Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…
https://formula.hu./parc-ferme/38406
A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.
„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”
„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.
Ez hiányzik Vettelnek az F1-ből
https://formula.hu./parc-ferme/35553
Tavaly év végén akasztotta szögre a bukósisakot Sebastian Vettel, aki elmondta a Bildnek, mi hiányzik számára leginkább a Formula-1 utáni életből: "Egyelőre jól elvagyok itthon, elégedett vagyok a döntésemmel, de a kihívás és a nyomás egy kicsit hiányzik" - ismerte el a négyszeres világbajnok.
A német exversenyző Goodwoodban ismét a volán mögé fog ülni, ahol saját F1-es gyűjteményéből fog meghajtani pár autót, melyeket környezetbarátabb üzemanyagok fognak hajtani. "Goodwood nem egy igazi versenypálya, így ez egyáltalán nem hozza majd vissza a régi emlékeket, de persze jó lesz egy napra belni ezekbe a járművekbe. Elsőre kissé furcsa volt megszokni, hogy nem vagyok ott a versenyeken, de mára megbékéltem ezzel, és folyamatosan követem a versenyeket."
IndyCar: Így nyert Palou Indianapolisban
https://formula.hu./parc-ferme/35552
A versenyről írt összefoglalónkat és a végeredményt ide kattintva olvashatjátok el, de most meg is nézhetitek a legfontosabb pillanatokat az Indy500 előtti utolsó versenyről.
Itt az öt másodperces kihívás második része
https://formula.hu./parc-ferme/35551
Az első részt követően itt a folytatása az öt másodperces kihívásnak. A nevetés most sem maradt el. A videó a képe kattintva tekinthető meg!
Ki volt Tost leggyorsabb F1-es pilótája?
https://formula.hu./parc-ferme/35550
Mint azt néhány hete bejelentették, Franz Tost a 2023-as F1-es évad végén távozik az AlphaTauri csapatfőnöki posztjáról. Ezt a pozíciót azóta töltötte be, hogy 2006-ra felvásárolta a Red Bull a Minardit és elnevezte Toro Rossónak, azaz Tost 18 szezont húzott le az istálló élén. Meg is kapta a kérdést, hogy ez idő alatt ki volt a leggyorsabb versenyző, akivel a Red Bull neveltjei közül dolgozott:
„Természetesen könnyen mondhatom Max Verstappent vagy Sebastian Vettelt. Ők voltak a leggyorsabbak, különben nem nyertek volna olyan sok futamot és világbajnokságot, de voltak más pilóták is. Nem voltak sokkal lassabbak, de talán rosszkor voltak rossz csapatnál vagy ilyesmi, de természetesen ők ketten a legjobbak, ez biztos” – felelte Tost, akit a Formula1.com idézett. A csapatfőnök a további versenyzők között említette Carlos Sainzt, Daniel Ricciardót, Pierre Gaslyt és a jelenleg nála szereplő Yuki Tsunodát is.
Amikor kis híján egy esélytelen pilóta futamot nyert az F1-ben – videó
https://formula.hu./parc-ferme/35549
Érdekes válogatással tölti ki a másfél hetes szünetet a Formula-1 YouTube-csatornája: olyan eseteket gyűjtöttek össze, amikor egy arra aligha alkalmas technikával majdnem futamgyőzelemig jutott egy versenyző. A 13 pontos listára ugyanakkor felkerült néhány olyan pilóta is, akik inkább csak pillanatnyilag tündököltek vagy kerültek az élre, de a győzelemre reális esélyük valójában akkor sem volt: ilyen például Markus Winkelhock emlékezetes nürburgringi beugrása, amely aligha említhető egy lapon Damon Hill hungaroringi eltűnésével, Giancarlo Fisichella spái majdnem bravúrjával vagy akár Lando Norris oroszországi rossz esős húzásával. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:
„Lewis meg fogja mutatni George-nak, miért nyert hét vb-címet”
https://formula.hu./parc-ferme/35548
George Russell 2022-ben érkezett meg Lewis Hamilton mellé a Mercedeshez, s első közös idényükben rögtön legyőzte őt: a csapat egyetlen győzelmét is ő aratta Interlagosban, s összetettben is előrébb végzett. Bár idén egyelőre a hétszeres vb-győztesnek van több pontja, a kvalifikáción Russell 4-1-re vezet ellene. David Coulthard azonban úgy véli, amint a Mercedes újra igazán ütőképes lesz, Hamilton oda fog csapni – minderről a Channel 4-nek beszélt a skót ex-F1-es:
„Ez a legjobb autó, amit George valaha vezetett, hiszen eddig a Williamsnél volt, Lewis esetében viszont nem ez a legjobb autó. Az autó nem beszél hozzá: látható, hogy küzd, de az nem stabil. Más pontján jár a karrierjének a két pilóta. Az erős Lewis még mindig ott van, csak ez nem tud megmutatkozni addig, amíg a Mercedes nem lesz újra olyan erős, mint egykor. George briliáns munkát végez, komoly értéke a csapatnak. És ez nem azt jelenti, hogy Lewis ne végezne remek munkát, csak pillanatnyilag nincs meg az összhang az autóval – de amint meglesz, számítsunk rá, hogy megmutatja George-nak, miért nyert hét világbajnoki címet.”
