DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Ezért panaszkodik Grosjean annyit a fékekre

A francia pilóta vezetési stílusa sokkal jobban függ a fékezéstől, mint bárki másé – magyarázta a versenyző egykori csapatfőnöke. A múltban Raikkönen beállításaira volt szükség, hogy érezze az autót.

„Egy ponton a saját biztonságommal kapcsolatban is kételyeim voltak. Ez a helyzet már veszélyes” – mondta Romain Grosjean nem olyan rég, az Azerbajdzsáni Nagydíjon, de ehhez hasonló megjegyzéseket az elmúlt másfél év során csaknem minden versenyhétvégén tett. A mezőnyhöz tavaly csatlakozó Haas gyenge pontja a fékrendszer, amelyet máig sem sikerült orvosolni, egyes hétvégéken a pedig olyan súlyossá válik a helyzet, mint Bakuban.

A képet árnyalja azonban, hogy Grosjean csapattársa, Kevin Magnussen ritkábban beszél ilyen jellegű problémákról, és sosem ennyire drasztikusan. A megoldás Romain Grosjean vezetési stílusára vezethető vissza, amely a fékezésre épül.



„Egyszerűen szólva a stílusa épp ellenkezője Jenson Buttonénak. Nagyon jó gumikezelési képességet épített ki, a kvalifikációs körén azonban ’brutálisabb’ lesz. Romain a fékeken keresztül érzi autóját” – magyarázta Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója, aki a Lotusnál volt a francia csapatfőnöke. „Számára kritikus, hogy nagyon későn és keményen fékezzen, talán az összes F1-es közül ő fékez legkésőbb. Ha bízik az autójában és fékeiben, akkor addig késlelteti a lassítást, ameddig csak lehetséges, az autóját pedig pont oda teszi, ahova akarja: ezért tud igazán gyors lenni. Ha azonban nincs meg a biztosságérzete a fékekkel, akkor a helyzet komplikálttá válik.”

Boullier elmondása szerint már 2009-ben – amikor hat versenyt teljesített a Formula-1-ben –küszködött a fékekkel, és ugyanez volt a problémája a 2012-es visszatérés első nagydíjain. A szakember felidézte a bahreini hétvégét, amikor magához rendelte a pilótát és mérnökeit.

„Mindenkinek megvolt a saját válasza, Romain pedig csak annyit mondott, egyszerűen nem tud fékezni. Közöltem a mérnökökkel, hogy 30 percen belül választ akarok, de nem az ő válaszukat, hanem egy versenyzőét. Mikor fél óra múlva visszatértek, közölték, hogy a brake-by-wire térképével mehettek tévútra. Úgy döntöttünk, lemásoljuk Kimi (Raikkönen) beállítását, és meglátjuk, hol lesz Romain. A másnapi edzésen már harmadikként végzett” – emlékezett vissza a vezető.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: