DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 1. kedd
F1

Mégis módosítania kellett a szárnyán a McLarennek?

Lando Norrisék állították, hogy nem változtattak Kínára, de sajtóértesülések szerint igenis ott van az F1-es konstruktőri címvédő az FIA által említett négy-öt alakulat között.

A The Race úgy tudja, a McLarennek is módosítania kellett a hátsó szárnyán az FIA hátsó szárnyakra vonatkozó szigorítása miatt a Formula-1-es Kínai Nagydíjra, és ez állhat a gyengébb egyenesbeli sebességük mögött.

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíjon látott kamerafelvételek alapján döntött úgy, hogy már a sanghaji fordulóra szigorít a hátsó szárnyak elhajlásának mérésén: a korábbi 2 milliméter helyett már csak 0,5 milliméter rés alakulhatott ki a fő és a felső terelőlap között 75 kg-os terhelésnél – igaz, Kínában még ehhez tartozott egy 0,25 milliméteres toleranciaérték, amely azonban az F1-es Japán Nagydíjon már nem lesz meg.

f1-szarny-mclaren-kina-1



Publikusan csupán két istálló, név szerint az Alpine és a Haas ismerte el, hogy módosítaniuk, konkrétan merevíteniük kellett a hátsó szárnyukon az új technikai direktíva miatt. Az FIA együléses szakágért felelős igazgatója, Nikolas Tombazis viszont úgy nyilatkozott: „négy-öt” alakulatnak kellett változtatnia, hogy Sanghajban is átmenjenek a szárnyteszteken.

A korábbi gyanú a McLarenre (és a Ferrarira) irányult: egyrészt azért, mert tavaly a wokingiaknál tűnt fel először a „mini-DRS-nek” nevezett trükk Bakuban, másrészt pedig azért, mert a Red Bull F1-es technikai igazgatója, Pierre Wache őket nevesítette a bahreini teszt után, mint akik továbbra is alkalmazzák a trükköt.

Lando Norrisék ugyanakkor Sanghajban határozottan tagadták, hogy őket érintette volna az új technikai direktíva, és a mérnöki részleg technikai igazgatója, Neil Houdley is állította: a Melbourne-ben produkált elhajlás mértéke kisebb volt, mint az FIA által meghatározott új szám.

f1-szarny-mclaren-kina-2

Mindezek ellenére a The Race szaklap arról írt, hogy értesüléseik szerint nagyon is érintette a McLarent a szigorítás, és változtatniuk kellett a hátsó szárnyukon Kínára. Tombazis a rájuk irányuló kérdésre úgy felelt: nem emlékszik a pontos számokra és nem is akar konkrét csapatokról beszélni, „de nem vagyok benne biztos, hogy 0,75 milliméteren belül voltak”.

Az idézett portál szerint a hátsó szárny merevebbé tétele játszhatott akár közre abban is, hogy a McLaren elmaradt egyenesbeli sebességben a riválisoktól. A mások által felkavart piszkos levegőben autózás már tavaly is a papaják gyenge pontjának számítottak, és ezt láthattuk például a sanghaji sprinten is, amikor Norris az első körös hibája után nem tudta áthámozni magát az ellenfeleken, de ezen felül is érdekesek a kínai adatok.

A lap arról ír, hogy Norris 332,7 km/h-s végsebességet ért el a mérési ponton, míg például Max Verstappen Red Bulljánál 339,6 km/h volt ugyanez az érték. Márpedig a szárny merevebbé tétele eredményezhette azt, hogy nagyobbá vált az autó légellenállása, ami okozhatta az alacsonyabb egyenesbeli tempót is – igaz, a vasárnapi futamon, amikor az élről indultak, így is kettős győzelmet arattak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: