DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 7. csütörtök

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

„A visszaszámlálás elindult” – Newey az F1-es karrierje végéről beszélt

Nemcsak a Red Bull ért el fontos mérföldkövet Max Verstappen kanadai sikerével, amely a 100. győzelme volt a csapatnak a Formula-1-ben, hanem az autóikat tervező Adrian Newey is: ez volt ugyanis a 200. futam, amelyet a tervezőguru által megálmodott konstrukció nyert meg. Newey a Red Bull előtt a Williams és a McLaren számára is tervezett világbajnokságot nyerő versenygépeket a 90-es években, így jött össze ez a szám. A szakember szerint azonban már azzal beteljesült az álma, hogy munkát kapott az F1-ben:

„Az álmom mindig az volt, hogy mérnök lehessek az autósportban, szóval amikor megkaptam az első munkámat és fizetésemet, az igazán nagy pillanat volt. Minden más csak bónusz” – idézi szavait a Motorsport.com. Newey elmondta: a győzelmek közül kiemelkedik az első, az 1991-es Mexikói GP-n Nigel Mansell révén aratott diadal, de emlékezetes az a két vb-cím is, amelyet az utolsó futamon gyűjtöttek be 2010-ben Sebastian Vettellel, valamint 2021-ben Max Verstappennel.

Newey nemrég hosszabbított a Red Bull-lal, így egy ideig még láthatjuk az F1-es paddockban – viszont a montreali siker után elhintette, hogy közeledik a visszavonulása: „Természetesen nem fog örökké tartani a pályafutásom. Amíg a csapat akar engem, én pedig élvezem ezt csinálni, csinálni is fogom. De ha reálisak vagyunk, a visszaszámlálás már elindult. Hogy pontosan mikor jön el a nap, azt nem tudom.”

f1-newey-redbull-kanada

Ralf Schumacher az Astonnál is el tudná képzelni Leclerc-t

Vad teóriával állt elő a ma már a Sky Germany szakértőjeként dolgozó Ralf Schumacher: szerinte nem elképzelhetetlen, hogy az eddig a Mercedesszel hírbe hozott Charles Leclerc az Aston Martinnál találhatna új otthonra. "Eddig csak a Mercedes és a Red Bull volt ésszesrű opció számára. Jelenleg az Ezüst Nyilak nem feltétlenül adnának sokkal jobb kilátásokat Leclerc számára, ráadásul szinte borítékolható, hogy Hamilton hosszabbítani fog."

"Ugyanakkor szerintem az Aston Martin is jó opció lehet számára, és szerintem nekik sem ártana nézelődniük. Alonsónak még van legalább egy további éve a csapatnál, de ki tudja? Lawrence Stroll fia egyelőre nem igazán tud a közelébe sem kerülni az erre a szezonra kitűzött céloknak, talán szükségük lesz egy másik, Fernandóhoz hasonlóan erős versenyzőre a jövőben. Ez egy logikus lépés volna Leclerc számára is, főleg ha azt is figyelembe veszi, hogy 2026-tól az Aston a Hondával folytatja."

„Alonso jó a drámázásban” – Wolff a bokszutcai majdnem ütközésről

Necces pillanatok játszódtak le az F1-es Kanadai Nagydíj első fázisában, amikor a biztonsági autós szakaszt kihasználva az élmezőny szereplői a bokszba hajtottak kerékcserére. Lewis Hamilton és Fernando Alonso is egyszerre érkezett meg, s amikor a mercedesest kiengedték, épp csak a spanyol elé tudott bevágni. Alonso panaszkodott is a rádión arra, hogy fékeznie kellett és majdnem nekiment a hétszeres világbajnok, a felügyelők azonban a vizsgálat után úgy ítélték meg, hogy nem történt veszélyes kiengedés és nem büntették a Mercedest.

Amikor a történtekről kérdezték, a csapatot irányító Toto Wolff rámutatott, hogy Alonso kicsit rá is játszott a helyzet súlyosságára: „Volt egy kis drámázás. Kicsit megrángatta a kormányt és kicsit hozzáért a fékhez. Jó ebben, utána sírt, hogy ’majdnem nekimentem’… egy kis dráma” – nyilatkozta Wolff.

f1-alonso-hamilton-kanada-boksz

Rossz hírek Pereznek: Alonso célba vette a bajnoki második helyet

Az elmúlt három nagydíjon Fernando Alonso kétszer lett második, míg Sergio Perez nem állt a dobogóra sem – a szenvedése okát maga sem értő mexikói előnye így a Miamit követő 30 egységhez képest Kanada után mindössze kilenc pont az Aston Martin vezérpilótájához viszonyítva.

Gondolod, hogy le tudod győzni őt? – tették fel a kérdést a vasárnap sajtótájékoztatón Alonsónak, aki a lehető legtömörebben válaszolt rá. „Igen” – mondta.

Volt még egy hasonló lényegretörő válasza a kétszeres világbajnoknak a sajtóeseményen. Miután elmondta, nem tudja, miért nem sikerült jól a rajtja, előbb a mérnökökkel kellene értekeznie, de a moderátor tovább feszegette, hogy részletezze az első öt másodpercet, milyen érzés volt, Alonso annyival reagált: „Lassú!”

Fotó: Aston Martin

Elütött madár szorult Verstappen autójába a futam végéig

Max Verstappen a csapatrádióban jelentette a Kanadai Nagydíj féltávjánál, hogy úgy látta, elütött egy madarat. Christian Horner bizarr részletet árult el az eset folytatásáról: a madár teteme beszorult az autó fékhűtőcsatornájába, így ment el a holland a futam végéig.

„A legnagyobb pillanata az volt, amikor a futam felénél elütött egy madarat, ami vele folytatta a versenyt a jobb első fékcsatorna mögött. Ezzel együtt is nagyon irányítása alatt tartotta ezt a futamot” – mondta Horner. Arra a kérdésre, a madár beszorult-e a fékcsatornába, így felelt: „Igen, a madár maradványai.”

„A reakciói kicsit lassúak, ez a korral jár” – Hamilton ugratta Alonsót a gyenge rajt miatt

Fernando Alonso a második, Lewis Hamilton a harmadik helyről startolhatott az F1-es Kanadai Nagydíjon, de a Mercedes-pilóta már az első métereket elkapta a kissé lassabban elrugaszkodó spanyolt. Az Aston versenyzője aztán a futamon visszavette a második pozíciót a hétszeres világbajnoktól, aki azonban a Sky Sports kamerái előtt kicsit ugratta riválisát a rajt miatt: „A reakciói kicsit lassúak… Ez a korral jár” – viccelődött Hamilton, amire Alonso szintén mosolyogva így kontrázott, visszavágásra utalva: „Ausztria, két hét múlva…”

Alonso egyébként később a dobogósoknak tartott sajtótájékoztatón sem tudott magyarázatot adni arra, miért nem sikerült jól eljönnie a rajtnál: „Még mindig nem tudom, mi történt a startnál. A reakcióim még mindig jók! Meg kell néznünk. Nem tudom, hogy a rajtrács másik oldaláról indulók jobban rajtoltak-e. Lehet, hogy csak rossz oldalon álltam.”

f1-alonso-hamilton-kanada

fotó: DPPI

Ezért büntették a felügyelők Norrist „sportszerűtlen viselkedésért”

Lando Norrist öt másodperces büntetéssel sújtották az F1-es Kanadai Nagydíj során: mint kiderült, azért, mert a verseny eleji biztonsági autós fázis során túl lassan haladt annak érdekében, hogy az előtte haladó csapattársával, Oscar Piastrival együtt hajthasson be a bokszba kereket cserélni és legyen megfelelő távolság közöttük. Csakhogy ezzel hátráltatta a mögötte érkezőket, ez pedig kimerítette a Sportkódex egyik pontjában meghatározott szabálytalanságot.

„A biztonsági autós periódus során a pilóta lelassított, hogy távolságot hagyjon a csapattársa és maga között” – írták indoklásukban a stewardok. „Ezzel lassította a mögötte érkezőket. Jelentős sebességkülönbség volt a 10-es és 13-as kanyarok között a 4-es és 81-es autó között, megközelítőleg 50 km/h. A Nemzetközi Sportkódex 12.2.2.I cikkelye meghatározza a versenyzés igazságosságával, a sportszerűtlen viselkedéssel vagy a verseny eredményének a sport szellemiségével ellentétes befolyásolásának vétségét.”

Norris eredetileg kilencedik helyen futott be, de a büntetésével hátracsúszott a 13. pozícióba: ebből Lance Stroll és az utolsó pontot megkaparintó Valtteri Bottas profitált a legtöbbet.

f1-norris-montreal

fotó: DPPI

Először tett falba F1-es autót Piastri

A Q3-ba jutás után balesettel ért véget Oscar Piastri kanadai időmérője: az ausztrál a csúszós pályán túl nagy gázt adott, elveszítette az autó hátulját, amely farral a falnak ütközött. A McLaren nem sérült meg jelentősen – mégis ez volt eddig az ausztrál legkomolyabb vezetői hibája Formula-1-es autóval.

„Ez volt az első nagyobb hibám, de valamikor túl kellett esnem az első balesetemen. Egyszerűen túl agresszív voltam a gázadással és ennyi. Könnyen megtörténik, persze kár érte, és sajnálom a szerelőket, akiknek most a kelleténél több munkájuk lett. Párszor megpördültem már F1-es autóval, de az utolsó alkalom, amikor eltaláltam egy falat vagy megrekedtem… Talán még a Formula Renault-ban volt 2019-ben, amikor a kavicságyban maradtam. Szóval nem most” – beszélt arról a 2021-es Formula-2-es bajnok, milyen ritkán hibázik. Piastri így is a nyolcadik pozícióból kezdhet Montrealban.

„Én nem lennék boldog, ha háromszor nem jutnék a Q3-ba, de nem az én problémám” – Verstappent Perez küszködéséről kérdezték

Monaco és Barcelona után Montrealban sem jutott be a Q3-ba Sergio Perez, és a 12. rajthelyről könnyen lehet, hogy zsinórban harmadszor a dobogóra sem fog felférni. A mexikói rossz sorozatáról kérdezték a pole-pozícióba kvalifikáló Max Verstappent, aki csípős feleletet adott:

„Hát, ha én nem lennék itt, akkor a Red Bull helyzete egészen másképp festene. Én nem lennék boldog, ha zsinórban háromszor nem jutnék a Q3-ba” – idézi a RacingNews365 Verstappen válaszát. A holland aztán hangsúlyozta, nem izgatja csapattársa teljesítménye.

„Egyébként nem törődöm ezzel. Elfoglal a garázs felém eső oldala, hogy minden rendben legyen, erre szentelem a figyelmet.” Miután azt feszegették, a Red Bull dolgozik-e Perez ügyén, így válaszolt: „A csapat biztosan dolgozik rajta, de őket kellene megkérdezni. Már pénteken az foglalt le, hogy az autót jobbá tegyem, nem fogok ezen töprengeni. Ez nem az én problémám.”

Fotó: Red Bull Content Pool

Veszélyesebb lett, mint volt – a futamra átalakítják az 1-es kanyar új gumifalát

A montreali pálya vonalvezetésének sajátossága, hogy a balos első kanyart rögtön egy jobbos visszafordító követi. Ez a kombináció azonban magában hordozza az esélyt, hogy a célegyenesben történt fékhiba után irányíthatatlanná vált versenygép nagy sebességgel oldalról telibe találja egy 2-es kanyarban járó autót. Ennek elkerülése érdekében húztak fel egy új gumifalat az 1-es kanyarral szemben.

Ez azonban egy új problémát generált: az 1-es kanyar elfékezése esetén bonyodalmas visszatérni a pályára. Az edzéseken a versenyzők kétféle megoldáshoz folyamodtak: vagy a gumifal megkerülésével a rendelkezésre álló szűk helyen egy nagyon éles fordulóval csatlakoztak vissza a 2-esbe, vagy U-alakban visszafordultak az 1-es kanyarhoz.

A pilóták nem voltak elragadtatva, Alex Albon szerint a kombináció „veszélyesebb lett, mint volt”. Már pénteken, a versenyzői eligazításon felmerült, hogy eltávolíthatják a gumifalat (Lewis Hamilton az Autosport szerint azzal érvelt, hogy még sosem történt olyan baleset, amit a védőszerkezet kivédeni hivatott).

Végül a gumifal szombatra maradt, vasárnapra azonban módosítanak rajta: az utolsó négy métert eltávolítják. A versenyzőknek ennélfogva kevésbé meredek szögben kell visszafordulniuk a pályára, így kisebb az esélye, hogy a visszatéréskor egy ütközés történik.

„Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal” – reagált az F1-esek aggályaira a Pirelli

Heteken belül sor kerül a végső szavazásra annak kapcsán, hogy az eredeti terveknek megfelelően kivezessék a gumimelegítő paplanok használatát a Formula-1-ben a 2024-es idénytől kezdődően. A Pirelli hosszú ideje fejleszti az abroncsokat, amelyek megfelelnek az új kihívásoknak, a múlt héten pedig a Mercedes és a Ferrari részvételével újabb teszten próbálgatták őket. Bár Barcelonában gyorsan üzemi hőfokra tudták melegíteni őket a pilóták, George Russellék jelezték: hűvösebb körülmények között veszélyes lehet a helyzet, amely balesetekhez vezethet, éppen ezért a brit úgy érzi, még nincs versenykész állapotban a termék.

Ezekre az aggályokra reflektált a Pirelli vezető mérnöke, Simone Berra, aki szerint nagyon is versenykészek a 2024-re gumimelegítő paplan használata nélkül tervezett gumik, s igazából csak a versenyzőknek kellene alkalmazkodniuk: „A versenyzőknek gondolniuk kell arra, hogy az, hogy nem fogunk paplanokat használni, más, mint a mostani helyzet” – idézi a szakembert a RaceFans.net portál. „Úgyhogy másképp kell megközelíteniük a kivezető köröket. Természetesen hűvös időben trükkösebb lehet felmelegíteni a gumikat.”

„Szerintem minden azon múlik, hogyan teljesítik a kör első szakaszát, az első szektort. Összességében jóval nagyobb különbséget látunk ott, mint a többi szektorban, a második és harmadik szakasz már hasonló ahhoz, mint amikor használjuk a gumimelegítőt. Úgyhogy az első kanyarokat kell menedzselni és nyilván óvatosnak lenni. Az adatok alapján nem látok konkrét biztonsági kockázatot. Változtatni kell azon, ahogy az első körben vezetsz, ez biztos. Alkalmazkodni kell a vezetési stílussal ahhoz is, hogy ne nyomd túlságosan az első kanyarokban, mert az szemcsésedéshez vezethet, amíg nem melegedtek be a gumik. Úgyhogy tiszteletben tartom a versenyzők véleményét, de szerintem nyilván lesznek különbségek az új és a régi gumik kezelése között.”

f1-pirelli-teszt-ferrari

„Grosjean egy darab szar, be kellene húzni neki egyet” (videó)

Eseménydús napja volt szombaton az IndyCar Road Americán rendezett forduló során Will Powernek. Először Romain Grosjean szorította le őt a fűre, majd Scott Dixon ütközött neki, amely eset után a címvédő kicsit meg is lökdöste a hatszoros bajnokot. Power érthetően frusztrált volt a nap végén adott interjúban: ebben kritizálta a pálya állapotát, valamint Dixon manőverét, zárásként pedig annyit fűzött hozzá: „Grosjean pedig egy darab szar, ha láttátok, mit csinált az edzésen. Be kellene húzni neki egyet” – fogalmazott a pilóta. Videón a Grosjeannal történt incidens és a nyilatkozat:

 

A szabadedzések után egyébként az időmérőt is megrendezték: ezen Colton Herta idei első pole-pozícióját gyűjtötte be, megelőzve Pato O’Wardot és a bajnokságot vezető Alex Palout. A futam itthoni idő szerint vasárnap 19.15-kor startol.

Ha vasárnap, akkor versenynap! Ne maradj le semmiről!

MotoGP, TCR, F1, IndyCar és még sok más a vasárnapi program:

Vasárnap

11:00 Moto3, futam (Aréna4)
11:00 WRX, előfutamok
12:05 TCR World Tour, második futam
12:15 Moto2, futam (Aréna4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
16:00 WRX, elődöntők és döntő
19:30 IndyCar, futam (Aréna4)
20:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

Hülkenberget piros zászlós incidensért, Sainzékat feltartás miatt rendelték be

Sűrű órái lesznek az F1-es Kanadai Nagydíj időmérője után a felügyelőknek, hiszen egész sor versenyzőt idéztek be magukhoz. A legtöbbeket feltartás miatt: Carlos Sainz Pierre Gaslyt, Lance Stroll Esteban Ocont, Yuki Tsunoda pedig Nico Hülkenberget és Charles Leclerc-t is feltartotta a kvalifikáció során.

Viszont az időmérő meglepetését szolgáltató Hülkenberg maga sem nyugodhat még meg, ugyanis őt is beidézték a stewardok: a németet potenciális piros zászlós kihágás miatt vizsgálhatják. Az FIA dokumentuma szerint a Haas pilótája az előírt minimumidőnél gyorsabban hajthatott a megszakítás után.

Emellett a Williamsnek is felelnie kellhet, ők egy gumiszettet felejtettek el visszaszolgáltatni a szabályokban előírt módon az időmérőt megelőzően.

f1-hulkenberg-haas-montreal

fotó: DPPI

Fordulat: mégis használhatja a Gilles Villeneuve előtt tisztelgő sisakját Leclerc

Mint arról mi is beszámoltunk, Charles Leclerc a montreali pálya névadója, Gilles Villeneuve előtt akart tisztelegni a korábbi legendás F1-es versenyző sisakdizájnjára emlékeztető bukófestéssel. Az első edzésen ezt is használta a monacói pilóta, utána viszont visszaváltott a hagyományos dizájnú sisakjára.

Sajtóhírek szerint – erről számolt be a Canal+, valamint a Sky Sports riportere, Ted Kravitz is – ennek az oka nem más, mint hogy a Villeneuve család, beleértve Gilles fiát, az 1997-es világbajnok Jacques-t nem volt elragadtatva attól, hogy a klasszikus dizájnon megjelentek a Ferrari és a mostani szponzorok matricái. Villeneuve-ék állítólag kifogásolták, hogy a család beleegyezése nélkül készült el a dizájn, és mivel Leclerc-ék jóhiszemű tisztelgésnek szánták csupán a dolgot, inkább úgy döntöttek, a további feszültség elkerülése érdekében a Kanadai Nagydíj további részében nem használják a Gilles-féle festést.

FRISSÍTÉS: Az időmérő előtt aztán jött a fordulat, a Villeneuve család ugyanis mégis engedélyezte Leclerc-nek a sisak használatát. A Gilles képeinek használati jogát kezelő Melanie Villeneuve-öt, aki Jacques testvére, pénteken kereste meg Leclerc, hogy elnézést kérjen, majd a pályára is meghívta a családot a Ferrari. Melanie Villeneuve ekkor mág úgy fogalmazott, hogy szép megemlékezés a monacói sisakja és nincs ellenvetésük, egyedül Jacques jegyzett meg annyit, hogy jobban örültek volna az előzetes konzultációnak, őket is meglepetésként érte az edzésnapon Leclerc bukója. 

f1-leclerc-villeneuve-sisak-montreal

Lökdösődésig fajult a két IndyCar-bajnok ütközése az edzésen – videó

A hétvégén a Road America ad otthont az IndyCar aktuális fordulójának, s már a második edzésen komoly jelenetek játszódtak le. Scott Dixon forgott meg, majd úgy tért vissza a pályára, hogy Romain Grosjeant elengedte, azt viszont már nem észlelte, hogy Will Power is érkezik mögötte, így amikor balra mozdult, egyenesen eltalálta a címvédőt, aminek ütközés lett a vége. A baleset után Power igencsak feszülten kérte számon a hatszoros bajnokot, néhányszor még meg is lökte Dixont, aki utólag elmondta, hogy teljes mértékben az ő hibája volt az ütközés és elnézést kért Powertől. Videókon a jelenet:

Furcsa gond hátráltatta az Alpine-t pénteken

Az első szabadedzésen Pierre Gasly autója állt meg, amiután újra sem tudták indítani a szabadedzést a CCTV-s kamerarendszer hibája miatt. Egy meglehetősen különös probléma lépett fel Gasly autójában, Otmar Szafnauer fedte fel a nem mindennapi elektronikai meghibásodást: "Ahogyan minden hétvégén, most is a tartalék kormányokat használtuk mindkét autóban az első szabadedzésen, ennek oka egyszerű: kipróbáljuk, hogy működnek-e."

"Egy szó mint száz, Pierre kormányában valamilyen elektronikai hiba lépett fel, ami miatt megállt az autó. Amint visszatettük az első számú kormányt, az anomália megszűnt. Meg kell vizsgálnunk a versenyt követően, hogy mi lehetett a baj pontosan. Esteban autójában már egy megszokottabb probláma lépett fel: vízszivárgás miatt kellett félre állnia, de ezt a dolgot már orvosoltuk."

Két versenyző is bírságot kapott pénteken

Az AlphaTauri versenyzője, Yuki Tsunoda és a hazai pálya előnyét élvező Lance Stroll is pénzbüntetést kapott, miután gyorsan hajtottak a bokszutcában. Péntekenként bevett szokás, hogy a pilóták kicentizik a féktávot a bokszbejáratnál, hogy a pit lane-be érkezve éppen ne lépjék át a sebességhatárt, amely olykor nem sikerül. Íg járt most a japán és a kanadai pilóta is, előbbit 100 euróra büntette az FIA, amiért 0,4 km/órával lépte át a sebességhatárt, míg Stroll a megengedett 80 helyett 97,8 km/órával esett be a bokszutcába, amiért 1000 eurós bírságot köteles fizetni.

Videó: ez történt a második szabadedzésen

A megcsonkított első szabadedzést követően 60 helyett 90 percet kaptak a csapatok a második szabadedzésen, ahol volt elfüstölő Haas, szakadó eső és Mercedes-elsőség. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Szöveges összefoglalónkat ide kattintva olvashatjátok el.

Alonso az első edzésről: Ez nagyon ciki volt

A helyi zártláncú kamerarendszer képeinek késése miatt gyakorlatilag elmaradt az első szabadedzés, , s bár a megoldáson sokáig dolgoztak, végül a második gyakorlás idejére sikerült orvosolni a problémát, ahol emiatt 60 helyett 90 percig körözhettek a versenyzők. Alonso így nyilatkozott az esetről a helyszínen, ahol a Formula.hu is jelen van: "Elég kellemetlen volt. Nem volt ideális a csapatok számára sem, ami történt, de főleg nem a rajongók számára, akik korán kilátogattak a pályához, hogy láthassanak minket az első szabadedzésen, aztán alig tudtunk megtenni néhány kört. Úgy fest, hogy valamivel időről időre lábon lőjük magunkat, így ezek a dolgok egy kissé kínosak."


Fotó: Aston Martin AAramco Cognizant F1 Tea