DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Tereprali

Qualisport: Közbeszólt a technika ördöge

Ha valaki először állítja csatasorba saját építésű versenygépét, azt bizony érhetik meglepetések. Korábbi tapasztalatai alapján tudja ezt jól Kovács Miklós és a Qualisport Racing csapata is, ráadásul a technika ördöge a Marokkó-rali ötödik versenynapján újra emlékeztette erre az alaptételre a formáció tagjait.

A keddi és szerdai, kétnapos maraton-penzum után a versenyzőkre csütörtökön a viadal leghosszabb, 319 kilométer hosszú szelektív szakasza várt Erfoud környékén. A menet nem ígérkezett könnyűnek, a Scania Qualisport Torpedóval első ízben versenyző Qualisport-trió számára viszont még annál is gyötrelmesebb volt az ötödik versenynap, mint amire számítottak: a rajt után csak néhány kilométert tettek meg, amikor a kisebb kövek és szikladarabok által borított területen olyan elképesztő vibráció lépett fel a kamionban, amelyet a rutinos versenyzőhármas tagjai még sohasem tapasztaltak pályafutásuk során.

qualisport-marokko-rali-leg4-1



„Mivel az előző néhány napon nem tapasztaltunk ilyesmit, megdöbbenve észleltük a jelenséget” – mondta a pilóta, Kovács Miklós. „Navigátorunk, Czeglédi Péter a váratlanul fellépő rázkódás miatt nem látta az itinert, főszerelőnket, a középen ülő Ács Lacát is keményen megmozgatta a rázkódás, ezért jobbnak láttuk félbeszakítani a szakaszt. Szerencsére jelen van a futamon az a francia futómű-mérnök, akivel rendszeresen együtt dolgozunk, így a szervizparkba visszaérve azonnal megkezdhettük a hiba okának feltárását. Válaszaink még nincsenek, de jelenleg az a legvalószínűbb, hogy a lengéscsillapítók körül keresendő a jelenség forrása…”

Nem titok, hogy a Qualisport Racing a közelgő Africa Race-re hangolja a vadonatúj kamiont, így Kovács szerint jobb, hogy a probléma most, a Marokkó-ralin ütközött ki: „Azért jöttünk el erre a versenyre, hogy előcsalogassuk az ilyen gondokat. Inkább most szembesüljünk ezekkel, mint az év végén rajtoló Africa Race-en, amely számunkra hosszú évek óta minden versenyszezon legfontosabb megmérettetése. Az addig hátralevő időnek elegendőnek kell lennie, hogy az itt feltérképezett problémákat orvosoljuk. Noha lesz egy jókora adag időbüntetésünk, de holnap újra rajthoz állunk és igyekszünk méltóságteljesen befejezni a Marokkó-ralit” – fogalmazott a 445-ös rajtszámú egység pilótája.

Mivel a nyolc indulóval elstartolt kamionos kategóriát az eddigi táv jócskán megtizedelte, szerencsésebb esetben még az is előfordulhat, hogy Kovácsék dobogós helyen fejezik be a futamot. A monstrumok mezőnye lefeleződött, s hacsak nem pécézi ki magának a sors, az éllovassá élőlépő holland Renault-pilótát, Gerrit Huzinkot valószínűleg nem lehet megfogni. A maratoni dupla nap után vezető belga Steven Rotsaert biztosan megpróbálja visszafoglalni korábbi helyét, kérdés azonban, hogyan alakul az MAN-es versenyző számára a zárónap: hátránya közel egy teljes órára nőtt, ráadásul a navigátorára sem számíthat, a csütörtöki szakaszon ugyanis a másodpilóta rosszul lett, mentőhelikopter mentette ki és az a hír járja, hogy nem is lehet ott a pénteki zárószakaszon, így Rotsaertnak előreláthatólag a szerelője diktálja majd az itinert.

qualisport-marokko-rali-leg4-2

Fazekas Károlynak, a három autós hazai bajnoki cím után kamionra váltó magyar pilótának a nyögvenyelős szerdai menet után makulátlanul sikerült a csütörtöki, erfoudi hurok. A monstrumok mezőnyében nagy sivatagi futamon első ízben induló versenyző a kategória 2. legjobb idejét futotta a Scania Qualisport V8-assal, a kamionos összetettben pedig a 3. helyen áll, így minden adott ahhoz, hogy dobogón zárja a Marokkó-ralit: „Nagyon jó lenne, de ahhoz természetesen hibátlanul kéne sikerülnie a pénteki szakasznak is, ami nem ígérkezik könnyűnek. Szerdáról csütörtökre virradóra szervizcsapatunk remek munkát végezve kipofozta a Scania futóművét, amelyet teljesen leharcoltunk, ma viszont tényleg jól alakult a nap. Merzouga dűnesorán simán átjutottunk és a szakasz többi része is jól sikerült. Bevallom őszintén, hogy nagyon élveztem, emiatt pedig néhányszor a kelleténél is keményebben tapostam a gázt. A srácok azt mondták, hogy párszor a frászt hoztam rájuk” – mondta Fazekas, aki Bognár József navigátorral és Csákány Péter fedélzeti szerelővel együtt alkotja a piros Scania trióját.

Versenyben van és jól muzsikál a magyar kontingens quados képviselője, Somfai Mátyás is, aki a szerdai, apróbb műszaki gondok után ezúttal a 4. időt repesztette kategóriájában, a quados összesítésben pedig továbbra is őrzi az 5. pozíciót.

A motorosoknál nagy változást hozott a leghosszabb szakasz: a legjobb időt a KTM-es Matthias Walkner érte el, míg a mögötte végző márkatárs, Sam Sunderland átvette a vezetést Toby Price-tól, akire 6 perces időbüntetést szabtak ki. Mivel a KTM-es menő között így is mindössze 1 perc 7 másodperc a különbség, a végjáték roppant izgalmasnak ígérkezik. Az autósoknál Nasszer Al-Attijah hozta a papírformát és újabb szakaszgyőzelmet könyvelt el a Toyota Hilux Overdrive-val: a Világkupa-sorozatot már megnyerő katari klasszis mögött márkatársa, Nani Roma végzett, míg az összetettben mögötte állomásozó Peugeot-nagyágyú, Carlos Sainz csak a 3. pozícióban végzett, így hátránya 11 percről 16 perc 44 másodpercnyire nőtt.

A 2016-os Marokkó-rali pénteken egy 230 kilométeres szelektív szakasszal zárul, Erg Chebbi dűnéin, a szakasz után Erfoudban, a versenyközpont otthont adó El Ati Hotelban tartják majd az összecsapás díjátadó ceremóniáját.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: