Mint arról mi is írtunk, a McLaren mini-DRS-e és a Red Bull pilótafülkéből állítható padlólemez-előkéje után újabb technikai trükk kerülhetett felszínre a Formula-1-ben. A Red Bull ugyanis sajtóbeszámolók szerint arra gyanakodik, hogy néhány csapat – köztük nagy riválisuk, a konstruktőri világbajnokságot vezető McLaren – vizet fecskendez a szelepeken keresztül az abroncsokba, amit néhány éve technikai direktíva tilt.
A gyanított trükk lényege, hogy a folyadék segít a gumik hűtésében, amelyek ezáltal kevésbé és lassabban kopnak, így főleg versenytávon jobb lesz a teljesítményük és az adott autó tempója. Érdekesség, hogy a McLaren valóban főként ezen a téren lépte át a Red Bullt a májusi Miami Nagydíj óta.
Az F1 hivatalos gumibeszállítója, a Pirelli részéről Mario Isolát kérdezték meg a legújabb ügy kapcsán, de az olaszok motorsportfőnöke szerint nincs bizonyíték arra, hogy bárki ilyesmivel trükközne:
„Követjük az FIA jelzéseit, örömmel támogatjuk az FIA-t bármilyen kérésben, és ha van bármi, amit tehetünk, hogy ellenőrizzünk vagy tanácsot adjunk egy lehetséges helyzettel kapcsolatban, akkor itt vagyunk, hogy segítsünk” – idézi Isolát a RacingNews365.com szakoldal.
„A néhány évvel ezelőtti technikai direktíva előtt voltak beszélgetések különleges gázokról, mivel valaki azt mondta, hogy cserélik a gázt az abroncsban, hogy jobban szabályozzák a nyomást, aztán pedig valaki elkezdett a gumiban található nedvességről beszélni, és hogy miért kellene többnek vagy kevesebbnek lennie benne.”
„Száraz levegővel látjuk el belül az abroncsokat, és mint a technikai direktívában is szerepel, mindenféle változtatás ezen a téren tiltott, és ez meglehetősen világos – de egy ilyen helyzetre egyértelmű bizonyíték kell, szóval meg kell várnunk az útmutatást az FIA-tól.”
„Magam is próbáltam megérteni, hogyan működhet ez, gyűjtöttem információkat, de hogy működik-e és hogy bárki csinálta-e vagy sem, az még mindig kérdőjeles. Nem láttam semmi különösen az adatainkban, szóval nincs semmilyen bizonyítékom, és nyilván az FIA-n múlik, hogy eldöntse, mit tegyen és elmondja, hol tudjuk őket segíteni.”
Magáról a trükkről és annak előnyeiről így nyilatkozott Isola: „Nagyon egyszerű ezt megcsinálni, van egy szelep, vizet teszel bele, és alapvetően ez egy hőtani hatást fejt ki a gumi és a felni közötti hőátadásnál, amely nagyobb következetességet és kisebb gumikopást eredményez – még ha közben rosszabbul is tudod kontrollálni a nyomást. Ha gőz van az abroncsban, akkor ugyanis nem tudott kontrollálni a nyomását, ami megnő.”
„Az elmélet emögött az, hogy a víz egy része folyékony marad, egy része elpárolog, és emiatt hőt tudsz átadni a gumitól a felninek. Nem tudok semmilyen problémáról, csak hallottam az ügyet és próbálom megérteni, hogyan lehet ezt megtenni, amiről így már van elképzelésem, de a többi az FIA kezében van, mi pedig támogatjuk őket.”