DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 19. szerda
F1

Sajtó: A Red Bull kereste meg az FIA-t a szárnyak miatt

Lapértesülések szerint már a bahreini F1-es teszt után jelezték az energiaitalosok, hogy több rivális autóján is mini-DRS-szerű trükkre gyanakodnak.

Az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a Red Bull hívta fel a figyelmét az FIA figyelmét arra, hogy az idei évre bevezetett szigorítások ellenére több csapat autójának is trükkös lehet még a hátsó szárnya – és ennek nyomán jöhet az újabb szigorítás már a hétvégi Formula-1-es Kínai Nagydíjon.

A hátsó szárnyak a tavalyi bakui futam után kerültek rivaldafénybe, amikor a fedélzeti kamerás felvételeken látszott, hogy Oscar Piastri győztes McLarenjén nagy tempónál az egyenesekben elhajlik a felső terelőlap sarka, s így kisebb rés – innen a „mini-DRS” elnevezés” – keletkezik a fő terelőlappal.

f1-mclaren-melbourne-1



Az FIA ezek után annak ellenére is módosításra kérte a McLarent, hogy az autó és a szárny átment az összes terheléses teszten, azaz a szabályok betűjének megfelelt, legális volt. Az idei évre ráadásul a Nemzetközi Automobil Szövetség szigorította is a hátsó szárnyra és a DRS-re vonatkozó előírásokat és teszteket.

Ez azonban nem volt elegendő. Az Ausztrál Nagydíjra azt kérték az istállóktól, hogy helyezzenek el extra kamerákat, amelyek segítségével az FIA alaposabban megfigyelheti a hátsó szárnyak viselkedését menet közben – elvégre a terheléses tesztek statikus állapotban, álló helyzetben történnek.

Az FIA a jelek szerint nem volt elégedett a Melbourne-ben látottakkal, hiszen hétfőn érkezett részükről a közlemény, hogy a mérések és a felvételek elemzése alapján „elegendő indok van a szigorúbb tesztek bevezetésére”.

Ennek értelmében pedig már a most hétvégi F1-es Kínai Nagydíjtól szigorodnak a feltételek. A technikai szabályzat 3.15.17-es pontja szerint eddig a szárny bármelyik végére helyezett függőleges, 75 kilogrammos terhelésnél eddig maximum 2 milliméteres rés keletkezhetett a hátsó szárny fő terelőlapja és a felső elem között, mostantól viszont ezt az értéket 0,5 milliméterre csökkentették az új, módosított technikai direktívával.

f1-redbull-hatso-szarny

Mivel a csapatoknak is csak hétfőn szóltak, a sanghaji forduló egy 0,25 milliméteres toleranciahatárt is bevezetnek ehhez a méréshez – magyarán igazából Kínában még maximum 0,75 milliméteresre nyílhat a rés –, ez azonban már a két hét múlva esedékes Japán Nagydíjon nem lesz meg, ott szigorúan fogják venni a fél milliméteres értéket.

Az Auto Motor und Sport arról ír, hogy értesüléseik szerint az FIA figyelmét a Red Bull hívta fel a hátsó szárnyak trükkös viselkedésére még a bahreini tesztet követően. Ez aligha meglepő, hiszen technikai igazgatójuk, Pierre Wache nyíltan nyilatkozott is róla, hogy szerintük néhány csapat „még csinálja a mini-DRS-es játékot”.

Wache akkor konkrétan a McLarent és a Ferrarit – azaz a két fő riválisukat – nevezte meg, de az AMuS szerint a bikások az Alpine-ra és a Haasra is felhívták a figyelmet.

Fontos még egyszer hangsúlyozni, hogy a szigorítás nem azt jelenti, hogy az Ausztrál Nagydíjon bárki illegális szárnnyal versenyzett volna, hiszen mindenki átment a technikai ellenőrzéseken, mindenkinek az autója szabályos volt, csupán a jelek szerint kiskapukat találhattak még mindig arra, hogy a pályán viszont már a kelleténél jobban elhajoljon a szárnylap. És könnyen lehet, hogy a mostani szigorítás miatt egyes istállóknak módosítaniuk kell a szárnyukon és az autójukon, ez pedig akár az erőviszonyokba is belenyúlhat – ahogy majd az első szárnyakat érintő szigorítás is a Spanyol Nagydíjtól kezdve.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: