DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Ralikrossz

A világbajnokság élmezőnyében Szabó Krisztián

A világbajnokság következő versenye, Höljes a ralikrosszosok nagy kedvence, Szabó Krisztián mégsem zárta eddig szívébe. Ennek ellenére szeretne egy helyet javítani a barcelonai szezonnyitón elért negyedik pozíción, és dobogóra állni Svédországban. A WRX állandó magyar indulója megnevezte idei ellenfeleit Kristofferssontól Rytkönenig, és arról is beszélt, miért érzi magát különösen jól a GRX csapatában. Interjú Szabó Krisztiánnal.

A következő verseny Höljes, amiről mindig azt mondják, hogy egy hagyományos, igazi ralikrosszpálya. Te mégsem szereted. Mi ennek az oka?

Imádják ezt a pályát… Valószínűleg azért van így, mert soha nem sikerült jó eredményt elérnem itt. Oké, voltam második a Super1600-ban, de mindig kínszenvedősen ment, volt olyan része a pályának, amit egyszerűen nem tudtam jól teljesíteni. Tényleg nem tudom az okát. Elhiszem és értem, miért jó és miért szeretik, de valahogy nekem nem nőtt a szívemhez.

Supercarral sem nagyobb élmény menni a pályán, mint egyhatossal?

Élménynek élmény. Supercarral mentem az Audival egyszer, ami az egyik legrosszabban sikerült versenyem volt. Azóta a Hyundaijal kétszer is, tavaly ősszel és most májusban, ráadásul elég sokat, mert mindkettő hétvégén dupla versenyt tartottak. Kezdem megszeretni, ezzel az autóval talán nekem jobban megy itt, voltak biztató részeredményeim a májusi RallyX Nordic hétvégén. Remélem, most már van annyi tapasztalatom a pályán, hogy sikerül jó köröket összerakni.



Mennyire fekszik a pálya a Hyundainak? Ilyen szempontból van kilátásban erős eredmény?

Nem tudom megmondani, majd kiderül. Az a baj, hogy a RallyX Nordic versenyen nem voltak ott a Peugeot-k és Kristoffersson is még a Volkswagennel ment. Valószínűleg ők jól fognak menni. Amennyi összehasonlítási alapom van a két évvel ezelőtti Audihoz képest, annak fényében nekem jobban megy itt a Hyundaijal. De nem tudnám meghatározni, hogy az egyik autó jobb lenne, mint a másik. Mindig azt mondom erre, hogy nekem jobban fekszik a Hyundai, de biztos, hogy ha Ekström beleülne a két autóba, azt mondaná, hogy az Audi a jobb, és nem azért, mert ő építette, hanem mert az ő vezetési stílusához az illik.

Tavaly két hétvégén indultál a vb-n, az egyik Höljes volt.

Dupla versenyt tartottak és mindkétszer lemaradtam a döntőről. Ahhoz képest, hogy nem szeretem a pályát és először mentem a Hyundaijal, jól sikerült. Idén azért nem szeretnék lemaradni a döntőről, remélhetőleg dobogós helyért fogok harcolni, legalább a dobogó legalsó fokát jó lenne megcsípni. Ehhez kell egy kis szerencse is, de remélem, hogy mellém áll. Én meg fogok tenni mindent, hogy ez összejöjjön.

Szerinted kik lesznek a fő ellenfeleid az idei évben?

Fő ellenfelemnek Niclas Grönholmot tartom, mert azt hiszem, az autósportokban mindig a csapattárs a legjobb mérce. Tehát nekem vele kell felvennem a versenyt elsősorban. Aztán természetesen a Peugeot-k, Timmy és Kevin Hansen, valamint Kristoffersson az Audival.

Rajtatok kívül nem is lesztek sokan: Höljesbe tízen neveztek, ebből hét teljes szezonos résztvevő van, ám annál erősebb versenyzők.

Aki közülük még nagyon jó versenyző és bele tud szólni, az Kevin Abbring. Ő képes villantani, de nála az autót nem látom elég megbízhatónak. Tavaly ezzel a Renault-val versenyzett az RX Cartel, és elég sok bajuk volt vele. És most Abbringnak is, kétszer kitört a futóműve Barcelonában úgy, hogy én is elütöttem ugyanazt a gumit, ugyanúgy, ahogy ő, és nekem az autó alatt maradt. Nem feltétlenül a legerősebb az autója, de ha megy, akkor gyors. Timo Scheider is jól tud menni, bár ő nem fix nevező, Höljesben nem lesz ott, de ha jól tudom, Franciaországban már indul. Illetve tavaly ezzel a Hyundaijal ment egy finn srác, Juha Rytkönen, aki szintén jó versenyző. Most Forddal lesz ott pár futamon, nála szintén kérdés, mennyire tudják az autót beállítani és ezért mennyire lesz versenyképes.

A te Hyundaiod ugyanaz, amivel tavaly indultál két versenyhétvégén? Mi lett Timerzsanov autójával, aki már nincs a csapatban?

Igen, az autó változatlan. Timerzsanovét eladták, most Hedström fog versenyezni vele Höljesben. De a két autó, amivel Niclas és én versenyzek, teljesen egyforma, nincsen különbség közöttük.

A csapatodról is beszélgessünk: a GRX-szel, Marcus Grönholm csapatával mész, már a második éve. Mennyire sikerült összeszokni, hogy megy a közös munka a korábbi csapataidhoz képest?

Nagyon hasonló a Volland Racinghez, akikkel a Super1600-ban versenyeztem még. A GRX-et a SET Promotion nevű cég irányítja. Ők sokáig nagy ellenfelek voltak a Super1600-ban a Vollanddal, és szerintem ez a két legjobb csapat a ralikrossz paddockjában. Több mint három évet töltöttem Volland mellett, nekem ő volt az első ralikrosszos élményem, ezért meghatározó volt. Most úgy érzem magam a SET Promotionnél is, mint annak idején ott. Jó érzésem van velük kapcsolatban, nagyon segítőkészek mindenben és profik is. Ami a legfontosabb nekem, hogy végre száz százalékosan tartozom valahová, illetve az, hogy a két fő versenyző egyike vagyok.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: