DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Csalással vádolják a Ferrarit

Rájár a rúd mostanában a legendás olasz istállóra. Barcelonában szabályellenesnek minősítették kreatív visszapillantó tükör-elhelyezésüket, most pedig egy másik ügyben csalással vádolják a Scuderiát.

Az FIA a Spanyol Nagydíj előtt hivatalosan engedélyezte, hogy a visszapillantó tükrök a halóhoz legyenek rögzítve. A vörös istálló kis is fejlesztett egy nem túlzottan szemrevaló, ám annál eszesebb megoldást. Végül a szövetség úgy döntött, Barcelona után el kell tüntetni az újítást, mert szabályellenes.

Alig néhány nap telt el azóta, ám újabb ügy pattant ki, amiből rosszul jöhet ki a Ferrari. A hírek szerint Monacóban mély analízis alá esik Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen versenyautója. Az Auto Motor und Sport szaklap tudni véli, hogy hivatalos tiltakozás érkezett az FIA-hoz, miszerint a Ferrari egy egészen komplex, ám tiltott módszerrel manipulálni tudja az energiavisszanyerő-rendszerét.

A szabályok négy megajoule energia visszatáplálását engedik meg, ám a Scuderia (egyelőre meg nem nevezett) riválisai szerint, képes ebben csalni és időszakosan jóval több plusz erőt nyerni. A vádak azt valószínűsítik, hogy az akkumulátor kimeneténél manipulál a villamos rendszerrel az istálló, ami lehetővé teszi, hogy a fontos mérőszenzorok kikerülésével a vörös autók extra 20 lóerőt használhassanak fel.

Valóban illegális módon trükközött a Ferrari?


„A feltételezett trükközés annyira komplikált, hogy az FIA mérnökei a tiltakozás lényegét is nehezen értették meg” – fogalmazott az AMuS riportere, Michael Schmidt. A legnagyobb rivális, Mercedes természetesen rögtön sürgetni kezdte az FIA-t, hogy minél gyorsabban végezze el a teljes körű vizsgálatot, hogy a potenciálisan illegális megoldásokat kiszűrjék.

„Az FIA-nak minden megválaszolatlan kérdést tisztáznia kell a monacói versenyig. Ha egy terület akármelyik futamon homályos marad, az máris egy elvesztett versenyt jelenthet” – reagált Niki Lauda a felvetésre.

Két plusz kérdés fogalmazódott meg a lap szakértőiben. Az egyik, hogy ha valóban csalt a Ferrari, akkor vajon hány versenyhétvégét érinthetett eddig? A másik pedig, hogy ha a vádak igazak, akkor egy ennyire bonyolult és az autó legrejtettebb részeit érintő, illegális megoldásról vajon honnan értesülhetett bármelyik rivális is? Monacóban részben már okosabbak leszünk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: