DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Rali

WRC: Tanak visszahelyezte a csúcsra az M-Sportot a Svéd Ralin

Bő egy év után tudott újra WRC-futamot nyerni a Ford: a csapathoz visszatérő Ott Tanak volt a leggyorsabb Svédországban.

Szenzációs futamot hozott a WRC-szezon idei második versenye, a Svéd Rali. A naptár egyetlen havas viadala csütörtök estétől vasárnap délutánig rendkívül izgalmas, fordulatos csatát szállított, ráadásul a látványra sem lehetett panasz: voltak olyan szakaszok, ahol a 140 km/h-s átlagtempót feszegette az élmezőny a hófalak között, néha sötétben, havon-jégen az erdőben. 

A futamot a címvédő Kalle Rovanpera kezdte a legjobban csütörtök este a Toyotával, aztán péntek délelőtt Ott Tanak vette át a vezetést az M-Sport Forddal, majd délután már Craig Breen állt az élen: az ír pilóta éppen Tanakkal cserélt helyet 2023-ra, a Fordtól igazolt vissza a Hyundaihoz, és ez volt az első versenye régi-új csapatánál, hiszen a Monte-Carlo Ralit kihagyta. A jó rajtpozíció és a Hyundai végsebessége mellett Breen kinyújtott jobb lába is sokat segített ebben, hogy az i20 Rally1 álljon az élen, péntek délután egy ponton már tíz másodperc fölé is benézett az előnye, de Tanak visszatáncolt innen, és szombat délután begyújtotta a rakétákat.

tanak-wrc-msport



Az észt klasszis úgy taktikázott a gumijaival, hogy a szombat esti sötét szakaszokra tartalékolt, és ott próbált meg űridőket is autózni, ami össze is jött volna, hiszen a részidők alapján már tíz másodperccel gyorsabb volt Breennél (akit összetettben a szakasz előtt 0,5 másodpercre megközelített...), de nem sokkal a cél előtt bal első defektet kapott, amivel szinte a teljes előnyét elvesztette. Így is átvette a vezetést, és bár a stratégiáját nem sikerült megvalósítani, de a nap végén 8,6 másodperccel ismét ő állt az élre, ami az addigi tizedekre menő, öldöklő küzdelmet tekintve masszív különbségnek számított. 

Ebben benne volt a Pirelli is, ugyanis nemcsak Tanak kapott bal első defektet, hanem egy szakasszal korábban Breen is, ő csak egy-két másodpercet veszített vele, nem volt viszont ilyen szerencsés Esapekka Lappi, aki a harmadik helyen haladt a másik Hyundaijal, amikor (ugyanúgy, mint Breen és Tanak) egy egyenesben neki is elengedte magát az egyik abroncs: a finn versenyző a féktávon észlelte a problémát, és nem tudott már befordulni, a hófalba csapódott, több percet veszített, és elúszott a dobogós esélye.

A harmadik helyért innentől Rovanpera, valamint a futam előtti tesztet betegség miatt kihagyó Thierry Neuville csatázott, szombat este a gumijaival jobban bánó belga hyundaios meg is előzte a világbajnokot, de vasárnap késhegyre menő küzdelmet vívtak egymással az utolsó szakaszokon.

Tanak közben a vasárnapi első pályán megszilárdította előnyét Breennel szemben, három másodpercet adott riválisának, így innentől a kezében volt a győzelem. Az exvilágbajnok ezt nem is rontotta el, végig remek tempót autózva behozta a Fordot az első helyre, így már két futam alatt megszerezte azt a hőn áhított győzelmet régi-új csapatának, amiért visszaigazolták ide: a tavalyi Monte-Carlo Rali, vagyis bő egy év után tudott újra futamot nyerni az M-Sport és a formáció jelezte, hogy idén már számolni kell vele a bajnokságban.

breen-wrc-hyundai

Craig Breen szenzációs futammal tért vissza a Hyundaihoz

Breen második helye tempója alapján biztosnak tűnt, a verseny végén mégis úgy nézett ki, egy másik Hyundai fog felállni a dobogó szóban forgó fokára.  Az ír az utolsó szakasz, a Power Stage rajtjához egyperces késéssel állt fel, ezzel 10 másodperc időbüntetést kapott a Hyundai csapatutasításából fakadóan: a büntetéssel ugyanis csapattársa, Neuville lépett így fel a második helyre, fél másodperc különbséggel.

A Power Stage-en azonban – melyen Esapekka Lappi volt a leggyorsabb – Neuville nem tudott elég jó tempót diktálni, egyszer a hófalat is eltalálta, így 1,7 másodperccel elmaradt Breentől, akinek muszáj volt hátrafele, Kalle Rovanperára is figyelnie. 18,7 másodperccel Tanak mögött Breen szerezte a második pozíciót, Neuville 20 másodperc különbséggel harmadik lett.

Breen ínagyon elégedett lehet a második helyével, a tavalyi kálvária után több szakaszt is megnyert, partiban volt a győzelemért, és ő lett csapata legjobbja: visszatért az önbizalma, a jókedve, és elkezdte visszaépíteni tavaly behorpadt renoméját.

A Svéd Rali végeredménye itt megtekinthető!

1. Ott Tanak Ford 2:25:54,5
2. Craig Breen Hyundai +18,0
3. Thierry Neuville Hyndai +20,0
4. Kalle Rovanpera Toyota +25,1
5. Elfyn Evans Toyota +1:24,0
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: