DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd
Motor

Tisztázták a kedvezményekre vonatkozó szabályokat

Bár az egységes motorvezérlő-elektronikai szoftver bevezetésével megszűnt a „gyári” és „Open” kategória, néhány engedmény így is érvényben maradt azon gyártók számára, akik nem értek el egyetlen száraz pályás győzelmet sem 2013 óta vagy nem szereztek kellő mennyiségű dobogós helyezést az utóbbi években.

2016-tól új korszak kezdődik a MotoGP-ben, hiszen az idei szezontól kezdve mindenki számára kötelezővé válik az egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftver használata. Miután ez jelentette az alapvető különbséget a „gyári” és az „Open” géposztály között, egyúttal ezt a két elnevezést is eltörlik, ugyanakkor néhány kedvezmény így is érvényben marad, amelyet előzőleg az Open kategóriás gépek mellett a kevésbé versenyképes gyártók kaptak.

A két legfontosabb engedmény is megszűnik, hiszen immáron mindenki egységesen 22 liter üzemanyagot használhat egy verseny során, valamint minden versenyző és csapat ugyanazokból a gumikeverékekből válogathat az adott versenyhétvége folyamán, ám három, nem kevésbé fontos kedvezménnyel így is rendelkezni fognak a kevésbé sikeres vagy a sorozathoz újonnan csatlakozó márkák. Ez egyébként idén már csak a Suzukira és az Apriliára igaz, a Ducati ugyanis 2015-ben a dobogós helyezéseinek köszönhetően begyűjtötte az engedmények eltörléséhez szükséges hat „kedvezménypontot” (három egység jár egy győzelemért, kettő egy második helyért, egy pedig egy harmadik pozícióért).

22720_orig_b8bbe3efa6bfa40d1ef8fea68b6686d8



A tavaly visszatért két gyártó egyik idei engedménye, hogy a többiekkel ellentétben nem hét, hanem kilenc motorblokkot használhatnak fel a szezon során. Emellett számukra a motorfejlesztések sincsenek befagyasztva, valamint a Honda, a Yamaha és a Ducati maximum öt napjával ellentétben korlátlan mennyiségű privát tesztet bonyolíthatnak le. Látható, hogy ezek a kedvezmények – ellentétben a lágyabb hátsó gumival vagy a több felhasználható üzemanyaggal – már csakis a felzárkózást hivatottak elősegíteni, nem pedig konkrétan a nagydíjak folyamán jelentenek előnyt.

Persze az Aprilia és a Suzuki sem élvezheti a végtelenségig ezeket az engedményeket: amennyiben összegyűjtik a fent említett rendszer szerint a hat kedvezménypontot, tőlük is elveszik ezeket – igaz, azonnali hatállyal csak a tesztnapok számát korlátozzák számukra, a felhasználható motorblokkok és a fejlesztések befagyasztása csak a következő, 2017-es évadtól lép életbe. Érdekesség, hogy amennyiben idén a Honda, a Yamaha vagy a Ducati egyetlen kedvezménypontot sem gyűjt (vagyis gyakorlatilag nem szerez egyetlen dobogós helyezést sem), úgy a következő szezontól ők is megkapják ezeket az előnyöket.

A MotoGP döntéshozói további szabályok szövegét is pontosították. Korábban az az előírás volt érvényben, hogy egy márka legfeljebb négy „gyári” specifikációjú motort indíthatott a bajnokságban. Miután azonban eltörlésre került ez a kategória, 2016-tól az a szabályozás lép életbe, miszerint az egyes gyári alakulatok maximum két géppel nevezhetnek (ez a Movistar Yamahára, a Repsol Hondára, a Ducati Teamre, a Suzuki Racingre és a Gresini Apriliára vonatkozik). Természetesen a gyártók számára továbbra is lehetséges, hogy független csapatok számára motorokat vagy különböző alkatrészeket biztosítsanak.

Érdekes még a büntetőpontokkal kapcsolatos regulák tisztázása is. Mostantól ugyanis minden olyan jellegű szankciót, amelyet adott mennyiségű egység összegyűjtése után osztanak ki (négy pont után rajtrács végére sorolás, hetet követően bokszutcából indulás, tíz pontnál pedig eltiltás), csak egyszer kaphat meg egy versenyző, amíg el nem éri a tíz büntetőpontot. Nézzünk egy konkrét példát: amennyiben Valentino Rossi 2016 októberének első felében, amikor a Misanóban kapott egy büntetőpontja már lejár (minden egység 365 napig marad érvényben), de a sepangi három még beszámít, kap egy büntetőegységet, nem fogják még egyszer a rajtrács végére sorolni, mint tették azt idén Valenciában. Ugyancsak az olasz példájánál maradva, amennyiben a malajziai affér után kapott büntetőpontjai is törlődnek, akkor utána hét egységet kell begyűjtenie, hogy újabb büntetést – konkrétan bokszutcából való rajtolást – szabjanak ki rá.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: