Több F1-es csapat felszerelése is késve érkezett meg Sanghajba
A RacingNews365 és a Motorsport is arról számolt be, hogy logisztikai nehézségei adódtak a Formula-1-nek a felszerelések eljuttatásával a Kínai Nagydíj helyszínére. Utóbbi lap úgy tudja, hogy legalább négy csapat – név szerint a McLaren, a Ferrari, a Mercedes és az Aston Martin – szembesült járatkéséssekkel Melbourne-ből Sanghajba, így az alakulatok csak szerda késő délután kapták meg a csomagjaikat a pályán. Az FIA emellett azt is jelezte a csapatoknak, hogy a hivatalos gumiszállítónak, a Pirellinek is hasonló nehézségei adódtak.
Mindezek miatt az FIA engedményt tett a csapatoknak az F1-es Kínai Nagydíj hétvégéjére: csökkentették a szerda éjszakai „kijárási tilalom” (amikor nem dolgozhatnak a csapattagok az autón vagy bármi máson a paddockban) időtartamát, hogy időben elkészülhessenek az előkészületekkel. Azt az FIA és a Motorsportnak nyilatkozó egyik csapattag is megerősítette: mivel még másfél nap van az első és a sprintformátum miatt egyetlen pénteki szabadedzés kezdetéig, nem aggódnak amiatt, hogy a járatkésések esetleg érinteni fogják a hétvége menetrendjét.
A Red Bull kereste meg az FIA-t a szárnyak miatt?
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a Red Bull hívta fel a figyelmét az FIA figyelmét arra, hogy az idei évre bevezetett szigorítások ellenére több csapat autójának is trükkös lehet még a hátsó szárnya – és ennek nyomán jöhet az újabb szigorítás már a hétvégi Formula–1-es Kínai Nagydíjon. Ez annak fényében aligha meglepő, hogy technikai igazgatójuk, Pierre Wache nyíltan nyilatkozott is róla, hogy szerintük néhány csapat „még csinálja a mini-DRS-es játékot”. Wache akkor konkrétan a McLarent és a Ferrarit – azaz a két fő riválisukat – nevezte meg, de az AMuS szerint a bikások az Alpine-ra és a Haasra is felhívták a figyelmet.
Sajtó: Akár törölhetik is a 2026-os szabályokat
Az elmúlt hetek egyik fontos témája volt a V10-es erőforrások esetleges visszatérése az F1-be, s az erről szóló diskurzusnak fontos táptalajt biztosított Mohammed Ben Sulayem FIA-elnök erről szóló nyilatkozata. A német Auto Motor und Sport most egy meglepő értesülést publikált, mely szerint nemcsak egyre komolyabban veszik a V10-es motorok visszatérésének tervét, de az egyik lehetséges forgatókönyv szerint akár teljesen törölhetik is a 2026-os szabályokat.
A lap szerint ebben az esetben a jelenlegi szabályrendszert további két évre meghosszabbítanák 2027-ig, mielőtt a Formula–1 2028-tól fenntartható üzemanyaggal működő V10-es motorokra térne át. Egy másik lehetőség szerint a 2026-os szabályokat az eredeti tervek szerint bevezetnék, de nem öt, hanem csupán három évig lennének érvényben, így 2029-ben visszatérhetne a V10-es motorformula.
Egy olyan radikális lépést, mint a 2026-os szabályok eltörlése, a megfelelő egyeztetések után az F1 Bizottság elé kellene terjeszteni, de természetesen rendkívül valószínűtlennek tűnik, hogy megszavaznák a változtatást azt követően, hogy rengeteg időt és energiát áldoztak a 2026-os szabályok szerint épült erőforrásokba.
Mérnöki bravúr a McLaren autóján
A Racingnews365.com technikai elemzője, Paolo Filisetti rámutatott egy érdekes technikai megoldásra a mezőny előtt járó McLaren 2025-ös F1-es autójával kapcsolatban: a megfigyelés az MCL39-es fékdobjaira vonatkozik, pontosabban a belső dobot jellemző összetett szellőzőcsatornákra. Ez Filisetti szerint egy áramlástani mérnöki bravúr, hiszen nemcsak a fékek hűtése szempontjából funkcionális a kialakítás, hanem az első kerekek körüli aerodinamikai hatásokat is optimalizálja. Részletek ide kattintva.
Verstappen a Mercedeshez – Zak Brown tud valamit?
Zak Brown a közelmúltban elárulta, hogy puhatolózott Max Verstappen esetleges elcsábíthatóságát illetően, mielőtt a McLaren úgy döntött volna, hogy hosszú távú szerződést köt Oscar Piastrival, aki a következő években is Lando Norrisszal alkotja majd a wokingiak versenyzőfelállását. Brown most a Telegraph-nak nyilatkozott a hollandról, s szavai alapján nem lehetetlen, hogy olyan információkat kapott Verstappenék irányából, ami alapján biztosra vehette, hogy nem tudja leszerződtetni a McLarenhez – de nem feltétlenül azért, mert a Red Bullnál marad.
„Ó, szerintem az év végén távozik” – idézi Brownt a brit lap. „Valószínűleg a Mercedeshez megy. Felmerült az Aston Martin is, főleg Adrian Newey érkezése után, de bármennyire is zseniális legyen Adrian, a valaha volt legjobb, akkor is egy komplett csapatra van szükséged magad körül” – mondta Brown, aki egyébként arra is kitért, miért mellőzi a Red Bull Yuki Tsunodát, ez a nyilatkozat itt érhető el.
Hangolódjunk Kínára!
FormulaPlusz rovatunk mai cikkében röviden bemutattuk a Kínai Nagydíjnak otthont adó sanghaji pálya történetét, valamint kitértünk arra is, hogy kik a verseny legsikeresebb pilótái és csapatai – a cikk ide kattintva érhető el.
Egy másik összeállításban pedig azzal foglalkoztunk, milyen nagy sorozatokat tudhatnak magukénak a mezőny tagjai, ami a pontszerzéseket, célba éréseket és időmérős szerepléseket illeti – ez az összeállítás ezen a linken található.
És hogy teljes legyen a ráhangolódás a hétvégére, az alábbi beharangozó videóban összeszedtünk minden fontos információt az előttünk álló nagydíjról!
Hamis dráma: Norris a Drive to Survive-ot kritizálta
Lando Norris ismét bírálta a szerinte mesterséges drámát gyártó Drive to Survive szerkesztési gyakorlatát, mivel úgy érzi, a sorozat eltért eredeti céljától, és inkább dokumentumfilmnek kellene lennie. Példaként a tavalyi Miami Nagydíjon aratott győzelme utánra bevágott jelentet hozta fel, melyben egy dühös Verstappent láthattunk a díjátadó előtti várószobában – miközben a felvételek a Holland Nagydíjról származtak.
A brit főnöke, Zak Brown viszont megerősítette, hogy egy másik konfliktus, a sorozat által közte és Christian Horner között bemutatott viszály nagyon is valós: „Nem kedveljük egymást, nem tetszik, ahogy intézi a dolgait, és biztos vagyok benne, hogy ő is így van velem” – mondta a wokingiak vezérigazgatója.
McLaren: Mentálisan Piastri az egyik legerősebb
Oscar Piastrit tartja az egyik legerősebb versenyzőnek mentálisan a McLaren Formula-1-es alakulatát irányító Andrea Stella, aki ezért nem gondolja, hogy a pilótát megviselné a hétvégi Ausztrál Nagydíjon elkövetett hibája, amikor a visszatérő esőben eldobta magától a biztosnak tűnő dobogót. Az olasz szakember nyilatkozata itt olvasható.
Wolff: Az autó stabilabb lett, George és Kimi is érettséget mutat
A korábbi években hírhedten instabil és következetlen Mercedes autója sokat fejlődött a 2025-ös szezonra, ennek eredménye volt a W16 kettős pontszerzése a melbourne-i esőben: Toto Wolff csapatfőnök pozitívan nyilatkozott a versenygép karakterisztikáját illetően, emellett kitért versenyzőire is.
„George hibátlan futamot teljesített, akkor nyomta, amikor kellett, menedzselte a tempót, hogy elérje a dobogót, és kihasználta a lehetőségeket, amikor adták magukat. Topteljesítményt nyújtott, ami csak aláhúzza sebességét, érettségét és intelligenciáját” – mondta Russellről a csapatfőnök, míg Antonelliről így szólt: „Éveit meghazudtoló érettséggel kezelt mindent, ami érte őt. Szabad levegőben meggyőző volt a sebessége, az előzéseket pedig kiváló önbizalommal és döntésképességgel hajtotta végre.”
Racing Bulls: Hadjarnak tovább kell lépnie
A Racing Bulls csapatfőnöke rendkívül elégedett Isack Hadjar tempójával – az újonc ugyan már a felvezető körben kiesett első F1-es futamán, a csapatvezetés teljes mellszélességgel kiáll mellette. „Teljes mértékben Isack mögött állunk. Csodálatos hétvégét teljesített, nem hagyjuk, hogy a történtek elhomályosítsák az erős teljesítményét” – mondta Mekies. A nyilatkozat további része itt olvasható.
Formula Shakedown: Milyen lesz az ERC-mezőny?
Megérkezett a Formula Shakedown című ralis magazin legújabb adása, melyben Csomós Mixi az ERC-hírekről, mezőnyről, várakozásokról, László Martin pedig az Orfű Raliról és a saját ERC-szezonjáról beszélt.