DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
F1

Miért támadt fel a Mercedes a versenyre Szingapúrban?

Miután az élen állók kiütötték egymást, Lewis Hamiltont nem lehetett megszorongatni a városállam éjszakai F1-es futamán - noha a Mercedesnek köze nem volt az első helyhez az egész hétvége során.

415 ezred, 703 ezred, 142 ezred, 635 ezred - így változott a legjobb Mercedes pilóta, Lewis Hamilton hátránya az aktuális éllovashoz képest a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésétől kezdve a kvalifikáció végéig, mely tökéletesen alátámasztja, hogy a brackley-i istálló normál körülmények között nem tudta felvenni a versenyt a Red Bull-lal és a Ferrarival a délkelet-ázsiai helyszínen. A csapatnak nem volt válasza a lemaradásra, de Monaco és a Hungaroring után nem okozott különösebb meglepetést visszafogottabb szereplésük.

A rajt előtti órákban azonban leszakadt az ég Szingapúr felett, szó szerint elmosva a papírformát, ezzel pedig hatalmas lehetőséget - a későbbi győztes szavaival élve: csodát - adott a Mercedes kezébe. Persze ahhoz, hogy Hamiltonnak reális lehetősége legyen a győzelemre, kellett két Ferrari és Max Verstappen ütközése is, de fontos megjegyezni, hogy a brit nedves és száraz pályán is folyamatosan jobb tempót tudott autózni a saját autójánál egész hétvégén gyorsabb, Daniel Ricciardo-féle Red Bullnál - sőt, még Valtteri Bottas is közeledni tudott az ausztrálhoz a futam záró szakaszában.



„A hátsó stabilitást illetően sokkal jobb volt az autó, mint a hétvége bármelyik részében. Ez volt a jó tempónk oka” - nyilatkozta Bottas a verseny után, felfedve, hogy a korábban éppen ezen a ponton elvérző Mercedes mennyire otthon érezte magát a változó körülmények között. „Úgy gondolom, a hűvösebb hőmérséklet is jót tett nekem, nekünk, sokkal jobban támaszkodhattam az autóra” - tette hozzá a finn.

A Mercedes mérnökei nem biztosak benne, hogy miért - valószínűleg a hasmagasság változásával állt kapcsolatban, amikor leveszik a slick abroncsokat -, de azt tapasztalták, hogy intermediate-gumikon futott tempójuk sokkal erősebb lett a Red Bullhoz képest ebben az évben. A lágyakra váltást követően ismét helyzeti előnybe kerültek az Ezüstnyilak, Ricciardót ugyanis kisebb váltóhiba hátráltatta, mely a Red Bull szerint körönként fél másodpercbe került.

Az ausztrál ugyan elismerte, hogy 100%-on működő autóval sem lett volna esélye elkapni a Mercedest, Hamiltonra ennek köszönhetően kevesebb nyomás nehezedett az élen haladva. A másik befolyásoló tényező a pálya hőmérséklete: a csapat nem szenvedett a gumik túlmelegedési problémái miatt, amikor felkerültek a száraz pályás abroncsok, noha a hétvége korábbi szakaszában ez folyamatosan fejfájást okozott nekik.

Ez arra az elméletre is visszavezethető, hogy a Mercedesek mindig remekelnek a pályán, ha kisebb a tapadás - ennek köszönhető, hogy többször Hamilton és Bottas neve áll a lista elején a hétvégék kezdetén. Ezt maga Hamilton is elismerte: „Valamilyen okból kifolyólag a Ferrarik és a Red Bullok sokkal jobbak, ha nagyobb a tapadás. Az eső újraindított mindent, és az addigi tapadás is eltűnt.” Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója egyértelműen kijelentette, miben látta csapata vasárnap feljavulását: „Gumihőmérséklet.”

A siker ellenére az osztrák úgy véli, ki kell elemezniük a hétvégén történteket. „Ez mindig érdekes, hiszen minden évben szenvedünk Szingapúrban. Tavaly 19 versenyt nyertünk, s noha ez is közöttük volt, így sem ment minden simán. Aztán eszembe jutott a 2015-ös időmérő, ahol 1,5 másodpercre voltunk az első helytől az ötödik és hatodik pozícióban, így azt mondtam, semmi ok a pánikra. Nyugodtnak kell lennünk, hiszen az első tíz összetétele ugyanaz volt itt, mint Magyarországon - az ilyesfajta pályák nem fekszenek nekünk, és ki kell derítenünk, hogy miért. Az utóbbi években ezt tettük Szingapúrt követően, és a következő versenyre koncentráltunk” - tette hozzá Wolff.

A Motorsport elemzése alapján.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: