DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. május 2. péntek
Hírösszefoglaló

Filmpromó, gyermekáldás és Senna – csütörtöki F1-es hírek és sztorik

Ayrton Senna halálának évfordulója, Verstappen apai öröme, szabálymódosítás, filmes promóció, megértő és kemény nyilatkozatok – ezekről szólt a csütörtöki nap az F1 világában.

Látványos standot kapott az F1-film Miamiban

A Miami Nagydíjon bemutatkozott az F1 című film promóciós standja, ahol a látogatók megtekinthetik a főszereplők, Sonny Hayes és Joshua Pearce versenyzői overáljait, valamint az APX GP fiktív csapat versenyautóját. A standon a filmzenébe is bele lehet hallgatni, és számos relikvia is kiállításra került.

Ma 31 éve halt meg Ayrton Senna

Az 1994-es szezon az F1 történetének egyik legtragikusabb időszaka volt. Az Imolában történt balesetek, köztük Roland Ratzenberger és Ayrton Senna halála, valamint Rubens Barrichello súlyos balesete, mély nyomot hagytak a sportágban. A biztonsági intézkedések hiánya és a technikai változtatások hozzájárultak a tragédiákhoz. Ide kattintva elérhető cikkünkben az F1 fekete tavaszát idézzük fel.

Wheatley: Nem akartunk felszállni a gépre

Jonathan Wheatley, a Sauber csapatfőnöke, aki 1994-ben Michael Schumacher szerelője volt a Benettonnál, visszaemlékezett az imolai hétvégére. Elmondása szerint a tragédiák után a csapat tagjai sokkos állapotban voltak, és senki sem akart felszállni a hazafelé tartó repülőgépre.Wheatley közvetlen közelről figyelhette Michael Schumacher felemelkedését és Ayrton Sennával való párharcát, amire a többség éles, feszült ellentétként emlékezik, ő azonban egy egészen más oldaláról mutatta be a történetet:

wheatley-sauber



„Michael megfutotta a pole-időt, aztán amikor Ayrton kijött a garázsból, én megmutattam neki a pitboardon Michael idejét. Ő pedig felnyitotta a sisakrostélyát, megrázta a fejét, majd lehajtotta. Aztán ő futott egy gyorsabb kört, majd felnézett rám a bokszfalra, mintha azt kérdezné: Na, és az én időm hol van? Volt ebben egyfajta bajtársiasság, amit talán kevesen láttak kívülről.”

Di Grassi: Senna egy megosztott társadalom hőse volt

Lucas di Grassi szerint Ayrton Senna nemcsak sportoló, hanem nemzeti hős is volt Brazíliában. A nehéz politikai és gazdasági helyzetben Senna sikerei reményt adtak az embereknek, és összekovácsolták a társadalmat: „Abban az időben a politikai helyzet is súlyos volt, a társadalom mélyen megosztott volt, valószínűleg még rosszabb, mint manapság. Az infláció őrült módon emelkedett, havonta akár 1000 százalék is volt. Az embereknek nem volt pénzük ételre.”

senna-monaco-megemlekezes

„Nagyon rossz időszak volt, de mindenki felkelt vasárnap reggel, hogy megnézze Sennát. Az volt az egyetlen boldog pillanat a héten. És ezért jelentett annyira sokat a brazil népnek.”

Apai örömök: Verstappen kihagyta a mai napot

Max Verstappen kihagyja az F1-es Miami Nagydíj csütörtöki médiakötelezettségeit, ám természetesen részt vesz a versenyhétvége további részén – erősítette meg a Red Bull Racing. A holland pilóta magángépe csütörtök délelőtt még a monacóihoz legközelebbi nizzai repülőtéren tartózkodott, ami találgatásokat indított el, miért nem indult még el Floridába.

verstappen-pressconf-suzuka

A csapat hivatalos közleménye szerint Verstappen az első gyermeke érkezését várja, emiatt marad távol a médianaptól. A Red Bull hozzátette: „Minden rendben van, Max holnap már csatlakozik a csapathoz a versenyhétvégére. További részleteket nem közlünk, hogy tiszteletben tartsuk Max és családja magánéletét.”

Verstappen 2026-ra még marad a Red Bullnál kedvese bátyja szerint

Bár egyre többen találgatják, vajon Max Verstappen elhagyja-e a Red Bullt 2026-ra, a holland versenyzőhöz közel álló Nelsinho Piquet szerint erre egyelőre nincs sok esély. A háromszoros világbajnok Nelson Piquet fia, aki egyben Verstappen párjának, Kelly Piquet-nek a bátyja is, úgy véli: a címvédő pilóta legalább még egy évig marad Milton Keynesben: „Max 2026 közepe táján fog dönteni arról, mit szeretne a jövőjével kezdeni. A döntést nyáron fogja meghozni, de csak az év végén jelenti majd be.”

Bearman manővere nyomán módosítanak a biztonsági autós szabályon

Egy váratlan versenyhelyzet miatt módosították a Formula–1 sportszabályzatának 55.14-es cikkelyén. Melbourne-ben egy safety car fázis során Oliver Bearman a szabályok értelmében visszavehette a körhátrányát, és megpróbálhatott volna felzárkózni a mezőny végére. A Haas azonban kihozta őt kerékcserére, s amikor visszatért a pályára, éppen a vezető csoportba, a McLarenek és Verstappen közé tért vissza – azaz ismét körhátrányba került, majd ezt követően ismét visszavette körét.

bearman-melbourne-2

Annak érdekében, hogy hasonló helyzet a jövőben ne fordulhasson elő, a versenyigazgató mostantól jogosult lezárni a bokszutca kijáratát, amennyiben a biztonsági autó és a vezető boly épp elhalad előtte. Az FIA szerint így megelőzhető, hogy lekörözött versenyzők visszatéréskor megzavarják a sorrendet a verseny újraindítása előtt.

Alan Jones: Norris gyenge, Piastri viszont kész bajnok

Az 1980-as F1-világbajnok, Alan Jones szerint Lando Norris mentálisan gyenge, míg csapattársa, Oscar Piastri minden adottsággal rendelkezik ahhoz, hogy világbajnok legyen. Jones úgy véli, Piastri érettsége és higgadtsága kiemeli őt a mezőnyből:

norris-saudi-1

„Norris gyors, ez kétségtelen. De mentálisan szerintem elég gyenge személyiség. Egy csomó sületlenséget mond a médiában, hogy mentális problémái vannak, folyton a negatívumokon rágódik a pozitívumok helyett. Oscar viszont egy rendkívül erős mentalitású srác. Imádom. Nem hivalkodó, nem táncol összevissza, hanem egyszerűen csak egy határozott egyéniség, és pontosan erre van szükség, hogy valaki elvégezze a feladatot.”

 

Sainzot nem lepte meg Hamilton szenvedése

Carlos Sainz szerint teljesen természetes, hogy Lewis Hamilton nehezen találja a tempót a Ferrarinál. Sainz saját tapasztalataira hivatkozva elmondta, hogy az új csapathoz való alkalmazkodás időbe telik, különösen, ha a csapattárs már jól ismeri az autót. A spanyol nyilatkozata itt olvasható.

Ígéretek közt tűnt el Magnussen McLaren-ülése

Kevin Magnussen elárulta, hogy 2015-ben közel állt ahhoz, hogy versenyzői ülést kapjon a McLarennél, de az ígéretek ellenére végül nem jutott lehetőséghez. Magnussen elmondása szerint a McLaren vezetőségének többsége – beleértve Ron Dennist is – őt akarta Fernando Alonso csapattársának 2015-re.

magnussen-2015-dppi

Csakhogy a kilencfős testületben a két ellenvélemény épp a két legfontosabb személyé volt: Mansour Ojjeh és Shaikh Mohammed Bin Essa Al Khalifa, a csapat többségi tulajdonosai Jenson Buttont akarták az autóban tartani: „Mohammed és Mansour együtt többségi tulajdonrésszel bírtak, és ezt felhasználva mindenki más, még Ron akarata ellenére is felülírták a döntést, pedig ő is rám szavazott. Így lettem 2015-ben tartalékpilóta, ami valójában semmit sem jelentett” – idézte fel a dán a történteket.

Ezért nem adta át a Red Bull a pozíciót Piastrinak

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner elmondta, hogy a Szaúd-arábiai Nagydíjon taktikai döntés volt, hogy nem adták át a vezető pozíciót Max Verstappennek, annak ellenére, hogy ezzel elkerülhették volna a büntetést. A csapat úgy ítélte meg, hogy a pozíció megtartása előnyösebb a verseny szempontjából.

verstappen-saudi-kanyar

„Szerintem nagyon nehéz ezen a pályán előzni, ahogy láthattátok is. És a piszkos levegőben közel kerülni, különösen abban a csodálatosan gyors első szektorban… Esélytelen lett volna” – mondta Horner.

Alonso Newey-val ebédelt: Nincs ok az aggodalomra

Múlt héten az Aston Martin silverstone-i főhadiszállásán találkozott egymással Fernando Alonso és Adrian Newey: „Találkoztam a gyárban Adriannal, és ebédeltünk egyet. A beszélgetésünk során nem ejtettünk túl sok szót az idei évről, inkább csak egy általános párbeszédet folytattunk a csapatról, és arról, hogy milyenek az első benyomásai az Astonnál. Beszéltünk még néhány lehetséges változásról, ami a szebb és jobb jövő érdekében történhet a csapatnál” – mondta Alonso a Formula.hu jelenlétében a Miami Nagydíj csütörtöki sajtónapján.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: