DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Esteban Ocon nem sokat láthatott a rajtot követően

Az idei évben már több versenyzőnél is láthattuk azt a sisakkamerát, mely némi betekintést ad abba, hogy mit lát egy pilóta vezetés közben. Az alábbi felvétel az Alpine francia pilótájának sisakjából készült, az pedig egyértelműen látszik, hogy milyen nehéz dolga volt a versenyzőknek a futam elején Imolában.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Elképesztő módon rajtolt el Alex Rins Portugáliában

Hihetetlen első köröket teljesített a Suzuki versenyzője a MotoGP Portugál Nagydíján. A spanyol motoros az utolsó sorból volt kénytelen elindulni, de rajt után mindössze öt kanyarra volt szüksége ahhoz, hogy 13 pozíciót javítson. Rins végül a negyedik helyen ért célba, kivételes teljesítményét pedig külön kiemelték a világbajnoki sorozat hivatalos közösségi oldalain.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

MotoGP™ (@motogp) által megosztott bejegyzés

Ismét eldobtak egy dinnyét a NASCAR Cup Seriesben

Azok után, hogy Austinban megszerezte első győzelmét a legmagasabb kategóriában, a Talladega Superspeedwayen első oválpályás győzelmét is begyűjtötte Ross Chastain. A NASCAR Cup Series egy legendás pályára látogatott vasárnap, ahol egy végletekig kiélezett befutó döntött a győztes kilétéről. Bár sokáig úgy tűnt, hogy Erik Jones, vagy a címvédő Kyle Larson nyerheti meg a futamot, végül Bubba Wallace és William Byron esete miatt óriási kavarodás alakult ki az utolsó kanyar előtt, amit a „dinnyés ember” becenévre hallgató pilóta használt ki a legjobban, így végül ő szelte át elsőként a célvonalat. Chastain természetesen a leintés után nem hagyhatta ki a szokásos ünneplést, így idén már másodjára vághatott földhöz egy dinnyét a versenyautójáról.

 

A McLaren beállította a Red Bull rekordját

A wokingiak alakulata idén már harmadszor bizonyult a leggyorsabbnak a bokszutcában. A McLaren Bahreinben és Szaúd-Arábiában is verhetetlen volt ebben a tekintetben, Ausztráliában viszont a Red Bull volt a leggyorsabb. Akkor 2,27 másodperc alatt végeztek Sergio Perez kiállásánál, ami az abszolút legjobb idő volt idén, de ugyanezt a brit istállónál is megcsinálták Lando Norris kerékcseréje alkalmával Imolában.

A kör, amivel még a bónuszpontot is bezsebelte Verstappen – videó

Pole-pozíció, összes kör az élen, futamgyőzelem – és ehhez jött még hozzá az egy világbajnoki pontot érő leggyorsabb kör is Max Verstappen számára az Emilia-Romagna-i Nagydíjon. Íme, a vasárnapi futam 55. körében teljesített 1:18,446-os eredmény belső kamerából:

Marko odaszúrt Hamiltonnak: „Talán vissza kellett vonulnia tavaly!”

Idei, de talán karrierjét tekintve is az egyik legpocsékabb hétvégéjét teljesítette Lewis Hamilton, aki Imolában szinte végig Pierre Gasly mögé volt beragadva, s végül mindössze a 13. helyen ért célba. A Mercedes küszködése George Russell negyedik helye ellenére is nyilvánvaló, Toto Wolff magukra is vállalta a felelősséget a hétszeres világbajnok eredményéért. Különösen fájó lehetett számukra, hogy még kört is kaptak Max Verstappentől, akivel tavaly még késhegyre menő csatát vívtak a vb-címért. Ennek kapcsán a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko finoman oda is szúrt kicsit Hamiltonnak: „Úgy értem, leköröztük őt, szóval azt gondolhatja, talán be kellett volna fejeznie tavaly!”

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is kifejtette véleményét Hamilton szenvedéséről: „Egyértelmű, hogy borzalmas hétvége volt, de továbbra is egy nyolcszoros világbajnok” – nyilatkozta Horner, aki aztán gyorsan javított „hétszeresre”, miután rájött, hogy egy címet Nico Rosberg nyert a Mercedesszel. „Nem felejtett el vezetni a legutóbbi négy futamon, szóval amint megoldják a gondjaikat, újra tényezővé fog válni, nincs kétségem felőle. De nyilvánvaló, hogy a fiatalok remek munkát végeznek jelenleg” – tette hozzá.

hamilton-imola-dppi

Majdnem megismétlődött Bottas monacói rémálma

Emlékezetes jelenet volt a 2021-es F1-es Monacói Nagydíjon, amikor a Mercedes szerelői nem tudták leszedni Valtteri Bottas autójáról az egyik kereket. A problémát az okozta akkor, hogy a rossz szög miatt leforgácsolódott a csavarmenet, így csak a gyárban tudták gyakorlatilag lefűrészelni a kereket a versenygépről. Nos, majdnem hasonló történt Bottasszal vasárnap Imolában, immár az Alfa Romeo színeit erősítve:

„Problémánk volt a bokszkiállásnál a jobb elsővel. Eleinte rosszul ment rá a csavarmenetre, de sikerült korrigálnunk, bár így is jelentős időt veszítettünk vele” – idézi Xevi Pujolar vezető pályamérnök szavait a RaceFans.net szakoldal. Bottas valóban több mint tíz másodpercig állt a bokszban, a szakember szerint pedig enélkül akár George Russellt is elkaphatta volna a finn a futam végén – igaz, azt is megjegyezte, hogy az Alfa Romeo versenyzőjének tempója tiszta pályán volt kifejezetten erős, de nem biztos, hogy ezt a Mercedes mögött autózva is tartani tudta volna.

bottas-boksz-imola-1

Először láthattunk két egymást követő futamon grand slamet az F1-ben – imolai statisztikák

A Formula-1 hivatalos honlapja gyűjtött össze egy csokorra való érdekességet az Emilia-Romagna-i Nagydíjról, ezekből szemezgettünk:

- Ez mindössze a második kettős győzelme volt a Red Bullnak a hibridérában: előzőleg a 2016-os Malajziai Nagydíjon jött össze ez nekik.

- Max Verstappen grand slamet ért el, azaz a pole-ból indulva, az összes kör végén az élen állva, a leggyorsabb versenykört is megfutva nyert. A sprintformátumból adódóan ez az első alkalom, hogy ezt úgy éri el egy pilóta, hogy kétszer is a pole-ból startolhat egy hétvégén – az viszont tényleg hét évtizedes rekord, hogy először fordul elő az F1 történetében, hogy két egymást követő nagydíjon grand slamet láthattunk (Ausztráliában Charles Leclerc produkálta ugyanezt).

- Lando Norris a legutóbbi három olaszországi versenyen egyaránt dobogón végzett.

- A negyedik helyezett George Russell az egyetlen, aki az idei összes futamot a top 5-ben zárta.

- Immáron mind a tíz csapat gyűjtött pontot 2022-ben, pedig csupán négy futam ment le: legutóbb 2018-ban volt ilyen eredményes az összes alakulat az évad korai szakaszában.

- A 13. helyen befutó Lewis Hamilton a 2017-es mexikói viadal óta először kapott kört a győztestől.

verstappen-podium-redbull-imola-2022

Énekelve ünnepelte idei első dobogóját a McLaren

A borzalmas bahreini kezdés után érthető a wokingiak öröme – Imolában a tavalyhoz hasonlóan ismét harmadik Lando Norrisnak szólt a nóta, amelyet Andreas Seidl csapatfőnök vezényelt:

MiniDrivers: az imolai sprint

Ugyan a vasárnapi verseny humoros összefoglalójára még várnunk kell, azonban addig is megnézhetjük, hogyan látta a MiniDrivers csapata a szombati sprintet.

Úgy örült a győzelemnek a Moto3-as versenyző, hogy ünneplés közben elesett

A Portugáliában található Portimao látta vendégül a motoros gyorsasági világbajnokság mezőnyét az elmúlt hétvégén, a Moto3-ban pedig Sergio Garcia Dols aratott győzelmet, amivel át is vette a vezetést a bajnokság élén. Egyetlen hibát vétett mindössze vasárnap: amikor beállt a dobogó alá ünnepelni, ahol a csapattagok várták, annyira sietett, hogy elesett a motorral, de szerencsére semmi baj nem történt, csupán egy kis derültséget okozott az Aspar versenyzője.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megérkezett az imolai verseny összefoglalója

Minden perce kincs, így nem is vesztegetnénk rá a szavakat. Nézzétek meg, mennyi minden történt vasárnap Imolában! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Ijesztő tömeges bukás miatt kellett megszakítani a portimaói Moto2-es futamot – videó

A gyorsaságimotoros-vb kategóriái közül utolsóként került sor a Moto2 versenyére a Portugál Nagydíjon, amelyen a szemerkélni kezdő eső ijesztő balesetsorozathoz vezetett: az 1-es kanyarban összesen kilencen – köztük a három éllovas Aron Canet vezetésével – egyaránt elesett egymástól függetlenül, az egyik motor ráadásul ki is gyulladt a sóderágyban. Videón az ijesztő jelenet, amelyben szerencsére senki nem szenvedett komoly sérülést:

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Rosberg: Sainz, Leclerc és a Ferrari is hibázott

A Ferrari dobogós pozíció helyett mindössze nyolc vasárnapi ponttal távozott Imolából, miután Carlos Sainz kiesett, Charles Leclerc pedig megforgása után csupán hatodikként ért célba. A 2016-os világbajnok, Nico Rosberg úgy véli, a Scuderiánál kicsit mindenki felelős a gyenge eredményért.

„Carlos nagyon peches volt, de kissé az ő hibája is, hogy hátul állt, a negyedik pozícióban, hisz előrébb végezhetett volna, ha a hétvégéjét jobban összerakja” – mondta a Sky csatorna szakértőjeként ténykedő német. „Ami Charles-t illeti, ha a bajnoki címért küzdesz Max Verstappen ellen, akkor nem engedhetsz meg magadnak ilyen kiforgást senkitől sem zavartatva. Igen, Sergio Perezt üldözte, de a nyomásnak épphogy Sergióra kellett volna nehezednie. El kell kerülnie, hogy ugyanígy megforogjon a szezon hátralevő részében, ha bajnoki címet akar nyerni.”

„Egy kis hibát pedig a Ferrari is elkövetett” – tette hozzá, hogy csapatszinten rossz döntés született Leclerc megforgása után: nem szabadott volna azonnal kiállásra hívni, a német inkább bevállalt volna egy pluszkört, hogy kiderüljön, mekkora az autó sérülése.

Esik Imolában: 90 % az esély a vizes futamra

A reggeli Formula-3-as főfutam nedves pályán kezdődött, a Formula-2-es verseny már szárazon zajlott, de a Formula-1 előtti órákban, a Porsche Supercup visszatért az eső, és minden valószínűség szerint a királykategória is vizes pályán kezdődik. A pillanatnyi előrejelzés szerint 15 órakor 93 % az eső valószínűsége, és egy órával későbbre is 63 %-ot írnak. Néhány friss kép a helyszínről:

Alig maradt festék a Williamsen

A 2022-es szabályváltozások után minden csapat számára nagy kihívást jelent a 798 kilogrammos minimumsúlytól való minél kisebb eltérés. Egyes istállók elkezdték a festék eltávolítását, mint olcsó súlycsökkentő megoldás – a Williams pedig mindenki másnál előrébb ment, ami az Imolában készült felülnézeti képen a leglátványosabb. Összehasonlításként hoztunk egy képet az eredeti festés bemutatásáról, szemléltetve, mennyire drasztikus a változás.

„Nem tudok semmilyen számadatot szolgáltatni, de elég sok előnyről van szó, jelentős mennyiségről” – mondta a csapat járműteljesítményéért felelő Dave Robson a The Race szerint. „Most kicsit több lekerült a karosszériáról, mivel a közel-keleti és ausztrál versenyek közt még nem ment vissza a gyárba, az Egyesült Királyságba. Ilyen, amikor a mérnöki terület találkozik a marketinggel. Ez egy kompromisszum: az autónak kell, hogy legyen egyénisége, a szponzorok érdekeit is figyelembe kell venni, miközben célunk, hogy annyira gyors legyen, amennyire lehetséges.” Az említett marketingszempontok attól nem kell tartani, hogy a Williams a teljes fényezést leszedi az autóról.

Elátkozott pole-pozíciósok és éllovasok a vasárnapi betétfutamokon

A vasárnapi program a Formula-3 kaotikus, három biztonsági autóval megszakított futamával kezdődött Imolában. A verseny elején nedves pályán rövid ideig villogtak az esőgumin rajtolók: Caio Collett a kilencedik rajtkockából vezetett az első kör végén, de rövidesen kénytelen volt slick abroncsra váltani. Így a pole-pozíciós Zane Maloney került vissza az élre, és vezetett a 11. körig, de a biztonsági autós újraindítás során a barbadosi a kavicságyban kötött ki. Oliver Bearman és Roman Stanek vetélkedett a győzelemért: a cseh az utolsó előtti körben előzte meg brit ellenfelét, aki Gregoire Saucyval ütközve végül a dobogót is elveszítette, az első győzelmét szerző cseh mellett Jak Crawford és Isack Hadjar állt a pódiumon. Említésre méltó még Arthur Leclerc, aki 16 pozíciót javítva lett ötödik.

Nem volt eseménytelenebb a Formula-2 főversenye sem, amely rögtön rajtbalesettel kezdődött, a tavalyi F3-as riválisok, Jack Doohan és Dennis Hauger ütköztek. Közben Roy Nissany egy bravúros starttal, ellenfelei közt átvágva a hatodik helyről szerezte meg a vezetést. Az előző futamhoz hasonlóan itt is elátkozott volt a pole-pozíciós és a későbbi éllovas: a rajtelső Jüri Vips a 6. körben a negyedik helyről forgott ki, Nissany pedig a második Rivazzából kigyorsítva csúszott ki a fűre, majd törte össze a DAMS-et a bokszbejáraton. Ezen a futamon is három biztonsági autós fázis volt, a verseny az Aston Martin mögött ért véget: Theo Pourchaire a szezon első duplázó győztesévé vált, a számos kiesésnek köszönhetően Enzo Fittipaldi első dobogójáig küzdte fel magát, a harmadik helyet pedig Ralph Boschung szerezte meg.

Így repülnek át az imolai sikánon az F1-es autók

Fotós kollégánk, Ollé Iván a helyszínről követi az eseményeket, néhány autót pedig különleges pozícióból sikerült lencsevégre kapnia, ahogy négy kerékkel elemelkednek az aszfaltról a Variante Alta rázókövén átugratva. A szombati nap további, legjobb képeit ITT válogattuk össze.

A Leclerc–Verstappen csata újabb fejezete – ez történt az imolai sprinten

Az Emilia-Romagna-i Nagydíj szombati sprintje is igazolta, hogy a 2022-es Formula-1-es idény a nagy pontkülönbség ellenére is egyelőre Charles Leclerc-ről és Max Verstappenről szól – ha lemaradtatok vagy csak felidéznétek a történéseket, a hivatalos videós összefoglalót IDE vagy a képre kattintva nézhetitek meg:

sprint-imola-video-f1

Futamok tömkelege Imolában, Portimaóban és Assenben – itt a vasárnapi menü

Jön a versenynap a Formula-1-es Emilia-Romagna-i Nagydíjon, valamint a MotoGP Portugál Nagydíjának és a Superbike-vb hollandiai fordulóján – mutatjuk a programot:

8:50 Formula-3, második futam (M4 Sport)
10:20 Formula-2, második futam (M4 Sport)
11:00-11:20 Superbike, Super Pole futam (16:30-tól Aréna4)
12:05 Porsche Szuperkupa, futam (Eurosport 2)
12:20 Moto3, futam (Aréna4)
12:30 Supersport, második futam
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
15:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
15:15-15:55 Superbike, második futam
15:30 Moto2, futam (Aréna4)

imola-f1-dppi_1