A következő hétvégén rendezik meg az autósport világának egyik kiemelt eseményét, az amerikai sportautózás csúcsversenyét, a Daytonai 24 órás futamot. Az IMSA szezezonnyitója az elmúlt időszakban már csak azért is érdekes, mert rengeteg a csúcskategóriás hypercar, és mert az aranykorát élő WEC szezonjának egyik felvezetőjeként is tekinthetünk rá, bár a Toyota, a Ferrari, vagy éppen a Peugeot nem vesz részt az eseményen.
Pénteken megtartották az úgynevezett Roar (olyan, mint a WEC prológja) első két sessionjét (ez még igazából csak egy kollektív teszt) a jövő heti futamhoz, és a nap végén a Cadillac lehetett a leginkább elégedett, Pipo Derani ugyanis az élre állította a #31-es számú autót, amelyet Jack Aitkennel és Timo Blomqvisttel közösen vezet majd.
Derani a második edzés hajrájában futott egy hatalmas kört, amellyel közel négy tizedmásodpercet adott a második helyezett Connor de Phillippinek, aki a WEC-ben idén debütáló egyik BMW hypercarral az edzés nagy részét az élen töltötte.
A Porsche is jó napot zárt, az első gyakorláson még Nick Tandy révén a Penske által menedzselt autó volt a leggyorsabb, a második sessionön végül a harmadik helyet szerezte meg ugyanaz az autó Laurens Vanthoorral nagyjából fél másodperces hátránnyal.
A top ötbe befért még a többek között Brendon Hartley-val és Marcus Ericssonnal felálló egyik Acura, valamint a másik BMW, míg az IndyCar-bajnok Alex Palout is a kormány mögött tudó másik Cadillac a hatodik időt autózta.
A GTD, vagyis túraautós kategóriában némi meglepetésre a Ford Mustang volt a leggyorsabb, Christopher Mies két és fél tizedet adott James Calado Ferrarijának.
Szombaton és vasárnap is folytatódnak a különböző tesztek, majd vasárnap este jön az időmérő, ezt jövő csütörtökön és pénteken követik a tényleges szabadedzések, szombaton pedig elrajtol a 24 órás futam.
Mi a Daytonai 24 órás és miért fontos?
A Daytonai 24 órás verseny hagyományosan a sportautózás, hosszútávú-versenyzés, és az amerikai bajnokság, az IMSA évnyitó eseménye. 2024-ben már a 62. alkalommal rendezik meg, először 1966-ban bonyolították le a mostani formájában, és a Ford vs. Ferrari filmben is látott módon nyerte meg Ken Miles és a Ford. A futam sokáig a sportautó-világbajnokság része volt, IMSA-szezonnyitóként 2014 óta kap szerepet.
A sportautózás világában a Le Mans-i 24 órás után nagyjából ez a második legnagyobb esemény. A pálya az amerikai sorozatokból ismert döntött kanyaros daytonai aszfalt, de beviszik a mezőnyt a belső részre is, természetesen nem oválpályás futamról van szó.
Íme egy belsőkamerás felvétel egy körről tavalyról:
2023-ban a pole-t és a futamgyőzelmet is az Acura szerezte meg Daytonában, amely nem vesz részt a WEC futamain és így Le Mans-ban sem, legalábbis egyelőre. A 2024-es Daytonai 24 óráson tíz hypercar vesz részt, négy Porsche, két Cadillac, két BMW és két Acura, de a versenyzői felhozatalra sem lehet panasz, F1-ből, IndyCarból, sportautózásból ismert nagy nevek ülnek majd az autóba, a nevezési listán ott van például az a Romain Dumas is, aki tegnap fejezte be az idei Dakart.
A teljes nevezési lista ezen a linken megtekinthető!
Végezetül szólnunk kell a BOP-ről is, hiszen ezúttal is alkalmaznak mesterséges teljesítménykiegyenlítést, ebből előzetesen most a Cadillac jöhet ki a legjobban, ami az első napon nagyjából igazolódott is.
A Daytonai 24 órás magyar idő szerinti menetrendje
Január 20., szombat
17:15 - 18:45 Harmadik gyakorlás
21:10 - 22:10 Negyedik gyakorlás
Január 21., vasárnap
00:30 - 02:30 Ötödik gyakorlás
19:25 - 19:50 Hatodik gyakorlás
19:55 - 21:00 Időmérő edzés
Január 25., csütörtök
16:05 - 17:35 Első szabadedzés
20:10 - 21:55 Második szabadedzés
Január 26., péntek
00:35 - 02:05 Harmadik szabadedzés
17:20 - 18:20 Negyedik szabadedzés
Január 27., szombat
19:40 A 24 órás futam rajtja