DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 6. csütörtök
Hírösszefoglaló

Támadás az FIA ellen – csütörtöki F1-es hírek és sztorik

Jogi lépésekkel fenyegetik az FIA-t, Tsunoda kemény figyelmeztetést kapott, vezethetőbb lehet az új Red Bull, az F1 gumigyártója érkezik a MotoGP – csütörtök F1-es hírei és sztorijai egybegyűjtve.

Jogi lépésekkel fenyegeti az FIA-t a Motorsport UK elnöke

David Richards, a Motorsport UK elnöke jogi lépésekkel fenyegette meg az FIA-t, ha az nem foglalkozik azzal, amit Mohammed ben Sulayem elnök vezetése alatt az „elszámoltathatóság erodálódásának” nevezett. A Motorsport UK tagjaihoz intézett levelében Richards – akit nemrégiben megakadályoztak abban, hogy részt vegyen a Motorsport Világtanács ülésén, miután nem volt hajlandó aláírni egy titoktartási megállapodást – kiemelte „az FIA-n belüli jó kormányzással kapcsolatos aggodalmakat”.

fia



A hosszú levélben Richards megmagyarázta döntését, hogy kezdetben Ben Sulayem választási kampányát támogatta, hogy aztán felvázolja, hogy a teljes átláthatóságra vonatkozó „ígéretek” teljesítése „egyértelműen kudarcot vallott”. Tovább részletek itt.

Honda: A versenyzők nem támaszkodhatnak örökké ránk

Helmut Marko szerint Yuki Tsunodának felül kell múlnia Isack Hadjart, különben nem marad esélye az F1-ben maradásra. Bár a Honda továbbra is szponzorálja a japánt, már nem tekinti saját versenyzőjének, így az Aston Martinhoz való átigazolás sem garantált, azaz Tsunodának önállóan kell biztosítania helyét a sportágban.

tsunoda-2025-4

„Neki magának kell lépéseket tennie. Már az ötödik évét kezdi, megvan a képessége, érti az F1 világát. Mi már nem sokat tehetünk érte. A versenyzők nem támaszkodhatnak örökké a Hondára” – mondta többek között a Honda Racing Corporation elnöke, Koji Watanabe.

Wache: „Lassabb, de vezethetőbb” lett az idei F1-es Red Bull

A Red Bull technikai igazgatója, Pierre Wache elmondta, milyen területeken változtattak a csapat autóján a 2025-ös F1-es szezon kezdete előtt. Vizuálisan a tavalyi idényt lezáró RB20-as és az új RB21-es nagyon hasonlít egymásra, utóbbin az egyetlen szembetűnő különbség a kifinomultabb karosszéria. Alatta azonban a Milton Keynes-i alakulat széleskörű változtatásokat hajtott végre, és a tavalyi évkezdethez képest némileg más filozófiát fogadott el. Wache állítása szerint ez nagyobb eltérés, mint ami a 2023-as RB19 és az RB20 első iterációja között tapasztalható volt.

verstappen-2025-test

„Talán csökkentettük az autó teljes potenciálját, a csúcsteljesítményt, de a pilóta számára könnyebben használhatót adtunk” – mondta többek között Wache, aki arra is kitért, hogy nem veszi magára Adrian Newey arra vonatkozó megjegyzését, hogy szerinte a mérnöki tapasztalat hiánya is szerepet játszik az energiaitalosok küszködésében.

Változások az F1 szabálykönyvében

Az FIA több fontos szabálymódosítást is bevezetett 2025-re: többek között eltűnik a bónuszpont, szigorúbban veszik a veszélyes kiengedést, több edzés jut az újoncoknak, a sérült autókat pedig azonnal félre kell állítani. Összesen 15 módosítást gyűjtöttünk össze Formula+ rovatunk cikkében, mely ide kattintva érhető el.

Colapinto rajongói túl messzire mentek

Amióta az Alpine bejelentette Franco Colapintót tartalékversenyzőként, Jack Doohan az argentin „szurkolók” támadásainak kereszttüzébe került, olyannyira, hogy egyesek még sérülést is kívántak neki a közösségi médiában, hogy honfitársuk átvehesse a helyét. Most először érkezett reakció Colapinto környezetéből a folyamatos támadásokra: Jamie Campbell-Walter, az Alpine tartalékversenyzőjének menedzsere az X-en egy argentin médium cikkére reagálva arra kérte a szurkolókat, hogy inkább támogassák az Alpine-t és Doohant, ahelyett, hogy sértegetnék őket.

Bortoleto hálás Alonso tanácsaiért

A Sauber csapatánál idén debütáló Gabriel Bortoleto az F1 hivatalos weboldalának adott interjújában többek között a többi újonccal való viszonyáról is beszélt, kiemelve Oliver Bearment, akivel a legközelebbi kapcsolatban áll, valamint Isack Hadjarral vívott intenzív csatáját. Bortoleto azt is hangsúlyozta, hogy Fernando Alonso mindig segít neki, és a támogatása különleges jelentőséggel bír a karrierjében.

bortoleto-test-1

„Jó, ha egy ilyen erős név áll mögötted. Ha Fernando Alonso menedzsel téged, az egy kicsit más, mert tudják, hogy egy olyan személy, mint ő, bízik benned, hogy a jövő tehetsége lehetsz” – mondta a brazil versenyző arról, milyen előnyt jelent, ha egy ilyen kaliberű pilóta támogatja karrierjét.

Új gumigyártó érkezik 2027-től a MotoGP-be

A MotoGP bejelentette, hogy véglegesítés alatt állnak egy új megállapodás részletei, amelynek értelmében 2027-től öt évig a Pirelli lesz a királykategória egyedüli hivatalos gumibeszállítója. A jelenlegi abroncsgyártó, a Michelin 2016 óta tölti be ezt a pozíciót, a Pirelli viszont tavaly óta már jelen van a gyorsaságimotoros-vb paddockjában a Moto2-es és Moto3-as kategória ellátójaként. Az új, 850 köbcentis motorokat hozó szabályrendszer érkezésével kiterjesztik az együttműködést a MotoGP-re, valamint az elektromos MotoE-re is.

Jön a Bajnokok Tornája

Hosszú évtizedekre visszanyúló hagyománya van az autó-motorsportok ászait felvonultató gálaversenynek, a Bajnokok Tornájának, amelynek a története során először Ausztrália, egész pontosan a sydney-i Accor Stadium fog otthont adni az előttünk álló napokban. A lebonyolítás a szokásos: a párharcok során a pilóták azonos autókban – az idei kiíráson összesen hatféle versenygépet láthatunk –, egy stadionban kialakított párhuzamos pályán mérhetik össze tudásukat. A részletek megtalálhatóak összefoglalónkban ezen a linken.

A pilótapárosokkal foglalkozik a Pitwall Talk új adása

Tízből nyolc alakulat új versenyzői felállással vág neki a 2025-ös Formula-1-es évadnak, így nem volt könnyű dolgunk, de rangsort állítottunk fel a tíz idei pilótapáros között. Vajon melyik gárda duóját láttuk a leggyengébbnek, és melyikét a legerősebbnek? Erre kerestük a választ a Pitwall Talk legújabb adásában:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: