DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Formula-E

A pilótákat lenyűgözte az új FE-autó gyorsulása

Az események gyorsan pörögnek, nem sokkal a hivatalos bemutató után már meg is tartották a Formula-E új, radikális külsejű autójának első kollektív tesztjét. Minden gyártó több adatot nyert a vártnál – kivéve, akik el sem mentek.

A január végén online bemutatott autó teljes valójában március elején a Genfi Autószalonon jelent meg először a közönség előtt, ekkor pedig már a csapatok is javában készültek az első tesztre, amit a hónap utolsó hetén tartottak a Sevillához közel fekvő Monteblanco versenypályáján.

Az új, második generációsként aposztrofált autót a 2018-as naptári év végén kezdődő ötödik szezontól fogja versenyzésre használni a sorozat, ám mivel a külsőt és a technikát illetően is ennyire forradalmi modell született, a gyártók bőven kaptak időt arra, hogy teszteljék az autót, amely a megnövelt kapacitású akkumulátoroknak köszönhetően már egy teljes versenytávot végigbír, nem lesz tehát szükség cserére a futamok féltávjánál.

DZSMxuMU8AAiJ59



A sorozatban résztvevő 10 istálló összesen kilenc gyártóval dolgozik együtt, a negyedik szezon bajnokságát jelenleg éppen vezető Techeetah ugyanis ügyfélcsapatnak számít, a Renault-tól vásárolja a technikát. Mivel a gyártók kaptak meghívást, így ők nem is lehettek ott a teszten, helyzetüket pedig tovább bonyolítja, hogy egyelőre nem tudni, milyen együttműködésben folytatják az ötödik szezonban, amikorra a Renault átadja nevezési jogát partnervállalatának, a Nissannak.

Így már most, Monteblancóban is a Nissan képviseltette magát másik hat gyártó, az Audi, a DS, a Jaguar, a Mahindra, a Penske és a Venturi társaságában. A BMW-nek és a NIO-nak azonban nem sikerült eljutnia a tesztre. A német gyártónál röviddel a helyszínre való indulás előtt történt egy „váratlan meghibásodás” az autóval, ami miatt végül a távolmaradás mellett döntöttek, a kínai gyártó pedig elmondása szerint még alkatrészekre várt.

A Formula-E autóihoz illeszkedő rövid és kanyargós pályán két napot gyakorolhattak a résztvevők, és az e-racing365 által a helyszínen szerzett információk szerint mind a hét gyártó elégedett volt a szerzett információmennyiséggel, mindannyian többet tudtak tanulni, mint azt előzetesen várták. A köridőket nem mérték, az első nap főként a rendszerellenőrzésekről szólt, de a másodikon a többség már hosszabb etapokat is teljesített. Az autókat az egyes márkákhoz kötődő jelenlegi pilóták vezették, így például Lucas di Grassi, Sebastien Buemi, Felix Rosenqvist és Nelson Piquet Jr. révén biztos kezekre bízták az adatgyűjtést.

A jelenlévők egybehangzó véleménye szerint a jelenleg használt modellekhez képest sokat javult az autók hűtése és gyorsulása is. Az autó szerves részeként ide is megérkezett halóra pedig nem érkeztek nyilvános panaszok.

DZdCzxpW4AAw_Ue

„Az első tapasztalatom lenyűgöző” – mondta a tesztet követően di Grassi, aki az Audit vezetve a hírek szerint a legtöbb kilométert teljesítők között volt. „Az autó minden tekintetben nagy előrelépést jelent. Sokat vezettem, dolgoztunk a beállításokon, és rengeteg adatot gyűjtöttünk a mérnökök számára. Úgy érzem, hogy az első tesztet egybehangzóan sikerként könyvelhetjük el, és csak még izgatottabban várom, hogy végre egy utcai pályán is vezethessem az autót.”

Bár a sorozat vezetői arra kérték a pilótákat, hogy ne nagyon beszéljenek a nyilvánosság előtt a tapasztalataikról, Sam Smith újságírónak sikerült szóra bírnia még néhány versenyzőt, akiket viszont nem nevezett meg.

„Az autó ugyanolyan érzést kelt, mint a jelenlegi, legalábbis abban az értelemben, hogy nehéz vezetni, és folyamatosan a határokat feszegetjük vele – de ez egy jó jel így elsőre” – mondta egyikük. „Különféle módozatokat is kipróbálva az autó erősnek érződött, a gyorsulása pedig jelentősen javult. Bizonyos pályákon elképesztően nehéz lesz vele menni, de azt hiszem, éppen erre vágyunk a Formula-E-ben.”

Egy másik versenyző már az F1-gyel való összevetésre is elszánta magát. „A harmadik generációs autók [amelyek 2021-ben érkeznek] már ugyanolyan gyorsan fognak tudni elrugaszkodni a rajtlámpáktól, mint a Formula-1-esek.”

Ez a teszt pedig még csak az első volt a sok közül: a következő hónapokban egy másik spanyol pályán, Calafatban is szerveznek majd egy ugyanilyen kollektív gyakorlást, és ezen felül még egy extra gumitesztre is sor kerülhet, hogy a csapatok jobban kiismerhessék a Michelin következő szezonra készült, továbbra is univerzális abroncsait.

Emellett minden gyártó rendelkezik 15 privát tesztnappal, amelyeket a nyár folyamán alighanem el is fognak fogyasztani, ősszel pedig ismét összegyűlnek a résztvevők, hogy egy versenyszimulációs napot is tartsanak edzésekkel, időmérővel és végül egy futammal. Ennek helyszíne valószínűleg Donington lesz.

Az új szezon végleges szabályzatát nyáron ismerteti majd az FIA, amelyben a legnagyobb változás a két különböző teljesítményfokozat kötelező használata lesz a versenyek során – ezzel próbálják helyettesíteni a bokszkiállások hiányával eltűnő taktikai elemet. Egyelőre naptártervezetet még nem hoztak nyilvánosságra a 2018/2019-es szezonról, de annyit lehet sejteni, hogy az valószínűleg idén decemberben fog elstartolni, és ezúttal nem Hongkongban, a város ugyanis a következő év tavaszára tervezi a maga fordulóját.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: