DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Túraautó

Nagy az öröm, szezon közben kukázták a DTM szörnyű szabályát

Kevés versenysorozatban tűrik, ha a bajnokság hajrájába fordulva azonnali hatállyal változtatnak meg egy fontos szabályt, a DTM-ben azonban mindhárom márka egyetértett abban, hogy erre már most szükség van.

A DTM belső feszültséget fokozó vitái újabb szintre léptek azóta, hogy 2015-ben bevezették a büntetősúlyokat, szebben fogalmazva a teljesítményalapú ballasztokat a sorozatban. Immár harmadik éve, hogy a legjobban teljesítő pilótákat és márkát a következő versenyre vagy hétvégére pluszsúlyokkal hozzák nehezebb helyzetbe, ezzel gondoskodva róla, hogy változatosabb eredmények és erőviszonyok alakuljanak ki a Mercedes, az Audi és a BMW autói között, noha a sorozatra korábban sem volt jellemző az egyhangúság.

1505066021



A szabály azonban a kezdetektől fogva folyamatos kritikákat kapott a nézőktől és a résztvevőktől is, ráadásul mivel 2015-től két versenyt rendeztek a DTM-ben egy hétvégén, és mindkettőn ugyanazok a súlykülönbségek voltak érvényben, éppen ekkor alakultak ki helyszínenként dominanciák egy-egy csapat részéről. 2016-ra módosítottak, így mindkét időmérőt követően újrakalkulálták a pluszsúlyokat, ezzel viszony olyan összetett rendszer, százalékokkal és tizedmásodpercekkel való dobálózás alakult ki, hogy a számítás menetét szinte lehetetlen volt követni. Ráadásul egyes márkák a szabály kicselezésével is próbálkoztak, hiszen újabban a versenyzők leggyorsabb szektoridői alapján számították ki a ballaszt mértékét, így olyan is előfordult, hogy valaki szándékosan nem ment gyorsan a pálya bizonyos részein.

Amióta Gerhard Berger az idei szezon elején átvette az irányítást a DTM-et kontrolláló ITR élén, és első napirendi pontjai közé vette a ballasztrendszer eltörlését, már sejteni lehetett, hogy meg vannak számlálva a (hó)napjai ennek a sok bosszúságot okozó szabálynak.  

A legutóbbi, zandvoorti hétvége előtt még az Audi vétója miatt nem történt meg a rendszer törlése (az ingolstadtiaknak nem tetszett, hogy a riválisok más szabálymódosításokat is hozzá akartak volna párosítani ehhez), most viszont végre egyetértésre jutott a három gyártó. Módosítási javaslatuk a Német Autósport Szövetség elé került, ahol minden bizonnyal jóvá fogják azt hagyni, így a szezon utolsó két hétvégéjére, Spielbergre és Hockenheimre már ismét minden autó azonos tömegűvé, 1125 kg-ossá válik.

„Nagyon boldogok vagyunk, hogy végre nem kell többet a súlyokról beszélnünk. A rajongók és a versenyzők is erre vártak. Biztos vagyok benne, hogy izgalmas bajnoki versenyfutás vár még ránk” - reagált a döntésre a Mercedes DTM-főnöke, Ulrich Fritz, de a BMW és az Audi vezetői is hasonlóan fogalmaztak.

A bajnokság szorosságára mondjuk már eddig sem lehetett panasz: jelenleg Mattias Ekström (Audi) vezeti az egyéni értékelést 136 ponttal, mögötte Lucas Auer (Mercedes) 127-tel, Rene Rast (Audi) pedig 124-gyel áll, ráadásul összesen kilenc versenyző érte már el a 100 pontot, tehát rendkívül szoros az élmezőny. Az utolsó négy futamon azonban még összesen 112 pont szerezhető, vagyis a mezőny fele még tényleg simán odaérhet az élre a végelszámolásnál. Érdekes lesz figyelni, hogy a ballasztsúlyok eltörlése átbillenti-e valamelyik versenyző vagy márka oldalára a mérleg nyelvét szeptember 23-24-én a Red Bull Ringen. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: