DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
Élő cikkek

Így zajlott az időmérő percről percre

Az Azerbajdzsáni Nagydíj hétvégéjének első tétre menő eseményéről, az időmérő edzésről készült élő szöveges közvetítésünknek visszaolvasásával minden lényeges történéssel képbe kerülhettek.

Napos napot így pár perccel a kvalifikáció kezdete előtt, és kezdjük is rögtön azzal, ami a harmadik edzésen történtek után talán a legjobban érdekel mindenkit: a nemrég még műszaki hibával küszködő Vettel és Verstappen autóját is meg tudta javítani a Ferrari és a Red Bull, így mindkét pilóta részt vehet az időmérőn.

Pénteken még némi meglepetésre a Red Bull volt a leggyorsabb, Verstappen mai problémája után pedig a Mercedes és a Ferrari finn pilótái hajszálra végeztek egymáshoz képest az élen. A közvélemény az év eddigi legkiszámíthatatlanabb időmérőjére készül, és a jelek eddig tényleg azt mutatják, hogy hatesélyes lehet a küzdelem.

Aztán persze lehet, hogy a Mercedes most is csak simán felteker "valamit" a Q3-ban, és elhozzák az első sort. Azért ne vegyünk rá mérget, érdemes lesz nézni!

Az idő továbbra is remek, 26° a levegő hőmérséklete, 50° az aszfalté.  

Ám mégis lesz egy hiányzónk ezen az időmérőn: a harmadik edzésen szintén műszaki hiba által sújtott Jolyon Palmer Renault-ját nem tudták helyrehozni, így a brit nem vesz részt a helyosztozkodáson, az utolsó pozíció lesz csak az övé.

Bár hogy egész konkrétan kié lesz vasárnap az utolsó rajthely, ahhoz kell majd még egy kicsit matekozniuk a versenybíróknak, hiszen Alonsónak és Vandoorne-nak összeadva egész pontosan egy halom rajtbüntetése van mindenféle motorcserék okán.

Közben elkezdődött a Q1 18 perce.

Itt van még egy mosolygós Fernando Alonso, akit jól nézzünk meg, mert nem biztos, hogy fogjuk még ilyen hangulatban látni a továbbiakban.

18 autó máris a pályán, Nico Hülkenberg rögtön egy elfékezéssel kezdett felvezető körén.

Utolsóként Vandoorne is kihajtott, még mielőtt komolyabban aggódni kezdtünk volna amiatt, hogy már megint mi az ördög van a McLarennel.

Az időmérő első tolatása Carlos Sainz nevéhez fűződik egy kicsúszás után. Gond nélkül visszajött és folytatta. Ne feledjük, a spanyolnak egy három rajthelyes büntetése van mára a montreali elsőkörös baleset okozása miatt.

Befutottak az első köridők, Raikkönen áll az élen 1:43,8-cal, ám Hamilton másodikra is egy gumimelegítős kört ment, és csak most csap oda igazán a lóerők közé...

És a Mercedes át is vette a vezetést, 1:42,384 a brittől. Verstappen bejött másodiknak.

A legújabb frissítés arról, hogyan állnak a McLaren-pilóták a rajtbüntetésekkel. Vandoorne most bezsebelt még egy +5-öst váltócseréért. "Szoros a harc."

Ocon jött fel harmadiknak, Vettel negyedik. Mindenki a legpuhább gumikon, vagyis a szuperlágyakon köröz.

Ocon közli a Force Indiával, hogy baloldali kerekeivel lekoccolta a falat. Mindenesetre úgy tűnik, nem lett nagy dráma belőle.

Hamilton tovább javít, 1:41,983. De a Q1-ben nem is a tabella elejére kell figyelnünk, hanem a végére...

Palmer hiányában ugyebár csak négy további kiesővel kell számolnunk: jelenleg Ericsson, Vandoorne és a két Haas áll ott, de még három perc hátra van, a dolgok pedig itt mindig csak az idő lejárta után szoktak eldőlni.

A Haas-pilóták dolgát mindazonáltal nem könnyíti, hogy Magnussen most jött vissza az egyik bukótérből, Grosjean pedig érintőre vette a falat egy megcsúszás után.

Alonso morgott egyet, de most kivételesen nem a gyenge motor miatt, hanem azért, mert Ricciardo kissé feltartotta őt gyorsköre alatt.

Leintették a Q1-et, most ugrik a majom a vízbe, ahogy mondják.

Alonso lecsúszott a 16. helyre!

És ez is marad a vége. Az imént említett négyes közül csak Magnussen tudott javítani, ő szorította le (az imént szélesen forduló) Alonsót a kiesők közé. Bár a spanyolnak úgyis mindegy, még ha húsz hellyel a pole elé kvalifikált volna, akkor is utolsó lenne a rajtbüntetései miatt.

A Q1-es kiesők tehát: Alonso, Grosjean, Ericsson, Vandoorne és a pályára sem lépő Palmer.

Egyébként Hamilton, Verstappen, Raikkönen, Ricciardo, Kvjat volt az élen a sorrend a Q1-ben, a Mercedes britje tobb mint öt tizeddel múlt felül mindenkit.

Elindult a 15 perces Q2.

Mind a 15 talpon maradt autó azonnal a pályán.

A Q1-ben búcsúzott Grosjean bosszús, azt mondja, szokatlanul sokáig marasztalták a mérlegelésnél. Ez is közrejátszhatott abban, hogy már nem tudott javítani idején.

Az első körök után Raikkönen az élen 1:42,114-gyel. Mögötte a két Red Bull.

De Bottas már fölül is múlta honfitársát, őt pedig egy kicsivel Hamilton is. Most 1:41,992 az etalon.

Többször is kamerára kerül, hogy mennyire milliméterekre autóznak az esetleges balesettől a versenyzők. Massának is volt pár hajmeresztő pillanata, legutóbb pedig Verstappen súrolta a falat.

Ez volt Massa egy mentése.

Hű, Hamilton közben odataposott, 1:41,275-tel jó sokat farag az eddigi legjobbjából.

Ez meg egy kép arról, ahogy Verstappen a falat mázolja.

Lassan vessük vigyázó szemünket az utolsó ötösre, ahol most a két Toro Rosso, Magnussen, Hülkenberg és Wehrlein tanyázik. Nem lenne meglepetés, ha a végén is ez az ötös búcsúzna.

Hülkenberg ki is szállt az autójából a garázsban, szóval ő már biztosan kieső. Egy perc van hátra.

Magnussen is a bokszban, neki is vége. Wehrleinnek szintén. A két Toro próbálkozik még.

De ők sem tudtak javítani, szóval ez a Q2 különösebb csúcspont nélkül ért véget. A kiesők a 11. helytől lefelé: Kvjat, Sainz, Magnussen, Hülkenberg és Wehrlein. Továbbjutott az öt legerősebb csapat két-két pilótája: a Ferrarik, a Mercedesek, a Red Bullok, a Force Indiák és a Williamsek. Stroll 7. lett, az ő erős szereplésén lehet esetleg egy kicsit meglepődni, különösen ezen a nehéz pályán.

Bottas végül feljött a második helyre, két tizeddel Hamilton mögé. Úgy tűnik, a Mercedesek elő tudtak húzni egy olyan formát, amit az edzéseken nem mutattak.

Megkezdődött a 12 perces Q3, és végre a pole-ért zajló csatát nézhetjük.

Vonulnak is ki az autók. A Force Indiák és Stroll várnak a legtovább.

Közben kiderült, Hülkenberget elektronikai hiba kényszerítette a bokszba a Q2 végén.

Az élmezőnyből mindenki két felvezető kört teljesít.

Illetve Vettel és Verstappen kivételével mindenki, a német ugyanis rögtön lefektetett egy 1:43,1-et, Verstappen pedig 1:42,2-vel válaszolt.

De a két Mercedes is ismét körbeért, és le is szorították őket az első két helyről. Bottas az első, a harmadik szektorban hibázó Hamilton a második.

Bottas 1:41,274-gyel a leggyorsabb. Ez egyetlen ezreddel gyorsabb annál, amit Hamilton a Q2-ben futott.

Piros zászló!

Ricciardo miatt, akinek a bal hátsó kereke nem nagyon van a helyén. Ennek köze lehetett a falhoz.

Közben a Ferrari-szerelők rohannak oda a bokszutca elején Vettelhez, aki kerékcseréje után éppen szeretett volna visszatérni a pályára, de most vissza kell őt tolni.

3 perc 33 másodperc maradt, tehát még egy gyorskör mindenkinek belefér. Ha az elsőként kihajtó nagyon siet, akkor neki akár kettő is.

Itt egy kép Ricciardo és a fal találkozásáról. Már szállítják is el a Red Bull, bizonyára nem tart sokáig a leállás.

Ricciardo csak a 7. helyen állt, és ennél már csak rosszabb helyen végezhet, szóval nem lesz könnyű dolga holnap a dobogó elérésével.

Verstappen ki is hajt a bokszutca elejére, ő akar lenni az első.

Hamiltonnak a leggyorsabb első szektor után kellett feladnia körét a piros zászló miatt. Vajon az utolsó percek forgatagában meg tudja majd ismételni ugyanazt a teljesítményt, hogy elvegye a pole-t csapattársától?

Zöld zászló, Verstappen vezetésével pályára hajt a mezőny. Készítsétek a pattogatott kukoricát!

Mind a kilencen kint. A tabellán a sorrend jelenleg Bottas, Hamilton, Verstappen, Raikkönen, Ocon, Vettel, Ricciardo, Perez. A Williamsek most készülnek első mért körükre.

Hamilton lassabb az első szektorban Bottasnál, nagyjából egy tizeddel.

A másodikban viszont a brité az abszolút legjobb. Még bármi lehet!

Bottas javított két tizedet a végére, de Hamilton most nem rontott, egész komoly űridővel, 1:40,593-mal az élre katapultál!

A Ferrarik bejöttek a második sorba, Raikkönen a 3., Vettel a 4., de lemaradásul egy másodpercnél is nagyobb Hamiltonhoz képest.

A további sorrend: Verstappen, Perez, Ocon, Stroll, Massa és a 10. helyre hátratolt Ricciardo.

Hamilton 66. pole-jával eggyel eltávolodott Sennától, és kettőre megközelítette Michael Schumacher etalonját.

Ez jelenti az időmérő végét. Bár ma Mercedes-fölény rajzolódott ki, a helyetekben nem hagynánk ki a holnapi futamot, hiszen az eddig látottak alapján idén jóval több a hiba és a baleset a mezőnyben, így vasárnap itt még akár egy közepes méretű zűrzavar is lehet.