Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…
https://formula.hu./parc-ferme/38406
A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.
„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”
„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.
Malajzia: Csak idő kérdése az F1-es visszatérés
https://formula.hu./parc-ferme/35570
A sepangi pálya 1999 és 2017 között adott otthont Formula-1-es versenyeknek, ám az említett év után kikerült a versenynaptárból, elsősorban a megnövekedett jogdíjnak és a visszaeső nézőszámnak köszönhetően. Nemrég a maláj ifjúsági és sportminiszter beszélt arról, hogy továbbra is túl drága az F1, így aligha tér vissza a közeljövőben a száguldó cirkusz, most azonban a helyi motorsportszövetség vezetője, Tan Sri Mokhzani Mahathir úgy fogalmazott, hogy nyitottak lennék a nagydíjrendezésre – a kérdés természetesen a pénz:
„Ami a házigazda szerepet illeti, az nem jelent problémát. Inkább az a kérdés, hogy ki fizetné ki a rendezést, és megengedhetjük-e magunknak. Ötletem sincs, mennyibe kerülhet most a rendezési jogdíj, de egyértelműen magasabb, mint amikor 2017-ben befejeztük” – idézi őt a New Strait Times. Az elnök arra is rámutatott, hogy az F1-es pilóták is kedvelik a helyszínt: „Maguktól a versenyzőktől hallunk olyan megjegyzéseket, hogy Sepang az egyik legnagyobb kihívást jelentő pálya, és szeretnék újra a naptárban látni. Mindig jó kapcsolatunk volt a szervezőkkel, 1996 óta ismerjük őket, mióta elkezdtük az egyeztetéseket a versenyrendezésről. Szóval csak idő kérdése.”
fotó: DPPI
Vörös riasztás: árvíz és földcsuszamlás várható Imolában?
https://formula.hu./parc-ferme/35569
Egyelőre bizonytalan a hétvégi F1-es futam sorsa: az utóbbi napokban olyan heves viharok alakultak ki Imola térségében, hogy az áradások és földcsuszamlások miatt (két hete) két ember életét veszítette, egy pedig eltűnt. Az extrém eső és vihar miatt veszélybe kerülhet a Formula-1-es hétvége is, ugyanis most vörös riasztást adtak ki a térségre a várható újabb veszélyek okán: ismételt áradásokra és földcsuszamlásokra lehet számítani. A vörös riasztás egyelőre érvényben van, erősen monitorozzák a várható időjárást a hétvége kapcsán.
fotó: dppi
Vettelt szeretné beültetni F1-es autójába az Audi?
https://formula.hu./parc-ferme/35568
Kezeljük fenntartásokkal, de a svájci Blick szerint Andreas Seidl, az Audi F1-es projektjének vezetője (illetve jelenleg a Sauber csoport ügyvezető igazgatója) Sebastian Vettelt szeretné visszacsábítani a Formula-1-be a német márka beszállásával. A gyár hivatalosan 2026-tól veszi át a Saubert gyári istállóként, és nagyon szeretne nagy nevet ültetni az autóiba, ahogy az is előny lenne, ha az illető német, de mivel ilyen jelenleg nincs, a lap úgy tudja, hogy Vettel reaktiválása és esetleges visszatérése lenne Seidl elképzelése.
Amennyiben őt erről nem lehet meggyőzni, úgy Carlos Sainz a B terv: róla már szóltak sajtóhírek, 2024 végén lejár a szerződése a Ferrarinál, az édesapja révén megvan az Audi-kötődés, de ennél többről ezen a ponton nincs szó.
fotó: dppi
A Williams korábbi F1-es mérnökével indítaná el Le Mans-programját a Hyundai
https://formula.hu./parc-ferme/35566
A francia Autohebdo számolt be arról, hogy a Hyundai jelenlegi motorsport-főnöke, a Formula-1-ben korábban a Renault-t irányító Cyril Abiteboul megkereste François-Xavier Demaisont, hogy csatlakozzon a koreai gyártóhoz. "FX" egészen decemberig a Williams F1-es istállójánál dolgozott technikai igazgatóként, ahonnan a tél folyamán Jost Capitóval együtt távozott.
A francia lap szerint Abiteboul a Hyundai WEC-programjának beindításáért dolgozik jelenleg, azt szeretné Demaison tudására és tapasztalatára bízni. A tervek szerint az egyre bővülő hypercarok közé lépne be a Hyundai is, és a Le Mans-i 24 óráson való eredményes szereplés lenne a cél.
fotó: WEC
Fotók: már hétfőn felépült az F1-es paddock Imolában
https://formula.hu./parc-ferme/35567
A Formula Podcast hallgatója, Terneki Olivér is részt vett a Red Bull hospitalityjének felépítésében Imolában: íme néhány fotó tőle a helyszínről, amelyeken látható, hogy nagyjából már hétfőn készen állt minden a csapatok fogadására.
Csatlakozzatok a Formula Podcast Facebook-csoporthoz ide kattintva!
Hétvégén jöhet az év első esős F1-es futama
https://formula.hu./parc-ferme/35565
Az időjárás-előrejelzések szerint az imolai hétvége mindhárom napján előkerülhetnek az esernyők és ezzel együtt az intermediate, vagy akár a teljes esős gumik – ami szombaton egyébként azt is jelentené, hogy a kísérleti új időmérős szisztéma kipróbálására sem kerülne sor. A hétvége leghűvösebb napjának a péntek ígérkezik, a csapadékra viszont ekkor a legkisebb esély, szombaton már kicsit nagyobb, vasárnap viszont egyes meteorológiai szolgáltatók szerint akár 80 százalék is lehet az esély a viharra.
Domenicali: Nem avatkozhatunk be a Red Bull dominanciája miatt
https://formula.hu./parc-ferme/35564
Az első öt futam alapján idén kiemelkedik a Formula-1-es mezőnyből a Red Bull: az összes versenyt az energiaitalosok nyerték, ebből négyet ráadásul kettős győzelemmel. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója ugyanakkor kizárta annak lehetőségét, hogy bármiféle szabályváltozással vennék elejét a további egyeduralomnak – erről a Financial Times által szervezett eseményen beszélt:
„Ebben az évben ki kell mondanunk az igazságot: a Red Bull jobb munkát végzett, mint a többiek. Ez tény. De meggondolatlan lennék, ha azt mondanám, hogy ezzel vége is a bajnokságnak. Nem avatkozhatunk be a csapatok teljesítményébe. Biztos vagyok benne, hogy amit a pénzügyi szabályok kapcsán bevezettünk, minimalizálni fogja a különbségeket technikai fronton.”
Verstappen szívesen versenyezne a Road Americán
https://formula.hu./parc-ferme/35563
A kétszeres világbajnok, s az idei szezon fő esélyesének számító Max Verstappent az F1 amerikai terjeszkedése kapcsán arról kérdezték, mit gondol az ország három királykategóriás futamáról, illetve hogy milyen pályákat látna szívesen a versenynaptárban. A holland válaszában azt is elárulta, hogy nem rajong az utcai helyszínekért: „Jobban szeretem a hagyományos pályákat, ellenben nagyon szeretek Amerikába jönni. Szerintem egy hagyományos helyszín, mint például Austin sokkal nagyobb kihívást jelent, maga a város, Miami viszont nagyon szórakoztató.”
„Virginiát is szeretem, talán F1-es autóval nem az igazi, de GT-kkel nagyon jó” – folytatta Verstappen a többek között F3-as és F4-es versenygépeket is fogadó Virginia International Racewayre utalva. „A Road America is gyönyörű. Mindkettő gyors pálya, de végül is bármilyen helyszínhez alkalmazkodnod kell valamennyire.”
És hogy melyik korábbi helyszínt látná újra szívesen a naptárban? „Szívesen versenyeznék újra Mugellóban, hiszen eddig nem volt rá sok alkalmam, csak két kanyar!” – utalt Verstappen a 2020-as Toszkán Nagydíjra, melynek az első körében tömegbalesetbe keveredett.
Legalább nyárig kell várni a McLaren előrelépésére
https://formula.hu./parc-ferme/35562
Azon csapatok számára, melyek nem a várakozásoknak megfelelően kezdték a szezont, az európai szezonkezdet és az oda hozott fejlesztések rendszerint új reményt jelentenek – de a McLaren szurkolóinak sajnos kicsit vissza kell fogniuk a bizakodást, ugyanis Andrea Stella az AMuS-nak elárulta, hogy az igazi nagy csomagra egészen a nyárig kell várni. Ez a bizonyos csomag két részre osztva érkezik majd az MCL60-ra, az első fele Kanadában, a második fele pedig a Brit Nagydíjon – a kettő közötti osztrák hétvégét sprintes mivolta miatt „kihagyják” e tekintetben.
Imolában viszont legföljebb nagyon apró lépésekre számít a csapat: „Amit Imolába viszünk, már egy-két hónapja készen van, csak néhány apróságról van szó, melyek nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy újra rendszeres pontszerzők legyünk” – fogalmazta meg a keserű valóságot az Andreas Seidl távozása után kinevezett csapatfőnök.
Gasly: Egy filmre sem mondhatjuk 15 perc után, hogy sz**
https://formula.hu./parc-ferme/35561
Újra megsűrűsödött az „unalmas” jelző használata a Formula-1 vonatkozásában, egyrészt a bajnoki összetett állása miatt, másrészt az eseménytelen Azerbajdzsáni Nagydíj következményeként. Pierre Gasly szerint azonban nem szabad messzemenő következtetést levonni – a francia mozis hasonlatot használt:
„Ha moziba mész és 15 perc után sz** a film, a következő másfél óra azonban lenyűgöző, akkor nem korrekt az eleje alapján minősíteni. Ezért kellene ennek a szezonnak is több időt adni” – idézi az F1i.com Gaslyt. A francia szerint a középmezőny, ahova az Alpine-nal ő is tartozik, kiváló akciót kínál a nézőknek. „Én személy szerint nem nagyon figyelem a bajnoki harcot, mert mi nem azért versenyzünk, de a középmezőnyben, mondjuk a negyedik, ötödik, hatodik helyezett körül extrémen szoros a verseny, minden hétvégén nagyon kis különbségeket látunk, ezért az összes hétvégén résen kell lennünk.”
Fotó: ATP
Az Eau Rouge-t is felülmúlta a tervezett New York-i F1-es pálya egyik szakasza
https://formula.hu./parc-ferme/35560
Ezt állítja az ex-F1-es David Coulthard, aki még több mint tíz éve, 2012-ben bemutatózott a Red Bull autójával a tervezett New York-i verseny vonalvezetésén. A Port Imperial kikötőben – a Hudson folyó Manhattennel szemközti partján – tervezett Hermann Tilke-pálya szerepelt a 2013-as előzetes versenynaptárban is, mielőtt szerződéses vita miatt kihúzták onnan.
„Sok évvel ezelőtt próbáltunk versenyt vinni New Yorkba, Weehawkenbe. Emlékszem, a Red Bull egyik bemutatóautójával mentem a pálya egyik szakaszán, és hihetetlen volt. Manhattannel szemben volt egy szakasz, amihez képest a spái Eau Rouge gyerekjátéknak tűnt! Ha újra tudnák éleszteni az ottani tervet, az tökéletes helyszín lenne” – mondta Coulthard a Motorsport.com-nak. Tavaly egyébként ismét felmerült a metropoliszban rendezendő nagydíj ötlete, a Liberty Media-főnök Greg Maffei beszélt arról, hogy a város vezetése érdeklődik.
New Yorkkal együtt már négy nagydíj lenne az Egyesült Államokban. Soha nem rendezett egyetlen ország ennyi versenyt egy szezonban, de Coulthard nem sokallná a számot: „Szerintem a jövőben elmehetünk négy versenyig, tekintetbe véve a földterület méretét. Ez az utópisztikus álom, Amerika meghódítása. Amerikában minden állam különbözik egymástól, amit az ott tartott versenyek is tükröznek.”
Byron a NASCAR egyik legendás festésével nyert Darlingtonban
https://formula.hu./parc-ferme/35559
A Darlington Raceway adott otthont NASCAR Cup Series legutóbbi futamának, amely Goodyear 400 nevet viselte, az esemény pedig igazán különleges volt, hiszen itt tartották meg a széria hagyományosnak mondható retróhétvégéjét. Ilyenkor a csapatok igyekeznek visszamenni a múltba és ikonikus dizájnokat felfesteni az autókra. Így kerülhetett fel például William Byron 24-es gépére is ugyanaz az aranyszínű festés a NASCAR 75 éves jubileuma alkalmából, amit még Jeff Gordon használt a szervezet 50. évfordulójának alkalmából 1998-ban, szintén a 24-est vezetve. Byron mostani sikere a 100. volt a csapat számára ezzel a rajtszámmal.
Erre azonban még úgy sem mutatkozott túl sok esély a futam jelentős részében, hogy Byron a negyedik helyről rajtolt és szinte végig az élmezőnyben autózott. Az első szakaszt Martin Truex Jr. nyerte, aki 145 körön át volt az élen a 295-ből, ám az utolsó etapban egy előzésnél túlvállalta magát, így összeütközött Joey Logano autójával, kisebb káoszt okozva ezzel. Baleseteket egyébként az utolsó szakaszig alig láthatott a közönség, ebből az egyiket viszont épp a második szakaszt az élen záró Rossz Chastain okozta Kyle Larson közreműködésével. Bár úgy tűnt, kettejük között dőlhet el a futamgyőzelem sorsa, végül a felek kakaskodásának egy ütközés lett a vége, ami tönkretette a futamukat. A dinnyésember elismerte, határozottan a fal felé akarta tolni a 2021-es bajnokot, ám alulkormányzott volt az autója, így csattanás lett a vége. Ezt azonban köszönte szépen az eddig elképesztő szezont futó Willam Byron, aki az első helyen kezdhette meg a hosszabbítást, végül megtartotta pozícióját, így idei harmadik győzelmét szerezte meg ezzel.
Folytatás a pénzdíjas All-Star versennyel, amely nem számít bele a bajnoki pontversenybe, ám sok izgalmat tartogat és egy régen látott helyszínre, a North Wilkesboro Speedwayre látogat el a mezőny.
Extreme-E: A Veloce Racing nyert a skóciai sárdagonyában
https://formula.hu./parc-ferme/35558
A Veloce Racing nyerte meg az Extreme-E negyedik fordulóját, melynek Skócia adott otthont. Kevin Hansen és Molly Taylor párosa ezzel összetettben is visszaszerezte a vezetés, sőt, rendesen el is húzott a riválisoktól, miután az ACCIONA | SAINZ XE és a Rosberg X Racing csapatai is nulláztak a Grand Finalben.
Fotó: Extreme-e
Grand Final
1. Veloce Racing 12:52.663
2. NEOM McLaren Extreme E Team +6.419
3. No.99 GMC HUMMER EV Chip Ganassi Racing +20.490
4. ACCIONA | SAINZ XE Team DNF
5. Rosberg X Racing DNF
Bajnoki pontverseny
1. Veloce Racing: 80 pont
2. ACCIONA | SAINZ XE Team: 69
3. Rosberg X Racing: 52
4. X44 Vida Carbon Racing: 51
5. No.99 GMC HUMMER EV Chip Ganassi Racing: 50
6. NEOM McLaren Extreme E Team: 36
7. Andretti Altawkilat Extreme E: 29
8. Carl Cox Motorsport: 23
9. ABT CUPRA XE: 20
10. JBXE: 15
Magyar versenyző oktatta Sutilt a Ferrari Challenge spielbergi hétvégéjén
https://formula.hu./parc-ferme/35557
A mögöttünk hagyott hétvégén rendezték a Ferrari Challenge Európa-kupa harmadik fordulóját, melynek a spielbergi F1-es pálya adott otthont. A mezőny tagja a 18 éves, magyar Válint Bence is, aki a második időmérő edzésen megszerezte a pole-pozíciót az esős időben, nem kisebb nevet utasítva ezzel maga mögé, mint az F1-et is megjárt Adrian Sutilt. A futamot végül a második helyen zárta Bence, Eliseo Donno mögött célba érve, de Adrian Sutilt sikerült maga mögött tartania, aki a harmadik helyen zárt.
Fotó: Ferrari
MiniBikers: Az 1000. GP sprintje
https://formula.hu./parc-ferme/35556
Ahogy azt már idén megszokhattuk, szombat délután rendezték a MotoGP sprintfutamát Le Mans-ban is, a gyorsaságimotoros-vb történetének 1000. nagydíján, és ahogy azt már szintén megszokhattuk, a MiniBikers előadásában is megcsodálhatjuk a legfontosabb eseményeket.
Ezért hagyta abba a versenyzést Horner
https://formula.hu./parc-ferme/35555
A The Financial Timesnak adott hosszabb interjúban arról mesélt - egyebek mellett - Christian Horner, hogy miért döntött úgy 25 évesen, hogy abbahagyja a versenyzést. A Red Bull osztrák csapatfőnöke akkoriban az Arden csapatának versenyzője volt a Formula-2-ben. "Eljutottam egészen az F2-ig, de ahogy egyre erősebbé váltak alattam az autók, rájöttem, mekkora kockázatot is jelent ez az egész. Nehéz dolog elvonatkoztatni az ember szívétől, de higgadt fejjel átgondoltam az egészet, és úgy döntöttm, hogy abbahagyom. Annyit mondtam magamnak, hogy ez már hülyeség, így tudtam, hogy abban a pillanatban abba kell hagynom."
Végül - ha nem is versenyzőként - nagyszerű karriert futott be az osztrák, aki hatodik konstruktőri vb-címe felé kormányozza a Red Bull Racing csapatát.
Fisichella Schumacher-szerű Verstappen-uralomtól félti az F1-et
https://formula.hu./parc-ferme/35554
A háromszoros Formula-1-es futamgyőztes Giancarlo Fisichella attól tart, hogy Max Verstappen egy olyan dominanciát fog kialakítani az elkövetkező években, mint amilyen a Schumacher-korszak volt a 2000-es évek elején. "Versenyeztem Schumacher ellen, és senki sem tudja úgy az irányítása alatt tartani a versenyeket, mint ahogyan ő tudta. Ebben még mindig ő a number one! Viszont ha a nyers tehetséget nézzük, akkor Verstappen Schumacher szintjén van. Attól tartok, Max számára előre meg van írva, hogy jó ideig dominálja a Formula-1-et" - mondta az olasz a La Gazzetta dello Sportnak.
Ez hiányzik Vettelnek az F1-ből
https://formula.hu./parc-ferme/35553
Tavaly év végén akasztotta szögre a bukósisakot Sebastian Vettel, aki elmondta a Bildnek, mi hiányzik számára leginkább a Formula-1 utáni életből: "Egyelőre jól elvagyok itthon, elégedett vagyok a döntésemmel, de a kihívás és a nyomás egy kicsit hiányzik" - ismerte el a négyszeres világbajnok.
A német exversenyző Goodwoodban ismét a volán mögé fog ülni, ahol saját F1-es gyűjteményéből fog meghajtani pár autót, melyeket környezetbarátabb üzemanyagok fognak hajtani. "Goodwood nem egy igazi versenypálya, így ez egyáltalán nem hozza majd vissza a régi emlékeket, de persze jó lesz egy napra belni ezekbe a járművekbe. Elsőre kissé furcsa volt megszokni, hogy nem vagyok ott a versenyeken, de mára megbékéltem ezzel, és folyamatosan követem a versenyeket."
IndyCar: Így nyert Palou Indianapolisban
https://formula.hu./parc-ferme/35552
A versenyről írt összefoglalónkat és a végeredményt ide kattintva olvashatjátok el, de most meg is nézhetitek a legfontosabb pillanatokat az Indy500 előtti utolsó versenyről.
Itt az öt másodperces kihívás második része
https://formula.hu./parc-ferme/35551
Az első részt követően itt a folytatása az öt másodperces kihívásnak. A nevetés most sem maradt el. A videó a képe kattintva tekinthető meg!