fotó: DPPI
Imolában új padlólemezzel támad az AlphaTauri
https://formula.hu./parc-ferme/35547
Yuki Tsunoda révén eddig mindössze kettő pontot szerzett a faenzai alakulat, így érthetően csalódottak házon belül, a következő versenyhétvégére viszont fontos újítással érkeznek. Erről Guillaume Dezoteux árult el információkat a Motorsportnak. „Már nagyon várjuk, hogy bevethessük az új padlólemezt. Ez egy fontos lépés, egy nagy lépés, így reméljük, hogy megfelel majd az elvárásoknak. Mindig van pár kérdőjel a korreláció minőségével kapcsolatban, de az általunk végzett frissítések eddig megfelelnek az elvárásoknak” – mesélte az AlphaTauri főmérnöke.
„A Red Bull dominanciája nem tesz jót a Formula-1-nek”
https://formula.hu./parc-ferme/35546
A fenti mondat Alejandro Agagtól, a Formula-E, valamint az Extreme-E alapítójától származik. Az üzletember a Hydro X-Prix előtt beszélt a sajtónak az F1-ről, amely véleménye szerint kezd unalmassá válni az osztrák istálló fölényének köszönhetően. „A versenyzés a győzelemről szól, ha pedig sosem nyersz, akkor az unalmassá válik. Ilyenkor talán elhagyod a sportot, ezért nagyon fontos olyan bajnokságokat létrehozni, ahol mindenki számára adott a győzelem lehetősége. Erre vannak különböző iskolák. Ami például az F1-ben történik, hogy a Red Bull autóit azért lassítjuk majd, hogy ne nyerjenek 20 másodperccel, az nem tesz jót a sportnak. Versenyre van szükség. Szerintem az, ami itt történik, hogy új csapatok vannak az élen, de a tavalyi legerősebb csapatok is nagyon versenyképesek, az jót tesz a sportnak” – idézte Agag szavait a Give Me Sports.
Coulthard szerint Verstappen egy igazi gép
https://formula.hu./parc-ferme/35545
Bár tavaly úgy tűnt, Charles Leclerc elkaphatja Max Verstappent, a holland végül elég simán behúzta karrierje második világbajnoki címét. A Red Bull fölényét látva idén legfeljebb csapattársa, Sergio Perez lehet a holland kihívója az eddigiek alapján, de azok után, hogy a címvédő Miamiban a kilencedik helyről indulva nyerte meg a futamot, többen elkezdtek kételkedni ebben. A Formula For Success podcastben az egykori F1-es pilóta, David Coulthard is elmondta véleményét ezzel kapcsolatban. A jelenleg tévés szakértőként dolgozó skót szerint bármelyik srácnak megvan az esélye egy gyors autóval, de csapaton belül szinte lehetetlen legyőzni őt. „Bármelyik srácnak, aki versenyképes autóhoz jut, esélye van arra, hogy kihívja Maxot, de ha csapaton belül vagy a kihívója, hatalmas, emberfeletti erőfeszítésre lesz szükség. Ő egy gép. Magabiztos, erős akaratú” – vélekedett a tizenháromszoros futamgyőztes.
Rajongók százai értetlenkednek De Vries kijelentésén
https://formula.hu./parc-ferme/35544
„Egyáltalán nem akarok arrogáns lenni, de Norris és Albon az én szememben tényleg nem voltak jobbak nálam” – mondta még 2019-ben Nyck de Vries a holland Friesch Dagbladnak adott interjúja során, ezt a mondatot, pedig valamiért négy évvel később újra felkapta az internet. Erről a PlanetF1 számolt be, a portál ugyanis néhány évvel ezelőtt a fentebb említett a mondattal hozta le a cikket a Twitteren, de valamiért többszáz felhasználó csak most fedezte fel a posztot, amit a rengeteg friss komment is jól mutat. Akkor egyébként De Vries a Formula-2 2018-as szezonját értékelte, amelyben kifejtette, míg ő háromszor is győzni tudott, az ominózus idényben, Lando Norris csak egyszer szelte át elsőként a célvonalat, de Alexander Albon is csak egy győzelemmel volt jobb nála.
