Így zajlott az Azerbajdzsáni Nagydíj
Köszöntünk mindenkit az Azerbajdzsáni Nagydíj élő közvetítésében - mi már nagyon izgulunk, hiszen körömrágós futamra van kilátás!
12 perc van a rajtig, addig tekintsétek át, hogyan fest a futam rajtrácsa, erre a cikkre kattintva - az időmérőhöz képest történt néhány változás.
Láttatok már ekkora trófeát? Ezt kapja szűk két óra múlva a nagydíj győztese:
Here's what the winner gets in Baku
— Formula 1 (@F1) 2019. április 28.
Who'll be lifting this later? #F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/72kByL16xU
Kimi Raikkönen rajongói csalódottan várhatják a rajtot, hiszen kedvencüket megbüntették szabálytalan első szárny miatt - a finn a bokszutcából indul majd.
Röviden az időjárásról: verőfényesen süt a nap Baku felett, kellemes tavaszi időben indul az Azeri Nagydíj.
A Mercedes úgy akar ma ragyogni, mint az a bizonyos csillag az autói orrán.
Nearly ready to ride... Countdown is on ‘till lights out @BakuCityCircuit! #AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/kKPnyiALAq
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2019. április 28.
A csapatok eltávolítják a gumimelegítőket az autókról, mindjárt indul a felvezető kör.
A mezőny elindult a felvezető körre.
A mezőny elejéből egyedül Charles Leclerc indul egyedül közepes keverékű abroncsokon, körülötte mindenki lágy gumikon startol majd.
Na ki izgatott?
So who’s excited? #F1 #AzerbaijanGP #StreetFighters #F1Baku pic.twitter.com/aEerc5YmRT
— Baku City Circuit (@BakuCityCircuit) 2019. április 28.
A pilóták visszaérkeztek a rajtrácsra, pillanatokon belül indul az Azerbajdzsáni Nagydíj!
Hamilton majdnem lerajtolta Bottast, két kanyaron keresztül is egymás mellett haladtak, de a finn megőrizte a vezetést.
Sergio Perez is nagyon rajtolt, átugrotta Max Verstappent a negyedik helyért.
Bottas vigyázva, de keményen tartotta magát az első helyen, ennek eredménye, hogy már csaknem két másodperc az előnye az első kör végén.
Charles Leclerc nemhogy előrelépett volna, de veszített a rajtnál - a monacói jelenleg a 10.
Verstappen az előbb még csaknem veszített Norrisszal szemben, azonban most már Perezt szorongatja.
A visszajátszból jól látszik, mennyire vigyáztak egymásra a Mercedes-pilóták - Alexander Albon azonban megkoccolta a külső ív falát, de sérülés nélkül tovább tudott menn. Miből készül a Toro Rossók felfüggesztése???
Verstappen nagyon közel került Perezhez az egyes kanyar féktávján, de nem tudott beszúrni a mexikói mellé.
Charles Leclerc beindult: ismét a nyolcadik helyen áll, egy másodpercen belül Sainzhoz képest.
A bokszból rajtolók is simán eljöttek, Raikkönen "vezet" Gasly előtt, a Williams pedig nem meglepően az utolsó két helyen áll Russell-Kubica sorrendben.
Danyiil Kvjat az első körök nagy vesztese: az oroszt folyamatosan előzgetik, és már a 12. - a hatodik helyről indulva.
Így jöttek el a rajtnál a pilóták:
Előzés a negyedik helyért! Bár Perez próbálta fogni az ívet, Verstappen némi DRS-rásegítéssel betolta a Red Bull orrát a Force India mellé
Képeken a manőver:
Verstappen ganha a quarta posição sobre Pérez #AzerbaijanGP https://t.co/8hSnarCAPh #F1noGP pic.twitter.com/w4KCAIs6a8
— Grande Prêmio (@grandepremio) 2019. április 28.
Kimi Raikkönen cserélt, így visszaesett az utolsó helyre.
Charles Leclerc pedig már az ötödik: sokkal simábban ment el Perez mellett.
Csatában a két McLaren: Carlos Sainz a célegyenesben megelőzte Lando Norrist a hetedik pozícióért.
Leclerc egyelőre bombaformában: a monacói már egy másodpercen belül Verstappenhez képest - a holland a fékekre panaszkodik.
Ó, ez gyorsan ment: Leclerc már a negyedik, így a két-két Mercedes és Ferrari áll az élen, Bottas-Hamilton-Vettel-Leclerc sorrendben.
Miközben az első tízben zajlik a küzdelem, Pierre Gasly suttyomban fellopakodott a pontszerzők közé - már a 9.
Sőt, már a nyolcadik, miután megelőzte Lance Strollt.
Lassan itt az ideje, hogy az élmezőny is bejöjjön kerékcserére, egyre többen látogatják meg csapataikat friss gumikért.
Leclerc vért ihatott reggelre: pillanatok alatt utolérte Sebastian Vettelt, akit a Ferrari azon nyomban ki is hozott kerékcserére.
A német az ötödik helyre, Verstappen mögé, Sainz elé érkezett vissza.
A lágy gumik egyre inkább fogynak, reagál is a Mercedes is az éllovas Bottasszal, miközben Leclerc öt másodpercre van Hamiltontól.
Hamiltont is hozza a címvédő gárda - Bottas visszaveszi előnyösebb helyét, Vettel viszont nem igazán tudott közelebb kerülni a brithez.
Robert Kubicát vizsgálták, majd meg is büntették: a lengyelnek át kell hajtania a bokszutcán, mert túl korán állt ki a bokszból a futam elején a pit végére.
Verstappen is túl van a kerékcserén, csapattársa mögé érkezett vissza.
Vettel valószínűleg érzi, hogy tennie kell valamit, ugyanis folyamatosan lopja a különbséget Hamiltonhoz képest.
Erre válaszul a brit megfutja a verseny leggyorsabb körét 1:46,588-cal.
Hamilton ismét javít, ezúttal két tizedet a legjobb köridőn.
Az eltérő stratégián autózó Red Bull között megtörtént a várható helycsere: Verstappen az ötödik, Gasly a hatodik.
Nézzük, mi újság a mezőny végén: a két Renault-nak eddig katasztrofális versenye van, Ricciardo a 14., Hülkenberg a 16. helyen áll. Raikkönen előttük autózik, csapattársa, Giovinazzi viszont nem tudott előrébb kúszni: az olasz a 17. pozícióban köröz a 19. körben.
Charles Leclerc magabiztosan tartja magát az élen - egyre fogyó közepes keverékei miatt ugyan veszít a követőkhöz képest, de egyelőre nagyon jól áll, mert a csere után sokkal gyorsabban tudja majd követni a két Mercedest és csapattársát.
Közeleg a Mercedes-csata? Hamilton közelebb került Bottashoz, de egyelőre még nincs lőtávolban.
A finn nem meglepő módon szintén közeledik az éllovas Leclerc-hez, akinek egyre valószínűbb, hogy egy kiállást tervez a Ferrari.
"A verseny végén jön majd a lehetőség" - mondja versenymérnöke Lewis Hamiltonnak.
Kevés az esély arra, hogy Max Verstappen felzárkózzon Sebastian Vettelre, de a holland folyamatosan futja a leggyorsabb köröket. Hátránya egyelőre nyolc másodperc a némethez képest.
Hiba: Romain Grosjean elfékezi magát az utolsó szektorban.
A francia nem csak egy, hanem három helyet is veszített, ugyanis Hülkenberg és Giovinazzi is megelőzte őt a célegyenesben.
Féltávnál vagyunk, vessünk egy pillantást a futam jelenlegi állására:
"Kezd el zárkózni Leclerc-re, mert a többiek egyre közelebb jönnek" - hallhatukk Valtteri Bottas stratégiáját, aki már két másodpercen belül autózik a monacói mögött.
Szinte teljesen egymáson az első három:
Valtteri Bottas átveszi a vezétést!
Miközben itt a verseny első incidence: Danyiil Kvjat Daniel Ricciardóval koccant, miután az ausztrál elfékezte magát a hármas kanyarban. Sőt, a perthi nekitolatott ellenfelének! Viszont mindketten tovább tudtak menni.
Hamilton is megelőzte Leclerc-t, a monacói pedig arra kérte csapatát, hogy hozzák ki.
Az említett incidens miatt Ricciardo a futam első kiesője.
A Ferrarinál égnek a vonalak: Leclerc elengedte Vettelt, a csapat pedig azt mondja a monacóinak, hogy később kell kiállniuk, ugyans a lágy gumik nem fognak sokáig tartani.
Így tolatott neki Ricciardo Kvjatnak:
Zeg @danielricciardo
— Heppie Nuw Jeer (@Ernhem_) 2019. április 28.
Is @SpecsaversNL een optie misschien ??#AzerbaijanGP pic.twitter.com/3lkPHqc3FN
Utolsóként Charles Leclerc is kereket cserél, visszatérve maga elé engedi Pierre Gasly-t aki szintén a végét járja a lágy gumikkal.
A futamból még 15 kör van hátra, Leclerc hátránya pedig 28 másodperc az éllovas Bottashoz képest, aki elmegy Gasly mellett.
Danyiil Kvjat sem úszta meg a tolatós incidenst: az orosz is feladja az Azerbajdzsáni Nagydíjat.
Egyelőre nehéz megítélni, hogy Leclerc mire lesz képes ekkora hátrányban, az első három pilótát azonban kevesebb, mint négy másodpercet választja el egymástól.
A legnagyobb csata jelenleg a hetedik helyért zajlik: a két McLaren szinte ráesik a Baku-menő Sergio Perezre.
Ebből nem valószínű, hogy lesz nagy felzárkózás: Leclerc hátránya már fél percre rúg Bottashot képest.
Pierre Gasly remek versenyt futott, de a 40. körben kénytelen feladni azt - a hatodik helyről.
Zöld zászló, melynek a legnagyobb nyertese Bottas, aki három másodperc fölé növeli előnyét Hamiltonnal szemben.
Leclerc viszont rajtavesztett: 38 másodperccel áll Bottas mögött...
A 43. körben jártunk, Hamilton zárkózik Bottasra, Vettel pedig Hamiltonra - vajon lesz-e nyíltsisakos csata a győzelemért?
"Maradj távol a kijárati kerékvetőtől a 16-os kanyarban" - mondják Verstappen fülére. A holland egyszer már megtáncoltatta a Red Bullt azon a helyen.
Bottas rákapcsolt: átveszi Verstappentől a leggyorsabb kört, 1:44,488-as idővel.
Öt körrel a leintés előtt Hamilton másfél másodpercre Bottastól.
A Ferrari az utolsó körökben megpróbál ráhajtani a leggyorsabb körért járó egy pontra: Charles Leclerc közepes keverékű abroncsokat kapott a bokszban, és visszatért az ötödik pozícióba.
Három körrel a vége előtt Hamilton nyithatta a DRS-t, és ott van Bottas sarkában - még egy kis izgalom a végére?
Az utolsó előtti körre fordulva még mindig Bottas vezet, Hamilton folyamatosan egy másodpercen belül.
Egy kör van hátra, Bottas a lekörözött Williams miatt nyithatta a hátsó szárnyát, másfél másopdercre nyitva az ollót.
Ha Bottas nem hibázik, ez meglesz neki.
Leclerc megfutja a verseny leggyorsabb körét.
A sors igazságot szolgáltat: Valtteri Bottas nyerte az Azerbajdzsáni Nagydíjat!
Sebastian Vettel csaknem 12 másodperces hátrányban csorog célba két Mercedes mögött, a harmadik helyen.
A további pontszerzők sorrendje: Max Verstappen, Charles Leclerc, Sergio Perez, Carlos Sainz, Lando Norris, Lance Stroll, Kimi Raikkönen.
Ezzel a győzelemmel Valtteri Bottas visszavette a bajnokság első helyét Lewis Hamiltontól, egyetlen ponttal.
BREAKING: @ValtteriBottas has won the Azerbaijan Grand Prix
— Formula 1 (@F1) 2019. április 28.
The first pole win this season
He leads the drivers' championship by just point to Hamilton#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/SAJs2ChKT0
Úgy tűnik, hogy a két Mercedes-pilóta közötti küzdelemben az fog dönteni, hogy melyikük hibázik hamarabb.
A futamról készült összefoglalónkkal búcsúzunk, melyet ide kattintva olvashattok el.
Köszönjük, hogy velünk tartottatok a közvetítésben, de maradjatok a Formula.hu-n, hiszen továbbra is szállítjuk nektek a legfrisebb híreket Bakuból!
Az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye: