DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 19. csütörtök
Hírösszefoglaló

Ütközés, Piastri-győzelem és újoncbravúr Bakuban – vasárnapi F1-es hírek

A McLaren átvette a konstruktőri vezetést, Sainz és Perez összeakadt, Verstappen figyelmeztetést kapott, Colapinto Hamilton előtt végzett az Azerbajdzsáni Nagydíj napján.

Heroikus csata zajlott szeptember 15-én Bakuban: Oscar Piastri második Formula-1-es győzelmét szerezte meg Charles Leclerc előtt. Az Azerbajdzsáni Nagydíj összefoglalója itt található – a folytatásban végigvesszük a nap fő történetszálait:

A McLaren az új konstruktőri éllovas

Az első és negyedik hely révén már a McLaren vezeti a konstruktőri világbajnokságot, ráadásul máris 20 pont előnnyel. Norris három egységet faragott Verstappenen, Piastri győzelmével közeledett az összetett dobogóhoz – így áll Baku után a világbajnokság.

„Próbáltam a rajtnál az élre kerülni, de amint kikerültem DRS-távolságból, egyszerűen nem volt meg a tempóm” – beszélt a győzelemről Oscar Piastri, nyilatkozata itt található. „A bokszkiállás után láttam, hogy újra nagyon közel vagyunk egymáshoz, úgy éreztem, van némi extra tapadásunk, úgyhogy rá kellett próbálnom, mert tudtam, hogy ha nem előzök az etap elején, akkor nem is fogok.”



A 15. rajthelyről negyedikként végző Lando Norrist meglepte, hogy Max Verstappen előtt végzett. „Nem hiszem, hogy sokkal többet kérhettünk volna ma. Elégedettek lettünk volna a nyolcadik hellyel is, mivel arra számítottunk, hogy a négy élcsapatból én leszek a nyolcadik autó” – mondta a vb-hátrányát 59 pontra csökkentő Norris.

A sikerek mellett a McLaren egy 5000 eurós pénzbírságot is begyűjtött: nem megengedett időben – azaz nem bokszkiállás során és közvetlenül előtte, valamint utána – személyzet tartózkodott a bokszutcában felszereléssel együtt. Részletek.

Versenybalesetnek minősítették Perez és Sainz ütközését

Késői drámát is tartogatott a futam, a harmadik helyért küzdő Carlos Sainz és Sergio Perez ütközött, mindketten kiestek a versenyből. A spanyol úgy érezte, a normál versenyívén haladt a 2-es kanyarból kijövet.

Perez szerint viszont Sainz túl gyorsan mozdult, hogy kövesse Leclerc szélárnyékát, így történt a baleset. Christian Horner egyértelműen a másik felet hibáztatta, szerinte Perez akár győzhetett is volna vasárnap.

A stewardok versenybalesetnek minősítették az 50. körben történt ütközést – bár kiemelték, Perez többet tehetett volna a baleset elkerüléséért, nem büntették egyik felet sem.

Verstappen figyelmeztetést kapott

Hiába érzi pozitívnak a Red Bull fejlesztését, az időmérő előtt módosított beállításokkal túlságosan ugrált az autó a címvédő szerint az F1-es Azerbajdzsáni Nagydíjon  – ezt nyilatkozta a háromszoros világbajnok.

A holland egy figyelmeztetést is kapott Bakuban a stewardoktól: a szintén megrótt Hülkenberghez, Oconhoz és Gaslyhoz hasonlóan a leintést követően másik autókat előzött meg, ami nem lett volna megengedett, mert a VSC-jelzés ekkor még érvényben volt a pályán. Mivel a szezon során korábban hasonló esetben nem indítottak vizsgálatot a felügyelők, most az a döntés született, hogy a versenyzők figyelmeztetésben részesülnek – de a stewardok kiemelték, legközelebb szigorúbb büntetésre lehet számítani.

Leclerc azt hitte, visszaelőzheti Piastrit

A monacói negyedik bakui pole-ját sem tudta sikerre váltani, miután a kiállások után az ausztrál megelőzte őt. Akkor azt hitte, hogy még lehet esélye.

„Olyan beállítást választottunk, amit a versenyen nehezebb volt kezelni. Főleg a kemény keverékeken küzdöttem azzal, hogy megőrizzem a hátsó gumikat. A vége felé pedig egy-két kanyarban azt hittem, hogy a falban fogom végezni. Nagyon közel volt” – nyilatkozta Leclerc.

Russell a Pirellit kritizálta

Kemény hétvége és rossz rajt után hullott a Mercedes-pilóta ölébe a bakui dobogó, de a brit tudja: nem szabad, hogy elragadtassák magukat ettől. Ezt nyilatkozta a parc fermében George Russell, akinek a sajtótájékoztatón volt még egy nagyobb figyelmet kapó megszólalása:

„Úgy gondolom, még azok sem értik a gumikat, akik készítik őket. Szerintem komoly beszélgetéseket kell folytatnunk valószínűleg újra arról, mi történik, mert 2000 ember dolgozza ki a belét, hogy a leggyorsabb autóval rendelkezzünk, és húsz körön át a futam során olyan autónk volt, amellyel kényelmesen a győzelemért lehetne harcolni, másik húsz körben viszont olyan, amelyikkel talán még a pontszerzők közé sem kellene bekerülnünk” – mondta Russell.

Mindkét újonc pontot szerzett

A Williams szezonjának legeredményesebb nagydíján 10 pontot sepert be Alex Albon és Franco Colapinto – a csapat már az Alpine előtt összetettben. Részletek.

„Magam mögött tudtam tartani Lewist” – beszélt vasárnapja talán legnagyobb sikeréről a nyolcadikként leintett Colapinto. „Őrület, amikor láttam, hogy megjelenik mögöttem, arra gondoltam, megpróbálom magam mögött tartani az egész futamon, ami akkor is szép eredmény, ha nem szerzek pontokat. Végül ez sikerült, nagyon boldog vagyok.”

Azt hitte, sérült az autója, bukta a pontokat Hülkenberg: a Haas németje biztos volt benne, hogy piros zászló követi a Sainz–Perez balesetet: lelassított és pórul járt, így szerzett végül pontot beugró csapattársa, Oliver Bearman. A Haas futamáról itt írtunk.

Bortoleto az új F2-es éllovas, a WEC bajnoki címének kapujában a Porsche

A Formula-1 mellett két jelentős széria versenyzett a hétvégén. Joshua Dürksen első F2-es győzelmét szerezte szombaton, vasárnap Richard Verschoor iratkozott fel az idei győztesek közé. Isack Hadjar mindkét futamon nullázott, így két top 5-ös eredménnyel Gabriel Bortoleto vette át a tabella vezetését 4,5 egység különbséggel. Rendkívül látványos rajtbalesettel indult az F2-es főverseny Bakuban: Kush Maini tulajdonképpen a rajtrácson ragadt a piros lámpák kialvását követően, Oliver Goethe és Josep Maria ’Pepe’ Marti pedig nem tudta elkerülni az ütközést Maini autójával.

A WEC-ben kalandos versenyen jutott a vb-cím kapujába a #6-os Porsche Japánban, ahol két gyártó, a BMW és az Alpine is első pódiumát jegyezte, miközben a Toyota és a Ferrari leszerepelt.

Vasárnap rendezték az Endurance-világbajnokság 2024-es idényének utolsó előtti futamát Fujiban. A hatórás verseny végén a Kevin Estre, André Lotterer, Laurens Vanthoor fémjelezte #6-os Porsche diadalmaskodott: ezzel ők lettek az első egység idén, akik duplázni tudtak a WEC-ben. Nem mellesleg ezzel óriási lépést tettek a vb-cím felé, hiszen 35 pontos előnnyel utazhatnak majd a bahreini fináléra. Összefoglaló a hatórás versenyről itt található.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: