DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 31. péntek
Hírösszefoglaló

Kiderült a Ferrari neve, nem egyeztetett az FIA: a nap F1-es hírei

Egy cikkbe gyűjtöttük a nap legérdekesebb F1-es híreit, sztorijait, megszólalásait, hogy könnyen megtalálhassátok őket.

A nap hírei egy helyen a Formula.hu összefoglalójában:

 

Kiderült, mi lesz Hamilton és Leclerc idei F1-es Ferrarijának neve

A Ferrari esetén nemcsak az autó leleplezését, hanem a versenygép nevének bejelentését is rendre nagy várakozás előzi meg a Formula-1-ben, s ez idén különösen igaz volt, hiszen a 2025-ös lesz az első vörös masina, amelyet Lewis Hamilton vezethet. A bejelentés csütörtökön megtörtént, és nem okozott nagy meglepetést: az idei autó az SF-25-ös kódjelet és nevet kapta, ezzel pedig illeszkedik az előző két év trendjébe, amikor SF-23-asnak és SF-24-esnek hívták a maranellóiak F1-es versenygépeit.

f1-ferrari-hamilton



Nem volt azért mindig ennyire egyhangú a Ferrari névadási technikája: 2022-ben például F1-75-nek hívták az autót, utalva a Scuderia alapításának 75. évfordulójára, míg 2020-ban SF1000-re keresztelték a gépet, mivel abban az évben teljesítette az istálló az 1000. nagydíját a száguldó cirkuszban.

 

„Nem emlékszem, hogy más versenyzők ilyen elegánsan viselkedtek volna az első napjukon a Ferrarinál” – Piero Ferrari

Piero Ferrari, a Scuderia legendás tulajdonosának, Enzo Ferrarinak a fia elmondta, hogy szinte hitetlenkedett, amikor Lewis Hamiltont a tifosik fogadták a csapatnál töltött első napjain.

„Szinte el sem tudtam hinni!” – mondta Piero Ferrari az Autosprintnek nyilatkozva. „Az a sok igazi szenvedély megdöbbentett. Az emberek a fioranói pálya fölötti kis hídon, akik megszállták a kerékpárutat. Gyönyörű! Odamentem, hogy üdvözöljem őt, amikor betette a lábát Fioranóba” – mondta Ferrari. „Látta az autó ablakából a rá várakozó rajongókat, és boldog volt, meglepődött.”

 

„Mint meglátni az exed az új barátjával” – Wolff

Toto Wolff érzékletes hasonlattal írta le, milyen érzés volt vörös overallban meglátnia a 12 évig a Mercedesnél versenyző Lewis Hamiltont, de azt is elárulta: beszélt a brittel, és ikonikusnak nevezte az első ferraris fotóit.

„Igen, kicsit olyan ez, mint amikor barátságban elváltak, minden rendben van, majd először meglátod a korábbi partnered az új barátjával” – vont párhuzamot Wolff, akinek szavaiból az is kiderült, hogy váltott pár szót azóta a 40 éves pilótával: „De nagyon örülök neki. És mondtam neki, hogy azok a fotók már most ikonikusak, nagyon jól kigondoltak, ami nem meglepetés Lewis esetén.”

Hamilton első ferraris megjelenéseiről a másik nagy rivális alakulat, a Red Bull csapatvezetője, Christian Horner is nyilatkozott:

„Láttam néhány képet, szerintem jól áll neki. Úgy gondolom, nagyszerű ez a Formula-1 számára. Lewis Hamilton egy Ferrariban, ez egy igazi kasszasiker. Szóval szerintem ez egy újabb olyan dinamika, amely rendkívül izgalmas lehet ebben az évben.”

 

Az FIA nem egyeztetett az F1-es pilótákkal

Alex Wurz, a Nagydíjpilóták Szövetségének (GPDA) elnöke megerősítette, hogy az FIA „nem konzultált” a szigorú új büntetési irányelveivel kapcsolatban. A korábbi F1-es pilóta, aki 1997 és 2007 között 69 nagydíjon indult, azt is elárulta, hogy „a médián keresztül” értesült a változásokról.

A RacingNews365 kérdésére, hogy az új irányelvek miatt kapcsolatba lépett-e bármelyik versenyzővel, Wurz megerősítette, hogy nem. A háromszoros dobogós azonban elmondta, hogy „össze fognak ülni”, hogy eldöntsék a következő lépéseket, mielőtt felvázolnák a legjobb kezdeti módot a versenyzők számára az alkalmazkodásra.

 

Zak Brown javaslata: „A csapatok fizessék a stewardokat”

Lazább szabálykönyv és főállású stewardok kellenek az F1-nek: a McLaren-vezér örömmel hozzájárulna fizetésükhöz, de ugyanezt várná a többi csapattól is.

„Az, hogy részmunkaidős, fizetetlen stewardok dolgoznak egy sokmilliárd dolláros sportban, ahol mindent annak rendelnek alá, hogy a megfelelő döntések szülessenek… Nem hiszem, hogy főállású stewardok nélkül sikerre vagyunk ítélve. Az egyének rendben vannak, de a szabálykönyv túlzottan megköti őket. Én azt szeretném, ha tennénk egy lépést hátra és lazítanánk rajta, a főállású stewardok pedig hozhassanak szubjektívabb döntéseket” – mondta Brown.

„Ami a stewardok fizetését illeti, ez talán a többi csapat között népszerűtlen lesz, de én örülök, ha a McLaren és az összes többi csapat hozzá tud járulni. Ez egy fontos dolog a sport számára, és annyira nem kerülhet sokba, ha mindenki hozzájárul, nem fogunk csődbe menni miatta” – állt elő javaslatával Brown.

 

A Rally Hungaryn is indulhat Jos Verstappen

A Rali-Eb teljes szezonját tervezi 2025-re Jos Verstappen. A korábbi F1-es pilóta az utóbbi években kezdett el raliversenyezni, egyelőre alsóbb szinteken próbálgatta magát, de a következő idényben az Európa-bajnokságon is szeretne indulni – vagyis májusban részt vehet a bajnokság második futamán, a veszprémi központtal megrendezésre kerülő Rally Hungaryn is.

f1-zandvoort-saturday-112_1

Verstappen emellett a belga bajnokságban indul továbbra is, illetve egyéb futamok is szerepelnek a tervei között.

„Idén 19-20 versenyt tervezünk: minden futamot a belga bajnokságban, minden futamot az Európa-bajnokságon, a Valais Ralit, és egy historic-futamot Svédországban. Emellett még megcsináljuk az East African Safari Classic Ralit is a Porschével. Őrülten gyönyörű programunk van” – mondta a Verstappen.comon megjelent interjúban.

 

Mínusz két Celsius-fokban tesztelt Pirellit szerdán a McLaren

Hűvös időjárás nehezítette 2025 első F1-es Pirelli-tesztjét: szerdán és csütörtökön a McLaren vette birtokba a franciaországi Paul Ricard versenypályát, hogy részt vegyen a gumigyártó tesztprogramjában.

Szerdán Oscar Piastrié volt a lehetőség, de fagypont alá süllyedt a hőmérséklet, így nem tudott jelentős információkat szállítani a Pirellinek.

Az ausztrál pilóta délután tudott igazán munkába állni, amikor kicsit melegedett az idő, akkor 120 kört tett meg a McLaren 2023-as autójával. A teszt célja a Pirelli 2026-os eső- és intermediate gumijaihoz való adatgyűjtés, csütörtökön Lando Norris ülhetett be a McLarenbe.

 

Tízéves együttműködésre lép a Louis Vuitton és az F1

A Rolexet hivatalos időmérőpartnerként leváltó TAG Heuer után újabb ikonikus, a Formula-1-gyel még tavaly ősszel szerződést kötő LVMH-hoz, a világ vezető luxusmárka-csoportjához tartozó céggel lép együttműködésre a száguldó cirkusz. A csütörtöki bejelentés értelmében ugyanis tíz évig az F1 hivatalos globális partnere lesz a Louis Vuitton nemzetközi divatház.

Az együttműködés egyik lényeges pontja, hogy a Louis Vuitton lesz a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj névadó szponzora, a márka logója pedig pályamenti hirdetések formájában jelennek majd meg – ez lesz az első komoly megjelenésük bármilyen sporteseményen. A Louis Vuitton szerepet kap majd a díjátadó ceremóniák során is: az ikonikus trófeás dobozaikon a V-logó a nagydíj helyszínére jellemző egyedi színekben fog pompázni az alap barna háttér mellett.

 

Verstappen újabb díjat kapott, a McLaren-csapatfőnök az év személyisége lett

A motorsportvilágban minden évben kiemelt figyelmet kapnak az Autosport szaklap díjai: ezeket szerda este osztották ki a Londonban tartott nagyszabású ceremónián. A 2024-es év nemzetközi autóversenyzője nem nagy meglepetésre Max Verstappen lett, zsinórban negyedszerre, de szokás szerint az év legjobb brit versenyzőjét is díjazták: ebben a kategóriában a vb-ezüstérmes Lando Norrist nevezték meg győztesnek. A konstruktőri bajnok McLaren más díjakat is besöpört, Andrea Stella csapatfőnök az év személyisége lett, az MCL38-at pedig az év versenyautójának választották.

Egyéb F1-es vonatkozású díjakat is kiosztottak, köztük a 75. évforduló apropóján létrehozott különdíjat, amellyel Bernie Ecclestone életművét honorálták. Verstappen brazíliai teljesítménye volt az év pillanata, a Las Vegas GP lett az év promótere, a Pirelli kapta az innovációs díjat F1-es abroncsaiért, de még a legjobb márkapartnerséget is díjazták, a Peroni és a Ferrari együttműködését.

Minden évben kiválasztanak egy fiatal brit tehetséget, akinek a pályáját pénzdíjazással és F1-es tesztlehetőséggel támogatják meg: Lando Norris annak idején 2016-ért, George Russell pedig 2014-ért kapta meg az Autosport-díjat. A silverstone-i pálya és a BRDC által támogatott ösztöndíjat idén a brit F4-et domináló Deagen Fairclough nyerte meg, akinek a trófea mellett 200 ezer font pénzdíjazás és az Aston Martinnal egy Formula-1-es teszt jár.

 

Herbert megköszönte a felügyelői lehetőségeket az FIA-nak, a Lola nagykövete lett

Mint arról szerdán beszámoltunk, többé már nem láthatjuk F1-es stewardként a korábbi versenyző Johnny Herbertet, miután közös megegyezéssel úgy döntöttek az FIA-val, hogy a riporteri munkáival mindez nem összeegyeztethető. Emlékezhetünk rá, hogy Max Verstappen tavalyi mexikóvárosi büntetése után a négyszeres világbajnok apja, Jos Verstappen ki is fakadt a fiát a sajtóban kritizáló felügyelőre, szintén az összeférhetetlenségre célozva.

Herbert néhány órával a bejelentés után az Instagram-oldalán reflektált a hírre: „Rendkívül hálás vagyok a lehetőségért, hogy az FIA versenyzői stewardja lehetettem, és nagyon élveztem azt a szerepet, amelyben az évek során részt vettem. Ez egy nehéz munka, és vannak nehéz döntések, amelyeket meg kell hozni. Felügyelőkként mindig és a továbbiakban is a legnagyobb tisztelettel kezeljük a versenyzőket és a csapatok személyzetét egyaránt, és végig pártatlanok maradunk az F1-es nagydíjhétvégék során. Végül nagyon hálás vagyok az elnöknek és mindenkinek az FIA-nál a lehetőségekért, amelyeket kaptam” – írta a háromszoros futamgyőztes ex-F1-es.

 

Madrid polgármestere visszautasítja az F1-es pályát érő támadásokat

Madrid polgármestere, José Luis Martínez-Almeida visszautasította azokat a kritikákat, amelyek a Spanyol Nagydíjat a terv szerint 2026-tól megrendező, az IFEMA szórakoztató központ körül kialakítandó utcai pályát érték. Martínez-Almeida politikai ellenfelei azt állítják, hogy közpénzt használnak fel a Formula–1-gyel 10 éves szerződést kötő verseny finanszírozására, amire válaszul a városvezető így nyilatkozott az Europa Sportsnak:

„A baloldalt nem zavarja, hogy a spanyol kormány 70 millió eurót fektetett a Barcelonában rendezett Amerika Kupába, vagy hogy a katalán kormány 50 millió eurót fordított a barcelonai Formula–1-es futamra” – mondta Martínez-Almeida, aki azt is határozottan kijelentette, hogy a versenyt közpénz felhasználása nélkül rendezik meg magánbefektetők és támogatók finanszírozásával.

Az előkészületekkel kapcsolatban a polgármester pozitív híreket osztott meg a sajtóval: „A pályát és az összes infrastruktúrát elő kell készítenünk, nagyon keményen dolgozunk azon, hogy ez valósággá váljon, és a tervek szerint haladunk.”

 

„Mást nem aggasztottak a problémák” – Newey a Red Bull visszaeséséről

Már 2023 vége felé nehezen vezethetővé vált a Red Bull, így őt már akkor aggasztották a problémák – árulta el a bikásokat tavaly tavasszal elhagyó Adrian Newey, aki némi kritikát is megfogalmazott volt munkaadója mérnöki stábjával kapcsolatban.

„Nyilván részben ez annak volt betudható, hogy főként a McLaren, de a Ferrari is fejlesztett és remek munkát végzett az autójával” – nyilatkozta volt csapata visszaeséséről Newey az Auto Motor und Sport hasábjain. „De amit látok, hogy a 2024-es autó és már a 2023-as szezon végén is azt mondanám, hogy elkezdett nehezebben vezethetővé válni.”

„Természetesen Max tudta ezt kezelni. Nem feküdt neki, de tudta kezelni, míg Checo nem tudta. Szóval már 2023-ban is elkezdtünk nagyobb különbséget látni a csapattársak, Max és Checo teljesítményei között. Ezt átvittük 2024 első szakaszába, de az autó még elég gyors volt ahhoz, hogy megbirkózzon ezzel. Engem már elkezdett ez aggasztani, de nem sokan voltak mások, akiknél úgy tűnt volna a szervezeten belül, hogy nagyon aggódnának emiatt.”

 

Minden, amit a 2025-ös F1-es szezonról tudni kell

Hogyan alakul a nagydíjak menetrendje? Mely helyszíneken rendeznek sprintfutamot? Ki hova igazolt a pilóták közül, kik érkeznek újoncként a mezőnybe? Milyen technikai és sportszabályok módosulnak? Videóban foglaltuk össze a tudnivalókat az egyre közeledő 2025-ös F1-es szezon előtt:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: