DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Óriási a különbség az IndyCar és az F1 között

Ritkán nyílik alkalom direkt összehasonlításra a tengerentúli sorozat és a száguldó cirkusz között. A köridők és a költségek terén is égbekiáltó a különbség, ezt elemezzük most kicsit mélyebben.

Az elmúlt hétvégén a Circuit of the Americas (COTA) pályán, Austinban versenyzett az IndyCar mezőnye, rögtön egy rekorddal, Colton Herta ugyanis nem egészen 19 évesen a kategória legfiatalabb győztesévé vált. Szombaton rendezték az időmérő edzést, ami világosan megmutatta a Formula-1-hez képest meglevő óriási hátrányt, ami körönként tíz másodperc feletti.

A szombati nap leggyorsabbja, Will Power (Penske) úgy szerezte meg a pole-pozíciót, hogy 1:46,0177-es körével nem talált legyőzőre. Összehasonlításképpen, Lewis Hamilton az elmúlt évi Formula-1-es Nagydíj kvalifikációját 1:32,237-es köridővel nyerte, a pálya vonalvezetése nem változott és mindketten száraz körülmények között futhatták legjobb körüket.

Hat-hét körönként utolérnék az IndyCar-versenyautókat


Ez jóval több, mint 13 másodperces eltérés egyetlen körön, átszámítva annyit tesz, hogy az IndyCar-autókat minden hetedik-nyolcadik körben leköröznék a Formula-1-esek, ha egyszerre rajtolnának el egy futamon. Az F1 legjobb „B csapatának” eredményét Esteban Ocon szállította 1:34,145-tel, a Force India (Racing Point) pilótája 1,9 másodperccel maradt el Hamiltontól, de ez még mindig majdnem 12 másodperccel jobb idő, mint Power pole-pozíciót érő köre tegnapelőtt.

A büdzsében is hasonló a differencia. A három topcsapat bármelyike (Mercedes, Ferrari vagy akár a Red Bull) annyit költ egy évben a száguldó cirkuszban, amennyi a teljes IndyCar mezőny költségvetése összeadva. Egy IndyCar istálló 25 és 40 millió dollár közötti összeggel gazdálkodik, az F1-es élcsapatok 500-600 millióval, a kisebb csapatok ennek nagyjából felével, ami még mindig közel a tízszerese annak, mint amennyit a tengerentúlon emészt fel egy gárda működtetése. Stefan Johansson éppen a napokban írt arról, mennyire komoly, alapvető problémák vannak jelenleg a Formula-1-gyel, leginkább a nagy gyártók okozzák a károkat.

A grandprix247 szakoldal számításai szerint az F1 és az IndyCar közti különbség nagyjából 35 millió dollár másodpercenként. Bár a versengés izgalmai között óriási eltérés nincs, azt sajnos rossz volt látni, mennyire bántóan kevesen követték figyelemmel a helyszínről az austini IndyCar-viadalt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: