DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 14. péntek

Marquez évtizedes körrekordot döntött meg, Bagnaia elesett

Két héttel a thaiföldi nyitány után az egy év kihagyást követően visszatérő Termas de Rio Hondóban versenyez a hétvégén a MotoGP, amely számára két edzés volt a menü pénteken. Marc Marquez pedig ott folytatta, ahol Buriramban abbahagyta: mindkét gyakorláson a leggyorsabb volt, a Q2-es helyekről döntő délutáni tréningen futott 1:37,295-ös ráadásul új körrekord: a spanyol saját 11 éves csúcsát adta át a múltnak – igaz, elsőként Marco Bezzecchi javította meg azt az Apriliával. Az olasz végül amúgy csak negyedik lett, Fabio di Giannantonio és Alex Marquez férkőzött még be elé, azaz három Ducati zárt az élen.

Az első négyest a másik három márka egy-egy képviselője követte a sorban a KTM-es Brad Binder, a yamahás Alex Rins és a hondás Johann Zarco révén, sőt előbbi kettő csapattársa, Fabio Quartararo és Pedro Acosta jött utánuk – annak ellenére, hogy a franciának eleinte műszaki gondjai voltak, míg a spanyol a leintés után elesett. Francesco Bagnaia viszont még az utolsó percekben bukott, de végül így is megúszta, hogy ismét kicsússzon pénteken a top 10-ből, épp a tizedik helyen kvalifikálta magát a másnapi időmérő második szakaszába.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Marc Márquez Ducati 1'37.295  
2. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'37.430 0.135
3. Álex Márquez Gresini Ducati 1'37.496 0.201
4. Marco Bezzecchi Aprilia 1'37.510 0.215
5. Brad Binder KTM 1'37.546 0.251
6. Alex Rins Yamaha 1'37.591 0.296
7. Johann Zarco LCR Honda 1'37.685 0.390
8. Fabio Quartararo Yamaha 1'37.818 0.523
9. Pedro Acosta KTM 1'37.827 0.532
10. Francesco Bagnaia Ducati 1'37.834 0.539
11. Ai Ogura Trackhouse Aprilia 1'37.855 0.560
12. Franco Morbidelli VR46 Ducati 1'37.931 0.636
13. Joan Mir Honda 1'37.975 0.680
14. Jack Miller Pramac Yamaha 1'38.058 0.763
15. Luca Marini Honda 1'38.136 0.841
16. Maverick Viñales Tech3 KTM 1'38.315 1.020
17. Fermín Aldeguer Gresini Ducati 1'38.347 1.052
18. Miguel Oliveira Pramac Yamaha 1'38.649 1.354
19. Somkiat Chantra LCR Honda 1'38.651 1.356
20. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'38.746 1.451
21. Enea Bastianini Tech3 KTM 1'38.785 1.490
22. Lorenzo Savadori Aprilia 1'39.076 1.781

motogp-marquez-termas-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Bangkoki F1-es futamról egyeztet Domenicali – de vannak más érdeklődők is

Jövő héten Thaiföldre utazik a Formula-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali, hogy egy esetleges bangkoki verseny rendezéséről egyeztessen. A thaiföldi kormány részéről egy ideje már lehet hallani, hogy utcai futamot rendeznének Bangkokban, sőt az elmúlt hetekben az is felröppent pletykaként, hogy az ország akár el is engedné a MotoGP-nagydíjat, amelyet a burirami pályán rendeznek, az F1 érdekében. A nemrég plusz öt évre hosszabbító Domenicali azonban más potenciális jelentkezőkről is beszélt a Sky Sports F1-nek nyilatkozva:

„Úgy gondolom, a jó dolog, amit az elmúlt néhány évben csináltunk, hogy azokra a területekre koncentráltunk, amelyekről hisszük, hogy a Formula-1 jövőjét jelentik. Rengeteg figyelmet kapunk a világ más tájairól. És amúgy a melbourne-i futam vége után elmegyek Bangkokba, ahol potenciális érdeklődés van a kormány részéről, hogy valamit fejlesszenek ott. Vannak más helyek Európában is, és mint tudjátok, vannak érdeklődők Afrikában és Dél-Amerikában is.”

Ami a Domenicali által említett helyszíneket illeti: Afrikában kvázi versenyt fut Ruanda és Dél-Afrika a nagydíjrendezésért, Dél-Amerikában a Franco Colapinto-hatás után cikkeztek Argentína esetleges visszatéréséről, míg Európa kapcsán időről időre felmerül Németország és Franciaország potenciális érdeklődése. Az biztos, hogy az F1 a jelenlegi 24 futamos maximumot tartaná, jövőre viszont érkezik a Madring nevet kapó új utcai pálya Madridban – igaz, Imola és Mexikóváros szerződése az idei évben lejár, Zandvoort biztosan nem hosszabbít 2026 utánra, Spa pedig rotációs megállapodást írt alá, így azért lehet hely a naptárban új pályák számára.

f1-domenicali

fotó: DPPI

Sajtó: Érdeklődött Verstappennél a McLaren?

A De Telegraaf értesülései szerint a McLaren nemrég érdeklődött Max Verstappen szerződési helyzetéről. 

A holland lap szerint a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown megvizsgálta annak lehetőségét, hogy a négyszeres világbajnokot szerződtessék a Red Bulltól.

Brown maga is megerősítette a megkeresést, de ragaszkodik ahhoz, hogy pusztán információszerzésről volt szó. A McLaren és Verstappen közötti konkrét tárgyalások sosem valósultak meg, így a wokingi székhelyű csapatnál jelenleg két pilóta is hosszú távú szerződéssel rendelkezik. 

Lando Norrisnak legalább 2028 végéig van szerződése a McLarennel, míg Oscar Piastri a hazai futam előtt írta alá új, többéves szerződését. 

mclaren

fotó: McLaren

F2: Prema-pole a szezonnyitó időmérőn

A Formula-3 után a Formula-2 pilótái is kigurultak a pályára Melbourne-ben a széria idei első időmérőjére. Az újoncokkal és ismerősen csengő nevekkel teli mezőny leggyorsabbja az első negyedóra után a regnáló F3-as bajnok, Leonardo Fornaroli volt az Invicta volánja mögött, őt a Prema szintén az F3-ból fellépett pilótája, Gabriele Mini követte. A harmadik helyen az a Jak Crawford állt ekkor, aki az egyike volt annak a néhány versenyzőnek, akik már a szezon kezdete előtt rajthelybüntetést kaptak a hétvégi futamokra. Arról, hogy ez hogyan volt lehetséges, itt írtunk bővebben.

Az utolsó percekben folyamatosan javultak az időeredmények: először a már rutinosnak számító Victor Martins ugrott az élre, Crawford is javított a második helyre. Hamarosan Mini taszította le az élről Martins-t a Premával, miközben csapattársa, a másik premás Sebastian Montoya szenvedett, csupán a mezőny második felében kullogott.

A gumik nem bírták az időmérő végéig, a többség nem tudott javítani a harmadik szektorban utolsó próbálkozásaik során, így az olasz Alpine-junior maradt az élen, és ő kezdheti majd a pole-pozícióból a főfutamot – hacsak idő közben nem büntetik meg feltartás miatt, jelenleg is vizsgálják az esetet. Így aztán a második Martins még reménykedhet. Montoya épphogy lemaradt a fordított rajtrácsos pole-pozícióról, de végül csak a 11. lett, így Fornaroli kezdheti majd az élről a sprintfutamot. A Red Bull akadémistája, Arvid Lindblad csupán a 14. helyen végzett.

A Formula-2 melbourne-i időmérőjének végeredménye: 

           
Hely   Pilóta   Csapat   Idő   Hátrány 
Gabriele Mini Prema Racing 1:29.286    
Victor Martins ART Grand Prix 1:29.400 0.114  
Jak Crawford DAMS Lucas Oil 1:29.587 0.301  
R.Verschoor MP Motorsport 1:29.650 0.364  
Alex Dunne Rodin Motorsport 1:29.802 0.516  
Roman Staněk Invicta Racing 1:29.835 0.549  
Dino Beganovic Hitech TGR 1:29.851 0.565  
Luke Browning Hitech TGR 1:29.867 0.581  
Joshua Duerksen AIX Racing 1:29.938 0.652  
10  L.Fornaroli Invicta Racing 1:29.948 0.662  
11  S.Montoya Prema Racing 1:30.013 0.727  
12  Ritomo Miyata ART Grand Prix 1:30.017 0.731  
13  Kush Maini DAMS Lucas Oil 1:30.058 0.772  
14  Arvid Lindblad Campos Racing 1:30.089 0.803  
15  Sami Meguetounif Trident 1:30.239 0.953  
16  Pepe Martí Campos Racing 1:30.271 0.985  
17  Amaury Cordeel Rodin Motorsport 1:30.352 1.066  
18  R.Villagómez Van Amersfoort Racing 1:30.656 1.370  
19  Oliver Goethe MP Motorsport 1:31.308 2.022  
20  John Bennett Van Amersfoort Racing 1:31.406 2.120  
21  Cian Shields AIX Racing 1:31.516 2.230  
Max Esterson Trident -    
         

Egy szürreális bakit és a McLaren-junior balesetét hozta az F3 időmérője

A Formula-1 mellett a juniorkategóriák számára is megkezdődött a 2025-ös szezon Ausztráliában. A Formula-3 újoncokkal teletűzdelt mezőnye gurult ki először a pályára a széria időmérőjére, amelyet nem úsztak meg piros zászló nélkül: pár perccel a kvalifikáció vége előtt a McLaren-junior Brando Badoer – a korábbi F1-es versenyző Luca Badoer fia – hibázott, és tette háttal a falba a Premát.

A hátralévő pár percben sem folytatódhatott zavartalanul a körözés. Először Theophile Nael csapata, a Van Amersfoort Racing bakizott egy hatalmasat, ugyanis rajtahagytak a pilóta autóján egy hűtőberendezést, és így engedték vissza a pályára. Majd Christian Ho autója állt le a pályán, piros zászlós megszakítást okozva, amely után már nem folytatták a kvalifikációt.

Végül a Trident sajátította ki az első két helyet: Rafael Camara szerezte meg a pole-pozíciót, mögötte Noah Stromsted zárt. Nael a VAR buta hibája ellenére is jól járt, ugyanis maradt a harmadik helyen. A Formula-3 hétvégéje magyar idő szerint szombat hajnali 1:15-kor folytatódik majd a sprintfutammal, amelyet az M4 Sport élőben közvetít.

A Formula-3 melbourne-i időmérőjének végeredménye:

Hely  Pilóta  Csapat  Idő  Hátrány 
Rafael Câmara Trident 1:34.999    
Noah Stromsted Trident 1:35.128 0.129  
Théophile Naël Van Amersfoort Racing 1:35.566 0.567  
Nikita Bedrin AIX Racing 1:35.770 0.771  
Tim Tramnitz MP Motorsport 1:35.825 0.826  
Charlie Wurz Trident 1:35.839 0.840  
T.Inthraphuvasak Campos Racing 1:35.924 0.925  
Ugo Ugochukwu Prema Racing 1:36.038 1.039  
M.K.Stenshorne Hitech TGR 1:36.119 1.120  
10  Roman Bilinski Rodin Motorsport 1:36.125 1.126  
11  Matías Zagazeta DAMS Lucas Oil 1:36.232 1.233  
12  Santiago Ramos Van Amersfoort Racing 1:36.268 1.269  
13  Josh Dufek Hitech TGR 1:36.292 1.293  
14  A.Giusti MP Motorsport 1:36.336 1.337  
15  Louis Sharp Rodin Motorsport 1:36.344 1.345  
16  Nikola Tsolov Campos Racing 1:36.490 1.491  
17  L.Van Hoepen ART Grand Prix 1:36.655 1.656  
18  Callum Voisin Rodin Motorsport 1:36.669 1.670  
19  Brando Badoer Prema Racing 1:36.702 1.703  
20  Noel León Prema Racing 1:36.742 1.743  
21  F.J.Sagrera AIX Racing 1:36.818 1.819  
22  James Wharton ART Grand Prix 1:36.988 1.989  
23  Christian Ho DAMS Lucas Oil 1:37.181 2.182  
24  Mari Boya Campos Racing 1:37.426 2.427  
25  Tuukka Taponen ART Grand Prix 1:37.574 2.575  
26  Gerrard Xie Hitech TGR 1:37.819 2.820  
27  I.F.Domingues Van Amersfoort Racing 1:38.117 3.118  
28  N.Marinangeli AIX Racing 1:38.786 3.787  
29  Nicola Lacorte DAMS Lucas Oil 1:49.362 14.363  
30  B.del Pino MP Motorsport 1:36.971 1.972  
       

Videó: Megérkezett az F1 című film első igazi előzetese

A 2025-ös szezon előestéjén debütált a szimplán F1 címet viselő mozifilm első teljes trailere: eddig csupán két rövid ízelítőt láthattunk az alkotásból, alább viszont mutatjuk az első hosszabb előzetest. A film a fiktív APXGP csapat két pilótájáról, a fiatal Joshua Pearce-ről (Damson Idris) és a visszavonulásából visszatérő veterán Sonny Hayesről (Brad Pitt) szól, de feltűnnek a tényleges mezőny tagjai – és pályái – is. Az F1 a tervek szerint június végén kerül a mozikba.

Mikor lesz pénteken a két F1-es szabadedzés?

Pénteken elrajtol az F1-es szezon Melbourne-ben, viszont az időeltolódás miatt nagyon korán kell felkelnie annak, aki élőben szeretné nézni az eseményeket.

Pénteken 2:30-kor kezdődik az első, és 6:00-kor a második szabadedzés, amelyeket az M4 Sport élőben közvetít.

A hétvége teljes programja itt megtekinthető!

albert

fotó: F1

F2: Már a melbourne-i szabadedzés előtt kiszórtak hat tízhelyes rajtbüntetést

Büntetések tömkelegét osztották ki három Formula-2-es csapat hat versenyzőjének Ausztráliában – még azelőtt, hogy a szezonnyitó versenyhétvége a pénteki szabadedzésen ténylegesen elkezdődött volna. A DAMS, a Rodin és a Trident csapatok még a barcelonai tesztelésen vétettek a szabályok ellen: autóik karosszériáján úgy módosítottak, hogy extra szenzorokat helyezhessenek el. Az egységes karosszériát használó F2-ben tiltott a módosítás, valamint az extra áramlásmérő szenzorok használata is.

Négy autón történt tiltott módosítás a teszten: a Rodinnál Alex Dunne és Christian Mansell autóján, a DAMS-nél Jak Crawford (a képen), a Rodinnál pedig Max Esterson versenygépén. A versenyfelügyelők minden esetben 10 ezer eurós pénzbírságot szabtak ki a csapatra (azaz a Rodin esetében 20 ezer euró a büntetés összege), valamint tíz rajthelyes hátrasorolást az érintett autókra. A Rodin esetében a szezonkezdet előtt napokkal visszalépő Manselltől Amaury Cordeel örökölte meg a rajtbüntetést.

De nem úszta meg a két csapattárs sem, akik szabályos autóval teszteltek: a DAMS-es Kush Maini és tridentes Sami Meguetounif azért kapta meg a tízhelyes rajtbüntetést (pénzbírság nélkül), mert a szabálytalanul gyűjtött adatokból a teljes csapat profitált.

A rajtbüntetés a hétvége mindkét futamára vonatkozik, viszont mivel tulajdonképpen nem a versenyzőket, hanem a csapatokat szankcionálták, büntetőpont nem jár utánuk. A stewardok emellett egy további büntetést javasolnak: az érintett négy autó a következő, bahreini háromnapos teszten csak két napot tesztelhessen, és a rendelkezésre álló gumimennyiség ennek arányában módosuljon.

Tsunoda: Hazugság lenne azt mondani, hogy örültem Lawsonnak

A Red Bull-ülésről lemaradó Yuki Tsunoda már az F1 75 show-n beszélt arról, nem volt annyira dühös és csalódott a döntés miatt, mint gondolnánk, mert fel volt készülve rá, hogy a csapat Liam Lawsont választja. Ausztráliában hozzátette, nem tudott őszintén örülni az új-zélandinak, de a baráti kapcsolat megmaradt köztük.

„Először is, hazugság lenne azt mondani, hogy örültem neki, de ő egyértelműen azt tette, amit tennie kellett. A legjobbját nyújtotta, százszázalékos teljesítményt, akárcsak én, a végén pedig a Red Bullon állt, hogyan döntenek. De nem feltétlenül uralkodnak rajtam óriási érzések, az van, ami. Ami a baráti kapcsolatot illeti, továbbra is barátok vagyunk, ez biztos, csevegünk egymással, beszélünk, hiszen csapattársak voltunk alsóbb kategóriákban is” – mondta Tsunoda a melbourne-i sajtónapon.

„Harminc perccel a bejelentés előtt mondták meg, és az igazat megvallva nem firtattam a dolgokat. De nem az volt a benyomásom, hogy a teljesítmény miatt választottak így, inkább úgy éreztem, a közhangulathoz volt köze” – beszélt arról Tsunoda, milyen körülmények között értesült a hírről. A japán arról beszélt, a Red Bullnál céloztak arra, esélyei nem foszlottak teljesen szét.

„Egyértelműen kimondták, ebben a világban bármi megtörténhet, és láttuk tavaly, mi történt. Ezért tovább kell folytatnom, amit csinálok.”

Fotó: Red Bull Content Pool

Így teltek Newey első napjai az Aston Martinnál

Múlt hétfőn, március 3-án állt munkába hivatalosan is „ügyvezető technikai partnerként” Adrian Newey az Aston Martin Formula-1-es alakulatánál. Mérföldkő volt ez a csapat életében, hiszen az F1 történetének legsikeresebb tervezője érkezett meg hozzájuk, ennek ellenére az Aston nemigen kerített nagy hírverést az esemény köré – ellentétben a tavaly szeptemberi bejelentéssel.

A nemrég kinevezett csapatfőnök, Andy Cowell ugyanakkor némi bepillantást engedett Newey első napjaiba az istálló Ausztrál Nagydíj előtti előzetesében: „Óriási érdeklődés övezte Adrian érkezését, de ő nem a nagy ünneplések híve. Besétált az irodájába az AMR technológiai kampuszán, lerakta a táskáját, és egyből részt vett egy koncepciós megbeszélésén, ahol az autó egyik területét tárgyalták ki.”

„Azonnal beágyazta magát a csapatba. Találkozott az összes vezetői csapatunkkal, és gyorsan elmerült a mérnökeinkkel, figyelmesen hallgatva, mit mondanak az elvégzett munkájukról. Végső soron ő egy mérnök, aki segít a versenyautóink tervezésében. Csak feltűrte az ingujját és rögtön belevetette magát a munkába. Kérdéseket tesz fel, véleményt formál, és friss perspektívát hoz be. Örülünk, hogy itt van velünk.”

Cowell természetesen az F1-es Ausztrál Nagydíj helyszínén is kapott Newey-ról kérdéseket, és elárulta, hogy máris látni a szakember hatását: „Máris van néhány terület… mosolygok magamban. Nem fogok részleteket elárulni, mert nem akarom, hogy a riválisaink megtudják, de van pár terület, ahol máris azt mondja, hogy ’Mehetnék esetleg ebbe az irányba? Megcsinálhatnánk ezt?’. És a mérnökök ránéznek és azt mondják: ’oh, oké, megpróbáljuk’. És szerintem ez az Adrian-effektus.”

f1-aston-newey-1

FIM: Ütemterv szerint haladnak a munkálatok a Balaton Park Circuiten

A nyáron bő három évtized után látogat ismét hazánkba a MotoGP és a Superbike-világbajnokság: előbb utóbbi mezőnye csap össze a két éve átadott Balaton Park Circuiten július utolsó hétvégéjén, majd augusztus 22-től 24-ig rendezik a gyorsaságimotoros-vb Magyar Nagydíját. Mindehhez azonban szükség van három ponton is a balatonfőkajári pálya nyomvonalának átalakítására (plusz egyéb fejlesztésekre): a munkálatok még tavaly ősszel kezdődtek, s a MotoGP-t felügyelő FIM jelentése szerint megfelelő ütemben haladnak:

balatonparkcircuit

„Azt mondták nekem, minden a tervek szerint halad” – nyilatkozta a motoros szövetség elnöke, Jorge Viegas a minap a SpeedWeek.com szaklapnak. A FIM biztonságért felelős tisztviselője, Tome Alfonso további részleteket is elárult: „Legutóbb február 13-án tett ellenőrző látogatást a FIM a Balaton Park Circuiten. Zajlanak a munkálatok a pályán a novemberben megkapott tervek szerint, amelyet ellenőriztünk a látogatás során. A munka ütemterv szerint halad, megfelel a FIM követelményeinek, és ha az időjárás lehetővé teszi, június közepére befejeződik.”

Arról, hogyan haladnak a munkálatok a Balaton Park Circuiten, néhány hete Talmácsi Gáborral beszélgettünk a Formula Motocast adásában:

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Villenuve: Doohannek a belét is ki kell vezetnie, Bortoleto helyzete a legkönnyebb

Az Ausztráliába kalandos úton eljutó 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve az újoncok helyzetét elemezte: kezdve az alpine-os Jack Doohannel, aki eddig nem győzte meg a kanadait, ráadásul a Franco Colapinto formájában rá nehezedő nyomás miatt különösen nehéz dolga lesz az idényben.

„Doohanen nagy nyomás van, mert sok éven át extra pilóta volt, csak tesztelt, nem versenyzett. A tavalyi szezon végi futama sem volt meggyőző, ha egy versenyt kapsz az év végén, akkor ennél kicsit keményebbnek kell lenned” – idézi a Williamshez nagyköveti státuszban visszatérő Villeneuve-öt a RacingNews365. „A belét is ki kell vezetnie, legrosszabb esetben Gasly szintjét kell hoznia. Nem mögötte lenni, a szintjén, pár század különbséggel. Sőt, le kell győznie őt.”

„Minden szem Antonellire és Lawsonra fog szegeződni” – folytatta azzal, hogy a legtöbb figyelmet a Mercedes és a Red Bull új szerzeményei kapják, a legkevesebb nyomás pedig Gabriel Bortoletóra fog nehezedni a Saubernél.

„Egy elvárások nélküli csapatnál lesz, nagyon tapasztalt csapattárstól tanulhat. Minden újonc közül ő van a legkönnyebb, legbiztonságosabb pozícióban. Ha okos, hagy időt magának és tanul Hülkenbergtől, mert senki sem fog túlzottan figyelni a Sauberre ott leghátul” – beszélt a brazil debütánsról Villeneuve.

Bottas visszatérne az F1-be, de B terve is van

Miután a Saubernél nem kapott versenyzői ülést az idei évre Valtteri Bottas, a finn versenyző visszatért a Mercedeshez, ahol teszt- és tartalékpilótaként kap szerepet. Bottas célja egyértelmű: jövőre ismét teljes értékű versenyzőként erősítené az F1-es mezőnyt, de az IndyCar is ott van a listáján.

''Az a célom, hogy a következő években ismét a Formula–1-ben versenyezzek – majd meglátjuk, mi történik. Jelenleg ez a motivációm, és keményen dolgozom a visszatérésen. Az majd idővel kiderül, hogy hol lesz lehetőségem erre. Emiatt is izgalmas lesz számomra ez az év, hiszen ki kell találnunk, hogy mit fogok csinálni 2026-ban” – mondta Bottas.

„Az elsődleges prioritás az, hogy az F1-ben legyek. Ha ez nem jönne össze, akkor komolyan fontolóra kell vennem más alternatívákat, ami szintén teljes munkaidős versenyzés. Minden lehetőséget meg kell vizsgálnom, de az biztos, hogy az IndyCar egy lehetséges opció lenne. Ebben a pillanatban azonban nem gondolkodom ezen, most kizárólag az F1-re koncentrálok” – tette hozzá a 10-szeres F1-es futamgyőztes.

„12 évig próbáltam rávenni, bezzeg a Ferrarinál már az első napján öltönyt vett fel!” – Wolff Hamiltonról

Már több mint egy éve annak, hogy bejelentették, hogy Lewis Hamilton 12 év után elhagyja a Mercedest, de még mindig szürreálisnak hathat, hogy néhány napon belül rajthoz áll első ferraris Formula-1-es nagydíján. Volt főnöke, Toto Wolff ugyanakkor mostanra megszokta a pilóta látványát vörös overallban:

„Először furcsa volt belegondolni, hogyan fog kinézni, miután olyan sok időt töltött a Mercedesnél. De aztán felöltötte a vörös ruhát és beült a piros autóba. Ebben a rohanó világunkban gyorsan hozzászoksz ehhez. Mostanra egy teljes megszokott kép lett számomra” – fogalmazott az OE24-nek Wolff.

A Mercedes-vezér kicsit tréfálkozott is Hamilton egyből ikonikussá váló első ferraris fotójával: „Volt benne valami ikonikus, ahogy ott állt Keresztapa-öltözékben egy öltönyben. Mondtam is neki, hogy ’12 évig próbáltalak rávenni, hogy vegyél fel egy öltönyt, erre a Ferrarinál rögtön az első napon így teszel’. Mindketten sokat nevettünk ezen” – árulta el Wolff, aki személyes szinten továbbra is jó kapcsolatot ápol a hétszeres világbajnokkal: „Nagyon jó barátok vagyunk. Személyes szinten a legjobbakat kívánom neki, de a versenypályán le akarjuk őt győzni” – jelentette ki.

f1-hamilton-ferrari-day1

Újabb F1-es tartalékversenyzőt jelentett be az Alpine

Néhány nappal a 2025-ös Formula-1-es szezon startja előtt az Alpine bejelentette, hogy a versenyzői akadémiájuk tagja, Kush Maini teszt- és tartalékpilótává lép elő idén. Maini ezzel már a negyedik (!) versenyző lesz, aki ezt a posztot tölti be az enstone-i alakulatnál: decemberben a tavalyi F2-es bronzérmes Paul Aront igazolta le a gárda, januárban pedig a WEC-világbajnok Ryo Hirakawát, valamint a Williamsszel tavaly idény közben beugrott Franco Colapintót – akivel kapcsolatban folyamatosak a találgatások, hogy akár néhány nagydíj után versenyzői üléshez is juthat Jack Doohan helyén.

Maini 2023 őszén csatlakozott az Alpine akadémiájához, tavaly az ő támogatásukkal versenyzett a Formula-2-ben, ahol öt dobogós helyezést ért el, közte egy győzelemmel a Hungaroringen. Az indiai idén is az F2-ben folytatja a DAMS csapatával, de közben új szerepköre révén korábbi F1-es autókkal fog tesztelni (az úgynevezett TPC-teszteken 2021 és 2023 közötti versenygépekkel lehet körözni), hogy fejlesszék a képességeit, emellett a szimulátorban fogja segíteni az Alpine munkáját.

maini-alpine-f2

Norrist tartják olvasóink a 2025-ös F1-es vb-cím favoritjának

Az elmúlt napokban arra voltunk kíváncsiak szavazásunkban, hogy olvasóink szerint ki nyeri 2025-ben a pilóták világbajnoki címét a Formula-1-ben. A legtöbb voksot Lando Norris kapta: a McLaren britjét tekintik olvasóink a favoritnak a szavazatok 28 százalékával. A második fő esélyesnek Max Verstappen számít olvasóinknál, a címvédő a voksok 25 százalékát gyűjtötte be, míg a képzeletbeli dobogóra Charles Leclerc fért még fel 20 százalékkal. Arra, hogy Lewis Hamilton egyből csúcsra ér a Ferrarival, a szavazók 19 százaléka tippelt, 4 százalék jelölte Oscar Piastrit, és mindössze 1 százalék George Russellt végső győztesnek, míg a szavazók 3 százaléka a „más” opciót jelölte meg.

Arra, hogy szerintetek ki lesz a konstruktőri világbajnok idén az F1-ben, IDE KATTINTVA lehet szavazni.

f1-norris

Kiderült az új madridi F1-es pálya neve

Új nevet kapott a 2026-tól a Formula-1-es Spanyol Nagydíjnak otthont adó vadonatúj madridi utcai pálya: a szervezők hétfői bejelentése szerint mostantól a Madring nevet viseli a készülő létesítmény. Mint közleményükben jelezték, a névválasztás oka, hogy gyakran a város vagy a régió megnevezésével hivatkoznak a pályákra, miközben a tényleges nevüket ritkán használják, ezért döntöttek egy olyan identitás mellett, amelyben visszacseng a spanyol főváros neve és nincs szükség fordításra (bár zárójelben jegyezzük meg, hogy a „mad” őrültet is jelent angolul, szóval akár „őrült pályaként” is lehetne értelmezni…). Eredetileg a pálya nevében amúgy az a kiállóközpont neve (az IFEMA) szerepelt, amely körül a nyomvonalat kialakították.

f1-madrid

Változó hőmérséklet, esőesély Ausztráliában

Az aktuális előrejelzések szerint az időjárás nem fogja megkönnyíteni a csapatok és a versenyzők dolgát a hétvégi F1-es szezonnyitón. A hőmérsékleti viszonyok rendkívül változónak ígérkeznek, hiszen pénteken 28, szombaton 34, vasárnap viszont csak 24 fok az előrejelzett legmagasabb hőmérséklet, ráadásul a megelőző napokkal ellentétben a versenyen az égi áldás is megérkezhet. Szolgáltatótól függően 40-65 százalék esélyt adnak jelenleg az esős szezonnyitóra, de természetesen erre később érdemes lesz újra ránézni, hiszen a hátralévő napok során még sok minden változhat.

A bizonytalanságot a Tasmán-tengeren, Tasmania és Új-Zéland partjainál tartózkodó viharrendszer okozza, amelynek központi része először Új-Zéland déli szigetét éri el, mielőtt egy újabb rendszer érkezne mögötte, magával hozva a déli-óceáni – az Antarktisz közeléből származó – szelet és esőt. A vihar a hét nagy részében a partok közelében marad, majd az északkeleti szelek Melbourne felé sodorják.

Utoljára 2010-ben fordult elő, hogy eső zavarta meg az Ausztrál Nagydíjat.

melbourne-rain-2010

Villeneuve beszorult, kirúgta a vécéajtót a reptéren

Első F1-es nagydíjának helyszínére tartva (melyet 1996-ban kis híján megnyert, amire az 1950-es szezont leszámítva csak egyszer volt példa), Jacques Villeneuve különleges „kalandot” élt át: a milánói Malpensa repülőtéren, beragadt egy vécéfülkébe, amit meg is osztott az Instagram-követőivel:

pf-villeneuve-1

Az elmúlt 20 percet egy vécébe ragadva töltöttem, a biztonsági személyzet pedig képtelen kiszabadítani. A vécé félpercenként lehúzza magát. Nagyon élvezem, egészen lenyűgöző. Jól indul az út Ausztráliába!

Az 1997-es szezon világbajnoka végül kénytelen volt a tettek mezejére lépni, hőstettéről pedig szintén megosztott egy képet a közösségi oldalán: Fél óra után kijutottam! Ki kellett rúgnom az ajtót, az álmennyezet egy darabja pedig a fejemre esett. Indulhatunk!

pf-villeneuve-2

Norris megnevezte a McLaren legnagyobb gyengeségét

A McLaren meglehetősen erős teljesítményt nyújtott a szezon előtti teszten Bahreinben, meggyőző tempójuknak köszönhetően a wokingiak favoritként vágnak neki a hétvégi Ausztrál Nagydíjnak.

Lando Norris szerint azonban még közel sem tökéletes az MCL39-es kódjelű autó, melynek a legnagyobb gyengeségét is elárulta: „Jelenleg a legnagyobb problémát az autó hátsó része jelenti, ami egyszerre jó és rossz.”

„Rossz, mert időnként eléggé trükkössé és kiszámíthatatlanná válik az autó, de az a munkám, hogy megpróbáljak felülkerekedni ezen. Ez egy olyan terület, amire különösképpen fókuszálnunk kell a jövőbeni fejlesztéseket illetően.”

„Tényleg csak erre az egy területre kellene koncentrálni, szóval ennek vannak előnyei és hátrányai, pozitívumai és negatívumai, de természetesen megpróbáljuk a legtöbbet kihozni abból, amink van” – tette hozzá a 25 éves versenyző.

Pozitív meglepetésként érte Newey-t Lance Stroll munkamorálja

Az Aston Martinnál munkát hivatalosan hétfőn felvevő Adrian Newey-t pozitív csalódásként érte Lance Stroll hozzáállása – akit a nyilvánosság gyakran bírál gyenge eredményei és látszólagos érdektelensége miatt. Erről nem közvetlenül Newey beszélt, hanem Ralf Schumacher, aki állítja, személyesen az „ügyvezető technikai partner” titulust kapó mérnök csepegtetett neki információkat.

Ralf Schumachert a Backstage Boxengasse Podcast adásában kérdezték egy teóriáról, mely szerint Newey sem Alonsóval, sem Stroll-lal nem elégedett, és szíve szerint lecserélné mindkét versenyzőt. Schumacher beszámolója szerint Dél-Afrikában találkozott Newey-val, ahol a sztártervező, felesége, valamint menedzsere, Eddie Jordan töltötték a telet.

„Én nem ezt hallottam Afrikában” – mondta Ralf Schumacher. „A versenypályán mindig el van foglalva, és sokszor elsétál mellettem, mert a jegyzetfüzetét nézi, fel sem tűnik neki, ki van mellette. Ő maga mondta nekem, hogy pozitív meglepetésként érte Lance Stroll munkamorálja. Úgy néz ki, sokkal több energia van benne, mint amikor a paddockban bóklászik. Ez a helyzet, tehát talán kicsit igazságtalanok vagyunk vele.”

Fotó: Aston Martin