DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 14. csütörtök

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

BMW keveredett a pályára, miközben zajlott a Moto3-as edzés – videó

Hihetetlen és potenciálisan veszélyes jelenetek játszódtak le péntek délelőtt Le Mans-ban, a Moto3-asok első edzésének első perceiben, amikor egy BMW tűnt fel közvetlenül a pályacsík mellett az utolsó kanyarkombinációnál, miközben motorosok száguldottak el mellette. A szituáció veszélyességét természetesen ez adta, hogy amennyiben az egyik versenyző éppen ott bukik és találkozik a betévedt autóval, annak súlyos következményei lehettek volna.

A szóban forgó BMW X5-ös az egyike azon járműveknek, amellyel VIP-vendégeket szállítanak körbe a pálya körüli szervizutakon, ám ezúttal a sofőr alighanem egy ponton rossz helyre kanyarodott, s így köthetett ki a pályán. Mike Webb versenyigazgató ezt a The Race szaklap megkeresésére megerősítette, hozzátéve, hogy azóta lezárták a szervizút kijáratát.

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Lépett a WEC a balesetek után: visszatérnek Le Mans-ra a gumimelegítők

Miközben az F1-ben még csak tervezik ennek a meglépését, az Endurance-világbajnokság az idei szezonra már betiltották a gumimelegítők használatát. Ez azonban a WEC-ben is komoly kritikákat váltott ki a pilóták részéről, ráadásul az első három fordulón tapasztaltak alapján nem alaptalanul, ugyanis több baleset is a hideg abroncsokra volt visszavezethető – legutóbb például Spában Antonio Fuoco csapta falnak a Ferrari egyik Hypercarját a bokszból kijövet (lásd a videón).

Az FIA és az ACO meghallgatta a panaszokat és egyúttal alapos elemzéseket hajtott végre, amelyek után úgy határozott, hogy a soron következő versenyen, a Le Mans-i 24 óráson kivételesen engedélyezni fogják újra a gumimelegítők használatát. Indoklásukban kiemelik, hogy a vizsgálatok során arra jutottak, hogy így garantálható, hogy a legkülönfélébb tapasztalatmennyiséggel rendelkező versenyzők is biztonságosan tudjanak versenyezni a legendás egynaposon. A gumimelegítő paplanok visszahozatala ugyanakkor csak Le Mans-ra szól, a későbbi fordulókra nem.

Russell szerint inkább legyen túl könnyű az előzés, mint túl nehéz

Mi is beszámoltunk róla, hogy az F1-es pilóták nagyon nem értenek egyet a DRS-zónák lerövidítésével, ezzel kapcsolatban pedig szószólójuk George Russell is kifejtette az álláspontjukat.

„Értékelem az FIA álláspontját, mely szerint egyik napról a másikra nem lehet változtatásokat eszközölni, mást is figyelembe kell venni, és ez nem ilyen egyszerű. De a húsz pilóta egyetértésre jutott abban, hogy inkább legyen túl könnyű az előzés (a hosszabb DRS-zónák miatt), mint túl nehéz (a rövidítésekkel). A túl könnyű előzések inkább izgalmasabbá teszik a futamokat, a túl nehezek viszont unalmassá. Inkább menjünk a biztosra ezen a téren” – mondta Russell.

A DRS-ügy részletei itt olvashatók!

ATP_F1_6762_20130507_MIAMI_Pedicelli_resize

„25 éve ölni tudtunk volna ennyi akcióért a pályán”

Sokan tartják unalmasnak a 2023-as szezont a Red Bull előnyéért – a veterán szakértő, Martin Brundle azonban arra mutat rá, értékeljük a pályán zajló eseményeket, amelyek sokszor felülmúlják a visszasírt „régi szép időket.”

„Én is jobban örülnék, ha legalább két csapat küzdene a győzelmekért. De higgyenek nekem, Murray Walker és én sokszor ölni tudtunk volna ennyi akcióért a versenyen 25 évvel ezelőtt a kommentátorfülkében” – idézte fel az exversenyző azt az időszakot, amikor a 2021-ben elhunyt Walkerrel kommentálta a futamokat. Példaként a győztes Verstappen felzárkózását hozta fel, miután az első körben csak tizedik helyen állt.

Ne maradj le: ez vár ránk pénteken

Ezen a hétvégén szünetel a Formula-1, mielőtt egy hét múlva Imolába látogatna el a száguldó cirkusz, ám így sem fogunk unatkozni az előttünk álló hétvégén. A Portugál Ralival folytatódnak a rali-világbajnokság küzdelmei, a MotoGP Le Mans-ból jelentkezik, de lesz IndyCar is, egyenesen Indianapolisból.

A pénteki program:

10:05 WRC, első versenynap (előfizetés után WRC+ online)
10:45-11:30 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)
15:00-16:00 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
22:00-23:15 IndyCar, időmérő

 

A hétvége teljes menetrendje ide kattintva érhető el!

Együtt hajókázott Hamilton és Shakira – állítólag csak barátok

Újabb világsztár énekesnőt és F1-es világbajnokot emlegetnek egy napon. A kolumbiai híresség VIP-vendégként jelen volt a Miami Nagydíjon. A Sun lap szerdán hozott le egy néhány másodperces videót, amelyben az található, hogy a város elit, Cipriani nevű éttermében Shakira Hamilton asztalához sétál.

Csütörtökön folytatódott a hamisítatlan bulvársztori: a lap ezúttal arról mutatott paparazzifotókat (lásd itt), hogy a két főszereplő mások társaságában Bascayne Bay-ben hajókázott. A jacht, amelynek egy felfújható krokodil is utasa volt, villája mólóján vette fel Shakirát, majd később ugyanitt tette le. A Sun kiemelte: forrásaik szerint Hamilton és a 46 éves énekesnő csak barátok.

Ilyen a Las Vegas-i és katari pálya az F1 23-ban

Két új versenyhelyszínt is tartalmaz a Formula-1 hivatalos játékának június 16-án érkező idei kiadása. A Las Vegas Stripen kialakított utcai versenypályát csak fél év múlva, november 16-18-án láthatjuk a valóságban, a játék virtuális verziójába azonban már bepillantást nyertünk. A Codemasters képernyőfotókat és egy videót tett közzé – utóbbiban 4:00-tól szerepelnek az új pályák, napfényben és éjszaka is.

Egy másik pálya ugyanis szintén újdonság az F1 23-ban, annak ellenére, hogy a valóságban már tartottak ott versenyt. Losail, a 2021-es Katari Nagydíj helyszíne azért maradt ki az adott évi játékból, mert az Ausztráliát pótló helyszín beugrását csak szeptemberben jelentették be.

Ez lenne az idei F1-es Haas fő gyengesége?

Miamiban is kirajzolódott az a trend, miszerint a Haas erősebbnek mutatkozik az időmérőn, mint a futamon. Kevin Magnussen negyedik rajthelyében ugyan szerencse is volt, de így is kiemelendő, hogy bejutott a Q3-ba, ám innen indulva is épp csak pontot szerzett, míg Nico Hülkenberg a 12. pozícióból startolva 15. lett vasárnap. Günther Steiner szerint ugyan működik az amerikai hétvégén bevetett padlólemez-fejlesztés, de szembetűnő, hogy mások mögött, bolyban haladva veszítenek a tempójukból:

„Úgy fest, hogy működik” – mondta az újításról a csapatvezető, akit a Motorsport.com idéz. „Csak rá kell jönnünk, mi kell ahhoz, hogy stabilabbá váljon forgalomban az autó, hogy ne használjuk el annyira a gumikat. Mivel azt mondják a srácok, hogy látják, hogy a forgalomban a többiek nem szenvednek annyira a többiek az autóval, mint mi, úgyhogy dolgozni fognak ezen az aerodinamikai részlegen.”

„Nehéz pontot szeretni, s az nem rossz, hogy öt verseny alatt háromszor is sikerült. Az elején elég jól mentünk, aztán amikor forgalomba kerültünk, kicsit visszaesett a tempónk. Meg kell néznünk, miért van ez. De összességében úgy gondolom, hogy ha a top 10-be kvalifikálunk, akkor hozhatunk haza pontokat.”

f1-haas-miami

Fotó: Haas F1 Media

Díjat nyert a Verstappenről szóló sorozat

A Max Verstappen eddigi versenykarrierjét feldolgozó MAXimum Verstappen: A repülő holland című dokumentumsorozat lett az év sporttematikájú alkotása a Nemzetközi Sportsajtó Egyesület szöuli díjátadóján. A holland a napokban elesett az újabb Laureus-díjtól, de most vigasztalódhat a Servus TV által készített dokumentumsorozat elismerésével.


Fotó: Red Bull Content Pool

Mai születésnaposunk: Yuki Tsunoda

A mai napon ünnepli 23. születésnapját az AlphaTauri japán pilótája, Yuki Tsunoda. Még 2021-ben debütált a Formula-1-ben a Honda tehetsége jelenlegi csapatánál, miután 2018-ban megnyerte a japán F4-es bajnokságot, majd 2020-ban harmadik lett a Formula-2-ben. A fiatal versenyző váratlanul kiegyensúlyozott teljesítményt hoz eddig 2023-ban, hiszen háromszor 11., kétszer pedig a pontszerző 10. helyen ért célba. Isten éltesse Yuki Tsunodát!

 

Vélemény: Igaza van Hamiltonnak vagy nincs?

Pitwall című hírösszefoglaló műsorunk heti adásában fejtegettük kicsit Lewis Hamilton azon megszólalását, hogy a túlságosan domináló Red Bull miatt szabályváltoztatásokra van szükség még 2026 előtt. A vonatkozó rész 27:31-től megtekinthető:

MiniDrivers: Így húzta be a győzelmet a kilencedik helyről Verstappen

Megérkezett a Miami Nagydíj összefoglalója.

Leclerc rámutatott a Ferrari egyik nagy hibájára

A hétvégi Miami Nagydíj kapcsán többször is felmerült, hogy rendkívül nehéz vezetni a Ferrarit, Charles Leclerc és Carlos Sainz is erre panaszkodott, a monacói több hibát is elkövetett: majd rámutatott, hogy mi az egyik probléma, ami miatt ennyire érzékenyen mozog az autó.

„Tisztában vagyunk vele, hogy az egyik gyengeségünk egyszerűen a hátszél. Akármikor van hátszelünk, mi sokkal jobban szenvedünk vele, mint más autók. Azt akarom, hogy trükkös legyen vezetni az autót, mert tudjuk, hogy ezeket így kell vezetni, de az idei Ferrari nagyon szélérzékeny, és sokkal jobban szenvedünk ezzel. Ugyanígy gond a kiegyensúlyozottság, egyszer úgy érezzük, hogy előreléptünk, aztán jön egy különlegesebb helyszín, főleg ha meleg van, és már teljesen kiesünk az ideális tartományból a gumikkal. Imola más lesz, más időjárással és új alkatrészekkel, remélhetőleg ott jó irányba indulunk el” – idézi Leclerc szavait a RacingNews365.com.

ATP_F1_5977_20230506_MIAMI_Pedicelli_resize

fotó: Scuderia Ferrari

Hamilton kipróbálná a NASCAR-t és az IndyCart is

„Évekkel ezelőtt autót cseréltem Tony Stewarttal, és jó móka volt, szívesen kipróbálnám valamikor a NASCAR-t. Néha nézem az IndyCart, és valamikor azt is szívesen kipróbálnám: nem vagyok nagy híve a szélvédőnek, de az autók jól néznek ki és jó a hangjuk is. Nem álom számomra, hogy máshol is versenyezzek, de nagy csodálója vagyok egyéb sportoknak is. Most viszont csak az F1-re koncentrálok, és a közeljövőben nem tervezek távozni” – mondta Lewis Hamilton arról, hogy szívesen kipróbálna-e valamilyen amerikai autósportos szériát.

ATP_F1_7881_20230504_MIAMI_Barni_resize

Sainz a Ferrari miatt nem élvezi az Alonso elleni csatákat sem

Mindkét Ferrari-pilóta sokat panaszkodott Miamiban és a futamot követően is az autó viselkedésére, kezelhetetlenségére, és gumimenedzselési hiányosságaira, Carlos Sainz pedig emiatt még a Fernando Alonso elleni csatáit sem élvezi: ugyan a veterán spanyol a fiatalabb honfitárs gyerekkori példaképe és hőse, de hiába akadtak össze többször is az elmúlt futamokon, Sainz nem leli örömét ezekben a harcokban.

„Őszintén szólva nem élvezem, mert úgy érzem, hogy a normálisnak sokkal többet kell a tükrömet néznem. Időmérőn gyorsabb tud lenni a Ferrari az Astonnál, de a futamokon egyértelműen jobbak még mindig, jobb a gumikezelésük. Fernando az Astonnal együtt nagyon versenyképes párost alkot a futamok során, emiatt én mindig arra kényszerülök, hogy védekezzek ellene” – mondta Sainz.

f1-ferrari-sainz-miami

fotó: Scuderia Ferrari

Újra Grade 1-es licenszt kapott a sanghaji pálya, cél a 2024-es F1-es visszatérés

A Shanghai International Circuit 2004 és 2019 között látta vendégül a Formula-1 mezőnyét, s így tett volna az elmúlt években is, ha nem jön közbe a koronavírus-járvány és az ahhoz kapcsolódó lezárások, amelyek miatt zsinórban négy szezonban is elmaradt a Kínai Nagydíj – idén emiatt keletkezett négyhetes szünet a melbourne-i és bakui futamok között. Az F1-es versenyrendezéshez szükséges Grade 1-es besorolást anno 2019 végéig bezárólag kapta meg a helyszín, ám a homologizáció megadásához szükséges vizsgálatokat az FIA emberei sokáig nem tudták elvégezni a beutazási tilalom miatt. Most azonban a pályát menedzselő Juss Sports arról számolt be, hogy elvégezték a karbantartási munkálatokat – ebbe beletartozott többek között a gumifalak és a lelátói ülések javítása is –, s így újra megkapta a legmagasabb FIA-licenszt a sanghaji pálya.

A kínai helyszínnek egyébként jelenleg 2025-ig érvényes szerződése van a Formula-1-gyel, s értelemszerűen feltett szándéka a szervezőknek, hogy 2024-ben újra bekerüljenek a versenynaptárba (és ezúttal ott is maradjanak) – már csak azért is, mert szeretnék méltóképpen megünnepelni az első F1-es Kínai GP húszéves évfordulóját.

f1-sanghaj

fotó: DPPI

Videó: Ezúttal Norris ütött el majdnem valakit a bokszutcában

A bakui futam után az a verseny végi jelenet adta a legtöbb beszédtémát, amikor az utolsó kör elején bokszba hajtó Esteban Ocon kis híján több embert is elgázolt. Az FIA gyorsan reagált a történtekre és módosítottak a bokszutcai tartózkodásra vonatkozó szabályokon. Ám Miamiban ismét lejátszódott egy necces jelenet: amikor Lando Norris az ötödik körben egy korai kerékcserére érkezett, a McLaren fedélzeti kamerájának tanúsága szerint majdnem elütött egy arra sétáló embert, aki vélhetően egy bokszutcai marsall volt. Norrisnak nem kellett kikerülő manőverbe kezdenie, de a felvételeken látszik, hogy nem sokon múlt a „találkozó”. Az FIA a PA hírügynökségnek reagálva elárulta: tudnak a lenti videón is látható incidensről, és vizsgálják a történteket a helyi szervezőkkel együtt.

Megpróbálta átcsábítani Newey-t a Mercedes?

Adrian Newey kétségkívül a Formula-1 történetének egyik legnagyobb tervezőzsenije, aki már másfél évtizede erősíti a Red Bullt, s mint nemrég kiderült, még további évekig az energiaitalosoknál is marad. Ám mint arról most az F1-Insider lap ír, nem sokkal előtte megpróbálhatta őt átcsábítani a nagy rivális Mercedes: a portál úgy tudja, hogy egy ma már Toto Wolff mellett dolgozó egykori Red Bull-os hívta fel Newey-t. Helmut Marko, a bikák tanácsadója csupán annyit reagált erre a lapnak: „Úgy fest, Wolff úr nem bízik a saját embereiben, hogy meg tudják oldani az autójuk problémáit.”

Mint arról már is többször írtunk, a Red Bull-szakembereket a Ferrari is megkörnyékezte az utóbbi időben, s ezt a hírek szerint össze is kapcsolnák Laurent Mekies AlphaTaurihoz való átigazolásával. Marko ugyanakkor azt is cáfolta, hogy Pierre Wache technikai igazgató elhagyná az istállót: „Nem akar csapatot váltani, és nem is mennénk bele” – fogalmazott.

f1-newey-redbull

fotó: Red Bull Content Pool

Marquez meggyógyult, visszatér Le Mans-ban

Egy nappal azt követően, hogy a MotoGP Fellebbviteli Bírósága bejelentette, hogy helyt ad a Repsol Honda fellebbezésének és törölték a büntetésének utólagos módosítását (ami ezáltal letöltöttnek minősül), a HRC is közölte, hogy Marc Marquez végre visszatér és rajthoz áll a hétvégi Francia Nagydíjon (amely egyébként a gyorsaságimotoros-vb történetének 1000. nagydíjhétvégéje lesz). Mint írják, az általa okozott portimaói balesetben megsérült kézközépcsontjának gyógyulását elégségesnek ítélte meg három különböző orvosi stáb is, ezért döntöttek úgy, hogy Le Mans-ban már elindul a nyolcszoros világbajnok, aki így összesen három versenyt (Termas, Austin, Jerez) hagyott ki a sérülése miatt.

Marquez visszatérése ellenére így is lesz bőven hiányzó Franciaországban: a Ducatinál Enea Bastianini, az RNF Apriliánál Miguel Oliveira, a Gas Gas Tech3-nél pedig a vélhetően egészen nyár végéig lábadozó Pol Espargaro nem tud indulni – sorban Danilo Petrucci, Lorenzo Savadori, illetve Jonas Folger fogja helyettesíteni őket.

motogp-marquez-honda

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ezzel a szabállyal lehetne izgalmasabbá tenni a futamokat?

A Miami Nagydíj tipikus egykiállásos verseny volt, a mezőny többsége egyetlen alkalommal cserélt kereket, a változatosságot az jelentette, hogy valaki kemény vagy közepes keveréket használt először. A szabályok alapján a hétvégén rendelkezésre álló három keverék közül kettőt kötelező használni a nagydíjon, ez garantálja a minimum egy bokszkiállást. A szakértőként ténykedő ex-F1-es, Karun Chandhok ezt az előírást módosítaná: legyen kötelező a kemény, közepes és lágy keveréket is felhelyezni a vasárnapi nagydíj távján.

„Éppen tegnap posztoltam arról, amit már 2016 óta mondogatok. Szabályban kellene előírni, hogy mind a három keveréket használni kell a futamon. Ez kétkiállásos versenyt eredményezne” – adta elő a Sky Sports podcastjében Chandhok, akinek feltevése, hogy a több kerékcsere automatikusan jobb versenyt eredményez.

„Rögtön kaptam pár választ bokszutcai mérnököktől, hogy ez Miamiban nem működne, mert nem volt elég jó hozzá a lágy gumi. De akkor mi van? Öt-hat körig bírta volna, hat-nyolc körön át kellene használni, így összekuszálta volna a bokszkiállásokat. Most sem értem, miért nem vezették be. Hiszen bármikor felvetem valakinek az F1-nél vagy FIA-nál, mindig azt mondják, érdekes ötlet, meg kellene vizsgálni” – mondta az indiai. Hozzátette még, a Formula-1 jelenleg sprintekkel és időmérőkkel kísérletezget, a futam izgalmainak fokozása is megérne egy próbát.