DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
WEC

Ez lehetett az oka Kubica WEC-től való visszalépésének

Mint ismeretes, a múlt héten meglepő hír látott napvilágot. Az LMP1-es ByKolles Racing szerződtetett versenyzője, Robert Kubica bejelentette, hogy mégsem tér vissza a pályaversenyzéshez. A lengyel nem adott hivatalos magyarázatot, de az alábbi forgatókönyv tűnik a legvalószínűbbnek.

A motorsportok világában tiszavirág életűnek számító WEC-kaland tavaly novemberben vette kezdetét Kubica számára, amikor a ByKolles csapat meghívta őt a WEC kifejezetten újonc pilóták számára tartott év végi tesztjére Bahreinbe. A lengyel pilóta, miután tavaly nem jött össze a WRC-s indulás, elkezdte újra kipróbálni magát pályaversenyeken, méghozzá a Renault Sport Trophy sorozatban, továbbá a mugellói 12 és a dubaji 24 óráson is rajthoz állt, és úgy nézett ki, hogy ezek előszelei egy komolyabb, WEC-s indulásnak.

kubica2



 

A hivatalos teszt után a lengyel pilóta arról számolt be, hogy jól érezte magát a ByKolles LMP1-es autójában, és a 2011-es ralibalesetében megsérült alkarja sem hátráltatja a vezetésben. Februárban a felek hivatalos közleményben tudatták, hogy megállapodtak, és Kubica rajthoz áll a csapattal a teljes 2017-es WEC-szezonban, beleértve a híres Le Mans-i 24 órás futamot is. Több bíztató nyilatkozat után, miszerint Kubica 100%-osan készen áll a feladatra, és alig várja a szezonkezdetet, úgy tűnt, hogy az oly sok mindent átélt F1-es futamgyőztes végre visszakerül az aszfaltozott versenypályák közelébe és újra sikereket érhet el.

Azonban a tél során, illetve a Monzában tartott prológon Kubica WEC-es elképzelései 180 fokos fordulatot vettek. A kétnapos esemény előtt még semmi jele nem volt egy esetleges visszalépésnek. Viszont ezen a monzai előszezoni teszten, egy héttel a szezonnyitó silverstone-i 6 órás előtt a ByKolles mondhatni mclaren-hondás szintre emelkedett, vagyis inkább süllyedt le. Először az április 1-jei nyitónap tréfálta meg alaposan az elsőként tesztelő Oliver Webbet, aki különböző problémák miatt csupán 6 kört tudott megtenni. Az ezt követő tesztnapon Kubica volt a soros, és bár hiába hangoztatta a csapat, hogy az előző napon csak kisebb meghibásodások miatt vesztegelt az autó a nap nagy részében a bokszban, a lengyel még csak ki sem tudott gurulni a pályára. Így a csapat mérlege 7 megtett kör volt két nap alatt, és ne felejtsük el, hogy a Hosszútávú Világbajnokságon járunk. Valószínűleg ezt megtapasztalva szakadhatott el Kubicánál a cérna, mondván „nem lesz ő Fernando Alonso”, és a prológus után meghozta a döntést a szakításról.

A ByKolles Racing a temesvári születésű román-német kettős állampolgár Colin Kolles csapata, és bár végzettségét tekintve fogorvos, nevét jól ismerhetjük a Formula-1-ből. Mivel Kolles nem sokáig praktizált, és inkább a versenycsapatai üzemeltetésével foglakozott, 2005-ben kinevezték a Jordan vezérigazgatójává. Az évek során a csapat futott Midland, Spyker, majd végül Force India néven is, és egészen 2009-ig Kolles töltötte be ezt a pozíciót, amikor is Vijay Mallya egy személyben átvette a csapat összes vezető szerepkörét. Ezután Kolles kis időre a hosszútávú versenyzés világa felé fordult, majd ide is tért vissza, miután előbb a HRT-nél, majd a Caterhamnél is szerepet vállalt. Továbbá Kolles volt az egyik ötletgazdája a Forza Rossa Racingnek is; igen, annak a román F1-es istállótervezetnek, amely végül mégsem kapta meg a szükséges támogatásokat pár évvel ezelőtt, hogy aztán a Haasszal együtt 2016-ban bemutatkozhassanak a Formula-1-ben.

kubica3

A kudarcba fulladt projekt után Kolles végül visszatért a hosszútávú versenyzéshez, és a WEC LMP1-es kategóriájához csatakozott, mint második privát csapat a Rebellion Racing mellett. A svájci óragyártó istállójával ellentétben viszont Kollesék nem kettő, hanem csupán egy autót indítottak, viszont ők is az AER V6-os, nem hibrid turbómotorjait használták. Habár egyszer sem tudták felülmúlni riválisukat, mégis maradtak az idei szezonra is az LMP1-ben, amely igencsak megfogyatkozott az Audi kivonulásával, illetve a Rebellion LMP2-be való visszalépésével. Így jelenleg a Toyota és a Porsche mellett ők a harmadik és az egyetlen privát csapat a sorozatban, emellett erre az évre motorszállítót is váltottak, a Nissan V6-os, továbbra sem hibrid turbómotorját szerelték be az egyetlen autójukba.

Valószínűleg ez a váltás lehetett az oka annak, hogy a monzai prológon hibák léptek fel, márpedig ez nem meglepő, mivel ismerjük, hogy miként végződött a Nissan legutóbbi LMP1-es próbálkozása... A silverstone-i 6 órásra viszont némiképp összeszedte magát a csapat, hiszen nem hátráltatta őket műszaki probléma, viszont a tempóhiány annál nagyobb gondot jelentett. Az időmérőn az LMP1-es pole pozíciót megszerző 7-es Toyotához nyolc, míg az LMP2-es kategóriában első autóhoz egy másodperc hátrányban volt a ByKolles-autó, sőt az egyik „ősi rivális”, immáron LMP2-es 31-es Rebellion is be tudott jönni eléjük. Végül a vasárnapi versenyt is bírta a technika, és egészen a 155. körig meg sem álltak a száguldással, amikor is egy LMGTE-autóval való ütközés miatt fel kellett adniuk a szezonnyitót.

Mivel Kubicának nem voltak problémái a kezével a tavalyi teszten, illetve ő is pozitívan nyilatkozott az alkalmasságáról, csak a csapattal, pontosabban az autóval való elégedetlenség lehet a lengyel sztár visszalépésének oka. Lengyel forrásaink szerint, bár nyíltan nem mondta ki, Kubica már a tavalyi bahreini teszten sem volt teljesen megelégedve az autóval. Könnyen elképzelhető, hogy egykori topversenyző révén nem nyerte el a tetszését a Nissan motorral hajtott járgány, annak gyengesége és megbízhatatlansága miatt (és azt se felejtsük el, hogy „elavult”, nem hibrid technológiát használnak), és ezért bontotta fel a szerződését.

kubica1

Nyilvánvalóan Kubica tisztában volt vele, hogy egyetlen LMP1-es privát autókét kibérelik majd az ötödik helyet a két-két Toyota és Porsche mögött, hacsak nem történik valami meghibásodás vagy baleset az ellenfelek részéről, de miután a prológon szembesült a rendkívül gyenge formával, és azzal, hogy az autó még egy LMP2-es prototípusnál is lassabb lehet, a távozás mellett döntött. Az ő részéről logikus, hogy nem kíván egy eredménytelennek látszó projekt részese lenni, de arra is gondoljunk, hogy ennyi idősen (32 éves) már nem engedheti meg magának, hogy egy szezont csak úgy kihagyjon, feltéve, ha komolyan versenyezni szeretne még. Ha végigvezette (végigszenvedte?) volna az idei szezont, de szemmel láthatóan kihozta volna a gépből a maximumot, akkor jövőre akár a Porschétól vagy a Toyotától is érkezhetett volna ajánlat.

Vagy lehet, hogy még mindig érkezhet? Kubica a Facebookon megosztott közleményében azt írta, hogy nagyon nehéz volt meghoznia ezt a döntést, lemondani egy ilyen erős bajnokságban való szerepésről, és reméli, hogy a búcsú nem végleges. Márpedig ha a lengyel pilótát tényleg ennyire lenyűgözte a széria, és a menedzsere sem rest, akkor javában tárgyalhatnak még akár az idei Le Mans-i 24 óráson való részvételről, hiszen a legendás versenyre több csapat is indít egy extra autót. Bár az LMP1-ben már papíron az összes hely elkelt, pár LMP2-es és LMGTE-csapatnál, sőt élcsapatnál még mindig akad néhány ülés. Ráadásul ebben a két kategóriában is olyan nevekkel találkozhatunk, mint Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello, Nelson Piquet Jr., Nicolas Prost, Bruno Senna, Vitaly Petrov, vagy Sebastien Bourdais. Ez egy kiváló döntés lenne a lengyel részéről, és nem csak azért, mert „jobb, mint a semmi” és így nem töltené el versenyzés nélkül az évet (bár valószínűleg idén is fog vendégszerepelni pár sorozatban). A legendás versenyen való részvétel során rengeteg tapasztalatot gyűjthetne, és egy esetleges jó teljesítmény pedig akár a Porsche vagy a Toyota érdeklődését is felkeltheti. Ha pedig csak a ByKolles autójával volt problémája, és nem a sorozattal, akkor simán elképzelhető a folyatás, hiszen melyik az a csapat, aki visszautasítaná egy szolgálatra kész Robert Kubica jelentkezését?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: