DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
F1

A Ferrari leggyorsabb búcsúja - szingapúri statisztikák

Az F1 történetében soha nem esett még ki mindkét Ferrari a nyitókörben, és a teljes első rajtsor ilyen korai búcsújára is még csak maroknyi alkalommal volt példa. A Szingapúri Nagydíj statisztikai összegzésébe a szokásosnál is több érdekesség kerülhetett be.

A szingapúri rajtbalesettől már mindenki sokat beszélt, ám az egész a legnagyobb durranást a statisztikai színtéren okozta. A Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen ütközésével is járó láncreakció hatására mindkét Ferrari kiesett, és így a Formula-1 története során első alkalommal fordult elő, hogy a Ferrari két elrajtoló autója közül egyik sem tudta teljesíteni az első kört. Már csak önmagában kettős kiesést is ritkán könyvelnek el az olaszok: ilyen legutóbb a 2015-ös Mexikói Nagydíjon fordult elő, előtte pedig a 2006-os Ausztrál Nagydíjon nem ért el értékelhető eredményt egyik autójuk sem.

Olyanra viszont egyszer volt már példa, hogy a Ferrarinál már az első körben elkezdhettek összepakolni, ám ekkor csak egyetlen autóval indultak. Az 1970-es jaramai Spanyol Nagydíjon versenyzőjük, Jacky Ickx Jackie Oliverrel ütközött, a balesetből pedig komoly tűzeset keletkezett, de mindkét pilóta épségben kimászott a roncsok közül.

ferrari



És egy másik igazi kuriózum: Vettel és Max Verstappen kiesésével még csak negyedik alkalommal fordult elő a Formula-1 történelme során, hogy a teljes első rajtsor búcsúzzon már a futam nyitókörében. Korábban az 1977-es Belga Nagydíjon (Mario Andretti és John Watson), az 1990-es Japán Nagydíjon (Ayrton Senna és Alain Prost), valamint nemrég, a 2016-os Spanyol Nagydíjon (Nico Rosberg és Lewis Hamilton) történt csak ilyen.

Vettel azért megszerezte a negyedik pole-ját Szingapúrban, így ezzel és szintén négy futamgyőzelmével továbbra is ő a pálya történetének legjobbja. Az eredmény margójára pedig odaírhatjuk, hogy Ferrari-motoros autó 213. alkalommal indult az élről, ezzel beérve az erőforrások sikerlistáján a szintén ennyi pole-lal rendelkező Renault-motoros autókat (a statisztikát torzítják a Playlife és TAG Heuer néven futó francia motorok, ezekkel beleszámolva még mindig kettővel vezet a Renault).

A négyszeres bajnok viszont két év alatt már harmadszor adott fel egy futamot az első körben ütközés miatt (tavaly Szocsiban és Sepangban esett ki korán), Ferrari pilótája pedig ilyen rövid idő alatt ennyi rajtbalesetnek még nem esett áldozatául korábban.

Lewis Hamilton 60. futamgyőzelmét aratta kissé váratlanul. Az 5. rajthelyről indulva érte ezt el, és ennél hátrébbról korábban csak egyszer tudott diadalmaskodni: a 2014-es Brit Nagydíjon, aminek a 6. pozícióból vágott neki.

Hamilton 39. alkalommal nyert a Mercedes színeiben, ezzel átlépte Vettel és a Red Bull közös eredményességét, és a második helyen áll az egyazon csapattal szerzett futamgyőzelmek tekintetében. Michael Schumacher és a Ferrari 72 sikere viszont még messze van.

A Red Bull a 2. és a 3. rajthely megszerzésével megismételte idei legerősebb időmérős formáját. Monzában is ugyanígy zárták a szombatot, ott viszont rajtbüntetésük miatt nem élvezhették ki ennek előnyeit. Viszont most tavaly Szingapúr óta először indulhatott az első sorból egyik autójuk.

A 10. Szingapúri Nagydíj után is tovább él néhány szokatlan sorozat: az egyik, hogy továbbra sem tudott még egyetlen csapat sem kettős győzelmet szerezni a pályán. A másik viszont egy versenyzőhöz kapcsolódik: Sergio Perez továbbra is karrierje összes szingapúri versenyén pontot szerzett (immár hetedszer), ráadásul mindig úgy, hogy egyetlen alkalommal sem kvalifikált az első tíz helyezett közé.

hulkenberg_1

Daniel Ricciardo eközben azt mondhatja el magáról, hogy zsinórban negyedszer, vagyis a Red Bull-lal töltött minden évében dobogóra állt Szingapúrban. Idén ez már a hetedik pódium volt az ausztrál számára, amely számmal csapattársa csak kiesésekben tudja tartani a lépést: Max Verstappen az idei 14 futamból már a hetediket adta fel idő előtt.

Bár a verseny során egy ideig még arra is volt esély, Nico Hülkenberg éppen időben képes lesz megakadályozni, hogy a leghosszabb karrierrel rendelkező dobogótlan pilóták listájának élére álljon, ez végül nem sikerült számára. Immár 129 F1-es nagydíjat teljesített egyetlen top3-as eredmény nélkül, így Adrian Sutilt megelőzve jelenleg ő a valaha volt legsikertelenebb ember ebben a tekintetben.

Miután sem Hülkenberg, sem Vettel, sem pedig Pascal Wehrlein nem végzett az első tíz között, ez lett a 2008-as Francia Nagydíj óta az első futam, amelyen nem osztottak pontot német pilótának. Azon a kilenc évvel ezelőtti futamon még csak az első nyolc helyezett kapott pontot, és bár mind az öt rajthoz álló német célba ért, mind a 10. helyen kívül tették ezt.

A Szingapúri Nagydíjon három versenyző is F1-es karrierje eddigi legjobb eredményét érte el: Carlos Sainz 4. lett (korábbi legjobbja 6.), Jolyon Palmer 6. (korábbi legjobbja 10.), Stoffel Vandoorne pedig 7. (korábbi legjobbja 10.). A legutóbbi futam, amelyről három nem újonc pilóta is pályafutása legjobb eredményével távozott, a 2012-es Kínai Nagydíj volt, ahol a győztes Nico Rosberg mellett Romain Grosjean és Pastor Maldonado is korábban nem látott magasságokba jutott.

Sainz 4. helyezésével a Toro Rosso eddigi legjobbjai közé emelkedett, hiszen ilyen előkelő helyezést ezzel a csapattal korábban csak Max Verstappen (kétszer) és Sebastian Vettel tudott elérni, de persze a német egy győzelemmel még erre is rátromfolt. Palmer eközben a Renault tavalyi visszatérés óta jegyzett legjobb eredményét állította be.

sainz_1

A hétvégén csak 12 autó látta meg a kockás zászlót, ami a szingapúri versenyek történetében az eddigi legalacsonyabb szám. Ennél kevesebb célba érkezőt legutóbb a 2015-ös Ausztrál Nagydíjon regisztráltak, 11-et, de ott a rajtig egyáltalán eljutók száma is rendhagyóan alacsony, mindössze 15 volt.

Ez volt a harmadik alkalom, hogy a mezőny nem tudta két óra alatt befejezni a Szingapúri Nagydíj 61 körét, így az időlimit vetett véget a versenynek. 2012-ben 59, 2014-ben 60 körig tartott a futam, és idén lett az eddigi legrövidebb a táv, mindössze 58 körös. Ez a korábbi években még 57 lett volna, viszont az idei szezonra változott a szabály, eszerint pedig az óra lejárta után még egy teljes kört meg kell tennie a mezőnynek a kockás zászlóig. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: