DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 7. vasárnap
F1

Szingapúri DRS ügy: Hamilton a vétózó csapatokot kritizálja

Állítólag az összes versenyző DRS-zónát akart az új egyenesben, de négy F1-es csapat leszavazta a javaslatot. A történetnek van egy hónapokra visszanyúló előzménye is.

A Szingapúri Nagydíj pénteki versenyzői eligazításán felmerült a téma, hogy az illetékesek kialakíthatnának egy negyedik DRS-zónát a pálya új, 15-ös és 16-os kanyar közti egyenesében, amely a korábbi 16-19-es kanyarok kivételével jött létre.

Ez azonban már nem bizonyult járható útnak: a csapatmenedzserek aznap tartott korábbi megbeszélésén szavaztak ugyanerről a kérdésről az FIA kezdeményezésére. Egyhangú támogatásra lett volna szükség, négy istálló azonban nemmel voksolt.

Nem tudni, kik voltak a nemmel szavazók, a Red Bull azonban a támogatók táborába tartozott – erről Christian Horner nyilatkozott.

Hamilton a versenyzők szószólója a DRS ügyben

„Szerintem szükségünk van DRS-re az utolsó szektorban, és ezt kérte az összes versenyző” – jelentette ki Lewis Hamilton Szingapúrban. Kiemelte a nemmel szavazó csapatok felelősségét: „Az FIA meg is kérdezte a csapatokat, de néhányan visszautasították. A csapatoknak a jobb verseny mellett kellene állniuk, nem ellene. Érdekes, hogy pár csapat ellene szólt.”



„Szerintem is ott kellene lennie” – vélekedett ugyanerről Valtteri Bottas. „A legrosszabb, ha az egyenes egy törés után következik. Remek lehetőség lett volna, hogy valamivel érdekesebb versenyt kreáljunk. Szerintem minden versenyző akarta volna ezt a változást.”

Felmerült egy biztonsági szempont, hogy a DRS-t már az említett törés (a 15-ös kanyar) előtt kinyitnák, így alacsonyabb leszorítóerővel kellene tempónál fordulni. Nico Hülkenberg szerint azonban ez nem hordoz veszélyt:

„Annál a tempónál már rengeteg a leszorítóerő hátul, nem hiszem, hogy ez biztonsági aggály lenne. Néhány versenyző akarta, de már késő volt. Csak a verseny után fogjuk tudni megmondani, de az is lehet, hogy túl könnyűvé vált volna az előzés” – vélekedett a német.

A csapatok nem foglalkoztak a kérdéssel, amikor kellett volna

A történetnek hónapokra visszanyúló előzménye van. Az Autosport beszámolójából kiderül, hogy az FIA már júniusban felkérte a csapatokat, foglalkozzanak szimulátorukban a lehetséges DRS-zónával, adjanak visszajelzést annak biztonságáról, figyelembe véve a 15-ös törést és az aszfalt egyenetlenségét.

A csapatok többsége azonban egyszerűen nem foglalkozott a kéréssel, a júliusi futamok és a fejlesztések mellett sokadlagos fontosságúnak nyilvánították az akkor még távoli Szingapúrt. Így csupán az istállók fele adott visszajelzést: hárman nemet mondtak, ketten semleges állásponton voltak. Öt istálló nem adott választ.

Az FIA ezért úgy döntött, marad az eredeti három DRS-zóna. Amikor azonban a csapatok szimulátorrészlegei elkezdtek felkészülni a Szingapúri Nagydíjra, rájöttek, hogy szükség lenne DRS-zónára az új egyenesben is. A pályára megérkezve felvetették ezt az FIA-nak.

Egy DRS-zóna beiiktatása nem csupán annyi, hogy meg kell nyomni egy gombot: szükség van a megfelelő infrastruktúra telepítésére és az autók vezérlőelektronikájának programozására. A csapatok részéről érkező nyomás miatt a szövetség mégis szavazásra bocsátotta a kérdést az utolsó pillanatban – ennek lett az eredménye a már említett négy nem voks.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: