Le Mans rekordjairól és rekordereiről, a másodikban pedig a mezőny egykori F1-es pilótáiról olvashatsz.

Ajánlunk a figyelmetekbe néhány további olvasnivalót a Le Mans-i 24 órás történetéről:

Az igazi legendák

Csodálatos versenygépek

Fekete lapok

A legnagyobb sztorik

Beharangozó sorozatunk a hétvégi Le Mans-i 24 órásra, melyről folyamatos élő szöveges közvetítést olvashattok a Formula.hu-n, pénteken az LMP-mezőny bemutatásával zárul.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: