DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 4. hétfő
Hírösszefoglaló

Marko pilótát cserélne, esélyt érez a McLaren, sóder a Red Bull Ringen: a szerdai F1-es hírek

Lejárhat Daniel Ricciardo ideje, plafonba ütközhet a Red Bull, a gyors kanyarokban szenved a Ferrari, harcolna a McLaren: a nap F1-es hírei a Formula.hu-n.

 

Sóderágy a Red Bull Ringen

Emlékezetes módon tavaly csak órákkal a leintés után hirdethettünk végeredményt a Formula-1-es Osztrák Nagydíjon, az Aston Martin óvása révén ugyanis több mint 1200 (!) potenciális és a verseny közben büntetlenül maradt pályaelhagyást kellett megvizsgálniuk a felügyelőknek. Végül 83 esetben valóban kihágás is történt, összesen nyolc versenyzőt büntettek, ami átrajzolta a futam végső sorrendjét.

Az összes pályaelhagyás az utolsó két, szám szerint 9-es és 10-es kanyarban történt, az FIA pedig megfogalmazta azt a javaslatot is a szervezők felé, hogy sóderágyak odatelepítésével lehetne elejét venni a jelenségnek.

Nos, a Red Bull Ring illetékesei meghallgatták a tanácsot, s a most hétvégi F1-es versenyre mindkét ominózus kanyarba egy sávnyi sóderágyat vittek fel a kerékvetők mellé, amely eltántoríthatja a pilótákat a pálya kiszélesítésétől – vagy ha mégis megteszik, akkor időt veszítenek vele. 

 

Szoros hétvégére számít a Red Bull

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke rendkívül szoros hétvégére számít a hétvégi Osztrák Nagydíjon, a brit szakember szerint kis különbségek döntenek majd Spielbergben.

„Kicsit olyan lesz ezt, mint a Brands Hatch, ahol fél tizedmásodpercek döntenek majd a versenyzők között. Nagyon rövid a pálya, szóval szoros lesz. A McLaren és Lando ismét gyors lesz, de a Ferrarival és a Mercedesszel is számolni kell. Ki tudja, talán még mások is beleszólhatnak” – mondta Horner.

 

Perez támadni akar Spielbergben

Szintén Osztrák Nagydíj: Sergio Perez magabiztosan és optimistán várja a hétvégét a pocsék formája ellenére.

SI202406230086_hires_jpeg_24bit_rgb_resize_1



„Nehéz hétvégén volt Spanyolországban, de tanultunk belőle. Végig szenvedtem az autó egyensúlyával, nem tudtuk stabillá tenni a beállításokat, nem volt megfelelő az időmérőre, majd a futamra sem. Ráadásul a rajtbüntetés is sújtott minket” – magyarázta a Verstappentől egy percet kapó Red Bull-pilóta.

„Most Ausztriában minden adott ahhoz, hogy tisztább hétvégénk legyen, a csapat és én is tudjuk, hogy hol muszáj javulnunk, meg kell húznunk a változtatásokat és be kell őket építeni. Aztán az én dolgom lesz az, hogy a legtöbbet kihozzam az autóból. A sprintformátum miatt kevés idő lesz felkészülni, szóval a legtöbbet kell kihoznom az első szabadedzésből, aztán támadni az időmérőn és a sprinten már az elejétől kezdve” – tette hozzá Perez.

 

Elérte a fejlesztési plafont F1-es autójával a Red Bull?

Max Verstappen újításokat sürget, hogy javuljon a teljesítményük – az energiaitalosok mérnöke szerint azonban lehet, hogy közelítenek annak maximumához. 

„A McLaren nyilvánvalóan néhány hete már nagyon erős” – fogalmazott a vb-éllovas. „Nem arról van szó, hogy hirtelen aggódni kezdtem emiatt, de már hetek óta mondom, hogy több teljesítményt kell hoznunk az autóhoz, és ezt a csapatban is mindenki tudja. De egyelőre úgy fest, körülöttünk mindenki több fejlesztést hoz, mint mi. Természetesen dolgoznunk kell ezen, hogy több teljesítményt találjunk az autónkban.”

Paul Monaghan, a Red Bull vezető mérnöke pedig utalást is tett arra, hogy lehet, hogy egyre laposabb lesz a fejlesztési görbéjük. A szakember konkrétan az „aszimptotikus” jelzőt használta, ami nagyjából azt jelenti, hogy ahogy közelítik az autó teljesítményének maximumát, úgy válnak egyre kisebbé az egyes fejlesztésekkel elérhető előrelépések.

„A szabályok erősen korlátoznak. A költséglimit is. A végtelenségig panaszkodhatnék ezekre, de értelmetlenül untatnék vele mindenkit. De lehet, hogy elérjük a plafont ezekkel a szabályokkal” – fogalmazott Monaghan, hozzátéve, hogy közben lassan azon is gondolkodniuk kell, hogyan és milyen ütemben csoportosítsák át az erőforrásaikat a 2025-ös autó tervezésére.

 

Marko erős célzása: Lawson váltja Ricciardót?

A Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója szerint a „Ricciardo-terv” már érvényét veszítette, a Visa RB-nek pedig juniorcsapatként kell funkcionálnia.

„A cél az volt, hogy számításba vegyük őt a Red Bullnál, ha kivételes teljesítményt nyújt. Az az ülés azonban most már Sergio Perezé, úgyhogy ez a terv már nem érvényes” – nyilatkozta Marko a Kleine Zeitung hasábjain.

„A részvényesek már egyértelművé tették, hogy ez egy juniorcsapat, és ennek megfelelően kell cselekednünk. Rövidesen egy fiatal versenyzőt kell beültetnünk oda. Ő lehet Liam Lawson.”

 

Vb-esélyt érez a McLaren

A wokingiak vezérigazgatója, Zak Brown lát esélyt a világbajnoki sikerre az F1-ben: pilótája, Lando Norris szerint az apró hibákat kell ehhez kiküszöbölni.

„Egy kis szeletet kivettünk a Ferrari előnyéből, a Mercedes rajtunk hozott néhány pontot. A Ferrari határozottan elérhető közelségben van, de igaz ez a Mercedesre is, a Red Bull ellen pedig nehéz lesz versenyezni, ha Perez felveszi a tempót” – nyilatkozta Brown a Sky Sports F1 kamerái előtt.

GP2410_120546_67A5472_resize

„Úgyhogy szerintem ki kell most használnunk azt, hogy jelenleg Max az élen, de közben Sergio épp a pontszerzők között van. Ez talán lehetőséget adhat arra, hogy valamelyest visszakapaszkodjunk a vezetőre. A tény, hogy mindannyian azt gondoltuk, hogy ennek vége az első verseny után – szerintem ebben mindannyian tévedtünk.”

Norris pedig így fogalmazott: 

„Bár feljöttem második helyre az összetettben, de ez nem számít. Nem érdekel, hogy második vagyok vagy tizedik. Sokkal fontosabb a Maxhoz képesti távolság, és jelenleg növeli azt. Ez azt, amit nem engedhetünk meg, hogy ellépjen a szezon ezen szakaszában. Ha jobb döntést hozok Kanadában és ha jobban kapom el itt a rajtot, akkor nyerhettünk volna két versenyt. És tudom, hogy sok a ’ha’ meg a ’volna’, de megvan bennünk minden, ami kell, már csak jól meg kell csinálnunk mindent.”

 

A tempós részeken szenved a Ferrari

Charles Leclerc szerint már a Kínai Nagydíjon is észlelték a problémát, de nem lehet olyan egyszerűen megoldani, idő kell hozzá.

„Nem vártam, hogy ennyire szenvedni fogunk a gyors részeken, és ez egy olyan probléma, amit a lehető leggyorsabban meg kell oldani. De az F1-ben ezeket nem lehet hamar kijavítani. Mi először Sanghajban tapasztaltuk ezt, ott láttunk hasonló dolgokat, most pedig megint, úgyhogy erre kell koncentrálnunk” – mondta a pilóta.

 

Miről beszélget Leclerc és Hamilton az F1-es futamok előtt?

Gyakran látni a himnuszok előtt vagy a versenyzői parádén társalogni a jövő évi ferraris F1-es csapattársakat. Leclerc elárulta, hogy mi a téma:

„Vegyes. Kicsit arról, hogyan mennek most a dolgok a Ferrarinál és hol állunk, de ez nagyon kis része a beszélgetéseinknek. Természetesen továbbra is száz százalékig a mostani szezonjára koncentrál a Mercedesszel, úgyhogy persze nem beszélhetünk még mindenről. De csak úgy alapvetően a jövő évre való felkészülés gyanánt esetleg a közös szenvedélyeinkről szoktunk, mint például a divat és a tervezés általánosságban. Nagyjából 80-90 százalékban magánjellegű dolgokról beszélünk, hogy megy az élet, a zene, szóval ilyesmikről, ami klassz.”

A monacói pilóta egyúttal arról is beszélt, hogyan tekint előre annak kapcsán, hogy Hamilton lesz 2025-től a társa a Ferrarinál: „Nagyon várom. Lewis az F1 történetének legsikeresebb versenyzője. Számomra az, hogy ugyanazt az autót vezethetem, mint Lewis, elsődlegesen egy lehetőség arra, hogy a valaha volt legjobbtól tanuljak, emellett arra is motivál, hogy megmutassam, mire vagyok képes.”

 

F1 statisztikák a Spanyol Nagydíjról

Verstappen és Norris 10. alkalommal együtt az élen, négy csapat négy egymás utáni pole-ban, Sargeant lett a legtöbbször utolsó – a barcelonai F1-es statisztikai érdekességek elérhetők Formula Plusz rovatunk mai cikkében!

 

Mit várhatunk az F1-es Osztrák Nagydíjtól?

Menetrend, erőviszonyok, várakozások, érdekességek: összeszedtük a fontos tudnivalókat a hétvégi F1-es Osztrák Nagydíj előtt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: