DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 8. szerda
Tereprali

Dakar 2025: Mi történt eddig?

A 48 órás szuperszakasz után érdemes áttekinteni, hogy hol is tart eddig az idei sivatagi száguldás, mi történt a különböző kategóriákban.

Két szakaszon, és három versenynapon van túl a Dakar Rali mezőnye, a 48 órás szuperszakasz után pedig érdemes összegezni, hogy hol tartunk, illetve mi történt eddig.

A szombati első etap a taktikázásról szólt, hiszen ennek végeredménye határozta meg a 48 órás Chrono Superstage rajtsorrendjét, és a tavalyi példa jól mutatta, hogy aki elöl rajtol, az esélytelen ilyen körülmények között. Ennek megfelelően a nagyágyúk mindegyike lassított és meg is állt, Sebastien Loeb egyenesen egy nagyobb szikla mögé bújt el a Daciával, hogy biztosan jó helyzetbe kerüljön. A nem túl boldog győztes végül a Toyota gyári versenyzője, Seth Quintero lett, megelőzve a minis Guerlain Chicheritet, és a szintén toyotás Saood Variawát, míg az igazán nagy nevek közül többen is a 20. hely körül zárták a napot.

A 48 órás szakasz első fele aztán Yazeed Al-Rahji és Nasser Al-Attiyah párharcát hozta, a két rutinos klasszis fej-fej mellett teljesítette a több mint 600 kilométeres távot, végül a szaúdi toyotás zárt előrébb bő egy perccel, de a harmadik helyezett Mattias Ekström már bő kilenc perc lemaradásban volt hozzájuk képest. Vasárnap azonban fordult a kocka, immár Al-Rahji és Al-Attiyah nyitotta a sort, ami jó pár perc veszteséget eredményezett számukra, így vissza is estek, a szakaszt pedig végül Rokas Baciuska nyerte szintén Toyotával, megelőzte Al-Rahjit, valamint Juan Cruz Yacopinit.

LATEGAN4



A várakozásoknak megfelelően azonban ez a két nap már felforgatta az állóvizet. A tavalyi győztes Carlos Sainz még vasárnap esett át egy dűnén, és borította fel a vadonatúj M-Sport Fordot, ezzel pedig ki is szállt a játékból. A spanyolt csapattársa, Mitch Guthrie visszaborította az útra, és folytathatta a versenyt, de másfél óra hátrányt szedett össze hétfő estig, és számára nincs is folytatás, az autója sérülései miatt ki kellett állnia a versenyből.

Úgy tűnt, hogy vele együtt pórul járt egy másik nagyágyú, a már említett Loeb is, mivel vasárnap hűtőventillátor-probléma miatt bő fél óra hátrányt szedett össze. Hétfőn azonban már jól működött a Dacia, a francia klasszis pedig jó rajtpozícióját is kihasználva elképesztő vágtába kezdett, amivel egészen a szakasz hetedik helyéig jött fel. Loeb a 31 perc felét eltüntette hétfőn, ezzel a technikai hiba ellenére visszajött a meccsbe, és látótávolságon belül van.

Elbúcsúztunk viszont a harmadik Daciát vezető Cristina Gutierreztől, aki vasárnap még Loebnek segített, hétfőn viszont megadta magát az autó és kiesett, elbúcsúztunk a Fordot vezető Nani Romától, aki egy technikai hiba után csak a segítő csapat által vontatva tudott kikecmeregni a sivatagból, összeütközött két toyotás, Giniel de Villiers és Saood Variawa, akik frontálisan találkoztak a sivatagban, nem sokkal a szakasz célja előtt, és a szuperszakaszt megnyerő Baciuska sem harcolt az összetettben, miután még szombaton kitört a Hilux egyik kereke, és két órát veszített vele.

A 48 órás szakasz után így Lategan vezet szűk öt perccel Al-Rahji, és több, mint 11 perccel Al-Attiyah előtt, a Dakar Lateganon kívüli másik nagy meglepetése, a motorról autóra váltó Toby Price, Sam Sunderland páros a negyedik, az egyetlen jó helyzetben lévő Forddal Mattias Ekström az ötödik, de még a felzárkózó, hatodik helyen álló Loebnek is lehet esélye bármire.

Az első napokban pedig rögtön volt egy kisebb figyelemfelhívás is a versenyzők részéről: a rajtsorrend-mizéria többeknél is kiverte a biztosítékot, hiszen főleg az első szakaszon volt szembetűnő, hogy mennyire nem akartak sietni a pilóták, hogy ne kelljen elölről rajtolniuk – Al-Attiyah és Roma is szabálymódosítást vetett fel az ügy kapcsán, de ez ezen a Dakaron biztosan nem fog változni.

 

Motorosok

A motorosoknál kevesebb a kérdés, Daniel Sanders egyelőre dominál, a prológot, az első szakaszt, és a 48 órás etapot is megnyerte, így 2017 óta ő az első motoros, aki triplázni tudott. Ennek köszönhetően bő 12 perccel vezet az egymás hegyén-hátán lévő Skyler Howes, Ross Branch, Tosha Schareina és Ricky Brabec előtt, vagyis a dobogón jelenleg egy KTM, egy Honda és egy Hero áll, de összességében az első nyolc helyen öt Hondát is találunk.

 

Challenger és SSV

A T3-asok között a BBR és a Red Bull autói villognak, amelyek mindegyikét honfitársunk, Horn Albert készít fel rendszermérnökként – a vele készített interjú ezen a linken olvasható!

A 48 órás szakasz után Nico Cavigliasso bő hat perccel vezet Goncalo Guerreiro előtt, a harmadik helyen pedig Corbin Leaverton áll – vagyis a Red Bull-lal összebútorozott BBR autója vezet a két Red Bull-junior előtt.

Viszont Leaverton már 18 perc hátránnyal harmadik, a többiek pedig 20 perc feletti lemaradásban követik Cavigliassót, úgyhogy az első két helyezett van igazán éles meccsben.

A T4-esek között viszont már most óriási a szakadék: a Sebastien Loeb Racing két autója vezet, Xavier de Soultrait öt perccel vezet Brock Heger előtt, a dobogó alsó fokán Alexandre Pinto pedig már bő egy óra lemaradással követi őket – miközben Loebék harmadik autója is ott van a top négyben.

 

Kamionok 

A kamionoknál is szétszakadt a mezőny, a 48 óráson parádézó Martin Macik meglógott, és kilenc perccel vezet Ales Loprais előtt, míg az autókból kamionba ülő Vaidotas Zala a harmadik, de ő már 39 perc hátrányt szedett össze – míg a többiek egy óra feletti lemaradással követik az élmezőnyt.

 

Magyarok

Gyenes Emánuel a motoros összetettben a 35., a Rally2-es értékelésben pedig a 17. helyen áll jelenleg.

A Qualisport kamionja a monstrumok között 18., Szalai Norberték és Darázsi Zsolték pedig már csak a Dakar Experience értékelésben mennek.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: