DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Hírösszefoglaló

Brown támad, Perez kell, Lawson nem vihető: a szerdai F1-es hírek

Zak Brown odaszólt Christian Hornernek, Sergio Pereznél nincs jobb opció a Red Bullnál, Max Verstappen az egyedi stílusáról beszélt: a nap hírei egy helyen.

Egy helyen összegezzük a nap eseményeit, híreit, nyilatkozatait.

 

Marko szerint nagyon is van kilépési záradék Sainz Williams-szerződésében

Ezt James Vowles, a Williams csapatfőnöke persze tagadta, a Red Bull F1-es tanácsadója, Helmut Marko azonban úgy tudja, nagyon is létezik a záradék – ekkor arról beszélt, amikor Sainz döntését elemezte a SpeedWeek.com portálon vezetett rovatában:

sainz-williams-5



„Érthető, hogy Carlos úgy döntött, hogy a Williamshez, hiszen milyen alternatívái lettek volna? Az Audi egyértelműen nem lesz a legjobb jövőre, ha megnézzük a sikereiket. Az Alpine-nál pedig nem tudjuk, hogy megkapják-e 2025-re a Mercedes-motorokat vagy csak 2026-ban. Azt mondanám, ez volt a legjobb megoldás számára. Természetesen tragikus, hogy a legjobb szezonját futja a Ferrarinál, és nem kap ülést topcsapatnál. De lehet, hogy a Williamsnél haladnak előre, és erős a motorjuk is. És úgy tűnik, van a szerződésében egy záradék, amely lehetővé teszi számára a távozást, ha egy sokkal jobb helyeztben lévő csapattal kap ajánlatot.”

 

Így szerezte meg Sainzot a Williams

Ha már Sainz és Williams: James Vowles beszélt arról, hogy hogyan hálózta be a spanyolt és hogyan győzte meg a Grove-ba igazolásról.

„Randevúként tudnám leírni a dolgot. Először egy kávét fogyasztottunk el – ez nagyszerű találkozás volt. Ezt könnyed hangvételű üzenetek követték, majd a flörtölés szakaszába léptünk. A Hamiltonnal kapcsolatos híreket követően aztán hónapról hónapra egyre komolyabbá és intenzívebbé vált a dolog. Ezután már telefonhívások is történtek, illetve az elmúlt pár héten több nagyszerű estét töltöttünk el egymás társaságában.”

„Az egyik ilyen közös esténk Ausztriában volt, ekkor arról beszélgettünk, hogy karrierje mely szakaszában van jelenleg, milyen értékeket képvisel és hova akar eljutni. Több órán át beszélgettünk – nagyon jó hangulatú társalgás volt. A találkozók aztán egészen Spáig folytatódtak” – tette hozzá Vowles.

 f1-perez

Marko szerint Perez a Red Bull legjobb opciója

A fent említett Marko több dologról is beszélt, az egyik az, hogy miért marasztalták a pocsék teljesítménye ellenére Sergio Perezt.

„Pereznek nem gyorsabbá kell válnia, hanem egyszerűen kiegyensúlyozottabbá. És az alternatívákat elnézve még mindig ő a legjobb megoldásunk” – mondott erőset Marko, ezzel mintegy beárazva Yuki Tsunoda, Daniel Ricciardo és Liam Lawson teljesítményét, értékét is.

 

Nem adja kölcsönbe Lawsont a Red Bull

Még mindig Marko: kijelentette, hogy bár ülést egyelőre nem tudtak adni Liam Lawsonnak, de nem akarják elengedni az új-zélandi pilótát.

„Szeptemberben fogjuk bejelenteni, mi fog történni Liam Lawsonnal” – írta a 81 éves szakember. „Azt már hosszú ideje terveztük, hogy további Formula-1-es kilométereket gyűjthessen Imolában. Még ha a versenytársak szeretnék is őt kölcsönben használni, nem elérhető erre.”

Marko egy másik fiataljukat, a Formula-2-ben a bajnokságot vezető Isack Hadjart is méltatta, aki szerinte készen állhat az F1-re, és valamiféle feladatkört mindenképpen biztosítani fognak neki is:

„A Formula-2-es versenyzőnk, Isack Hadjar a negyedik győzelmét aratta Spában a legerősebb junior formulaautós szériában. Határozottan megvan benne a potenciál a Formula-1-hez. Meglátjuk, hogyan alakul minden, de egyértelműen kapni fog valamilyen szerepkört. Ez lehet az is, hogy Lawsonhoz hasonlóan eltölt egy évet teszt- és szimulátorversenyzőként” – mondta el Marko.

 f1-lawson-redbull-2

„Hálás vagyok az F1-es karrieremért” – Ricciardo

Továbbra is motiváltnak érzi magát Daniel Ricciardo: a VCARB ausztrál veteránja szerint van még benne tartalék, és véleménye szerint megváltozott a hozzáállása – hálás az F1-es karrierjéért és a lehetőségeiért, de nem akar még visszavonulni.

„Még mindig éhesnek és motiváltnak érzem magam, szóval nyilván szomorú lennék, ha nem lenne ülésem, mivel úgy érzem, hogy van még bennem, egész jó helyre hoztam vissza magam. Szóval szomorú lenne, de itt segít a hozzáállásom: hálás vagyok az itt eltöltött időmért, olyan autót vezethettem, amellyel futamokat lehetett nyerni, több mint tíz évet tölthettem el abban a sportban, amiről a legtöbben csak álmodnak. Valószínűleg ezzel a gondolattal hajtanám álomra a fejemet, de belül úgy érzem, hogy még nem állok erre készen.”

 

Újra beszólt Hornernek Zak Brown

Az elmúlt hónapokban vagy inkább már egy-két évben a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown többször is kemény kritikával illette a Red Bullt. A legemlékezetesebb eset az volt, amikor az energiaitalosok költséglimit-túllépési botránya idején még levelet is írt az ügyben az FIA-nak. Brown most a BBC Sportnak nyilatkozva beszélt minderről és arról, hogy nem személyes a problémája a csapatfőnök Christian Hornerrel:

„Nagyjából 25-30 éve ismerem Christiant. Versenyeztünk egymás ellen. Azt mondanám, jól kijöttünk. Hiszek az átláthatóságban. Hiszek abban, hogy fel kell tenned a kezed, ha valamit rosszul csináltál. A költségsapkás kihágásnál nem hallottam egyszer sem azt, hogy ’egyszerűen csak elszúrtuk’. Kifogásokat hallottam, és azt, hogy nem vállalják a felelősséget. Ha valaki megszegi a költségplafont, és úgy tűnik, nem veszi azt komolyan, az sérti a sport integritását és lényegét. Számomra ez nem személyes ügy, hanem a sportunk védelméről szól.”

 f1-brown-mclaren-1

Gyári csapat kell-e az F1-ben a győzelemhez?

A McLarent erősítő Oscar Piastri úgy véli, bár vannak előnyei a gyári státusznak, a költségsapkának is köszönhetően ma már ügyfélcsapatok is lehetnek sikeresek.

„Úgy gondolom, továbbra is vannak határozott előnyei annak, ha gyári csapat vagy, akár abból adódóan, hogy úgy fejleszted a motort és pontosan úgy helyezed be az autóba, ahogy szeretnéd, meg hasonlók. Mindig lesznek előnyei a gyári csapatokban, de szerintem jelenleg a költségsapkás korszakában az F1-ben sokkal kisebb ennek a jelentősége, mint volt. Úgyhogy igen, úgy vélem, ügyfélcsapatként is képes lehetsz nagyon erősen teljesíteni.”

 

Exkluzív: Mennyire egyedi Max Verstappen vezetési stílusa?

Formula Plusz rovatunkban újabb részletet közöltünk a Max Verstappennel készített interjúnkból, ebben a szegmensben az egyedinek tartott vezetési stílusáról kérdeztük.

Cikkünk ezen a linken olvasható!

0L6A7739_tSwRPxsK

Két nagy sportszergyártó harcol az Audiért?

A RacingNews365.com szaklap értesülései szerint az Adidas és a Puma fut versenyt azért, hogy komoly szponzori megállapodást írjanak alá az Audival, amely 2026-ban a Sauber gyári partnereként érkezik meg a Formula-1-be. A SportBusiness lap szerint az Audi előrehaladott tárgyalásokat folytat az Adidasszal, amely így két F1-es csapatnak is a ruházati partnere lehet, miután várhatóan a Mercedesnél épp a Pumát fogják váltani ebben a pozícióban. Viszont az RN365 úgy tudja, a Pumával is tárgyal az Audi – igaz, a szaklap is megjegyezi, hogy úgy fest, az Adidas van „pole-pozícióban” a két vállalat közül. A megállapodás elvileg évi 30 millió dollárról szólhat.

 

Így támadt fel a gyenge kezdés után a Mercedes

Andrew Shovlin, a Mercedes vezető F1-es pályamérnöke elmagyarázta, hogyan másztak ki év közben a gödörből a W15-össel: „Nem igazán hoztunk fejlesztéseket az év korai versenyeire, szóval a Miamiban bevetett új padlólemezzel kezdtük el az újításokat. Aztán előálltunk az első szárnnyal, amely a szezon későbbi szakaszában lett volna esedékes. Egyet felraktunk George autójára Monacóban”

„Szerintem arra a pontra láthatóvá vált, hogy olyan autónk van, amellyel határozottan lehet dolgozni és javítani rajta. Amit pedig azóta látunk, az az egészen lenyűgöző szállítása a fejlesztéseknek minden egyes pályára”  – fogalmazott a szakember. A nyilatkozat többi része ide kattintva olvasható.

f1-mercedes-belga-2_1

MotoGP: Eldőlt, ki kapja a harmadik gyári Ducatit 2025-ben

Újabb hely kelt el a MotoGP 2025-ös rajtrácsán, miután a VR46 és a Ducati szerdán délelőtt bejelentette, hogy Fabio di Giannantonio szerződését két évvel, 2026-ig meghosszabbították. Az olaszt ráadásul immár közvetlenül a Ducatihoz köti majd a kontraktusa, amelynek értelmében a legfrissebb, adott évi gyári specifikációjú Desmosedicire ülhet majd fel.

 

Podcast: Kérdések az F1 jelenéről és jövőjéről

A Formula Podcast legújabb adásában hallgatóink által feltett kérdésekre válaszoltunk, akik elsősorban az F1 idei, illetve következő két szezonjáról kérdeztek minket.

Szóba kerül Hamilton, az Audi, Perez, Alonso, Antonelli, a Dél-afrikai Nagydíj, az Aston Martin–Honda, a McLaren motorhome-ja, Geri Horner, Isack Hadjar és az RBPT Ford erőforrás is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: