DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 26. szombat

Tom Coronel fia bekerült a Red Bull juniorprogramjába!

A 13 esztendős Rocco Coronel, a túraautós közönségkedvenc Tom Coronel fia pályafutását ezentúl a Red Bull fogja terelgetni, a gokartos tehetség ugyanis bekerült az energiaitalosok juniorprogramjába. A holland tehetség egy F4-es autót tesztelhetett Jerezben, s mivel megfelelő teljesítményt nyújtott, egy korábbi GP3-as versenygépet is kipróbálhatott, az eredmények pedig kellően meggyőzőek voltak, így megkapta a lehetőséget.

rocco-coronel-1

„Megtiszteltetés számomra, hogy a jerezi szétlövést követően engem választottak a Red Bull juniorversenyzői közé. Ez egy jól bevált program, amely már sok versenyzőt juttatott az autósport csúcsára. Az álmom természetesen az, hogy F1-es pilóta legyek, és ezzel a lehetőséggel ez az álom reálissá válik. Mindig is követtem a Red Bull versenyzőit, és figyeltem, hogyan fejlődtek a sportban, és most én is közéjük tartozhatok” – olvasható a közösségi médiában.

rocco-coronel-2

Rossi „nyugdíjasként” sem lassít: 100 km-es versenyt nyert a saját pályáján

Valentino Rossiék már hetedik alkalommal rendezték meg az immár visszavonult Doktor saját flat-track pályáján, a „Ranchon” a 100km Dei Campioni versenyt, amelyen ismét számos nagy név elindult: ott volt többek között Jorge Lorenzo, Maverick Vinales, Alex Rins, Iker Lecuona, Luca Marini, Marco Bezzecchi és Tito Rabat is.

A párosok által váltásban teljesített 100 kilométeres viadalt végül a „házigazda” és féltestvére, Marini nyerte meg, így ők pezsgőzhettek a dobogó legfelső fokán. Az ezüstérmet Elia Bartolini és Stefano Manzi, míg a bronzot Mattia Pasini és Lorenzo Baldassarri kaparintotta meg (a teljes eredménylistát ITT lehet megtekinteni).

Rossi aztán rövidesen négy kerékre vált: egy hónap múlva az Abu Dhabiban rendezendő Gulf 12 óráson indul egy GT3-as Ferrarival, szintén Marini, valamint jó barátja, ’Uccio’ társaságában – s ez csak a kezdete lesz a teljes szezonos GT-s kalandnak, amelynek pontos részletei azonban egyelőre még nem ismertek.

 

Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Legutóbb 1974-ben volt pontegyenlőség az utolsó futamot megelőzően

Miután Lewis Hamilton egy sokáig emlékezetes győzelmet aratott az első Szaúd-arábiai Nagydíjon és még a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, pontszámban utolérte Max Verstappent. Egyelőre még mindig a holland áll jobban több győzelmének köszönhetően, de ezzel már gyakorlatilag semmire sem megy. Az lesz a világbajnok, aki előrébb végez Abu Dhabiban, ha mindketten kiesnek, a hollandé a végső siker.

Utoljára 1974-ben élhettek át hasonló izgalmakat a száguldó cirkusz rajongói, akkor ugyanis a McLarennel versenyző Emerson Fittipaldi és a Ferrarival a vb-címre hajtó Clay Regazzoni érkezett meg azonos pontszámmal Watkins Glenbe. Végül a bajnoki címet a brazil pilóta szerezte meg, miután negyedik helyen futott be, Regazzoni pedig végig műszaki hibával küzdve két kör hátrányban fejezte be a szezonzárót, de ezeket a történéseket beárnyékolta Helmuth Koinigg halála, akit lefejezett a szalagkorlát a tizedik körben.

Kobayashi csapatfőnök lesz, Nakajima visszavonul

Hétfőn számos hír érkezett a Toyota WEC-csapatától. Kazuki Nakajima, aki már korábban bejelentette, a bahreini szezonzáró utolsó futama lesz az istállónál, most megerősítette, más sorozatban sem fog versenyezni a jövőben: 36 évesen, 25 versenyzéssel töltött szezon után visszavonul az autósporttól. A 2018-19-ben világbajnoki címet nyert japán máris megkezdte versenyzés után karrierjét, munkaadójától kapott fontos állást: a Toyota Gazoo Racing Europe alelnöki pozícióját.

A Toyota egyúttal megerősítette, hogy Ryo Hirakawa, a márka Super GT- és Super Formula-versenyzője veszi át a megüresedett helyet a #8-as autóban Sebastien Buemi és Brendon Hartley oldalán 2022-ben.

A harmadik bejelentés ezeknél is érdekesebb: Nakajima alelnöki posztja mellett Kamui Kobayashi is pozíciót kapott a versenyrészleg vezetésében, a WEC-gárda csapatfőnöki posztját. A kétszeres világbajnok nem hagy fel a versenyzéssel, továbbra is a #7-es autó legénységéhez tartozik Mike Conway és José Maria Lopez mellett, az újonnan létrehozott pozíció lényege éppen az, hogy versenyzői nézőpontot vigyen a gárda irányításába.

Pourchaire: Rendben vagyok, de Enzo megsérült, gyors felépülést neki!

Nagy balesettel indult a Formula-2-es szaúdi főfutama: Theo Pourchaire rajtrácson lefulladó autójába belerohant hátulról Enzo Fittipaldi – emiatt természetesen piros zászlóval megszakított a versenyt. A széria hivatalosan csupán annyit közölt a két pilóta állapotáról, hogy mindketten eszméletüknél voltak és mindkettejüket kórházba szállították.

Pourchaire aztán vasárnap késő este a Twitteren jelentkezett egy rövid poszttal: „Üdv mindenkinek! Csak el akartam mondani, hogy összességében jól vagyok! Pillanatnyilag nem tudom, hogy ez a szezonom végét jelenti-e. De nem ez a legfontosabb, hanem az, hogy nagy baleset volt és Enzo megsérült. Gyors felépülést kívánok neki!” – írta a fiatal francia. A Sauber akadémiájának tagja kapcsán amúgy Frederic Vasseur, az Alfa Romeo Racing csapatvezetője úgy nyilatkozott, hogy várakozásai szerint a pilóta rajthoz tud állni Abu Dhabiban.

„Hála mindenkinek az üzenetekért. Enzo ébren és tudatánál van, a kórházban pihen. A jobb sarka eltörött, de szerencsére a dolgok jobban állnak, mint először gondoltuk. Köszönet az FIA-nak, a csapatnak és minden orvosi személyzetnek itt Szaúd-Arábiában” – írta Pietro Fittipaldi, posztolva egy fotót is, amelyen látható: közvetlen közelről, a bokszfal túloldaláról figyelte, hogy a mentők kiszabadítják Enzót a célegyenes belső oldalán álló roncsból.

 

 

Hét percben a kaotikus dzsiddai futam legfontosabb momentumai

Szinte hihetetlen, de nagyjából a megszokott hosszúságúra sikerült vágni a hivatalos összefoglalót az első F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjról – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-futam-video

Baleset okozásáért behívták a stewardok Verstappent és Hamiltont

A Szaúd-arábiai Nagydíj nem ért véget a leintéssel sem: a második helyen beérő Max Verstappent berendelték a stewardok, magyar idő szerint 21:40-re meghallgatásra. A gyanú szerint a sportszabályzat 2 (d) cikkelyében szereplő IV. fejezet L függelékét sértette meg.

A függelék kimondja: „Baleset okozása, súlyos hibák ismétlődése vagy az autó feletti irányítás hiányának látszata (mint pálya elhagyása) jelentésre kerül a stewardok számára, és magával vonhat büntetéseket, beleértve bármely versenyző kizárását.”

A baleset okozása ez esetben azt az incidenst takarja, mikor Verstappen lassított Hamilton előtt – hogy átengedje pozícióját az egyes kanyar levágása után –, de a brit nem előzte meg, miután pedig a Red Bull tovább lassult, a Mercedes hátulról eltalálta az autót. Verstappen az előzmény miatt egy büntetést már a versenyt folyamán kapott, öt másodpercet adtak hozzá idejéhez.

Ugyancsak a sportszabályzat 2 (d) cikkelyében szereplő IV. fejezet L függelékére hivatkozva Lewis Hamiltont is berendelték, szintén 21:40-re.

Videó: Ijesztő rajtbaleset az F2-ben, Pourchaire és Fittipaldi kórházba került

Kaotikus versenye volt vasárnap a Formula-2-nek két piros zászlóval: az elsőt az eredeti rajtnál történt baleset miatt lengették be, amely során Enzo Fittipaldi a harmadik rajtkockában ragadt Theo Pourchaire autójába száguldott. Az ütközés után sem képeket nem vágtak be, sem hivatalos tájékoztatás nem érkezett az érintettekről: csupán egy órával a baleset után küldött az FIA közleményt, hogy a két versenyző tudatánál volt a becsapódás után és kórházba szállították őket.

„A versenyzőket azonnal ellátták a beavatkozó és orvosi csapatok. Öntudatuknál voltak, a mentőegységek szabadították ki őket. Mentőautóval és helikopterrel mindkettőjüket a Fahd Király Katonai Kórházba szállították Dzsiddában” – olvasható a közleményben.

A baleset képei a közvetítésben és egy bokszutca felől készített felvételen, amelyen sokkal érzékletesebb a becsapódás tempója:  

Oláh Gyárfás Jean Todtról: „Nem biztos, hogy lesz még egy ilyen karizmatikus élő legenda az elnök”

Az MNASZ elnöke, Oláh Gyárfás a napokban az FIA-t vezető, de rövidesen az utolsó ciklusát is befejező Jean Todttal vacsorázott együtt Milánóban, az erről közzétett posztban dicsérte a francia sportvezetőt:

Nagy baleset történt az F2-es főfutam rajtjánál

Csaknem 40 perces csúszással rajtolt a Formula-2 hétvégi versenye, és gyakorlatilag azonnal piros zászlóval kellett leinteni. Theo Pourchaire a harmadik rajtkockában ragadt. A mögötte induló autók többsége kikerülte, de Enzo Fittipaldi a 18. rajtkockából eltalálta és nagy erővel csapódott be. A versenyt szinte rögtön leintették piros zászlóval: a bokszba visszatérő autók között feltűnt egy mentő is, ami aggasztóvá tette a látottakat. Az érintett versenyzők állapotáról egyelőre nem érkezett hír.

Frissítve: Egy helyszínen levő újságíró, Sean Kelly Twitter-posztja szerint Pourchaire felmutatta hüvelykujját, mikor behelyezték a mentőbe, annak jeleként, hogy jól van.

Ralis-ralikrosszos-autókrosszos évzáró Bajnokok Tornája – akár élményautózással egybekötve

Advent harmadik hétvégéjén, december 11-12-én kerül sor Nyirádon a KEVIÉP Vörös Katlan Bajnokok Tornája elnevezésű eseményre, amelyen rali-, ralikrossz- és autókrossz-versenygépek csapnak össze, s az eddig bejelentett nevezési listán olyan nevek is feltűnnek, mint Turán Frigyes vagy Kárai Tamás. Ha pedig mindez nem lenne elég, élményautózásra is lehetőség lesz, amelyből befolyt összeget a Magyar Vöröskereszt Nyirádi Alapszervezetének fogják felajánlani, amellyel a magányosan élő időseket támogatják.

Részletek IDE KATTINTVA a rendezvény Facebook-eseményében, valamint a Nyirád Racing Center Facebook-oldalán:

Már a szezonnyitón is sprintet rendezhetnek 2022-ben

A Szaúd-arábiai Nagydíj szombatján többek között a jövő évi sprintkvalifikációkról is egyeztetett az F1 vezetése a csapatokkal. A RaceFans.net és más szaklapok egybehangzó értesülése szerint ugyan végleges döntés még nem született, de úgy tűnik, kijelölték a hat helyszínt, ahol jövőre szombaton is rövid versenyt rendezhetnek: e szerint rögtön a bahreini szezonnyitón sor kerülne egyre, majd Imola (Emilia-Romagna-i Nagydíj), Montreal (Kanadai GP), Spielberg (Osztrák GP), Zandvoort (Holland GP) és Interlagos (Sao Pauló-i GP) rendezhetne még sprintet – azaz csak utóbbi szerepel a listán az idei hármasból.

Ezen kívül arról is szó esett a találkozón, hogy 2022-ben már a sprinthétvégéken is újra a (pénteki) időmérő edzés győztesét könyvelnék el statisztikai szempontból pole-pozíciósnak, ellentétben az idei gyakorlattal, ahol a sprint első helyezettjének járt ez az elismerés. Felmerült még az is, hogy jövőre már nem csak az első három kapna pontot a sprintek után, de a pontos részletekről még itt sem született megállapodás – igaz, korábban az is szóba jött, hogy akár a tizedik helyezettig is kiterjeszthetik a pontosztozkodást, csak nagyjából harmadannyit, mint a vasárnapi versenyeken.

f1-bahrein-start-2021-dppi

Videó: Egymás mellett Hamilton pole-ja és Verstappen elrontott köre

Lewis Hamilton szerezte meg a rajtelsőséget a Szaúd-arábiai Nagydíjra, de az alábbi összehasonlításban is látható, hogy egészen az utolsó kanyarig előnyben volt Max Verstappen – csak aztán jött a hiba és a fallal való találkozás… Az összehasonlító videó IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

ham-ver-q3-video

Megúszhatja a váltócserét Verstappen

Max Verstappen számára a fallal való koccanással ért véget az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj kvalifikációja, amelyet így a harmadik helyen zárt. Felmerült azonban, hogy az ütközés miatt esetleg megsérülhetett a váltó a holland Red Bulljában, márpedig ha cserére kényszerül a csapat, az öthelyes hátrasorolással járna a vb-éllovas számára.

Bár Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója elmondta, hogy nem fognak kockáztatni, így ha fennáll a potenciális meghibásodás veszélye, inkább bevállalják a rajtbüntetést is a cserével. Verstappen szerencséjére azonban a Formula.hu több más szakportállal együtt úgy értesült, hogy rendben találták a váltóját, így elkerülheti a hátrasorolást Dzsiddában. Verstappen így a harmadik rajthelyről, a két Mercedes mögül várhatná a magyar idő szerint 18:30-as rajtot, de a hivatalos megerősítéssel meg kell várni az FIA dokumentumait, amelyet nem sokkal a futam előtt szoktak közzétenni.

verstappen-boksz-dzsidda-redbull

A kiegyensúlyozottság mintaképe: Bottas zsinórban századszor volt Q3-as

Nem akármilyen szériát produkál Valtteri Bottas: a szaúdi időmérőn sorozatban századik alkalommal jutott be az utolsó szakaszba – azaz a 2017-es évadnyitó Ausztrál Nagydíj óta mindig, vagyis a Mercedesszel még egyszer sem esett ki a kvalifikáció valamelyik korábbi fázisában! Ezt még Lewis Hamilton sem mondhatja el magáról, hiszen például a 2018-as Német GP belerondít nála az összképbe, így a finn ilyen tekintetben a jelenlegi csúcstartó.

Az F1-es történelemben – jócskán a Q1-Q2-Q3-as felosztás előtt – csupán két legenda kvalifikált száz egymást követő versenyen az első tízbe: Alain Prost 109-szer, Ayrton Senna pedig 137-szer.

Sainz meleg helyzete, Verstappen döntő hibája – ez történt a dzsiddai időmérőn

Roppant izgalmas és néhány látványos momentummal tarkított kvalifikációt láthattunk szombaton az első Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon – IDE vagy a képre kattintva nézhető meg a hivatalos videós összefoglaló:

kvali-video-dzsidda

Szokatlan időpontban rajtol este az F1 – itt a vasárnapi menü

Délután jön a Formula-2-esek főfutama Dzsiddából, majd szokatlan módon nem egész órakor, hanem 18:30-kor rajtol a Formula-1-esek Szaúd-arábiai Nagydíja – itt a pontos vasárnapi program a tv-közvetítésekkel:

15:25 Formula-2, főfutam (M4 Sport+/Duna World)
18:30 Formula-1, futam (M4 Sport)

f1-vasarnap-program-dzsidda-dppi

Piastri-győzelem az éjszakában, egy lépéssel közelebb a cím

A Formula-1 időmérője után némi késéssel indult el a Formula-2 második sprintversenye. A királykategória mellett a nevelőszériának is kijutott a furcsaságokból, Jehan Daruvala ugyanis úgy került a pole-pozícióba, hogy büntetést kapott. Az első sprintet az ötödik helyen zárta, de időbüntetés miatt végül a tizedik helyen rangsorolták; ez a fordított rajtrács miatt viszont a pole-t jelentette neki.

A rajt után többen az első kanyaron sem jutottak túl; miközben a bajnoki éllovas Oscar Piastri a második helyre tört előre, mögöttük Alessio Deledda, Guilherme Samaia, az F3-ból feljebb lépő Clement Novalak és az első sprint győztese, Marcus Armstrong is balesetbe keveredett. A biztonsági autó a bokszutcán keresztül vezette a mezőnyt, míg a pályán a törmelékeket takarították.

Miután a verseny ötödét Bernd Mayläder mögött töltötték, újraindulhatott a küzdelem. Egyetlen körre, ugyanis Jüri Vips a célegyenesben eltalálta Felipe Drugovich autójának hátulját, és az első szárnya bánta, nem is tudott már továbbmenni, Mayländer jöhetett is vissza. Az újabb restart után az egész mezőnyben zajlottak a csaták, az élen Daruvala például olyannyira elszántan védte a pozícióját, hogy csak szabálytalanul sikerült, és öt másodperces büntetés lett a jutalma. Akárcsak Christian Lundgaardnak, Bent Viscaal ellen bemutatott jogtalan előnyszerzéséért.

Három körrel a vége előtt a teljes verseny során az indiait üldöző Piastri végre áthámozta magát ellenfelén, miközben Viscaal két körön belül kétszer kényszerült visszaadni egy pályán kívül szerzett pozíciót. A végére Mayländer is visszatért a versenybe, miután a Red Bull-nevelt Liam Lawson falnak csapta az autóját. Így is látták meg a pilóták a kockás zászlót, Piastrival az élen, aki újabb nagy lépést tett afelé, hogy akár már vasárnap az F2 bajnokává avassák.

Az arcukra van írva: Így reagált Alonso és Ricciardo Verstappen Q3-as körére

A Q2-ben kieső spanyol és ausztrál a tévéstáboknak nyilatkozott, de jobban lekötötte figyelmüket Max Verstappen Q3-as gyorsköre. A kör végén történt a baleset, de Alonsóék szeme nem emiatt kerekedett ki: azon lepődtek meg, hogy a holland a 2-es kanyarban elkövetett hiba ellenére – amely Alonso szerint két tizedbe került – leggyorsabb szektoridőt futott.

Videó: A siker küszöbén

A 24 esztendős Max Verstappen most vasárnap feliratkozhat az F1 halhatatlanjainak listájára, ha 18 ponttal többet szerez, mint Lewis Hamilton, ebben az esetben ugyanis megszerzi első világbajnoki címét a száguldó cirkuszban. Ennek apropóján készített egy rövid animációs videót az F1, amely nagyszerűen felkészít bennünket a hétvégén várható izgalmakra, és végigveszi, amint Verstappen Schumacher világbajnoki címeit a tv előtt bámulva egészen odáig jut, hogy ő maga küzdhet meg az első címéért. Az F1 persze nem feledkezett el Hamiltonról sem, aki bár matematikailag semmiképp sem lehet világbajnok Dzsiddában, de a rekordot jelentő nyolcadik elsőségére hajt.

 

Ezt a hétvégét sem ússzuk meg: Hamiltont duplán beidézték a felügyelők!

A Szaúd-arábiai Nagydíj sem telhet el valamelyik vb-aspiránssal kapcsolatos vizsgálódás nélkül: ezúttal Lewis Hamiltont idézték be a stewardok a harmadik szabadedzés után, miután állítólag nem vette figyelembe a dupla sárga zászlós jelzést az FP3 során. A dolog pikantériája, hogy a felügyelői dokumentum helyi idő szerint 17:22-es kihágást említ, tehát nem a közvetítésben is látott Nyikita Mazepin-féle incidensről van szó – már csak azért sem, mert ott Michael Masi is megjegyezte a Haasszal folytatott rádióbeszélgetés során, hogy egyeztetni fog a sportbírókkal a zászlójelzések hiánya miatt.

Hamiltonnak és a Mercedesnek itthoni idő szerint 17 órakor lesz jelenése a stewardok előtt. Emlékezhetünk: két hete Katarban Max Verstappen dupla sárgás kihágásért öthelyes rajtbüntetést kapott – igaz, ő nem szabadedzésen, hanem időmérőn szabálytalankodott…

FRISSÍTÉS: Hamiltont a Mazepin-féle feltartás miatt is vizsgálni fogják.

hamilton-dzsidda-dppi