Ekkor azt is megemlítette, hogy visszavágásra készül, ami sikerült is, hiszen megszerezte a bajnoki címet, ráadásul azóta már a Formula-E világbajnokának mondhatja magát, továbbá idén az F1-ben is megkapta a lehetőséget az AlphaTauri csapatánál. A holland versenyző kijelentése egyébként vélhetőleg a közelmúltban terjedő hírek miatt lett felkapott. Több helyen megjelent ugyanis, hogy gyenge teljesítménye miatt De Vries akár már a szezon közben távozhat.
NASCAR: Dinnyetermesztők támogatják majd Ross Chastain autóját a hétvégén
https://formula.hu./parc-ferme/35543
A dinnyésember becenév nem véletlenül ragadt rá a 30 esztendős pilótára, hiszen egy dinnyetermesztő családból származik, amire nagyon büszke, és ez az oka annak is, hogy minden győzelme után földhöz vág egy görögdinnyét, de a dinnyét ábrázoló sisakfestését szintén ugyanez indokolja. Chastain most egy igazi szuperhétvégére készül, hiszen Darlingtonban a Cup Series mellett a betétsorozatok futamain, így tehát a Truck Series, valamint a másodosztálynak számító Xfinity Seriesben is rajhoz áll majd. Utóbbi esetében biztosan nem lesz nehéz kiszúrni a mezőnyből az általa vezetett 91-es autót, mivel azt is egy dinnyének álcázzák majd.
A másodvonalnak számító sorozatban a DGM Racing színeiben ugrik be, ahol a következő fordulóban az FWA, vagyis a Floridai Görögdinnye-termelők Egyesülete fogja szponzorálni. „Az FWA mindenkinek nagyon fontos a családunkban. Rengeteget segítenek a dinnyetermelőknek, de a mezőgazdaságnak is. Ez egy nagyszerű hétvége lesz így Darlingtonban, szóval már alig várom, hogy a pályán lehessek” – idézte Chastain szavait a csapat közleménye.
Buckle up and eat some watermelon! @RossChastain will pilot the No. 91 at @TooToughToTame in the #XfinitySeries with sponsorship from the Florida Watermelon Association and @SCDPS_PIO.#ClickItDontRiskIt | #NASCAR | #ShrinersChildren200 pic.twitter.com/LbbrdsWMpS
— DGM Racing (@dgm_racing_) May 9, 2023
„Egy rakás sz*r” – kifakadt az F1 szlogenlopására az IndyCar-főnök
https://formula.hu./parc-ferme/35542
Sokan felkaphatták a fejüket, amikor a múlt hétvégi F1-es Miami Nagydíj előtti új versenyzőbemutató elején a pilótákat felkonferáló rapper, LL Cool J azt a kifejezést használta a futamra, hogy „A Versenyzés Legnagyobb Látványossága” (angolul Greatest Spectacle in Racing). Ez ugyanis a legendás Indy 500 szlogenje, amelyet ráadásul az IndyCar le is védetett, így engedély nélkül nem is használhatja azt a Formula-1 vagy bármely más széria. Az IndyCar elnök-vezérigazgatója, Mark Miles nem is vette jó néven a dolgot:
„Hallottam. És az volt a reakcióm, hogy fogadjunk, hogy a versenyrajongók tudják, hogy ez egy rakás szar. A Versenyzés Legnagyobb Látványossága itt lesz nálunk májusban, minden mérőszám szerint. És nem számítok rá, hogy folytatják ezt a védjegyjogsértést” – nyilatkozta a tengerentúli sorozat főnöke az IndyStarnak. Miles azt is elmondta, hogy korábban az idén debütáló F1-es Las Vegas-i Nagydíj promótereivel is felvették a kapcsolatot, miután ők pedig a „bolygó legnagyobb versenyzési látványosságának” titulálták a saját viadalukat. A két eset ellenére az IndyCar-főnök nem hiszi, hogy az F1 szándékosan járna el így és lopná el az Indy 500 szlogenjét: nem tudja, ki írta például LL Cool J szövegét, de kizártnak tartja, hogy Stefano Domenicaliék magasságából származna a szöveg.
fotó: DPPI
Tíz éve ezen a napon: Alonso máig utolsó F1-es győzelme – videó
https://formula.hu./parc-ferme/35541
Napra pontosan tíz éve, 2013. május 12-én rendezték meg az akkori Formula-1-es szezon ötödik futamát, a Spanyol Nagydíjat. Fernando Alonso mindössze az ötödik helyről rajtolhatott hazai versenyén a Ferrarival, ám a rajt után remekül helyezkedve gyorsan a harmadik pozícióban találta magát, miután külső íven előzte a mercedeses Lewis Hamiltont. Később Sebastian Vettel elé tudott vágni a bokszkiállások során, majd utána az addig vezető Nico Rosberget is megelőzte a célegyenes végén.
Alonso onnantól kezdve megállíthatatlan volt aznap Barcelonában, az évi második sikerét aratva – de aligha gondolhatta bárki is, hogy a kétszeres F1-es világbajnoknak máig az lesz az utolsó győzelme az F1-ben. Márpedig ez a helyzet: sem a Ferrarival nem tudott később futamot nyerni, későbbi csapataival pedig a közelébe sem igazán került ennek. Jelenleg az Aston Martinnál van azóta a legjobb sansza az évtizedes ínség megtörésére – igaz, ehhez a pilóta szerint a Red Bullok botlására lenne szükség. A képre vagy IDE kattintva megnézhető a 2013-as Spanyol Nagydíj rövid videós összefoglalója:
Tehetségben Verstappen Schumacher szintjén van – mondja a német egykori ellenfele
https://formula.hu./parc-ferme/35538
Max Verstappen még csak kétszeres világbajnok, de formája a Red Bullnál Michael Schumacher ferraris sikeréveit juttatja Giancarlo Fisichella eszébe, aki 1996 és 2009 között volt a mezőny tagja, pályafutása nagy része fedte a hétszeres bajnokét.
„Én versenyeztem Schumacher ellen akkor, amikor a Ferrarival mindent megnyert, és akkoriban senki nem volt olyan erős a futam felépítésében, mint Michael. A mai napig ő marad az első számú, de versenyzői tehetség tekintetében Max Verstappen ugyanazon a szinten van. Attól félek, Max dominálásra van hivatva még hosszú ideig, ha együttműködése a Red Bull-lal ilyen erős marad” – mondta a La Gazzetta dello Sportnak a háromszoros nagydíjnyertes Fisichella.
„Eleinte voltak balesetei, hibázgatott a tapasztalatlansága miatt, most azonban alig követ el hibákat” – beszélt arról Fisichella, hogy Verstappen kiiktatta gyenge pontjait, minden körülmény között, szárazon és esőben is gyors. Egyetlen jelenlegi versenyzőt tud a hollandhoz hasonlítani: „Csupán Charles Leclerc fogható hozzá ebben a tekintetben. Egy olyan versenyző, mint Verstappen, egyszer születik 20 évben.”
BMW keveredett a pályára, miközben zajlott a Moto3-as edzés – videó
https://formula.hu./parc-ferme/35540
Hihetetlen és potenciálisan veszélyes jelenetek játszódtak le péntek délelőtt Le Mans-ban, a Moto3-asok első edzésének első perceiben, amikor egy BMW tűnt fel közvetlenül a pályacsík mellett az utolsó kanyarkombinációnál, miközben motorosok száguldottak el mellette. A szituáció veszélyességét természetesen ez adta, hogy amennyiben az egyik versenyző éppen ott bukik és találkozik a betévedt autóval, annak súlyos következményei lehettek volna.
A szóban forgó BMW X5-ös az egyike azon járműveknek, amellyel VIP-vendégeket szállítanak körbe a pálya körüli szervizutakon, ám ezúttal a sofőr alighanem egy ponton rossz helyre kanyarodott, s így köthetett ki a pályán. Mike Webb versenyigazgató ezt a The Race szaklap megkeresésére megerősítette, hozzátéve, hogy azóta lezárták a szervizút kijáratát.
MotoGP: We care about riders safety!
— badmotogpmemes (@badmotogpmemes) May 12, 2023
Also #MotoGP: Let’s drive our BMW over the track during Moto3 #FrenchGP practice. pic.twitter.com/xzMBnn4niS
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Lépett a WEC a balesetek után: visszatérnek Le Mans-ra a gumimelegítők
https://formula.hu./parc-ferme/35537
Miközben az F1-ben még csak tervezik ennek a meglépését, az Endurance-világbajnokság az idei szezonra már betiltották a gumimelegítők használatát. Ez azonban a WEC-ben is komoly kritikákat váltott ki a pilóták részéről, ráadásul az első három fordulón tapasztaltak alapján nem alaptalanul, ugyanis több baleset is a hideg abroncsokra volt visszavezethető – legutóbb például Spában Antonio Fuoco csapta falnak a Ferrari egyik Hypercarját a bokszból kijövet (lásd a videón).
Az FIA és az ACO meghallgatta a panaszokat és egyúttal alapos elemzéseket hajtott végre, amelyek után úgy határozott, hogy a soron következő versenyen, a Le Mans-i 24 óráson kivételesen engedélyezni fogják újra a gumimelegítők használatát. Indoklásukban kiemelik, hogy a vizsgálatok során arra jutottak, hogy így garantálható, hogy a legkülönfélébb tapasztalatmennyiséggel rendelkező versenyzők is biztonságosan tudjanak versenyezni a legendás egynaposon. A gumimelegítő paplanok visszahozatala ugyanakkor csak Le Mans-ra szól, a későbbi fordulókra nem.
Russell szerint inkább legyen túl könnyű az előzés, mint túl nehéz
https://formula.hu./parc-ferme/35539
Mi is beszámoltunk róla, hogy az F1-es pilóták nagyon nem értenek egyet a DRS-zónák lerövidítésével, ezzel kapcsolatban pedig szószólójuk George Russell is kifejtette az álláspontjukat.
„Értékelem az FIA álláspontját, mely szerint egyik napról a másikra nem lehet változtatásokat eszközölni, mást is figyelembe kell venni, és ez nem ilyen egyszerű. De a húsz pilóta egyetértésre jutott abban, hogy inkább legyen túl könnyű az előzés (a hosszabb DRS-zónák miatt), mint túl nehéz (a rövidítésekkel). A túl könnyű előzések inkább izgalmasabbá teszik a futamokat, a túl nehezek viszont unalmassá. Inkább menjünk a biztosra ezen a téren” – mondta Russell.
„25 éve ölni tudtunk volna ennyi akcióért a pályán”
https://formula.hu./parc-ferme/35536
Sokan tartják unalmasnak a 2023-as szezont a Red Bull előnyéért – a veterán szakértő, Martin Brundle azonban arra mutat rá, értékeljük a pályán zajló eseményeket, amelyek sokszor felülmúlják a visszasírt „régi szép időket.”
„Én is jobban örülnék, ha legalább két csapat küzdene a győzelmekért. De higgyenek nekem, Murray Walker és én sokszor ölni tudtunk volna ennyi akcióért a versenyen 25 évvel ezelőtt a kommentátorfülkében” – idézte fel az exversenyző azt az időszakot, amikor a 2021-ben elhunyt Walkerrel kommentálta a futamokat. Példaként a győztes Verstappen felzárkózását hozta fel, miután az első körben csak tizedik helyen állt.
Ne maradj le: ez vár ránk pénteken
https://formula.hu./parc-ferme/35528
Ezen a hétvégén szünetel a Formula-1, mielőtt egy hét múlva Imolába látogatna el a száguldó cirkusz, ám így sem fogunk unatkozni az előttünk álló hétvégén. A Portugál Ralival folytatódnak a rali-világbajnokság küzdelmei, a MotoGP Le Mans-ból jelentkezik, de lesz IndyCar is, egyenesen Indianapolisból.
A pénteki program:
10:05 WRC, első versenynap (előfizetés után WRC+ online)
10:45-11:30 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)
15:00-16:00 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
22:00-23:15 IndyCar, időmérő
A hétvége teljes menetrendje ide kattintva érhető el!
Együtt hajókázott Hamilton és Shakira – állítólag csak barátok
https://formula.hu./parc-ferme/35535
Újabb világsztár énekesnőt és F1-es világbajnokot emlegetnek egy napon. A kolumbiai híresség VIP-vendégként jelen volt a Miami Nagydíjon. A Sun lap szerdán hozott le egy néhány másodperces videót, amelyben az található, hogy a város elit, Cipriani nevű éttermében Shakira Hamilton asztalához sétál.
Csütörtökön folytatódott a hamisítatlan bulvársztori: a lap ezúttal arról mutatott paparazzifotókat (lásd itt), hogy a két főszereplő mások társaságában Bascayne Bay-ben hajókázott. A jacht, amelynek egy felfújható krokodil is utasa volt, villája mólóján vette fel Shakirát, majd később ugyanitt tette le. A Sun kiemelte: forrásaik szerint Hamilton és a 46 éves énekesnő csak barátok.