DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. február 26. szerda
Hírösszefoglaló

Elkezdődött a teszt, döntés Monacóról: a nap F1-es hírei

Egy helyen összegezzük a nap legfontosabb F1-es híreit, érdekességeit, nyilatkozatait: íme a Formula.hu esti összefoglalója.

A Formula.hu hírösszefoglalója február 26-án, szerda este.
 

Áramszünet és Norris az élen: ez történt az F1-teszt első napján

Lando Norris zárta az élen a bahreini F1-es teszt első napját, amelyet egy áramszünet szakított meg egy bő órára. George Russell és Max Verstappen fért még be a top háromba, de Charles Leclerc és a Williamsszel Carlos Sainz is ott volt az élmezőnyben. Lewis Hamilton a mezőny második felében végzett.

A teszt összefoglalója és végeredménye itt található!

bearman-2025-1



A megtett köröket tekintve a Haas volt a legszorgalmasabb, míg az Aston Martin az ő mennyiségüknek alig több, mint a felét tudta belepakolni az autóba.
 

Videó: ennyire hajlékony a Red Bull új F1-esének első szárnya

Már meg is van az idei F1-es teszt egyik slágertémája: videón látszik, hogy mennyire hajlékony első szárnyat használ a Red Bull. Az FIA szabálya értelmében a hátsó szárnyaknál már most is jóval kevesebbet mozdulhatnak az elemek a tavalyihoz képest, de az első szárnyaknál van egy  türelmi idő: a kilencedik fordulótól, a Spanyol Nagydíjtól lép majd érvénybe az új értelmezés, és az új teszt.

Addig szabad a vásár, és a bahreini tesztnap első délelőttjén már el is terjedt egy videó, amelyen látszik, hogy mennyire mozog Liam Lawson  RB21-esének első szárnya.

 

„A Ferrari kiemelkedik a többi autó közül” – Horner

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner beszélt arról, hogy egyre kevesebb kiaknázható lehetőség maradt a 2025-ös szabályrendszerben: ennek következménye, hogy a Red Bull RB21-es modellje nagyon hasonló a tavalyihoz, a mezőny autói pedig egymáshoz és a Red Bullhoz hasonlítanak egyre jobban. Horner egyetlen kivételt lát.

„Úgy gondolom, világos, hogy ebben a szabályciklusban minden autó konvergált, ezért néznek ki nagyon hasonlóan. Talán egyedül a Ferrari emelkedik ki, ők különböznek a többi autótól” – mondta Horner a Formula.hu részvételével zajló csapatfőnöki sajtótájékoztatón.

Az RB21 szemmel látható nagy újdonságainak hiánya kapcsán felmerült, hogy a Red Bull talán össze akarja zavarni a riválisokat, és a teszt későbbi szakaszában vetheti be a jelentősebb újdonságokat, esetleg csak a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon kerülhetnek fel új alkatrészek. Horner ezt cáfolta:

„Alapvetően ezzel az autóval kezdjük meg a szezont. Lesznek apró változtatások mostantól addig, de alapvetően ezt az autót visszük Melbourne-be” – zárta rövidre Horner.

„Ösztönösebben vezethető” Russell szerint az új Mercedes

 

A négy csapatból összeálló élmezőny leghullámzóbb tagja volt a Mercedes 2024-ben: hiába nyert az istálló négy nagydíjat is, csak eggyel kevesebbet, mint a Ferrari, és kettővel, mint a konstruktőri világbajnok McLaren, az istálló szenvedett a legtöbbször, kevésbé kedvező körülmények között messze elmaradva a dobogós helyektől is. George Russell szerint a csapat idén előrelépett tavalyi gyengeségeiben, a W16 vezethetőbb és kiszámíthatóbb autó elődjénél. Nyilatkozata ide kattintva olvasható.
 

Verstappen kifütyölése: Horner csalódott, Brown látott már rosszabbat

Ahogyan számítani lehetett rá, a bahreini Formula-1-es tesztelésen is téma volt a Red Bull és különösen Max Verstappen az egy héttel korábbi londoni évadnyitó eseményen történt kifújolása. A Red Bull-csapatfőnök Christian Horner – aki maga is kapott a lehurrogó reakcióból – csalódott a közönség magatartásában, ugyanakkor elfogadja, hogy egy nagy sportközönséget érzelmek vezérelnek.

„Én egyedül abban csalódtam, ahogyan Maxot, a négyszeres világbajnokot fogadták. Ez csalódást keltett bennem, de a szenvedély mindig jelen lesz a sportban. Ha Hollandiában lett volna az évindító, akkor kétségtelen, hogy máshogyan alakult volna ez a fogadtatás” – célzott arra, hogy a brit közönség brit versenyzőket preferál, ezért kapott méltatlan reakciót Verstappen.

f1-horner-redbull_2

Kérdezték a sajtóeseményen Hornerrel együtt részt vevő rivális csapatvezetőt, Zak Brownt is. A Londonban nagy támogatást kapó McLaren vezérigazgatója szerint szükség van a rajongókra, Verstappen kifütyülése pedig nem volt olyan vészes, mint azt a Red Bull oldaláról látják.

„Láttam már ennél rosszabbat a közösségi médiában, ahol hajlamosak túl messzire menni. De az éltetés és fújolás a sport része, minden sporté örökké, ezért rajongók a rajongók. Kiabálnak a tévére, ha a barátokkal nézik. Mindenkinek van kedvenc csapata és kedvenc versenyzője, valamint kevésbé kedvenc is, ilyen a sport.”
 

Elfogadták: Két kötelező kerékcsere az F1-es Monacói Nagydíjon

Az FIA Motorsport Világtanács mai ülésének egyik legfontosabb fejleménye az F1-es Monacói Nagydíjjal kapcsolatos speciális szabály elfogadása volt, melynek értelmében esős és száraz idő esetén is kötelező lesz legalább kétszer kereket cserélni a futam során, amivel a verseny élvezhetőségét és változatosságát kívánják fokozni.

A 2023-as Katari Nagydíjon előálló rendkívüli helyzetet leszámítva ez az első eset, hogy egynél magasabb kötelező kerékcsereszámot írnak elő egy F1-es nagydíjon.
 

FIA: Erősebb szabályok és tisztelet a motorsportban

Az FIA Motorsport Világtanácsának első 2025-ös ülésén a szövetség elnöke kiemelte az idei év prioritásait, köztük a motorsport szabályozásának erősítését, a sportág hozzáférhetőségének növelését és a bajnokságok fejlesztését. Hangsúlyozta továbbá az FIA elkötelezettségét a tisztelet és sportszerűség előmozdítása mellett, különös tekintettel a versenyzők viselkedésére, s azt is, hogy a szövegség folytatja az online zaklatás elleni küzdelmét.

Ben Sulayem külön hangsúlyt fektetett a motorsport hozzáférhetőségének növelésére, valamint az egyértelmű és szigorú szabályok megalkotására, melyek védik és fejlesztik a sportágat. Beszédében kiemelte a legfőbb célokat:

„Fokozzuk az innovációt, bővítjük szakértelmünket, és összefogunk azért, hogy a motorsport biztonságosabb, izgalmasabb és fenntarthatóbb legyen. Programomban erős szabályozást és megbecsült FIA-t ígértem, és jó úton haladunk ennek megvalósítása felé. Új életet lehelünk bajnokságainkba innováción, együttműködéseken és új megállapodásokon keresztül.”
 

Massa-ügy: októberben indul a meghallgatás

Brazil lapbeszámolók szerint október 28-tól 31-ig tartják az első meghallgatásokat Felipe Massa ügyében a londoni bíróságon. Mint arról sokszor írtunk már, a visszavonult pilóta azok után kezdett jogi eljárást az FIA és a Formula-1 ellen, hogy Bernie Ecclestone egy interjúban arról beszélt, hogy már 2008-ban tudtak a Renault-féle Crashgate-ről, amikor Flavio Briatore utasítására Nelson Piquet jr. szándékosan csapta falhoz az autóját a Szingapúri Nagydíjon, hogy az emiatt beküldött biztonsági autó a csapattárs és később tényleg ennek köszönhetően nyerő Fernando Alonsónak kedvezzen.

Az Ecclestone-féle nyilatkozat óta harcol Massa az igazáért: elmondása szerint azt akarja, hogy elismerjék 2008 bajnokának, és anyagi kompenzációt is vár. Az ügynek tehát október utolsó napjaiban lesz az első tárgyalása – ironikus módon épp aznap, amikor Ecclestone a 95. születésnapját fogja ünnepelni, márpedig az F1 korábbi vezéreként neki, valamint az FIA képviselőinek is meg kell jelenniük.
 

Az Alpine F1-es főnöke szerint Doohan nehéz helyzetben van

A bahreini kollektív F1-es teszten Oliver Oakes csapatfőnök elismerte, hogy Jack Doohan nehéz helyzetben van, de dicsérte hozzáállását és az Abu Dhabiban, valamint ma Bahreinben nyújtott teljesítményét, miközben Franco Colapinto népszerűségét sem tagadta.

„A magam részéről nagyszerű, hogy Jack itt van velünk. A mi akadémiánkról jött, jó munkát végzett Abu Dhabiban, és ma reggel is azonnal remek tempót mutatott. Szóval szerintem megérdemli az elismerést, mert egyszerűen kizárja ezt a sok zajt, és csak teszi a dolgát, ami igazán nagyszerű. Nagyon együttérzek vele most. Zúdult rá egy kis össztűz, és ez nem fair.”

„De végül mégiscsak debütálhat az F1-ben, persze Abu Dhabiban már bemutatkozott, de ez lesz az első teljes éve. Csendes volt a tél, így most ezzel a sztorival foglalkozik mindenki, Franco pedig egy népszerű srác, sokan szeretnék őt látni az autóban.”
 

Formula Shakedown: WRC-pilóták az FIA ellen?

Felszólaltak az FIA szabálya ellen a világ raliversenyzői, kijött a magyar versenynaptár: Csomós Mixivel beszéltük át az utóbbi egy hét ralis híreit, érdekességeit, eredményeit, bejelentéseit, sztorijait.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: