Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…
https://formula.hu./parc-ferme/38406
A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.
„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”
„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.
Hosszú rehabilitáció vár a MotoGP-szezonnyitó legsúlyosabb sérültjére
https://formula.hu./parc-ferme/35148
Összesen négy motoros szenvedett olyan sérülést a Portugál GP-n a királykategóriában, amely miatt kénytelen kihagyni a soron következő termasi futamot. Közülük Pol Espargaro járt a legrosszabbul, aki még a pénteki edzésen bukott: a sóderágy kavicsainak mérete és az air fence hiánya az incidens helyén azt eredményezte, hogy tüdőzúzódást, állkapocstörést és csigolyasérülést is szenvedett a Gas Gas Tech3 versenyzője. Testvére, Aleix Espargaro meglátogatta őt a kórházban, amely után elárulta: az állkapcsa miatt műtét is vár a spanyolra, valamint hosszú kihagyás.
„Emellett sérült még a háta, a bordája és más is. Hosszú felépülési folyamat vár rá. De a legfontosabb, hogy felépülhet. Már holnap szeretne motorra ülni, de ez nem fog megtörténni. A lényeg, hogy mivel fiatal, felépül a hátsérüléséből, amely eléggé komplikált sérülés” – fogalmazott Aleix Espargaro. Elmondása szerint Polnak komoly fájdalmai vannak, de a látogatása során viszonylag élénknek tűnt, így nyugodtabban hagyta el a kórházat. A Gas Gas amúgy egyelőre nem helyettesíti Espargarót, bár a szabályok szerint tíz nap elteltével – azaz a húsvétot követő Amerikai Nagydíjon – már kötelező lenne.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ami a többi sérültet illeti: Enea Bastianinire a friss hírek szerint nem vár műtét, s bár néhány napig még nem mozgathatja a jobb karját a törött válla és lapockája miatt, hétfőn megkezdheti a rehabilitációt, s a cél, hogy ott legyen Austinban. Marc Marquez kezét eközben már megműtötték, s az általa kiütött és lábsérülést elszenvedő Miguel Oliveira esetén is úgy tűnik, hogy „csak” az argentin forduló esik ki számukra.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Változás: mostantól húsz centivel szélesebbek a rajtkockák
https://formula.hu./parc-ferme/35147
Az FIA meglépte azt a változtatást, ami az idei első két F1-es futam alapján indokoltnak tűnt: már a most hétvégi Ausztrál Nagydíjtól kezdve húsz centivel szélelesebbek lesznek a rajtkockák. Bahreinben Esteban Ocon, Szaúd-Arábiában pedig Fernando Alonso kapott bosszantó büntetést azért, mert nem talált be a rajthelyre, és bár nem szerzett vele előnyt, de kilógott a kockából, így a szabály szerint rosszul foglalta el a pozícióját. Erre reagált most a szövetség a szélesítéssel, illetve azzal, hogy a rajtkockák közepén is lesz egy felező vonal, ami segít a pilótának a tájékozódásban - számolt be a RacingNews365.com.
A témáról mi is beszéltünk Pitwall című műsorunk legutóbbi adásában:
Árvíz sújtotta térség és bennszülött gyerekek megsegítéséért árverezik el Bottas ausztráliai F1-es sisakját
https://formula.hu./parc-ferme/35146
Különleges dizájnnal készül a hétvégi Ausztrál Nagydíjra Valtteri Bottas, aki párja, a kerékpáros Tiffany Cromwell révén már-már második hazájának tekinti a déli országot. A finn pilóta egy kortárs bennszülött művésszel, Ricky Kildeával fogott össze, hogy megalkossák a két bukósisakot, amelyek közül az egyiket, amelyet a nagydíjhétvégén is használni fog Bottas, a következő hetekben el is árverezik.
A befolyt összeg két projektet fog segíteni. Egyfelől az Alfa Romeo hivatalos jótékonysági partnere, a Save the Children a Mooroopna Kinder Projektet – amely alapból a nehéz helyzetű gyermekek kezdeti iskoláztatásának segítésében vállal szerepet – fogja támogatni, amely a térséget 2022-ben sújtó árvíz károsultjainak igyekszik segíteni az épületek helyreállításában. Másfelől pedig Kildea a Koorie Academy Basketballt választotta, amely egy olyan nonprofit szervezet, amely a bennszülött gyermekek sportban való szerepvállalását segíti elő.
Visszatér a negyedik DRS-zóna Melbourne-ben
https://formula.hu./parc-ferme/35145
A 2022-es Ausztrál Nagydíjon a tervek szerint rekordot jelentő négy DRS-zónát jelöltek volna ki a Formula-1-es számára a részben megújított nyomvonalú Albert Parkban. Csakhogy a pénteki szabadedzések után a versenyirányítás úgy határozott, hogy biztonsági okokra hivatkozva kiveszi az egyiket: konkrétan a 9-es kanyar előttit, azaz a hosszú nyújtott balosban elhelyezkedőt. A versenyzők megosztottak voltak a kérdésben: volt, aki örült a lépésnek elsősorban a túlzott delfinezés miatt, mások viszont nem értették a döntést, mivel máshol – például az akkor is a melbourne-i futam előtt rendezett dzsiddai versenyen a falak között – még veszélyesebb lehet a DRS nyitása. Ráadásul utólag több pilóta úgy érezte, hogy több akciót láthattunk volna az Ausztrál GP-n a negyedik zónával.
Nos, az FIA az idei szezon előtt mérlegelte minden helyszínen a DRS-zónák elhelyezkedését, s úgy döntött, idén újra megpróbálkoznak a 9-es kanyar előtti szakasszal az Albert Parkban, ahol tehát így ezúttal vélhetően tényleg négy hátsószárnynyitási szakasz lesz életben. A többi zóna egyébként a célegyenes és az azt követő egyenes, valamint az említett 9-10-es kombináció utáni rész lesz, viszont ezek párban kaptak egy-egy érzékelési pontot az utolsó sikán, valamint a 7-es kanyart megelőzően.
fotó: DPPI
Jó ötlet egy félig női F1-es csapat?
https://formula.hu./parc-ferme/35144
Milyen hátulütői vannak a kvótarendszernek, miért pont egy szaúdi projekt hozza fel ezt az ötletet, milyen haszna lehet mindennek? Erről is beszéltünk Pitwall című műsorunk legfrissebb adásában, nézzétek/hallgassátok meg:
Eladó egy F1-es motorhome az interneten
https://formula.hu./parc-ferme/35143
Az igazán nagy rajongók szinte biztosan eljátszottak már azzal a gondolattal, milyen lehet egy olyan néhány nap alatt összeállított épületben lakni, amit az F1-es paddockban látni. Most a tehetősebbek azon is elgondolkodhatnak, hogy vegyenek egy ilyet maguknak, mivel az Ebay apróhirdetési oldalon eladóvá vált az egykori Force India rózsaszínben pompázó létesítménye. A három szintből álló motorhome 2018-ban volt használatos, tehát eléggé korszerűnek mondható, jelenleg pedig a németországi Hildesheimben található, de jelentős összeget kérnek érte. Az ára 500 ezer euró, vagyis átszámítva durván 191 millió forint. Ez egy elég borsos ár, de még mindig kevesebb, mint amibe eredetileg került volna.
Ami a felszereltséget illeti, a motorhome ilyen szempontból érintetlen, hiszen minden ugyanott található, mint annak idején, ebből a szempontból nem esett át semmilyen átalakításon, még a dizájnon sem változtattak. A mobilháznak is beillő építmény leírásában arról írnak, hogy a leendő tulajdonos úgy érezheti magát, mint egy igazi profi Formula-1 világában, továbbá egy timelaps videót is feltöltöttek arról, hogy állítják össze a különleges létesítményt.
Az esővel is számolniuk kell a csapatoknak Ausztráliában
https://formula.hu./parc-ferme/35142
Az Ausztrál Nagydíj hétvégéje lehet az idei első a Formula-1 2023-as szezonjában, ahol a csapadék is gondot okozhat, ám az előrejelzések szerint ez csak pénteken és szombaton kavarhatja meg a dolgokat. A Weather.com jóslata alapján a hétvége jóval hűvösebb lesz, mint a tavalyi, az első nap pedig délelőtt még várhatóan száraz idő lesz, délután és este azonban 55 százalék az esély arra, hogy záporok érik el a pálya területét. A maximum hőmérséklet 19 fok körül alakulhat, szombaton viszont még ennél is kevesebb, 15 fok lehet, túlnyomóan felhős időben, igaz a csapadék valószínűsége itt már csak 24 százalékos. Vasárnap, ha hinni lehet a meteorológusoknak, akkor 18 fokos, nagyrészt napos időben lesz része a csapatoknak, így tehát vélhetően csak a szabadedzéseken, esetleg a kvalifikáción körözhetnek nedves aszfalton a pilóták.
Hosszú időre biztosították az IndyCar jövőjét
https://formula.hu./parc-ferme/35139
A japán NTT 2019 óta támogatja az amerikai versenysorozatot, ez pedig a jövőben is így lesz, amit a felek egy hivatalos közleményben erősítettek meg. Az IndyCar weboldalán is olvasható szöveg szerint meghosszabbítják lejáró szerződésüket, így 2024-től kezdve továbbra is folytatják együttműködésüket, ami a széria működése szempontjából egy üdvözlendő hír. Az ugyanakkor nem derült ki, hogy pontosan mennyi időre szerződtek ezúttal, mivel a közlemény csak azt említi, hogy több évre szóló kontraktust kötöttek.
Az NTT maradása egyúttal egyébként azt is jelenti, hogy a névadószponzor leányvállalata, az NTT Data is az IndyCar hivatalos technológiai partnere marad, így az általuk hozott innovatív megoldásokkal a szurkolói élményt is javíthatják. Arról is szó esett, hogy nekik köszönhetően az Indy 500 helyszíne, az Indianapolis Motor Speedway is okosabbá válik, mivel a mesterséges intelligencia használatával a szervezők valós időben átfogó képet kaphatnak a látogatókról, a forgalom áramlásáról, továbbá a szurkolók bejutását is egy új, jóval modernebb rendszer segítheti majd.
„Az NTT kiváló partner a vállalatunkban, erős szakértelemmel és mély elkötelezettséggel a sportágunk iránt. Az intelligens technológiáktól kezdve az új fejlesztésű mobilalkalmazásig az NTT új és innovatív módon alakítja át a szurkolói élményt. Várjuk a közös fényes jövőt” – mondta el Roger Penske, a Penske Corporation elnöke.
Az Aston Martin kulcsemberével erősíthetett a McLaren
https://formula.hu./parc-ferme/35141
Mint arról mi is írtunk, a McLaren komoly átalakítások jelentett be a technikai részlegének James Key távozásával és a háromfelé osztott technikai igazgatói poszttal. A Motorsport.com értesülései szerint azonban itt nem állt meg a wokingi különítmény: úgy tudni, hogy 15 újabb szakembert igazoltak le, többek között a Ferraritól, a Red Bulltól és az Aston Martintól, akiknek egy része már csatlakozott is hozzájuk vagy épp a kényszerszabadságuk után tehetik majd ezt meg.
Az egyik legjelentősebb új szerzemény a lap információi szerint Mariano Alperin, az Aston Martin eddigi aerodinamikai teljesítményért felelős vezetője lehet. Alperin komoly Formula-1-es tapasztalattal rendelkezik: dolgozott az AGS-nél, a Minardinál, majd a BAR-nál, ahol immár Honda név alatt aerodinamikai főnök lett 2006-ban és 2007-ben. Ezt követően a Saubernél töltött be hasonló pozíciót 2008-tól egészen 2019-ig, mielőtt átigazolt volna az Aston Martinhoz.
fotó: DPPI
Pontosítottak a felügyelők: mégsem ússza meg a büntetést Marquez
https://formula.hu./parc-ferme/35140
Marc Marquezt dupla hosszúkörös büntetéssel sújtották a vasárnapi Portugál Nagydíjat követően, amiért a futam első fázisában előbb nekikoccant Jorge Martinnak, majd kiütötte a versenyből Miguel Oliveirát. Az ítélet megfogalmazása azonban meglehetősen érdekesre sikerült, hiszen a dokumentum szövegezése alapján a nyolcszoros világbajnok büntetése kifejezetten a soron következő Argentin Nagydíjra szólt – amelyen azonban, mint kiderült, a kézsérülése miatt nem tud rajthoz állni a spanyol.
A The-Race még vasárnap utánajárt, s úgy tűnt, ez esetben semmissé válik Marquez büntetése. Kedden viszont pontosított és tisztázta a helyzetet a MotoGP Felügyelői Panel: a frissen közzétett dokumentum szerint amiatt, mert a Repsol Honda versenyzője nem tud részt venni a termasi hétvégén, a büntetését azon a következő nagydíjon – és annak is a vasárnapi futamán, nem pedig a sprintjén – köteles letölteni, amelyen legközelebb el tud indulni (azaz jó eséllyel az austini Amerikai Nagydíjon). Azaz a 30 éves versenyző mégsem mentesül a szankció alól – igaz, Aleix Espargaro és még néhányan úgy vélik, hogy így is olcsón megúszta.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Ausztrál panoráma és Mount Panorama: Ricciardo visszaült a Red Bullba – videó
https://formula.hu./parc-ferme/35138
Amikor a Red Bull leigazolta Daniel Ricciardót harmadik versenyzőnek, többször is kihangsúlyozták, hogy amellett, hogy a szimulátorban segíthet nekik és egyes hétvégéken ő lehet az istálló tartalékosa, elsősorban a promóciós tevékenységek során számítanak rá. Természetesen a többszörös nagydíjgyőztes hazai versenye, az Ausztrál Nagydíj előtt nem is maradhatott el az energiaitalosoktól már megszokott látványos felvezető videó: Ricciardo a déli kontinens látványos tájait szelte át a 2011-es világbajnok RB7-es volánjánál, néhány további Red Bull-támogatott versenyző, mint például a Dakar-győztes Toby Price és a Supercar-menő Shane van Gisbergen társaságában. A videó végén az ausztrálok legendás pályája, a bathursti Mount Panorama sem maradhatott ki a túrából:
Oliveira sem lesz ott Termasban: négyre nőtt a MotoGP-szezonnyitón lesérülők száma
https://formula.hu./parc-ferme/35137
Bár elsőre úgy tűnt, hogy a Marc Marquez által megtorpedózott Miguel Oliveira megúszta komolyabb sérülés nélkül a vasárnapi Portugál GP-n történt incidenst, az RNF Aprilia hétfő este bejelentette, hogy az újabb vizsgálatok után „további sérüléseket” találtak az eredeti lábzúzódás mellett. Emiatt pedig a portugál versenyző kénytelen lesz kihagyni a néhány nap múlva esedékes Argentin Nagydíjat.
Ezzel négyre nőtt az erre a sorsra jutó versenyzők száma a királykategóriában: Pol Espargaro még a pénteki második edzésen szenvedett tüdőzúzódást, állkapocstörést és csigolyasérülést, Enea Bastianinit a sprinten sodorta el Luca Marini és törte el a lapockáját, míg Marqueznek a jobb keze sérült meg a fent említett balesetben. Ők egyaránt kihagyják a termasi hétvégét, sőt Espargaro valószínűleg még Austinban sem tud rajthoz állni. A Marquez-féle esetben szintén érintett Jorge Martinnak egyébként ugyancsak sérült a nagylábujja és a bokája, de az esetében (egyelőre) nincs szó arról, hogy ne állna rajthoz a dél-amerikai fordulón.
Az extrém sok sérültről és a Marquez-incidensről itt írtunk hosszabban.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Nem sok lehetőség van most a pontszerzésre Steiner szerint
https://formula.hu./parc-ferme/35136
Jelenleg a Red Bull elég egyértelmű fölényben van a mezőny élén, de az Aston Martin sincs túl sokkal lemaradva tőlük. A Ferrari egykörös tempója is igazán erősnek mondható és a Mercedesről sem szabad megfeledkezni az élmezőnyben. Ez a négy csapat eddig kiemelkedett a mezőnyből, amivel Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is tisztában van, ezért úgy érzi, a többi csapatnak nem sok lehetősége marad a pontszerzésre.
„A középmezőny csapatai számára csak néhány pont marad és mindenki ott van a középmezőnyben a hatodik pozíciótól lefelé, mögöttük pedig nincs semmi” – utalt arra Steiner, hogy egészen szorossá vált a mezőny. „Szerintem a középmezőnynek valahol az elején vagyunk, de minden futamon változhat, hogy melyik csapat hol helyezkedik el. Az egyetlen dolog, amit jelenleg tehetünk, hogy keményen dolgozunk, és megpróbálunk nem hibázni, mert az sokba fog kerülni” – mondta el az istálló futamelőzetesében.
Verstappen apja tiszteletlen volt Perezzel?
https://formula.hu./parc-ferme/35134
A korábbi F1-es pilóta, legutóbb pedig tévés szakértőként dolgozó Johnny Herbert nem nézte jó szemmel, hogy Jos Verstappen mennyire látványosan nem vette ki a részét Sergio Perez megünnepléséből a dzsiddai futamot követően, s ennek hangot is adott egy angol podcastben:
„Durva viselkedés volt, de azt hiszem, Jostól erre lehet számítani. Annyit azért mondhatott volna, hogy szép volt, vagy esetleg átkarolhatta volna” – mondta a brit, aki annak idején épp Verstappent váltott a Benetton volánjánál Michael Schumacher csapattársaként. „Persze, ő egy szenvedélyes ember, azt akarja, hogy a fia a lehető legtöbb versenyt nyerje” – folytatta, majd hozzátette:
„Kedvelem Jost, de kicsit karcos tud lenni. Ez a frusztrációjából fakad, de ezt nem kellene mindig kimutatnia a világ felé, és nem hiszem, hogy ilyen durván kellett volna Sergióval viselkednie. Tiszteletet kell tanúsítani” – mondta Herbert, de a korrektség jegyében azt húzzuk alá, hogy egy pacsira azért tellett az idősebb Verstappentől is az ünneplés során.
Önvezető Super Formula-bajnokság indul
https://formula.hu./parc-ferme/35133
Sokáig úgy tűnt, hogy a RoboRace lehet az első nagyszabású versenysorozat önvezető autók számára, de az ígéretes kezdetek után a projekt befulladt, és tavaly a támogatás is eltűnt mögüle. Most viszont örömhírrel szolgálhatunk azok számára, akik szívesen néznének pilóta nélküli versenyautókat éles küzdelemben, ugyanis az ASPIRE nevű K+F cég Abu Dhabi Autonomous Racing League néven egy ilyen széria beindítását tervezi.
Ráadásul a tervek szerint nem is akármilyen autók alkotják majd a sorozat mezőnyét: a Dallara által gyártott Super Formula-versenygépeket alakítják majd át, melyek az F1 és az IndyCar mögött, illetve az F2-vel nagyjából egy szinten a 3-4. leggyorsabb együléses autónak számítanak a világon. A széria a tervek szerint 2024 tavaszán rajtol el a Yas Marina Circuiten.
A Nike csatát nyert Verstappen ellen
https://formula.hu./parc-ferme/35132
Keresztneve és 2022 óta viselt rajtszáma ötvözésével Max 1 néven akart ruhamárkát létrehozni Max Verstappen, azonban a Nike megtorpedózta ezt, s a szellemi tulajdonokkal foglalkozó illetékes hatóság a ruhaipari óriásnak adott igazat. A Nike azt kifogásolta, hogy a Max 1 elnevezés azt a hamis asszociációt keltheti a vásárlókban, hogy a termék az Air Max családhoz tartozik – s mivel ezt a meggyőződésüket támasztotta alá az ítélet, a világbajnok kénytelen lesz új nevet választani. Mármint a termékeinek, nem saját magának.
Horner: Túl könnyen látnak minket rosszfiúknak!
https://formula.hu./parc-ferme/35131
Christian Horner mostanában nem első alkalommal beszélt arról, hogy a Red Bullt és őt magát sokan nem túl jó fényben látják – korábban például úgy fogalmazott, hogy a Hamilton-szurkolók számára ő valószínűleg egyfajta Antikrisztus szerepét tölti be, s azt is elmondta, hogy a felesége, Geri segít túllépni a támadásokon. A minap az inewsnak nyilatkozva Horner az F1 kegyetlen világa kapcsán ismét szóba hozta nejét, az egykori Spice Girlt: „A feleségem mindig azt mondta nekem, hogy a hátba veregetést csak 15 centi választja el a seggbe rúgástól. Ez az egész olyan, mint a Kardashianok, csak épp keréken.”
Horner persze ennél komolyabb dolgokról is szót ejtett az interjúban, beszélt arról is, hogy egy rivális megpróbálta elcsábítani tőlük a szponzoraikat a költségsapka túllépése és az azért kapott büntetés miatt, és arról is, hogyan látja csapata külső megítélését: „Túl könnyen látnak minket rosszfiúknak! Talán ha nekünk is lenne brit versenyzőnk, mint egy bizonyos brackley-i csapatnak…”
Persze a legvalószínűbb, hogy a Red Bull sikerei miatt ekkora az ellenszenv velük szemben, s Horner is így látja ezt: „Most a mi zenénktől hangos minden, mosoly van az arcunkon. A versenyzés több kell, hogy legyen, mint egy egyszerű munka, és ennek felülről kell fakadnia. Egy energiaitalos cég felveszi a kesztyűt a Mercedesszel, a Ferrarival, az Audival és bárki mással… De mi a f***ért ne? Ha megvannak a megfelelő embereink, erőforrásaink, a megfelelő kultúránk, akkor miért ne tehetnénk ezt?”
Visszahozná a McLaren ikonikus festését Norris
https://formula.hu./parc-ferme/35135
A McLaren legutóbbi világbajnoki címéért 2008-ig kell visszamennünk, amikor is Lewis Hamilton a drámai szezonzáró legvégén tudta elhappolni a hazaiak hőse, Felipe Massa és a Ferrari orra elől az összetettbeli elsőséget Interlagosban. A korszak sikerei sokak fejében összefonódnak a McLaren akkori ezüst-piros festésével, ami a mai napig az egyik legikonikusabb színkombináció az F1-ben.
Az akkor mindössze kilenc éves Lando Norris is visszasírja a versenygép legendás kinézetét, ezt a GQ Sports videójában árulta el: „Ekkor szerettem bele a Formula-1-be. Többször kértem már Zaket (Brown, vezérigazgató), hogy térjünk vissza ehhez” – mondta a McLaren pilótája.
Törölheti az F1 a szabadedzéseket?
https://formula.hu./parc-ferme/35130
A Formula-1 két éve vezette be újításként a sprintkvalifikációkat, amelyet idén már hat nagydíjhétvégén is láthatunk majd. Viszont elképzelhető, hogy további változásokon is áteshet a lebonyolítás: Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója például hétvégén a MotoGP idénynyitóján (ahol szintén most debütált a sprint, bár más formában) arról beszélt a portugál Sport TV-nek, hogy ő szívesen törölné a szabadedzéseket: „Támogatója vagyok a szabadedzések törlésének, amely rendkívül hasznos a mérnököknek, de a közönség nem annyira szereti” – fogalmazott az olasz szakember.
Bár Domenicali szavai kisebb vihart kavartak, a RacingNews365.com szaklap értesülései szerint, amit aztán az F1 szóvivője is megerősített, az egyelőre nem merült fel, hogy teljesen megszabaduljanak a tét nélküli szabadedzésektől. Ehelyett az képzelhető el, hogy valahogy növelnék azok jelentőségét, például pontosztás vagy másféle díjazás révén (ahogy azt szintén már bedobta korábban Domenicali). A MotoGP-ben amúgy a két pénteki edzés arról dönt, hogy ki melyik részébe jut a kétfelvonásos időmérőnek, így a motorosoknál tulajdonképpen csak a szombat délelőtti tréning „szabad”, ahogy arra az idei névváltozás is utal.
„Azt hittem, elájulok” – hőguta miatt majdnem feladta első NASCAR-futamát Button
https://formula.hu./parc-ferme/35129
Kimi Raikkönen mellett egy másik korábbi Formula-1-es világbajnok is rajthoz állt a NASCAR Cup Series austini futamán: Jenson Button most ejtette meg a debütálását a sorozatban. A 24. helyről startoló brit eleinte visszaesett a mezőnyben, a hajrá őrületéből azonban összességében jól jött ki, s végül a 18. helyen intették le, így jobban szerepelt, mint egykori F1-es riválisa. Pedig nem volt egyszerű dolga a 2009-es vb-győztesnek:
„Érzelmi hullámvasút volt” – idézi a pilótát a Motorsport.com. „Az elején borzalmas volt, szerintem utolsó lehettem. Úgy voltam vele, hogy menjen el előlem mindenki, mert meg kell találnom a ritmust. Még sosem futottam ennyiszer szélesre kanyarokban. Folyamatosan rossz helyre pozícionáltam az autómat. Általában ha kicsit lassú vagy egy kanyarban, senki nem próbál kívülről megelőzni, mert a következőbe nem tudnak majd befordulni, itt viszont igen.”
„Az első etap nagyon rossz és zavarba ejtő volt számomra. Úgy éreztem, hogy ’oké, srácok, ki kell állnunk a bokszba friss gumikért, szükségem van egy kis tiszta levegőre’. És utána meg is jött. Jó volt a tempó, konstans voltam, előztem is néhányat. Kissé pechesek voltunk a biztonsági autóval, mert épp két körrel a bokszutcai ablakunk előtt érkezett. Kiálltunk, a következő etap pedig káosz volt. Végrehajtottunk néhány változtatást is, amelyek nem működtek. Nagyon túlkormányzottá vált az autó. Kaptam egy nagy ütést Kimitől is, utána nem volt az igazi az autó. Kemény volt, a vége felé viszont hoztunk néhány jó döntést a kiállásokkal és a friss gumikkal. Élveztem az utolsó három újraindítást, jól helyezkedtek és szépeket előztem kívülről.”
Ha mindez nem lett volna elég, Buttont az elképesztő hőség majdnem feladásra késztette: „A 18. helyen végeztem azok után, hogy majdnem kiálltam, mert hőgutát kaptam. Rettenetesen meleg volt, és nem is volt ventilátor az ülésemnél, ami szintén nem segített. Annyira meleg volt, azt hittem, el fogok ájulni az autóban. Úgyhogy kétszer is kiálltam egy percre. Raktak rám jeget, adtak rengeteg vizet, aztán visszamentem. Közel voltam ahhoz, hogy kiszálljak, mert majdnem elájultam. Nyolc vagy kilenc üveg vizet megihattam a verseny alatt.”