DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Formula-E

Piquet Jr. elküldte a fenébe a halo pártolóit

A Formula-E pilótái és nézői szerencsésnek mondhatják magukat amiatt, hogy e sorozatban még nem jelent közvetlen fenyegetést az ellentmondásos fejvédőelem bevezetése, ám amikor bedobtuk a témát az unatkozó versenyzők közé, azonnal ráugrottak.

2018-ban már a Formula-1 és a Formula-2 autóin is kötelező lesz a halo használata, amellyel valószínűleg soha sem fog tudni az összes néző megbarátkozni, és amit sosem fog az összes versenyző elfogadni. Bár a Formula-E-ben is szóba került már a téma, a bevezetés első hullámát sikerült megúsznia az elektromos sorozatnak.

Ez persze még nem jelenti azt, hogy ne nyugtalanítaná az FE-versenyzőket máris a gondolat, hogy egy napon nekik is a háromágú védőelemen keresztül kell majd bemászniuk a pilótafülkébe, és amikor a Hongkong ePrix médianapján ki akartuk kérni a pilóták egy csoportjának véleményét erről a témáról, Nelson Piquet Jr. meg sem várta, hogy befejezzük a kérdést: „Egy vicc az egész, egy nagy vicc!” – vágott közbe a brazil, hogy gyorsan tudassa álláspontját a Formula.hu-val. Ez viszont még csak a kezdete volt a halót érintő kritikáinak.

piquet



„Ha valaki fél a vezetéstől, ne vezessen! Az autóversenyzőknek az a dolguk, hogy kockázatot vállaljanak. Persze nem akarjuk, hogy bárki is meghaljon, de ha valaki ettől fél, akkor menjen haza és dolgozzon az irodájában. Az 1970-es és az 1980-as évek versenyzőire is azért tekintettek hősökként, mert annak ellenére is felálltak a rajtrácsra, hogy az autók a maiaknál sokkal veszélyesebbek voltak.”

„Kell hogy legyen egy határa annak, hogy mennyire akarjuk biztonságossá tenni az autókat. A MotoGP is az idők kezdete óta ugyanolyan, és soha nem fognak légzsákokat építeni a motorokba. Versenyzők vagyunk, és ezzel azt vállaltuk, hogy veszélyes munkakörnyezetben dolgozunk.”

A vasárnapi futamot utólagosan megnyerő Felix Rosenqvist a maga higgadt északi stílusában csatlakozott a beszélgetéshez. „Nekem jó így, ahogy most van. Persze nyilvánvaló a veszély a motorsportban, de az élet minden más területe is tartogat veszélyeket. A Formula-E esetében én inkább azt tartom problémásnak, hogy több versenyző is nagyon magasan ül az autójában. Szerintem sokkal inkább ezzel kellene foglalkozni ahelyett, hogy a halót építsék be. Annak én sem vagyok nagy rajongója” – fogalmazott a Mahindra pilótája.

Az általunk megkérdezettek közül Antonio Felix da Costa rendelkezett a legkevésbé határozott állásponttal, elmondása szerint ő sem igazán tudja, a halo bevezetése vagy mellőzése lenne-e a helyes megoldás a Formula-E számára.  

„Ha valaki most azért sérülne meg közülünk, mert nem használjuk a halót, akkor szörnyen érezném magam miatta, de mégis azt gondolom, hogy húsz évvel ezelőtt indokoltabb lett volna a használata, mint ma” – vélekedett a portugál.

DSC08812

A trió közben annyira belemelegedett a beszélgetésbe, hogy a téma az autósportok mai általános biztonsági szintje felé terelődött. Da Costa így folytatta:

„A régi időkben nem sokan kockáztatták meg, hogy a határon vezessenek, mert ha valaki túllőtt azon, talán már nem is mehetett haza. Ma ez a tényező már nincs jelen. Ha a versenyző elfékezni magát – na nem itt a Formula-E-ben, hanem az F1-ben –, elég ha csak elveszi a lábát a pedálról, ezzel a gumijait is megóvja, és vissza is kanyarodhat a pályára.”

Rosenqvist folytatta: „Éppen ezért népszerű ma is annyira Makaó, ahol a versenyzőkben még megvan a félelem és a pálya iránti tisztelet. Itt a Formula-E-ben is van néhány ilyen jellegű pálya, és mindannyian szeretjük az ilyeneket” – mondta, a szezonzáró Montreal utcai vonalvezetését emelve ki a legnehezebbként. „Egyesek tévesen azt gondolják, hogy mi, versenyzők akartunk mindent ennyire biztonságossá tenni.”

Piquet pedig, miután erősen helyeselt a többieket hallgatva, végül megadta a zárszót: „Igen, az olyan pályák, mint Makaó vagy Spa elválasztják a fiúkat a férfiaktól.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: