DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Verstappen: Jobb esőgumikra van szükségünk

Az immár kétszeres világbajnok holland szerint túl lassúak az extrém esős abroncsok, ráadásul nem is szorítanak ki sok vizet. Leclerc elsősorban a felvert vízpermet mennyiségét csökkentené.

Az elmúlt időszakban többször is érte az a kritika a Formula-1-et, hogy szinte soha nem használják a pilóták a kék oldalfalú, teljesen esős pályára való gumikat. A Japán Nagydíj is ékes példája volt ennek: a megszakítás utáni újraindításra még mindenki az extrém esős abroncsokat választotta, de néhány körön belül a teljes mezőny az átmeneti gumikra váltott – ráadásul az első startnál eleve mindenki a zöld jelölésű gumikat rakta fel, ami Sebastian Vettel szerint szerepet játszhatott Carlos Sainz balesetében és azt követő vitás jelenetekben is.

Amikor erről kérdezték a verseny utáni sajtótájékoztatón a frissen kétszeres világbajnokká koronázott Max Verstappent, ő is a jobb esőgumik gyártását sürgette, ugyanazokat a problémákat megnevezve, mint Vettel:

verstappen-redbull-suzuka-wet-1



„Nem akarok senkit kritizálni, de szerintem jobb esőgumikra van szükségünk. Ha megnézzük, mire voltunk képesek a kilencvenes években vagy a 2000-es évek elején ilyen mennyiségű víz mellett, nagy a különbség a mai viszonyokhoz képest. Örülök, hogy van néhány tesztnapunk és kipróbálhatunk különböző abroncsokat, de jobb esőgumik kellenek.”

„Az extrém esőgumik egyszerűen lassúak, és nem tudnak olyan sok vizet elvezetni. Ez az oka annak, hogy mindig mindenki gyorsan intermediate gumikra akar váltani, mert egyszerűen sokkal gyorsabb egy körön. Látható volt ma is, amikor az extrém esőgumikról interre váltottunk, hogy egyből öt másodperccel gyorsabbak lettünk. Ezért nem akarja senki igazából használni az extrémeket.”

„És amikor úgy esik, mint most, amikor előkerültek a piros zászlók, fel kell raknod az extrém esőgumikat, és szerintem még úgy is nagyon nehéz lett volna vezetni. Ha viszont a húsz évvel ezelőtti helyzethez viszonyítunk, akkor teljesen rendben lett volna. De ez nem kritika, nagyon szívesen segítek, és meg kell ezt vizsgálnunk. Talán rendezhetnénk több vizes tesztet és együtt dolgozhatnánk a Pirellivel, hogy megpróbáljunk jobb gumikkal előállni, hogy legalább esélyünk legyen esőben menni, s ne mindig az legyen, hogy nagyjából két kör után intermediate-ekre váltunk.”

A harmadik helyen értékelt Charles Leclerc arra mutatott rá eközben, hogy a fő problémát jelenleg az F1-esek számára az esőben a felvert vízpermet okozza, nem pedig az aszfalton lévő sok víz, ezzel megismételve Lando Norris álláspontját:

„Úgy vélem, ezekkel az autókkal a nagy probléma a láthatóság. Szóval bármit is próbálunk javítani a látási viszonyokon azzal, hogy csökkentjük a felvert vízpermetet, annak óriási előnye lesz, főleg a hátul jövők szempontjából, mert sokszor szerintem amúgy tudnánk versenyezni ilyen körülmények között. De egyszerűen a látási viszonyok miatt annyira veszélyes a hátul haladónak, nem látunk semmit, és így végül nem is körözünk. Meg kell próbálnunk megoldást találni arra, hogy minimalizáljuk a vízpermetet.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: