Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Néhány nappal a tesztversenyzőket és az újoncokat felvonultató shakedown után szerdán kezdetét vette a MotoGP első hivatalos kollektív tesztje is Sepangban, immár a teljes mezőnnyel. Az első nap legfontosabb fejleménye, hogy ez a mezőny bizony máris nem teljes, történt ugyanis két igen komoly bukás is az első órákban.
Jorge Martin konkrétan kétszer is bemutatott egy highside bukást, előbb az 1-es, majd a 2-es kanyarban, a videón is látható utóbbi balesete után pedig előbb az orvosi központba, majd a közeli kórházba szállították további vizsgálatok céljából, mivel az Apriliára váltó regnáló világbajnok fájdalmat érzett a kezében és a lábában.
This was @88jorgemartin's awful highside in his first hours with the number 1 plate
— MotoGP(@MotoGP) February 5, 2025
He's at the hospital undergoing tests due to left foot and right hand pain. Updates will follow and in the meantime, we're sending our best wishes to the World Champ#MotoGP pic.twitter.com/2UQtHKOq1w
Martin állapotáról jelen sorok írásakor még nincs bővebb információ (FRISSÍTÉS: később kiderült, hogy eltört a jobb keze és a bal lábában is töréseket találtak, így műteni kell), márkatársa, a Trackhouse Apriliát erősítő Raul Fernandez viszont már biztosan ki is dőlt a malajziai tesztről – sőt, a jövő heti burirami gyakorláson való részvétele is kétséges. A tavaly is a tesztidőszakban lesérülő spanyol ugyancsak elesett, csúnyán összetörve a motorját, az incidens során pedig kézközépcsonttörést és lábsérülést szenvedett.
Rajtuk kívül amúgy Fernandez újonc csapattársa, Ai Ogura is bukott a szerdai nap folyamán, ahogy begyűjtött egy-egy esést a KTM-es Pedro Acosta, a Tech3 KTM-nél szereplő Enea Bastianini, valamint a VR46 duója, Franco Morbidelli és kétszer Fabio di Giannantonio is – utóbbi épp most tért vissza a pályára a tavaly szezon végi vállműtétje után, viszont nem úszta meg az incidenst, bal kulcscsonttörést szenvedett, így két spanyol sorstársához hasonlóan véget ért számára a malajziai munka.
Ami a köridőket illeti, természetesen tesztről és főleg annak első napjáról lévén szó, túl sok jelentőségük nincs, de érdemes kiemelni, hogy a shakedown leggyorsabbja, Fabio Quartararo a teljes mezőny jelenlétében is az élen zárt 1:57,555-ös idővel. A hangvillásoknak amúgy érezhetően előnyt jelentett, hogy a kedvezményrendszer révén részt vehettek a bejárató teszten: a márkát váltó Pramac Racing párosa, Jack Miller és Miguel Oliveira ugyancsak befért a top 10-be.
Quartararóhoz a legközelebb a gyári Ducatira felülő Marc Marquez került: csupán 51 ezreddel maradt el a franciától. A nyolcszoros világbajnokot a három tavalyi, azaz GP24-es specifikációjú Ducatit használó versenyző követte Alex Marquez, a legjobb újoncként záró Fermin Aldeguer, valamint Franco Morbidelli révén. A GP25-ösön ülők közül Di Giannantonio a hetedik, Francesco Bagnaia viszont a tőle megszokott megfontolt kezdéssel csak a 17. időt motorozta.
A nap kellemes meglepetését Joan Mir és az immár Castrol Honda néven futó gyári HRC-istálló szolgáltatta azzal, hogy a 2020-as világbajnok hatodikként végzett, ráadásul az ideje fél másodperccel gyorsabb volt a tavalyi Malajziai GP időmérőjén futott eredményénél. A japán gyártó ráadásul még egy motorost delegált az első tízbe az LCR-es Johann Zarco révén – pedig a Honda a Yamahával ellentétben a szerződtetett pilótáival kihagyta a shakedownt.
A KTM motorosai a tízen kívül kezdtek Acosta vezetésével, akit szorosan követett a gyári csapattárs, Brad Binder, valamint a Tech3-s Maverick Vinales. Az osztrákok rendre haloványabban muzsikálnak a teszteken, így ez aligha kapcsolható össze az anyavállalat anyagi krízisével – főleg, hogy (a többi márkához hasonlóan) a KTM is számos aerodinamikai újdonságot pályára vitt már szerdán, azaz igaznak tűnik a versenyzők nyilatkozata, miszerint nem álltak le télen sem a csapatnál.
Az Aprilia az említett esés- és sérüléshullám kifejezetten gyenge napot zárt: a gyári alakulathoz igazoló Marco Bezzecchi 18. lett, még a Moto2-es világbajnokként a Trackhouse-hoz érkező Ogura is megelőzte. És ha már újoncok: a harmadik debütáns, az LCR Hondán ülő Somkiat Chantra egyedüliként nem tudott két perc alá menni azok közül, akik épen teljesítették a full napot. Folytatás csütörtökön és pénteken.
A sepangi teszt első napjának eredményei:
1. | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha | Yamaha M1 | 1:57.555 |
2. | Marc Marquez | Ducati Lenovo Team | Ducati GP25 | 1:57.606 |
3. | Alex Marquez | Gresini Racing MotoGP | Ducati GP24 | 1:57.738 |
4. | Fermin Aldeguer | Gresini Racing MotoGP | Ducati GP24 | 1:58.035 |
5. | Franco Morbidelli | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati GP24 | 1:58.114 |
6. | Joan Mir | Honda HRC Castrol | Honda RC213V | 1:58.115 |
7. | Fabio di Giannantonio | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati GP25 | 1:58.265 |
8. | Jack Miller | Prima Pramac Racing | Yamaha M1 | 1:58.298 |
9. | Johann Zarco | LCR Honda Castrol | Honda RC213V | 1:58.332 |
10. | Miguel Oliveira | Prima Pramac Racing | Yamaha M1 | 1:58.371 |
11. | Pedro Acosta | Red Bull KTM Factory Racing | KTM RC16 | 1:58.396 |
12. | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | KTM RC16 | 1:58.507 |
13. | Maverick Vinales | Red Bull KTM Tech3 | KTM RC16 | 1:58.552 |
14. | Alex Rins | Monster Energy Yamaha | Yamaha M1 | 1:58.652 |
15. | Luca Marini | Honda HRC Castrol | Honda RC213V | 1:58.704 |
16. | Ai Ogura | Trackhouse Racing | Aprilia RS-GP | 1:58.763 |
17. | Pecco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | Ducati GP25 | 1:58.947 |
18. | Marco Bezzecchi | Aprilia Racing | Aprilia RS-GP | 1:59.207 |
19. | Enea Bastianini | Red Bull KTM Tech3 | KTM RC16 | 1:59.597 |
20. | Augusto Fernandez | Yamaha Test | Yamaha M1 | 1:59.676 |
21. | Somkiat Chantra | LCR Honda IDEMITSU | Honda RC213V | 2:00.299 |
22. | Raul Fernandez | Trackhouse Racing | Aprilia RS-GP | 2:01.288 |
23. | Jorge Martin | Aprilia Racing | Aprilia RS-GP | 2:01.321 |