DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

Egymásra mutogat Indonézia után a Honda és a Michelin

A gumigyártó szerint a japán márka nem tudta a Mandalikába szállított abroncshoz igazítani a motorját, Alberto Puig Honda-főnök ellenben a francia cég hozzáállását bírálta.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A katari erős kezdés után az Indonéz Nagydíjon váratlanul gyengén teljesített a Honda: az időmérőn egyetlen versenyzőjük sem jutott be a Q2-be, a futamon pedig a top 10-be, Marc Marquez ráadásul a vasárnapi bemelegítésen hatalmas highside bukást produkált, amely után kiújult a kettős látása. Pol Espargaro már szombaton jelezte, hogy a küszködésük oka a Michelin eltérő szerkezetű abroncsa: a gumigyártó a februári teszt tapasztalataira hivatkozva döntött úgy, hogy az új pálya kihívásainak jobban megfelelő és a hőségnek jobban ellenálló szerkezetű gumikat visz a versenyre, a Repsol spanyolja pedig azt kifogásolta, hogy ez unfair a Hondával szemben, amely az eredeti 2022-es abroncsokhoz a szerinte legjobb motort építette.

Alberto Puig, a Repsol Honda csapatmenedzsere a verseny utáni szokásos értékelőjében úgy fogalmazott, hogy alaposan át kell beszélniük a történteket a Michelinnel. Erre a francia cég főnöke, Piero Taramasso is reagált: többek között azt mondta, hogy szerinte nem volt probléma a Mandalikába szállított gumikkal (azt egyébként több versenyző is említette, hogy kevesebb volt velük a tapadás, mint a téli teszten használt verzióval), s egyszerűen arról volt szó, hogy a Honda nem tudta jól hozzáállítani a motorját. Ez utóbbi kijelentés viszont szemlátomást felbosszantotta Puigot, aki hosszas közleményt küldött minderről a Motorsport.com szaklapnak:

repsol-honda-motogp-mandalika



„Hogy teljesen őszinte legyek és a saját véleményemet mondjam: nem igazán lepődtem meg. A legutóbbi verseny utáni nyilatkozatomban mindössze annyit említettem, hogy kielemeznénk a helyzetet a Michelinnel – ez minden. Látva azt, ahogy Pierro reagált, amikor a média kereste… egyáltalán nem volt szükség erre. Kicsit furcsa, amikor azt mondja – persze udvarias felhanggal –, hogy a Honda nem tudja, hogyan kell alkalmazkodni. A Honda számos műszaki változáshoz alkalmazkodott már, beleértve szabályváltozásokat, gumikat, motorméretet, kategóriákat és így tovább, mióta 1966-ban beszállt a világbajnokságba, s azóta is a legsikeresebb gyártónak számít 25 királykategóriás konstruktőri és 21 egyéni címmel. Ez azt mutatja, hogy a Honda nem tud alkalmazkodni? Oké, ezt most hallom először.”

Puig elsősorban Taramasso hozzáállását kritizálta: „A versenyzésben szerzett tapasztalataim alapján először a versenyzőkkel kell beszélni, nem pedig az Apple-lel, IMB-mel vagy a Dellel, amelyen látsz egy vonalat. Meg kell hallgatni a motorosokat, s ha ezek a motorosok sokszoros világbajnokok, akkor valószínűleg tudják, miről beszélnek. Ebben a paddockban a gyártók egymással beszélnek, a versenyzők beszélnek a szervezőkkel, az IRTA a csapatokkal és sok dologban nem értünk egyet, de a viták és párbeszédek visznek előre minket sportként és veszik figyelembe az összes fél érdekeit. Taramasso úrnak viszont úgy tűnik, olyan a hozzáállása, hogy ha valaki direktben a gumikról beszél, akkor rögtön hiperérzékennyé válik és sosem ismeri be a hibáját, ami szerintem helytelen és túl radikális. Mindannyian követünk el hibákat, ő is.”

A Honda-főnök arra is rámutatott, hogy a szóban forgó gumiszerkezetet legutóbb 2018-ban, az osztrák és thaiföldi futamhétvégéken vetette be a Michelin, márpedig a spielbergi és a burirami pálya egyaránt teljesen más jellegű pálya, mint a mandalikai, sok hosszú egyenessel, éppen ezért másfajta tapadásra is van szükség a gumiktól.

Puig azt ugyanakkor cáfolta, hogy teljes egészében a Michelint hibáztatná Marquez eséséért is: „Nem, egyáltalán nem. Sosem mondtam ilyet, csak annyit, hogy teljes egészében meg kell értenünk a helyzetet, de Taramasso úr túlreagálta a szavaimat. Régóta érintett vagyok a versenyzés világában, és tudom, hogy ha egy motoros műszaki probléma nélkül esik el, akkor az a versenyző hibája. De minden bukáshoz sok tényező járul hozzá, s a gumi is az egyenlet része. Ha ezt Taramasso úr nem fogadja el, akkor nem értem a hozzáállását.”

A Honda és a Michelin között kialakult feszültségről, pontosabban annak csak az első megnyilvánulásairól a Formula Motocast indonéziai futamértékelő adásában is beszéltünk:

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: