DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Tereprali

Kína óriásdűnéin a Scania Torpedo

Alaposan megdolgoztatta a Silk Way Rally nyolcadik versenynapja a Qualisport Racing kamionos trióját: Karamaj és Ürümcsi között a viadal első sivatagos napját bonyolították, amely azonban kellemetlen meglepetést tartogatott nemcsak a Scania-formációnak, hanem a versenyzők túlnyomó többségének is…

A reggeli 106 kilométernyi összekötő szakasz után a mért táv hossza 250 kilométer volt: a futam első felében futott szakaszok hosszához képest ezt akár elhanyagolhatónak is lehetne mondani, ha a mezőnyt nem érte volna olyan – kellemetlen – meglepetés, amilyen. „Amikor megkaptuk az itinert és átnéztem, ennyi évnyi tapasztalattal a hátam mögött sem gondoltam, hogy ez egy sivatagos nap lesz. Akkor kezdtünk feleszmélni, amikor az eligazításon Vlagyimir Csagin bemondta, hogy az első dűnés nap vár ránk. Őszintén szólva pocsék volt az egész, az itiner tele hibákkal, érthetetlen jelekkel, így egy picit olyan érzésünk volt, mintha szándékosan ki akartak volna tolni a mezőny nagy részével…” – háborgott Ürümcsibe érve Czeglédi Péter, a dunaszentbenedeki különítmény komoly sivatagi tapasztalatokkal rendelkező navigátora.

Kovács Miklós pilóta és alakulata 4 óra 50 perc 51 másodperces idővel teljesítette a távot, ami a kamionos kategóriában a 12. helyre volt elegendő. A monstrumok összesítésében továbbra is a 9. pozíciót birtokló csapat versenyzője a navigátorhoz hasonlóan bosszúsan összegzett a nap végén: „Nagyon fárasztó és kemény nap volt, végig háromfelkiáltójeles jelekkel. Óriási dűnék, én még sohasem mentem ilyen óriási dűnéken, pedig a Szaharában edződtünk. Csak a port szívtuk egész nap, és sajnos úgy tűnik, hogy nincs meg az erő ahhoz, hogy könnyen felkapaszkodjunk ezekre a magas dűnékre. Némelyiknek háromszor kellett nekifutni, még úgy is, hogy leengedtük a gumikat szinte nullára. Néhol lefelé menet előrébb volt a Scania hátulja, mint az eleje. Az utolsó harminc kilométer egyenesen gyalázat volt. Nagyon keményre szabták ezt a napot a szervezők, talán azért, mert holnap jön a pihenőnap, itt, Ürümcsiben. Túlzás nélkül mondom: ránk is fér, hogy kifújjuk magunkat!” 



A kamionosok között az összesítésben élen álló Kamaz-ász, Dimitrij Szotnyikov nyerte a napi szakaszt, megerősítve ezzel vezető pozícióját. Mögötte márkatársa, Anton Shibalov áll a tabella 2. helyén (igaz, ez a Kamaz ezúttal csak a 4. időt futotta a szakaszon), míg a 3. helyet továbbra is a Buggyra-Tatra menője, Martin Kolomy birtokolja.

Az autósoknál a top 3 dominálta a napot, a tabellán elfoglalt pozíciójuknak megfelelően: a Peugeot gyári csapatának klasszisa, Sebastien Loeb nyert és vezet, a franciát honfi- és márkatársa, Cyril Depres, valamint az X-Raid Mini amerikai versenyzője, Bryce Menzies követi. Szalay Balázs és Bunkoczi László, az Opel Dakar Team egysége a 14. időt repesztette a Karamaj-Ürümcsi szakaszon, így az eredménylistán a 12. helyet foglalják el. „Nagyon nehéz nap volt, nekem mindenképp a legnehezebb” – értékelt a Mokka pilótája, Szalay Balázs. „Négy napja küzdök gyomorproblémákkal, amelyek ma már a szakaszon is gondot okoztak, kétszer meg is kellett állni, mert olyan rosszul éreztem magam. Nyilván ebben benne van az is, hogy napok óta nem eszem reggelit és ebédet, és hiába vagyok viszonylag jól reggel, száz kilométer után elmegy az összes energiám. Kaptam most egy újfajta gyógyszert, remélem, ez hat majd, és persze az is jól jön, hogy most következik a szünnap. Egyébként a körülményektől eltekintve sem volt könnyű a szakasz: fel-le bukdácsoltunk egész nap, hatalmas dűnéket kellett megmászni, és rettenetesen meredek lejtőkön lejönni. Ha jól vagyok, ezt nagyon élveztem volna.”

A július 22-én, Hszianban lezáruló maratoni megmérettetés július 17-én, hétfőn folytatódik: akkor Ürümcsiből Hamiba tart majd a mezőny, a szelektív szakasz hossza 421 kilométer lesz. A szervezői előrejelzés szerint a táv negyede dűnék között, háromnegyede pedig sziklás terepen kanyarog majd.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: