A Formula.hu napi hírösszefoglalója december 13-án, pénteken.
Lezajlott az FIA-gála
Ruandában rendezték ma az FIA szokásos év végi díjkiosztó gáláját, ahova minden olyan versenyző és csapat meghívást kapott, aki valamilyen FIA-bajnokságban trófeát, eredményt ért el 2024-ben. Így magyar versenyzők is jelen voltak az eseményen, Michelisz és Kiss Norbert is átvette a maga elismerését.
Max Verstappen az esemény előtt dolgozta le a korábbi káromkodásért kapott közösségi munkás büntetését.
Maga a gála egyébként gond, balhé, fennakadás nélkül zajlott le, a résztvevők nagy része szemmel láthatóan jó hangulatban élvezte az év végét.
Hamilton legalább ötször járt a Ferrarinál az utóbbi hetekben
Az olasz La Gazzetta dello Sport információi szerint az utóbbi időszakban legalább öt alkalommal járt Maranellóban, a Ferrari főhadiszállásán Lewis Hamilton. A lap szerint Hamiltonnak már most kezd jó kapcsolata kialakulni versenymérnökével, Ricardo Adamival, illetve a Ferrarihoz szintén a Mercedestől érkező Loic Serrával is.
A látogatások egyik fontos célja volt, hogy a hétszeres világbajnok minél előbb megtanulja a Ferrari kormányát, a szükséges procedúrákat – ami azért jelentős, mert több más csapatváltóval ellentétben ő hivatalos eseményen nem ülhet az aktuális autóban.
A beszámoló szerint január második felében ülhet csak autóba, a két évvel ezelőtti F1-75-öst vezetheti a fioranói tesztpályán, de előtte szeretne a lehető legjobban képbe kerülni a szükséges dolgokkal. Hamilton mindeközben már hosszú hetek óta tanul olaszul, ami kulcsfontosságú lesz a minél gyorsabb alkalmazkodáshoz – a csapattal, a szurkolókkal és az olasz médiával kapcsolatban is.
Egyre inkább Cadillacké válik az Andretti
Az amerikai istálló brit szárnyát működtető céget hivatalosan is átnevezték: gőzerővel zajlanak a 11. F1-es csapat érkezésének előkészületei!
Néhány hete jelentette be a Formula-1, hogy a korábbi elutasítás ellenére mégis „elvi megállapodást” kötöttek a General Motorsszal és az Andretti irányításáért felelős TWG Globallal arról, hogy 2026-ban érkezhet tizenegyedik csapatként a mezőnybe a Cadillac F1 Team.
Pénteken egy újabb fontos mérföldkő érkezett el a bő egy év múlva beszálló alakulat életében. A brit vállalatokat felügyelő Companies House pénteki bejegyzése szerint az Andretti angliai szárnyát működtető, az Egyesült Királyságban bejegyzett cégének neve Andretti Racing Limitedről Cadillac Formula Racing Limitedre változott.
Mi változott a 2026-os F1-es autókon?
Módosítottak és pontosítottak a hátsó szárnyakra és az aktív aerodinamikára, valamint a padlólemezekre vonatkozó előírásokon: néhány az FIA új fotóin is látszik.
Ezek mindenekelőtt az új érában megérkező aktív aerodinamika részleteit érinti. Az első szárnyak kapcsán például tisztázták, hogy két szárnylapot érinthet az állíthatóság, és két „mód” szükséges ezeknél: az egyiket a kanyarokban, a másikat az egyenesekben használhatják a pilóták. A szabályzat fizikai ütközők használatát is előírja, hogy a szárnyelemek ne mozdulhassanak el a szükségesnél nagyobb mértékben.
A hátsó szárnyak kapcsán fontos újítás, hogy a 2026-os szabálytervezett korábbi verziója fixen három terelőlapot írt elő, az új szöveg viszont úgy fogalmaz, hogy „legfeljebb háromból” kell állnia, azaz akár a jelenlegi kételemes szárnyak is akár maradhatnak. Ehhez igazították természetesen az aktív aerodinamikára vonatkozó előírásokat is: az új szövegezés szerint az alsó fő terelőlap kivételével a többi szárnyelem egyaránt forgatható lesz a két- vagy háromelemes változatoknál is.
Változnak a szabályok a mini-DRS-ügy után
Módosított az FIA az állítható hátsó szárnyakra vonatkozó előírásokon a 2025-ös F1-es idényre. Az új előírás értelmében minden aerodinamikai és karosszéria-elemnek mereven rögzítettnek és mozdulatlannak kell lennie, ha nincs aktiválva az állítható hátsó szárny. A szabályzat kiköti, hogy csak két állapota lehet a nyitható hátsó szárnynak, s a DRS zárásakor ugyanabba a pozícióba kell visszatérnie, mint amiben előtte volt.
A szabályzatban módosult a hátsó szárnyelemek közötti minimális rés nagysága is: az eddigi 10-15 milliméteres sávot 9,4 és 13 milliméter közé szűkítették, ekkorának kell lennie a távolságnak a DRS zárt állapotában a terelőlapok között. Aktivált DRS esetén a felső határ maradt 85 milliméter.
Óriási pénzügyi fordulatot könyvelt el az FIA
A Nemzetközi Automobil Szövetség Formula.hu-hoz eljuttatott kommünikéje szerint az eddigi 2024-es pénzügyi adatok alapján jelentősen csökkentek az FIA működési költségei, miközben növekedtek a bevételek és a megtakarítások.
Az FIA közleménye kihangsúlyozta: a Szövetség javuló működési állapota azt eredményezte, hogy újra jövedelmező vált a szervezet fenntartása annak ellenére, hogy számos új kezdeményezést indítottak.
Az FIA előrejelzése szerint 2,2 millió eurós működési mérleggel zárhatják a 2024-es esztendőt, ami figyelemre méltó javulás annak fényében, hogy 2021-ben – azaz a Mohammed ben Sulayem elnök megválasztása és hivatalba lépése előtti utolsó évben – ez a mutató mínusz 24 millió euró volt. Ez az előrejelzés az elmúlt hét esztendő legjobbja, és 2018 óta az első pozitív mérleg lenne.
Ben Sulayem: Szép az állandó stewardok ötlete, de ki fizetné őket?
Az FIA elnöke szerint jól hangzó elgondolás a profi F1-es felügyelők alkalmazása, de elmondása szerint a Szövetségnek nincs pénze megfizetni őket.
„Néha tényleg nem igazán értem. Mindig az FIA-ról van szó, hogy miért csinálunk ezt vagy azt. De ment oda már valaki a FOM-hoz?” – utalt arra a Nemzetközi Automobil Szövetség első embere, hogy szerinte az F1-nek kellene fizetnie a stewardokat.
„Újra és újra elmondom: stewardok nem nőnek a fán. Időbe telik oktatni és képezni őket. Utána pedig fejlesztjük is őket, szóval van erre egy programunk.”
Ruanda hivatalosan is bejelentette: F1-es nagydíjat akar rendezni
Ruanda elnöke, Paul Kagame formálisan is megerősítette a szándékukat: „Örömmel jelentem be hivatalosan is, hogy Ruanda pályázik arra, hogy visszahozza Afrikába a versenyzés izgalmait azzal, hogy Formula-1-es nagydíjat rendez. Nagy köszönet illeti Stefano Domenicali és az egész F1-es csapatot azért, hogy eddig jól haladunk az egyeztetésekkel. Biztosíthatok mindenkit, hogy komolyan és elköteleződéssel közelítjük meg ezt a lehetőséget.”
Az Autosport értesülései szerint az új, állandó – tehát az elmúlt évek trendjeivel ellentétben nem utcai – pálya a főváros, Kigali közelében építendő Bugesera repülőtér mellett épülne fel. A pálya tervezésért a korábbi F1-es pilóta, a száguldó cirkusz vérkeringésében a versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA elnökeként máig jelenlévő Alexander Wurz és cége felel: az Autosport úgy tudja, Wurzék már több mint egy éve dolgoznak a projekten a helyi hatóságokkal és illetékesekkel. Maga a pálya nyomvonala a lap szerint gyors és lendületes lenne, a helyi erdőt szelné át és a környéken található tó mellett húzódna, és kihasználná a hegyes vidék nyújtotta lehetőségeket is.