A Renault a Stájer Nagydíj után nyújtott be óvást a Racing Point autói ellen, amelyeket a középmezőny több tagja ferde szemmel néz a látványos formajavulásuk és a tavalyi Mercedeshez való hasonlóságuk miatt. Az ügy még nem zárult le, a Renault pedig kilátásba helyezte, hogy a Magyar Nagydíj leintése után is ugyanígy kérdőre vonja a rózsaszínű autók szabályosságát az FIA-nál.
Az FIA együléses szakágainak technikai szabályosságáért felelős vezető, Nikolas Tombazis eddig nem talált bizonyítékot arra, hogy a Racing Point bármely darabja is a Mercedes tervrajzai alapján készült volna – ez lenne ugyanis szabálytalan, a fotók alapján történő másolás viszont, amivel a csapat technikai igazgatója magyarázza a hasonlóságot, teljesen elfogadott.
A fő vitás pont viszont, ami miatt a Renault tulajdonképpen óvott, az a Racing Point fékhűtő csatornája: ezek az alkatrészek tavaly még a nem listázott elemek közé tartoztak, ami azt jelenti, hogy szabadon kereskedhettek az információval egymás között a csapatok, idénre viszont átkerültek a listázott alkatrészek közé, vagyis immár minden csapatnak kötelezően magának kell azt megterveznie. Emiatt nem egyértelmű most a fékhűtő csatornák helyzete.
„Abban nem várható nagy vita, hogy mi is történt pontosan. Sokkal inkább az a kérdés, hogy ami történt, az szabálysértésnek számít-e. De nem nyomozót kell játszanunk: ebben az ügyben sokkal inkább filozófusnak és ügyvédnek kell lennünk, mint detektívnek” – mutatott rá a Motorsportnak nyilatkozva Tombazis.
„Itt azért más a helyzet, mintha az intellektuális tulajdon átadására egy olyan alkatrész esetében került volna sor, amely tavaly is a listázott elemek között szerepelt. Szóval ha például a Mercedes odaadta volna a Racing Pointnak az első vezetőszárny tervrajzait, ami listázott elem, akkor annak szabályossága mellett sehogyan sem lehetett volna érvelni, és a Mercedes egy ilyen esetben bűntársként nagyon is felelős lenne a történtek miatt.”
„De hogy egyértelmű legyek, most semmi ilyesmire utaló jelet nem találtunk. Szerintem az információátadás – ha történt ilyen egyáltalán – még 2019-ben, nem listázott elemként ment végbe. Szóval nem gondolom, hogy a Mercedest felelősségre lehetne vonni emiatt. A vita nem is arról szól, hogy a Racing Point rendelkezett-e ezzel az elemmel 2019-ben, hanem hogy mi történt ezt követően, amikor az alkatrész listázott elemmé vált. Azt vizsgáljuk, hogy a Racing Point hogyan kezelte ezt az információt a későbbiekben. Ha a vizsgálat során bebizonyosodna, hogy a Mercedes a fékhűtő csatornákról 2020 során adott át információt, akkor felelősségre vonhatóak lesznek, de egyelőre nincs ennek jele.”
Az FIA a két csapat a tél során figyelmen kívül hagyott fékhűtő csatornáit (a Mercedes tavalyi és a Racing Point idei elemét) már az elmúlt napokban átvizsgálta és egyelőre elégedett volt a látottakkal, a nyomozás – jobban mondva, ahogy Tombazis fogalmazott, a filozofálás – azonban még zajlik.
„A Racing Pointot és a Mercedest is megkértük, hogy az elemek CAD-adatait is nyújtsák át felénk, így alapos összehasonlítást végezhetünk, hogy milyen szempontból különböznek vagy hasonlítanak. Ez pedig még folyamatban van.”