DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat

Ezért lesz a Williamsé a legjobb pilótapáros 2025-ben Vowles szerint

A McLaren részéről hallhattuk már azt bizonygatni, hogy Lando Norris és Oscar Piastri párosával övék a mezőny legerősebb pilótakettőse, a Ferrari pedig vélhetően hasonlóan gondolkodik a 2025-re összeálló Lewis Hamilton – Charles Leclerc duóról. Most egy olyan csapatfőnök jelentette ki, övé a legerősebb versenyzőpáros, akire talán nem gondolnánk a kérdésre választ keresve: James Vowles, a Williams első embere.

„Nemcsak egy jó versenyzői felállásról van szó. Én azt gondolom, miénk a legjobb pilótapáros, vagy a legjobb pilóták párosítása a mezőnyben. Nincsen politizálás köztük” – idézi a Motorsportweek Vowlest, aki azért tartja annyira kiemelkedőnek az új szerzemény Carlos Sainz, valamint Alex Albon kettősét, mert a csapatérdeket helyezik előre a rivalizálás helyett, ezzel pedig előre fogják lendíteni a Williamst.

„Mindketten hihetetlenül elszánt versenyzők, ugyanakkor vezetők is, akik a csapat fejlődéséért tesznek. Nyomást helyeznek a csapatra, és éppen ez volt a szándékunk ezzel a párosítással. Sok éve volt már, hogy két versenyzőnk is harcolt az élmezőnyben. Ennek az energiáját kell feltámasztani a csapatban” – magyarázta Vowles. Hozzátette, Albonnak még nem volt olyan csapattársa, aki kihozta volna belőle az elit sportoló szintjét: Sainznak köszönhetően a thaiföldi is felfrissül majd, és „egy jobb Alexet” láthatunk.

Fotó: Williams

Több mint húsz év túraautózás után nyert bajnoki címet Tom Coronel

A hétvégén Barcelonában rendezték a TCR Európa-kupa évadzáró fordulóját, amelyre a túraautózás legendás alakja, Tom Coronel érkezett bajnoki éllovasként. A szombati futam után ugyan csökkent az előnye a győztes Kobe Pauwels előtt, vasárnap azonban hamar eldőlt a csata: a belga a felvezető kör végén a bokszba kényszerült, így rajthoz sem tudott állni. Coronelnek így már könnyű dolga volt, hiszen matematikailag még ugyan John Filippi is harcban volt az év végi sikerért, a spanyol hátránya tetemes volt. A veterán pilóta ráadásul egészen a negyedik helyig kapaszkodott előre – igaz, közben ütközött is egyszer, amiért végül nem büntették –, így nem volt kérdés a címe. A holland úgy lett bajnok, hogy míg Pauwels – akit a végén Filippi is megelőzött a tabellán – hat győzelmet aratott (a Hungaroringen duplázott is), addig Coronel csak kettőt, viszont összesen 10 alkalommal végzett dobogós pozícióban 14 verseny alatt.

Az 51 éves Coronel több mint két évtizedes túraautós karrier után gyűjtött be végre bajnoki címet a szakágban: korábban a WTCC-ben és a WTCR-ben – ahol végig a mezőny állandó tagja volt privát csapatok pilótájaként – is futamgyőzelmekig és privát értékelésben szerzett elsőségekig jutott, karaktere révén pedig mindig is óriási közönségkedvencnek számított. A túraautózás előtt amúgy volt már bajnok Coronel: 1997-ben a japán Formula-3-ban, 1999-ben pedig a Formula Nipponban (amely ma már Super Formulaként ismert) ért fel a csúcsra.

A TCR Europe-ban volt egyébként magyar érdekeltség is idén: Losonczy Levente az első két forduló kihagyása után csatlakozott a mezőnyhöz, ahol a vasárnap Barcelonában szerzett nyolcadik helyezése lett a legjobb eredménye.

coronel

Az időmérőn nyerte meg a címet a DTM első porschés bajnoka

Vasárnap tartják a Német Túraautó-bajnokság utolsó versenynapját, a bajnoki cím azonban már a futam előtt eldőlt Hockenheimben. A sorozat éllovasa, az egész szezonban kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó, minden alkalommal pontszerző Thomas Preining győzött a szombati első versenyen, míg kihívója, Mirko Bortolotti ötödik lett.

27 pontra nőtt előnye azt jelentette, hogy ha nem Bortolotti nem szerez pole-pozíciót a vasárnapi időmérőn, miközben ő nem fér be az első háromba, már a kvalifikáción bebiztosítja a bajnoki címet. Éppen ez történt a délelőtt folyamán: a két esélyes csatázott a rajtelsőségért, Preining hat ezredmásodperccel előzte meg a Lamborghinit és szerezte meg a bajnoki címet jelentő bónuszpontokat.

A 25 éves versenyző, aki már első szezonjában, 2022-ben matematikai bajnokesélyesként érkezett az évadzáróra, tavaly a Porsche első DTM-győzelmét aratta, most pedig az első DTM-bajnokként vonult be a márka történetébe, a többszörös Le Mans-kategóriagyőztes, csapatértékelést tegnap megnyerő Manthey Racing versenyzőjeként. Thomas Preining egyúttal a DTM első osztrák bajnoka – a tizedik különböző nemzet képviselője, amely bajnoki címet nyert a németek túraautós (jelenleg GT-s) sorozatában.

Hűtőöltözet lehet a megoldás – a katari túlhevüléssel foglalkoznak a műszaki igazgatók

Az FIA és a Formula-1 foglalkozik a Katari Nagydíjon pilóták kimerüléséhez vezető forrósággal. Pat Symonds, a széria vezető technikai szakembere az Autosportnak árulta el, a Technikai Tanácsadó Bizottság következő, október 31-i virtuális találkozóján (két nappal a Mexikóvárosi Nagydíj után) napirenden lesz a kérdés. Ezen a megbeszélésen Symonds és az FIA képviselete mellett a tíz csapat műszaki igazgatói vesznek részt.

Symonds hozzátette, az F1 és az FIA részéről is vannak elképzelések. Konkrét példaként az IndyCart hozta fel, ahol a versenyzők az overall alatt hűtőöltözetet viselnek, de hozzátette, ez plusz kilókat jelent.

A mezőny csapatai általánosságban támogatják a törekvést, de mivel Katar elszigetelt eset volt, nem akarnak radikális változást: Toto Wolff és Günther Steiner kifejezetten megemlítette, lyukak fúrása és nehéz eszközök bevezetése nélkül akarnak megoldást találni.

Fotó: Pirelli

Verstappen is ember, a Ferrari titkos fegyvere – F1-es USA Nagydíj, szombat

Az austini sprint „nem volt egy nagy sóskifli”, de tudósítónk számos érdekességet látott-hallott a paddockban: sokan beszélnek Verstappen megforgásáról, Hamilton érzései vegyesek, a Ferrarinak pedig van egy titkos fegyvere a hétvégére. Mészáros Sándor a COTA-ról jelentkezik, ahol a Formula Podcast őshallgatójával is találkozott.

Videó a képre vagy ide kattintva.

Hivatalos: Russell büntetést kap Leclerc feltartásáért

Nem történt váratlan fordulat, ahogy azt Charles Leclerc már a csapatrádióban is jelezte, George Russell büntetést kapott az F1-es USA Nagydíj sprintkvalifikációján azért, mert feltartotta a monacóit.

Az ítélet egy háromhelyes rajtbüntetés a ma éjfélkor kezdődő sprintfutamra, a vasárnapi nagydíjat nem érinti.

m395928_resize_1

Spanyol bajnokot avatott első szezonjában az F1 Academy

A hétvégén a Formula-1-es USA Nagydíj betéteseményeként rendezik meg az idén életre hívott női formulaautós széria, az F1 Academy évadzáróját. A bajnoki cím sorsa pedig már az első szombati futamon eldőlt: Marta Garcíának csupán egy dobogós helyezésre volt szüksége, hogy behúzza a titulust, de végül a pole-ból indulva győzelmet aratott. A Prema Racing színeit képviselő spanyol pilótahölgy idén ezzel hét diadalnál jár – és sorozatban háromnál, hiszen legutóbb Franciaországban övé lett a második és harmadik verseny. Texasban a győzelmi trófeát egyébként a Mercedes F1-es versenyzője, George Russell adta át neki.

Ugyan az F1 Academy szabályzata nem tiltja, hogy a regnáló bajnok a következő szezonban visszatérjen a mezőnybe, a 23 éves García várhatóan a Formula Regional European Championshipben folytatja majd a pályafutását 2024-ben.

f1-academy-marta-garcia

Halálos baleset: 50 éves versenyző hunyt el, miután betonkorlátnak ütközött

Tragikus hírről számolt be az ismert finn raliversenyző, Kristian Sohlberg: halálos balesetet szenvedett az általa menedzselt, tanított pilóta, Miroslav Angelov. Az 50 éves bolgár versenyző nem egy futamon, hanem egy teszten hunyt el: Sohlberg beszámolója szerint egy egyenes szakaszon ismeretlen okból nekiütközött egy betonkorlátnak, és az autó kigyulladt. A navigátor kihúzta a pilótát a Skodából, megérkezett a segítség, Angelovot kórházba szállították, de sajnos belehalt a súlyos sérüléseibe.

Nyugodjon békében!

 

Éjfélkor F1-es sprint, majd este verseny – itt a kusza vasárnapi program

A MotoGP felforgatott időtervével és az F1 éjszakai programjával így néz ki a vasárnapi motorsportprogram:

Vasárnap

00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)

1:00 Moto3, futam (Aréna4)

2:15 Moto2, futam (Aréna4)

4:00 MotoGP, sprintfutam (arena4.hu, online)

9:30-9:50 DTM, második időmérő

13:30 DTM, második futam

20:30 NASCAR Cup Series, futam (Match4)

21:00 Formula–1, futam (M4 Sport)


Fotó: Red Bull Content Pool

Így áll az F1-es csapattársak időmérős párharca

A szezon utolsó szakaszához érkezve vessünk egy pillantást a csapattársak időmérős párharcára. Miközben a Williamsnél Albon eddig lenullázta a nagydíjakra vonatkozó kvalifikációk tekintetében Logan Sargeantet, a Mercedesnél eddig abszolút egál a helyzet George Russell és Lewis Hamilton közt. Yuki Tsunoda pedig alighanem rekordot állított fel azzal a modernkori F1 történetében, hogy eddig mindhárom iddei csapattársát legyőzte a kvalifikációkon.


Fotó: Mercedes

A csapattársak időmérős párharcának állása:

 

Verstappen 16-2 Perez

Leclerc 11-7 Sainz

Russell 9-9 Hamilton

Ocon 8-10 Gasly

Norris 13-5 Piastri

Bottas 12-6 Zhou

Alonso 16-2 Stroll

Hülkenberg 12-6 Magnussen

Tsunoda 8-2 De Vries

Ricciardo 1-2 Tsunoda

Tsunoda 4-1 Lawson

Albon 18-0 Sargeant

Sainz is meglepődött a Ferrari tempóján

Charles Leclerc szerezte meg a pénteki időmérő edzésen a pole-pozíciót a vasárnapi nagydíjra, megelőzve Lando Norrist és Lewis Hamiltont. A Ferrari monacói versenyzője azután tudta megkaparintani az első rajtkockát, hogy elvették Max Verstappen leggyorsabb körét négykerekes pályaelhagyás miatt.

