DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

A mesterművén dolgozik Hamilton

Lewis Hamilton közzétett egy gondosan megkomponált képet – a Mercedes gumiraktárában áll, vörösen izzó fények világítják meg – és egy sejtelmes szöveget:

„A mesterművemen dolgozom. Én döntöm el, mikor készül el” – posztolta a hétszeres világbajnok, táptalajt adva a találgatásoknak, hogy vajon mit is akar ezzel mondani. Egyesek úgy gondolják, Helmut Markónak válaszolt, aki szerint Hamilton fejében az járhat, vissza kellett vonulnia a tavalyi év végén.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

DTM: A Porsche a leggyorsabb a szezonnyitó előtti utolsó teszten

Hétvégén rajtol a Német Túraautó Bajnokság szezonja Portugáliában – a verseny előtt a portimaói pályán két napon át tesztelt a mezőny. Különleges körülmények közt gyakorolt a mezőny, a körözés délután 5-től este 10-ig tartott, mivel napközben még a tévékamerákat telepítette a sorozat. Kedden az ADAC GT Masters 2021-es bajnoka és DTM-újonc Ricardo Feller 1:41,573-mal a nap leggyorsabbja volt az Abt Audijával, a Bernhard-féle Porschét vezető Thomas Preining előtt.

Az Audi uralmát – a márka a két hockenheimi tesztnapon is a leggyorsabb volt Marius Zug és Nico Müller révén – szerdán megszakította a Porsche, az SSR norvég újonca, Dennis Olsen a két napot tekintve is leggyorsabb volt 1:41,378-cal. Majdnem három tizedet kapott tőle az audis Müller, míg a harmadik Nicki Thiim lett Lamborghinivel. A három márka foglalta el az első hét helyet, a legjobb Mercedes a nyolcadik Luca Stolz, a legjobb BMW a kilencedik Sheldon van der Linde lett a második tesztnapon, Ferrarit pedig csak a 11. helyen találunk Felipe Fraga révén. Ami a nagy neveket illeti: a visszatérő háromszoros DTM-bajnok René Rast 12., a címvédő Maximilian Götz 13., Sebastien Loeb pedig 28. helyen zárta az utolsó tesztnapot.

Egy dolog teljesen eltűnt az Alpine-nál Imolában

Az Alpine egy nagy vállalást tűzött ki a 2022-es szezonra: a víztechnológiában érdekelt főszponzorral, a BWT-vel együtt célként jelölték ki, hogy az év során teljesen elhagyják az egyszer használatos műanyag palackokat.

Az Emilia-Romagna-i Nagydíj volt az első versenyhétvége, amelyen az Alpine-nál egyáltalán nem használtak eldobható műanyag palackokat. A cél a folytatásban minden versenyen, valamint az estone-i és viry-i gyárakban is kiiktatni az egyszer használatos üvegeket.

„Nincs B bolygónk a műanyagok problémájára” – mondja a csapat videójában Fernando Alonso, aki a rajongókat is cselekvésre biztatja: „Arra bátorítunk, hogy próbálkozz és vedd ki a te részed. Nem számít, milyen apróság, minden számít.”

Jos Verstappen: Tetszett, ahogy Max lekörözte Hamiltont

Nagy a kontraszt a két 2021-es rivális idei szezonja közt, a különbség pedig Imolában volt legmarkánsabb: Max Verstappen eddigi legfölényesebb szereplésével húzta be a grand slamet, Lewis Hamilton viszont egész hétvégén nem fért az első tízbe – a két autó csak akkor találkozott a pályán, mikor a Red Bull kört adott a Mercedesnek. A pillanat nem titkolt elégedettséggel töltötte el Verstappen édesapját.

„Az igazat megvallva élvezettel néztem, hogy Max lekörözi Hamiltont, azok után, mi minden történt a tavalyi évben. Hamiltonra rájárt a rúd, miközben a csapattársa, George Russell kiegyensúlyozottabbnak tűnt. Nincs gyakran lehetőség lekörözni egy Mercedest” – írta rovatában a Verstappen.com-on Jos. Fia versenyzése kapcsán hozzátette: „Maxnak kiváló hétvégéje volt Imolában, egyetlen hibát sem követett el, erős volt, teljesen övé volt az irányítás. A Red Bull egyértelmű lépést tett a jó irányba.”

Ma a Ferrari, két nap alatt az AlphaTauri volt a legszorgosabb a Pirelli-teszten

Kedden és szerdán négy csapat még Imolában maradt, hogy a Pirelli fejlesztés alatt álló 2023-as gumijait tesztelje. A második napon Charles Leclerc és Carlos Sainz 114 kört tett meg a Ferrarival, Yuki Tsunoda 103-at az AlphaTaurival, Robert Kubica pedig 100-at az Alfa Romeóval.

Összesítve az AlphaTauri (Gasly és Tsunoda) 244, az Alfa Romeo (Zhou és Kubica) 220, az Alpine (Ocon, csak kedden) 122, a Ferrari (csak szerdán) pedig 114 kört teljesített az imolai gumiteszten.

Mekkorát is hibázott valójában Leclerc Imolában?

A Formula Podcast Emilia-Romagna-i Nagydíjat kiveséző adásában természetesen az egyik központi témát a Ferrari világbajnoki éllovasának első komolyabb megingása jelentette – a vonatkozó részt 33:16-tól hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Max Verstappen másodjára ért el grand slamet

Karrierje során második alkalommal volt képes a Red Bull holland pilótája egy adott versenyhétvégén megszerezni a pole-pozíciót, az elejétől a végéig vezetni a versenyt, és megfutni a leggyorsabb kört a futamon. A címvédő először a tavalyi Osztrák Nagydíjon tudta ezt abszolválni, most pedig a vonatkozó ranglista 14. helyére jött fel, beérve olyan bajnokokat, mint Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Mika Hakkinen, és Nico Rosberg.

A Mercedes továbbra sem feledkezett meg a tehetségeiről

Úgy tűnik a német márka nemcsak a háttérben, de a közösségi médiában is igyekszik felhívni a figyelmet az általuk támogatott fiatal versenyzőkre. Az ART Grand Prix színeiben induló Frederik Vesti a Formula-2 főfutamán a hatodik helyen zárt, amivel megszerezte első pontjait a sorozatban. Ezt a teljesítményt a Mercedesnél is méltatták, így az alábbi üzenetet tették közzé a Twitteren: „Szép munka Frederik Vesti. Top 10-es helyezés a sprinten, és az első F2-es pontjaid egy hatodik hellyel a főversenyen” – állt a bejegyzésben.

 

Bruno Spengler az ETCR-ben is szerencsét próbál

Rutinos pilótákkal erősített az idei szezonra a Romeo Ferraris csapata az FIA ETCR sorozatban. Az Alfa Romeo Giuliákkal induló alakulat korábban már megnevezett két ismert pilótát, Maxime Martin és Luca Filippi személyében, a minap pedig azt is bejelentették, hogy Bruno Spengler vezetheti a harmadik autójukat. A kanadai versenyző a Német Túraautó-bajnokság egyik legjobbja volt, idén pedig először próbálhatja ki magát élesben egy elektromos versenygép volánja mögött. Spenglernek egyébként volt már tapasztalata hasonló technológiával, miután a Formula E-ben az Andretti tartalékosa volt korábban.

Rendkívüli változást jelentett be az IndyCar

Jelentősen megváltozik az Indy 500 kvalifikációjának lebonyolítása. A részletekről nemrégiben számolt be a népszerű amerikai szériát bírtokló Penske Entertainment. Az eddigi lebonyolítás két napos volt, a szombati napon minden résztvevő pályára hajtott, hogy teljesítsen egy négykörös etapot, ezek után pedig a negyediktől a tizedik sorig végleges lett a felállás, míg vasárnap az utolsó 11. sorért és a versenyre való kvalifikálásért, valamint az első 3 sorért, folytak újabb harcok. Utóbbi szakasz a Fast 9 névre hallgatott, ám ezt mostantól elfelejthetjük.

Az új szabályok értelmében a második napon már a legjobb 12 pilótának lesz lehetősége újabb próbálkozásra, a Fast 12 keretein belül, közülük pedig a leggyorsabb hat, ismét pályára hajthat, hogy eldöntse a legjobb rajthelyek, továbbá a pole pozíció sorsát. A kvalifikáció győztese 100.000 dolláros bónuszt kap, de bajnoki pontokat is osztanak majd. A 12. helyezett egy ponttal, míg a rajtelsőséget elhódító versenyző 12 egységgel gazdagodik. Változik még ezen felül az utolsó sorért vívott küzdelem elnevezése is, a korábbi Bump Day helyett érkezik a Last Chance Qualifying, persze csak abban az esetben, amennyiben a maximális 33-nál több résztvevő indulna el.

A McLaren ünneplését kritizálta az Andretti pilótája

A Formula-1-ben teljesen megszokott látvány a leintéskor, hogy a csapattagok a bokszfalon ünneplik versenyzőjüket, mikor átszeli a célvonalat, és ez Imolában sem volt másképp. A McLaren tagjai ráadásul egy pocsék szezonkezdet után fejlődtek óriásit és állhattak dobogóra az olasz pályán, így érthető volt az örömük. Ahogyan az alábbi videón is látszik, a wokingiak eufórikus állapotban voltak, ám az ünneplés formájával nem ért egyet Jake Dennis, aki jelenleg az Andretti színeit képviseli a Formula-E-ben. A brit versenyző szerint könnyen tragédia lehet az ilyesmiből.

„Dolgok, amiket szeretsz látni, mert annyira varázslatos. De egy csúszás a szerelőtől nem szép látvány. Van egy olyan érzésem, hogy ez csak akkor fog megváltozni, ha valami rossz történne” –írta Instagram sztorijában Dennis, aki legközelebb a hétvégén Monacóban indul majd az elektromos szériában.

 

Rajtkáosz és a ferrarisok hibái – a legjobb imolai onboard videók

Természetesen az Emilia-Romagna-i Nagydíjról is készült belső kamerás válogatás az F1 részéről, a főszerepben többek között Charles Leclerc-rel, Carlos Sainzcal, Lando Norrisszal és Valtteri Bottasszal – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-imola-onboard-video

Hamilton: A W13-as majdnem olyan rossz, mint a 2009-es McLaren

Egyelőre inkább a küszködésről szól a Mercedes és különösen Lewis Hamilton 2022-es Formula-1-es idénye: ennek a mélypontja Imolában jött el, ahol gyakorlatilag esélye sem volt a pontszerzésre. A hétszeres világbajnok még a szombati sprintet követően nyilatkozott először úgy, hogy idén már kiszálltak a vb-harcból, de egyúttal arra is utalást tett, hogy a W13-as az egyik legrosszabb autó, amelyet az F1-ben vezetett, a 2009-es McLarenhez hasonlítva az idei Mercedest:

„Vannak olyanok, akik azt mondják, hogy sosem volt rossz autóm. De mindenkit biztosíthatok róla, hogy volt: a 2009-es autóm nagyon-nagyon messze volt, az volt a legrosszabb autóm valaha. Ez a mostani élmény nincs messze ettől, de úgy gondolom, rengeteg potenciál rejlik benne, ahogy abban az autóban is rejlett. Annak idején megjavítottuk azt az autót és visszatértünk a harcba, és messzemenőkig hiszek benne, hogy a csapatom ezt is meg tudja csinálni” – idézi a RacingNews365.com Hamiltont. 2009-ben egyébként szintén egy jelentős szabályváltoztatás okán esett vissza a mezőny végére az előző évben vb-t nyerő McLaren, de ahogy arra Hamilton is utalt, a szezon második felére magára találtak a wokingiak, s a brit két győzelmet is tudott aratni.

hamilton-2009-mclaren-f1-dppi

Így beszélték ki Leclerc hibáját a dobogósok – videó

Az Emilia-Romagna-i Nagydíj egyik nagy visszatérője volt a „lihegő szoba” a leintés után: korábban gyakran láthattunk olyat, hogy a dobogós versenyzők átbeszélték a verseny kulcspillanatait, miközben esetenként meg is nézhették azokat. Imolában éppen azt hallgathattuk végig, ahogy a Max Verstappen, Sergio Perez, Lando Norris trió Charles Leclerc hajrában bemutatott kiforgását vesézte ki. Norris például megjegyezte, hogy ő egyáltalán nem használta a rázókövet a Variante Altában, majd a Ferrari sérülése kapcsán hozzátette, hogy Leclerc-nek bokszkiállásnál nélkül kellett volna folytatnia, mert talán még sérült első szárnnyal is gyorsabb lett volna nála – ám ahogy arra Verstappen is rámutatott: vélhetően az abroncsainak is annyi volt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Mentegetőző Wolff, szülinapi köszöntést éneklő Norris – így szólt a rádió Imolában

Megérkezett a Formula-1 szokásos válogatása a legutóbbi nagydíjhétvégéről, benne a futam és az egész imolai forduló legérdekesebb csapatrádiós üzenetváltásaival – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

imola-radio-1

Alonso: 25-30 pontomnak kellene lennie

Az egyéni világbajnokságra pillantva egészen lent találjuk csak Fernando Alonso nevét: a spanyol két pontjával csupán 15. helyen áll az összetettben, még a bahreini kilencedik helyezésért kapott egységgel. Szaúd-Arábiában és Imolában kiállt, Ausztráliában, ahol érzése szerint dobogós tempót diktált, pechszéria folytán az utolsó lett.

„25-30 ponttal kellene rendelkeznem, ami fájdalmas” – mondta Alonso. „Igaz, tavaly Imola után csupán egy ponttal rendelkeztem, mégis elöl végeztem a bajnokságban és versenyképes voltam” – folytatta a 2021-es év tizedik helyezettje.

Az általa kiszámított 25-30 ponttal Alonso a hetedik-nyolcadik helyen állna a bajnokságban: ebben a két pozícióban jelenleg Lewis Hamilton (28 pont) és Valtteri Bottas (24 pont) található. A csapattárs, Esteban Ocon 20 pontot gyűjtött az első négy versenyen, ami a kilencedik helyezésre elegendő.

Fotó: Alpine

Chelsea-sztár: Hamilton maradjon hűséges az Arsenalhoz!

Az imolai hétvége előtti váratlan hír volt, hogy Lewis Hamilton Serena Williamsszel együtt beszáll a Chelsea FC megvásárlását célzó konzorciumba – annak ellenére, hogy közismerten az Arsenal szurkolója. A Chelsea egykori játékosa, a most 60 éves Paul Canoville nincs elragadtatva, annak ellenére, hogy kedveli és nagyra tartja Hamiltont.

„Tudom, hogy Lewis állítja, a testvére heccelte, amíg Arsenal-drukker nem lett, de a lényeg, hogy most már az Arsenal rajongója. Mindig is támogatni fogom Lewist mindenben, amit az F1-ben csinál. A legnagyobb versenyzők egyike, és akárcsak Serena Williams, fenomenális ikon a feketék számára sikeresség és emberi jogok tekintetében. Ami azonban a futballt illeti, inkább maradjon hűséges a saját csapatához” – olvasható Canoville Twitter-posztjában.

Kölcsönvette Verstappen régi rajtszámát Tom Coronel

A túraautózás veteránja idén is a WTCR mezőnyében lesz: múlt héten jelentették be, hogy Tom Coronel újra a Comtoyou csapat Audiját vezeti. 17. szezonja lesz ez a világbajnoki/világkupa-sorozatban, összességében pedig 33. idénye. A versenyzéssel töltött 30. év, 2019 óta rajtszáma megegyezik aktuális szezonjának számával, a 33-as számnak azonban más apropója is van: ezt használta honfitársa, Max Verstappen, mielőtt idén lecserélte a vb-cím megnyerésével kiérdemelt 1-esre.

„Arra gondoltam, hogy ha Max Verstappen nem akarja a 33-as számot idén, mert használhatja az 1-est is, akkor nagy örömmel kölcsönveszem tőle” – mondta a mókamesterként ismert Coronel. „A 33-as egyébként is jó kombináció az Audival, tudniillik René Rastnak szintén ez volt a rajtszáma, és háromszor is megnyerte a DTM-et.”

Az A-betűs csapatok Imolában maradtak tesztelni

Az Emilia-Romagna-i Nagydíjat követően Imolában maradt az Alpine, hogy részt vegyen a Pirelli gumitesztjén, a 2023-as fejlesztés alatt álló abroncsokat kipróbálva. Kedden Esteban Ocon ült autóba – csodaszép kék ég alatt, ellentétben a vasárnappal, amikor alig látott valamit a felvert esővíztől a rajtnál.

Az Alpine mellett a többi A-betűs csapat is tesztel Imolában. Az Alfa Romeo is egy állandó versenyzőt vet be Guanyu Zhou személyében, és a Pirelli tesztnaptára alapján az AlphaTauri szintén pályára gurul, nálunk Pierre Gasly vezet. Szerdán az Alpine a másik két csapattal ellentétben nem marad, de átveszi helyét a Ferrari.

We are GO for today’s @pirellisport 2023 tyre test at @autodromoimola with @OconEsteban!

Oh look… some and blue sky!

pic.twitter.com/T9W2FneaWM

— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) April 26, 2022

Esteban Ocon nem sokat láthatott a rajtot követően

Az idei évben már több versenyzőnél is láthattuk azt a sisakkamerát, mely némi betekintést ad abba, hogy mit lát egy pilóta vezetés közben. Az alábbi felvétel az Alpine francia pilótájának sisakjából készült, az pedig egyértelműen látszik, hogy milyen nehéz dolga volt a versenyzőknek a futam elején Imolában.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés