DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 7. csütörtök

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

Videó: méretes bukással indult a Szafari Rali

A WRC kenyai fordulójának shakedownját még szerdán rendezték, és a rendkívül kemény, durva pályák már itt feladták a leckét: a legrosszabbul Takamoto Katsuta járt, aki egy ugrató után alaposan összetörte a gyári Toyotát. A japán pilóta autóját ezzel együtt a csapat összerakja, és a csütörtöki szuperspeciálon már részt tud venni, de figyelmeztető jelnek az egész mezőny számára jó volt ez az eset.

Íme a baleset videón:

És a shakedownon leggyorsabb Kalle Rovanpera szakasza belülről:

Az energiaital miatt nem tisztelik a Red Bullt?

A Red Bull egykori versenyzője, Mark Webber, aki a maga részéről kilencet tett hozzá az energiaitalosok 100 futamgyőzelméhez, úgy érzi, az istálló nem kapja meg a kellő elismerést, méghozzá éppen azért, mert ők az „energiaitalosok”, és nem egy autógyártó áll mögöttük. A Motorsport.com-nak nyilatkozva az ausztrál kifejtette, hogy a csapat többet érdemel ennél:

„Ha gyári csapat lennének, még több elismerést kapnának, pedig ettől függetlenül egy csodálatos emberekből álló istállóról beszélünk, akik remek munkát végeznek azzal, hogy egy gyönyörű autót teremtettek, mely vb-címekért képes harcolni, és sok szempontból domináns” – mondta Sebastian Vettel egykori csapattársa.”

webber-2010-monaco

„Rengeteg erőfeszítést tesznek, a Milton Keynes-i személyzet és infrastruktúra is tanúsítja, hogy mennyire jól kezelnek mindent. Az elkötelezettségük az alkalmazottjaik és a sport felé is kiváló. Az emberek néha megfeledkeznek arról a kivételes mennyiségű munkáról, amit a Red Bull elvégzett.”

Csak Alonso és Hamilton ér fel Verstappen szintjére a Red Bull szerint

Dr. Helmut Markót kérdezte az osztrák OE24 arról, hogy vajon miért marad el ennyire az utóbbi időben Sergio Perez Max Verstappentől, a Red Bull tanácsadója pedig nem kertelt: egyszerű és világos választ adott.

„Mert Max Max. Ő ül a legjobb autóban, de még abban az autóban is csak Fernando (Alonso) és Lewis (Hamilton) képes tartani vele a lépést. Ez a három pilóta egyszerűen a legerősebb, és Max kiemelkedik közülük” – fogalmazta meg véleményét Marko.

f1-verstappen-perez-redbull

A Red Bull egyetlen győzelmet is óriási dolognak tartott

A Red Bull 100. futamgyőzelme arra indította Christian Hornert, hogy felidézze, milyen volt a csapat első győzelme, melyet Sebastian Vettel a 2009-es Kínai Nagydíjon aratott – akkor még úgy érezték, egyetlen elsőség is óriási dolog. „Amikor megérkeztünk a sportágba, az volt a cél, hogy versenyképesek legyünk, Dietrich álma nem csupán a részvétel volt” – emlékezett meg a cég nemrég elhunyt tulajdonosáról Horner. „Amikor 2009-ben, négy évvel az érkezésünk után megnyertük az első versenyünket, máig emlékszem, hogy a trófea átvétele után aznap este hazafelé repülve az járt a fejemben, hogy legalább egyet megnyertünk, és ha semmi több nem történik, akkor is megnyertünk egy versenyt!”

vettel-china-2009

„De annyira jó érzés volt, hogy úgy voltam vele: újra át akarom élni ezt” – folytatta a brit csapatvezető. „És ki gondolta akkor, hogy újabb kilencvenkilenccel századosok leszünk? Igazi mérföldkő ez a csapat számára” – tette hozzá Horner, majd kitért arra is, milyen különleges módon állt hozzá az F1-hez Dietrich Mateschitz:

„Máshogy akarta csinálni a dolgokat, más akart lenni. Nem akart olyan nagyvállalati csapatot, ahol 25 pass kell ahhoz, hogy bejuss a motorhome-ba. Ezért létrehozta az Energy Stationt, bevezette a Red Bulletint és azt akarta, hogy jól érezzük magunkat. De közben versenyképes akart lenni, küzdeni akart, és nyerni akart.”

Meglepő, ki lehet a következő F1-es divatdiktátor

Érdekes témát feszegetett a Sunday Times: szakértők bevonásával fejtegették, milyen divatértéket képviselnek a Formula-1-es versenyzők. A cikk egyik megállapítása alapján a pilóták ruházkodásának manapság nagyobb hatása van a nyilvánosságra, mint a labdarúgókénak, és közülük is kiemelkednek néhányan. A pole-pozícióban persze Lewis Hamilton van 33 millió Instagram-követőjével, de sokan szeretnének a nyomdokába lépni.

A cikk kiemeli a „jóvágású” Daniel Ricciardót, aki divatos és humoros, sőt még „hajinfluenszerként” is be lehet sorolni, ugyanis még erre vonatkozó posztjai is vannak. Aztán ott van Pierre Gasly, aki konditermi sztorijaival teremt trendet.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

 

A Times azonban nem kettőjük valamelyikére, hanem Guanyu Zhoura fogadna, mint a következő F1-es divatdiktátorra. A „Prada-fanatikus” jelzővel illetett kínai ruhadarabjai talán kevesebb figyelmet kapnak a versenyhétvégéken, de Instagramját végigböngészve egyértelmű, hogy Hamiltonhoz hasonlóan kedveli a szokatlan és merész öltözködést, ennek köszönhetően lett nemrég a Dior Men arca. A kínai egy interjúban nemrég elárulta, szettjeit, amelyekben meg szokott érkezni a versenyekre, nem egy divattanácsadó, hanem ő maga szokta kiválogatni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

周冠宇 | Zhou Guanyu

Tokióval bővített 2024-es naptárt tett közzé a Formula-E

Bejelentette előzetes 2024-es versenynaptárát a Formula-E, amelynek a következő lesz fennállása tizedik szezonja. Ennek apropóján rekordot jelentő 17 futamot rendeznek majd – igaz, ezek közül háromnak is ismeretlen a helyszíne. Bekerült viszont a menetrendbe Tokióba: először rendeznek majd világbajnoki versenyt Japán fővárosában. Az idény amúgy újfent Mexikóban startol januárban, míg az évadzáróra júliusban, Londonban fog sor kerülni.

fe-2024-naptar

Elgurult a bokszban Russell kereke – videó

Az F1-es Kanadai Nagydíj 12. körében jártunk, amikor George Russell a negyedik helyen haladva hibázott és a falnak csapta a Mercedesét. A versenyt viszont folytatni tudta egy bokszlátogatás után – ám mint a lenti videón is látszik, a garázsa elé érve a sérült jobb hátsó kerék levált az autójáról és gurulni kezdett a bokszutcában. A Mercedes egyik szerelője épp csak félre tudott ugrani előle, a kereket pedig később egy Ferrari-szerelő vitte vissza a csapathoz:

Újra teljes szezont futna Button – azt is elmondta, hol

Jenson Button 2016 végén vonult vissza a Formula-1-től, ahol 2017-ben beugróként még rajthoz állt a Monacói Nagydíjon. Azóta legutóbb 2019-ben a japán Super GT-ben teljesített egész idényt, de szerepelt többek között a DTM-ben, saját csapatával az Extreme-E-ben, idén a NASCAR-ban, valamint legutóbb a Le Mans-i 24 óráson épp egy átalakított NASCAR-autóval. A 2009-es F1-es világbajnok most elhintette, hogy 2024-ben szeretne újra egész szezont teljesíteni 43 éves kora ellenére – a célt is kitűzte:

„Nem gondoltam, hogy újra teljes szezont akarok majd teljesíteni, mivel annyira sűrű mindig a menetrend, de úgy érzem, jövőre úgy fogok versenyezni, hogy valahol full idényt futok majd” – idézi Buttont a Motorsport.com. „Nagyszerű dolog egy-egy versenyen elindulni, de így nem tudod kihozni a legjobbat magadból. Ezért remek, hogy a NASCAR Cup Seriesben három futamot is teljesítek, mert így több időt tölthetek a csapattal, a szimulátorban és tényleg dolgozni tudunk együtt a mérnökömmel, a szerelőmmel, hogy fejlődjünk. Szóval igen, jövőre teljes szezont szeretnénk futni, ha az idő engedi. Egyensúlyoznom kell bizonyos dolgok között, mert eléggé elfoglalt voltam idén. De hosszú távú versenyzésről lesz szó, akár IMSA, akár WEC. Ki tudja, mit hoz a jövő, legyen szó WEC-ről, IMSA-ról vagy néhány további NASCAR-futamról.”

button-lemans-2023

fotó: DPPI

Neymar-incidens után szigoríthat az F1-es rajtrácsra lépés feltételein az FIA

Biztonsági okokból korlátozott azoknak a vendégeknek a száma, akik a Formula-1-es nagydíjak előtt a csapatszemélyzet és az újságírók mellett a rajtrácsra léphetnek, de könnyen lehet, hogy a közeljövőben még szigorúbb feltételek lesznek ezen a téren – derült ki az FIA Motorsport Világtanácsának legutóbbi ülése után. A barcelonai futam előtt történt ugyanis az, hogy a labdarúgó Neymar még a felvezető kör kezdetén is a pálya szélén, a füvön állt, amit a Nemzetközi Automobil Szövetség biztonsági kockázatként értékelt.

„Tanulnunk kell a Spanyol Nagydíjon történt incidensből” – fogalmazott Mohammed ben Sulayem elnök. „Stefano Domenicali biztosította róla az FIA-t, hogy lépéseket fognak tenni annak érdekében, hogy ez ne ismétlődhessen meg. Ez nemcsak a Formula-1-ben probléma, hanem a tapasztalataim alapján a Formula-E-ben, a WEC-ben és más kategóriákban is, hogy egyes eseményeken túl sok ember van a rajtrácson. Nincs kétségem felőle, hogy a promóterek minden kategóriában ragaszkodni fognak az FIA biztonsági követelményeihez. Az FIA felelőssége, hogy mindenki számára biztonságos környezetet teremtsen: a biztonság az autósportban a Szövetség fő prioritása.”

Ugyanebben a jelentésben az FIA arra is kitért, hogy június végéig várják az Ausztrál Nagydíj promóterének beszámolóját a vizsgálatról, amelyet azt követően folytattak le, hogy az áprilisi futam leintése után több néző is a pályára rohant, miközben még autók köröztek.

f1-neymar-bensulayem-fia-barcelona

fotó: DPPI

Több mint hetvenéves F1-es rekord megdöntésének küszöbén Verstappen

A Kanadai Nagydíjon aratott újabb rajt-cél győzelmével már zsinórban 224 élen töltött körnél tart Max Verstappen, ami óriási szám, azonban ez még mindig csak a vonatkozó ranglista ötödik helyére elegendő részéről. A holland Sebastian Vettelt utasította maga mögé, aki 205 kört töltött az élen megszakítás nélkül, a következő célpont pedig Nigel Mansell, aki 11 körrel előzi Verstappent.

Ami a továbbiakat illeti, Ayrton Senna áll a dobogó alsó fokán 237 zsinórban az első helyen töltött körrel, majd - érdekességként - a második helyen is a brazil áll, aki 1989-es rekordjához képest 27 körrel többet töltött az élen 1988-ban, szám szerint 264-et. A lista első helyén Alberto Ascari tanyázik, akit immáron 71 éve senki sem tud letaszítani a trónról. A Ferrari olasz versenyzője az 1952-es szezonban 304 kört töltött egyhuzamban az élen, a Belga Nagydíj és a Holland Nagydíj, vagyis a szezon harmadik és hetedik futama közt. Ha a sprintet kivesszük a számításból, akkor a Brit Nagydíj 10. körében dönthetné meg Ascari több évtizede fennálló rekordját.


Fotó: DPPI – Alberto Ascari az 1952-es Francia Nagydíjon

Videó: Újabb Albon-féle mestermunka

Alexander Albon már a szombati kvalifikáción nagyszerűen ráérzett a változó körülmények között, hogy egyből a lágy gumikon kell kihajtania a Q2-ben, majd vasárnap egy egykiállásos stratágiával, a csapat némi turpisságával és egy újabb extra teljesítménnyel hozta be a Williamst a hetedik helyen, ezzel fontos pontokat szerezve a csapat számára, amivel a grove-iak maguk mögé utasították az AlphaTaurit és előreléptek a kilencedik pozícióba. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Ricciardo: Meseszerű lenne a Red Bullnál befejezni

Daniel Ricciardo jelenleg a Red Bull fejlesztési és tartalékpilótája, miután 2022 végére ülés nélkül maradt az ausztrál. Az energiaitalosokkal hét futamot is megnyerő Ricciardo jövőjét homály fedi, aki többször is elmondta már, hogy ismét szeretne a száguldó cirkusz mezőnyének tagja lenni, ám nem mindenáron. Az asutrál az ESPN-nek beszélt a jövőbeli terveirl, vagyis inkább vágyairól: "Számomra meseszerű befejezés lenne, ha a Red Bullnál, mint versenyző fejezhetném be a karrierem, de persze ez nem kizárólag rajtam áll. De majd meglátjuk, mit hoz az élet. Minden bizonnyal fel kell építenem magam, hogy számításba kerüljek, de jó érzés újra itt lenni."

Visszavette az uralmat a bokszban a Ferraritól a Red Bull – videó

Az előző években rendre a Red Bull produkálta a leggyorsabb kerékcseréket, az idei szezon elején azonban méltó kihívójukra leltek a Ferrari révén. Most azonban ismét a bikák felé látszik billenni a mérleg nyelve: az F1-es Kanadai Nagydíjon az első és második helyet is elhozták az energiaitalosok. A leghamarabb ismét Sergio Perez kiállásával végeztek a szerelők, egész konkrétan 2,23 másodperc alatt – ez látható alább videón is –, ami azért 16 századdal elmarad a Barcelonában beállított szezonbeli rekordtól. A montreali dobogóra az Aston Martin fért még fel, míg a Ferrari a tízben sem képviseltette magát. Így most a Red Bull 5:3-ra vezet a Scuderia előtt az elsőségeket tekintve.

„Most gyorsabb vagyok Lewisnál” – hazugságvizsgálóra kötötték Russellt

Érdekes videót tett közzé a napokban a Sky Sports F1 stábja, amelyben George Russellt úgy interjúvolták meg különböző témákban, hogy közben hazugságvizsgálóval ellenőrizték az őszinteségét. Így például megtudhattuk, hogy a fiatal brit tényleg a csapattárs Lewis Hamiltont tartja minden idők legjobb Formula-1-es versenyzőjének, viszont amikor arról kérdezték, hogy gyorsabbnak tartja-e magát, mint a hétszeres vb-első, így felelt: „Most igen” – és a hazugságvizsgáló jelzése szerint igent mondott.

Voltak persze más jellegű kérdések is, így például Russell elmondta, hogy Toto Wolffot tartja-e a legjobb főnökének, hazudott-e már neki valaha, ütközött-e szándékosan egy versenyzőtársának, élvezi-e, hogy híres, zavarja-e, hogy Lando Norrisnak több követője van Instagramon – de arra is fény derült, hogy valójában nem PowerPoint-prezentációval, hanem egy Word-dokumentummal házalt anno Wolffnál:

Precedenst akartak teremteni Norris büntetésével, véli a McLaren

Lando Norris öt másodperces büntetést kapott az F1-es Kanadai Nagydíjon, amiért a verseny eleji, George Russell balesete által kiváltott biztonsági autós fázis alatt lassan haladt, hogy ugyanabban a körben, egymás után tudják megejteni a kerékcseréiket az előtte haladó csapattársával, Oscar Piastrival. Norris a futam után nem értett egyet a büntetésével, amelyet ráadásul a stewardok nem „indokolatlanul lassú vezetésért”, hanem „sportszerűtlen viselkedésért” róttak ki rá, ami nem túl gyakori a Formula-1-ben, főleg ehhez hasonló esetekben. Emiatt gondolja úgy a McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella, hogy Norris esetével új precedenst akartak teremteni a felügyelők:

„Közvetlenül a verseny után beszéltünk a felügyelőkkel, mert úgy gondoltuk, ez a sebesség biztonsági autós vagy még akár VSC-fázis során sem jelent kihágást. Elképzelhető, hogy a felügyelők új viszonyítási alapot akartak teremteni. Folytatni fogjuk a beszélgetést velük. Végső soron bízunk az ítéletükben, de újra felül fogjuk vizsgálni Lando viselkedését, mert a futam után nagyon meglepődött, hogy ez büntetést ért. Értjük a stewardok álláspontját, értjük, hogy talán precedenst akartak teremteni, hogy másképp értelmezik a safety car alatti vezetést. Ha ez a hozzáállás, rendben van, de kicsit kár, hogy érintettek vagyunk ebben, az új precedens teremtésében. Lefolytatjuk a vizsgálatokat, mert a verseny során nem tudunk annyira belemenni a részletekbe, hiszen zajlik a futam és pontokért küzdünk” – idézi a RacingNews365.com Stellát, aki hozzátette: ha Norris át tudta volna verekedni magát az Alexander Albon-féle vonaton, szerinte tempóból ki tudta volna autózni az öt másodpercet – így viszont végül a pontszerzők közül is kicsúszott a brit.

f1-norris-mclaren-kanada

fotó: DPPI

„A remény, a fény az alagút végén” – idén másodszor szerzett pontot Bottas

Nagyon ideje volt már, hogy Valtteri Bottas újra pontszerző helyen végezzen: a finn a Bahreini Nagydíj nyolcadik helye után hullámvölgybe került, két versenyen is utolsóként végzett, amire még rosszabb fényt vetett Zhou két pontszerzése az Alfa Romeóval. Montrealban azonban megszakadt a rossz széria. Bár Lance Stroll a célvonalnál gyorsulta le őt a tizedik helyért, Lando Norris időbüntetése visszaléptette a kétszeres vb-ezüstérmest az egyetlen pontot érő pozícióba.

„Ez fontos eredmény nekem és az egész csapatnak is, mert most láthatjuk, hogy milyen előrelépést tettünk. Úgy gondolom, ezen a hétvégén az autó újra minden felvonásban alkalmas volt az első tízre, és ez volt igaz a versenyre is. Ez reményt ad nekünk, és azt az érzést, hogy van némi fény az alagút végén” – értékelt Bottas. Nem a mostani, hat futamon át tartó pont nélküli széria pályafutása legrosszabbja: tavaly egy még hosszabb sikertelen időszaka volt, mikor tíz nagydíjon át nem szerzett pontot, újonc szezonjában a Williamsszel pedig csak 18. nekifutásra végzett az első tízben.

Fotó: ez a madár szorult be Verstappen autójába az F1-es Kanadai Nagydíjon

Ahogy arról már beszámoltunk, Max Verstappen számára a hétvégi Kanadai Nagydíj legnagyobb pillanata az volt, amikor a futam felénél elütött egy madarat, ami vele folytatta a versenyt a jobb első fékcsatorna mögött. Most előkerült egy fotó is szerencsétlen állatról:

 

Videó: A 100. győzelmét ünneplő Red Bull legemlékezetesebb sikerei

Megszerezte 100. futamgyőzelmét a Red Bull Formula-1-es csapata, ennek apropójából pedig egy bő egyperces videómontázzsal kedveskedett számukra az F1 a Twitteren. Sebastian Vettel 2009-es kínai győzelmétől egészen Verstappen montreali győzelméig hosszú út vezetett.

 

Cukiságbomba: Alonsóék a helyi szervek egyik kutyusával ünnepelték a második helyet

Az Aston Martin csapata visszatért a pódiumra Montrealban, miután Barcelonában egy gyengébb hétvégét teljesítettek. A csapat újításai olyannyira beváltak, hogy a kétszeres világbajnok Fernando Alonso a pályán előzte meg Lewis Hamiltont, így a második helyen ért célba. A versenyt követő csapatfotózásra beszállt a helyi szervek egyik kutyusa is.

 

„A visszaszámlálás elindult” – Newey az F1-es karrierje végéről beszélt

Nemcsak a Red Bull ért el fontos mérföldkövet Max Verstappen kanadai sikerével, amely a 100. győzelme volt a csapatnak a Formula-1-ben, hanem az autóikat tervező Adrian Newey is: ez volt ugyanis a 200. futam, amelyet a tervezőguru által megálmodott konstrukció nyert meg. Newey a Red Bull előtt a Williams és a McLaren számára is tervezett világbajnokságot nyerő versenygépeket a 90-es években, így jött össze ez a szám. A szakember szerint azonban már azzal beteljesült az álma, hogy munkát kapott az F1-ben:

„Az álmom mindig az volt, hogy mérnök lehessek az autósportban, szóval amikor megkaptam az első munkámat és fizetésemet, az igazán nagy pillanat volt. Minden más csak bónusz” – idézi szavait a Motorsport.com. Newey elmondta: a győzelmek közül kiemelkedik az első, az 1991-es Mexikói GP-n Nigel Mansell révén aratott diadal, de emlékezetes az a két vb-cím is, amelyet az utolsó futamon gyűjtöttek be 2010-ben Sebastian Vettellel, valamint 2021-ben Max Verstappennel.

Newey nemrég hosszabbított a Red Bull-lal, így egy ideig még láthatjuk az F1-es paddockban – viszont a montreali siker után elhintette, hogy közeledik a visszavonulása: „Természetesen nem fog örökké tartani a pályafutásom. Amíg a csapat akar engem, én pedig élvezem ezt csinálni, csinálni is fogom. De ha reálisak vagyunk, a visszaszámlálás már elindult. Hogy pontosan mikor jön el a nap, azt nem tudom.”

f1-newey-redbull-kanada