Eközben csapattársa, Carlos Sainz a negyedik helyet szerezte meg a másik Ferrarival, akit szintén meglepett az SF-23-as gyors tempója a COTA-n. "Nem volt rossz időmérő. Az utolsó szektort nem tudtam összerakni, ott majd javítanom kell szombaton. A pálya többi része többé kevésbé rendben volt és úgy tűnik, hogy erősek lehetünk a hétvége hátralévő részében is. Gratulálok Charles-nak a pole-pozícióhoz. Megpróbálunk sok pontot szerezni a hétvégén."


Fotó: DPPI

Ismét Doohant ülteti autójába az Alpine Mexikóban és Abu Dhabiban

Mivel még sok istálló adós a szezonra kötelezően előírt két újoncszerepeltetéssel a nagydíjhétvégék első szabadedzésein, egyre több ezzel kapcsolatos bejelentés érkezik. Most az Alpine tette meg a magáét: akárcsak tavaly, újfent az F1-es tartalékosként is tevékenykedő Jack Doohan kap tőlük lehetőséget. Ráadásul a két helyszín is ugyanaz lesz, mint egy éve: a jövő hétvégi Mexikóvárosi Nagydíj első tréningjén Pierre Gasly, az évadzáró Abu Dhabi GP nyitó gyakorlásán pedig Esteban Ocon A523-asába fog beülni. Nem meglepő, hogy erre a két pályára esett a választás, hiszen az Austin után hátralévő másik két futam közül a Sao Pauló-i Nagydíj ismét sprintes lesz, azaz egyetlen szabadedzést rendeznek majd, míg Las Vegas mindenki számára ismeretlen lesz.

Doohan jelenleg a Formula-2-ben vitézkedik (Abu Dhabiban az idényzárójuk mellett fog F1-es edzésen részt venni), két győzelmet aratva a negyedik pozíciót foglalja el a 2023-as bajnokságban.

f1-doohan-alpine

Helyszíni: Leclerc a pole-ban, Andrettiék a paddockban

Mario és Michael Andretti biztató tárgyalásokat folytatott az F1 vezetőségével a COTA-n a 2025-ös beszállásról; Max Verstappen pole-körét elvették, így Leclerc indulhat vasárnap az élről. Mészáros Sándor Austinból jelentkezik. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Leclerc majdnem szívrohamot kapott: azt hitte, mérnöke az ő körelvételéről beszél

Charles Leclerc szerezte meg az F1-es USA Nagydíj rajtelsőségét, miután Max Verstappen körét négykerekes pályaelhagyás miatt elvették. A Ferrari monacóija azonban eleinte azt hitte, az ő eredménye ugrott, mérnöke, Xavier Padros ugyanis csak a mondat végén említette a rádióban a Red Bull-os nevét – ez a beszélgetés zajlott le az austini Q3 végén közöttük:

Mérnök: Szóval, törölték a körét Verstappennek.

Leclerc: Az ég szerelmére, a nevet mondd először.

Mérnök: Verstappen körét törölték.

Leclerc: Igen, nos, nekem meg közben volt egy szívrohamom…

Az idén harmadszor pole-pozíciós Leclerc a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón is felelevenítette a félreértést: „Volt egy kisebb szívrohamom, mert a mérnököm azt mondta, hogy pályaelhagyás és csak utána tette hozzá, hogy Verstappennél, ezért amikor meghallottam a körelvételt, odacsaptam a kormányra és a sisakomra, de amikor hallottam Verstappen nevét, úgy voltam vele, hogy az már jobb hír számunkra. Ezért mondtam akkor Xavinak, hogy előbb a nevet mondja, hogy ne izguljam túl a dolgokat.”

f1-leclerc-pole

Százfutamnyi matrica, tisztelgés Cevert előtt: ilyen sisakokkal készültek az F1-esek az USA Nagydíjra

Austinba is rengeteg versenyző érkezett különleges bukósisakkal. Charles Leclerc-ről már írtunk külön is, hogy elfelejtette, hogy ez a századik versenye a Ferrarinál, így csak egy sima, de annál látványosabb zöld fényezéssel készült. Lando Norris viszont tudta, hogy ez lesz a századik nagydíja az F1-ben, így a száz futamáról készült matricákkal pakolta tele a fejvédőjét:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lando Norris (@landonorris) által megosztott bejegyzés

 

Pierre Gasly a majdnem pontosan 50 éve elhunyt honfitársa, Francois Cevert előtt tiszteleg texasi bukójával, ráadásul a legendás francia akkori csapattársával, Jackie Stewarttal közösen leplezték le a dizájnt:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

PIERRE GASLY

Guanyu Zhou különleges bőrhatású bukóval készült az USA Nagydíjra:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Zhou Guanyu (@zhouguanyu24) által megosztott bejegyzés

 

Emellett a teljesség igénye nélkül többeknél is megjelentek az amerikai zászló és Texasra jellemző motívumok:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

MoneyGram Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

MotoGP-futam, F1-es sprintszétlövés, majd éjfélkor sprint – szombati program

Furcsa menetrend szerint zajlanak az események ezen a hétvégén, hiszen az F1 az Egyesült Államokban versenyez, ráadásul sprintes lebonyolítás szerint, míg a MotoGP Ausztráliába látogat, így közel egy teljes nap eltelik a két széria programja között. Fontos kiemelni, hogy a MotoGP-nél ráadásul az időmérő után ezúttal magát a nagydíjfutamot rendezik meg szombaton, mivel vasárnapra esőt és viharos szelet jósolnak, így a programban felcserélték a versenyt a sprinttel. Emellett a DTM és a NASCAR is szerepet kap szombaton, majd vasárnap éjfélre csúszik át magyar idő szerint az F1-es sprint.

Íme a szombati program:

01:10-01:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

01:50-02:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

6:10 MotoGP, futam (Aréna4)

9:30-9:50 DTM, első időmérő

13:30 DTM, első futam

15:50-17:00 NASCAR Cup Series, időmérő

19:30 Formula–1, sprintszétlövés (M4 Sport)

Vasárnap

00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)

A hétvége teljes programja pedig ezen a linken megtekinthető!


Fotó: Red Bull Content Pool

A Ferrarit alakító színész volt a Scuderia vendége Austinban

Adam Driver volt a Ferrari csapatának vendége csütörtökön, ami nem véletlen, hiszen az amerikai színész játssza a főszereplőt, magát Enzo Ferrarit a magyar mozikba december 28-án érkező életrajzi filmben, amely elmeséli majd nekünk az alapító rögös életútját és persze a márka történetét. Driver mellett a film rendezője, Michael Mann is belpést nyert az olasz istállóhoz, ahol a Scuderia két versenyzőjével, Charles Leclerc-re és Carlos Sainzcal beszélgethettek.

A Ferrari előzetese 

Leclerc nem tudta, hogy hétvégén lesz 100. ferraris futama, ezért random amerikai sisakfestést hozott

„Elfelejtettem, hogy ez lesz a 100. nagydíjhétvégém a Ferrarival, szóval ez a különleges sisak nem indokolt, viszont gyönyörű. Nézzétek a zöldet” – posztolta Charles Leclerc, beismerve, benézett egy fontos mérföldkövet csapatával.

A zöld – leginkább Aston Martinra és Lance Stroll normál sisakdizájnjára emlékeztető – sisak az amerikai futball megidézésével tiszteleg az USA közönségének. Leclerc későn kapcsolt, hogy éppen ez lesz 100. nagydíja a Ferrarival, tehát sokkal aktuálisabb lett volna ebből az apropóból kitalálni egy dizájnt – így azonban jobb híján marad a zöld focis témájú sisak.

Alonso kapcsolatot lát a himnusz és a katari túlhevülés közt

Austinban fejtegette a Katari Nagydíjon tapasztalt túlhevülés és fizikai kimerültség okait Fernando Alonso. A spanyol is felhozta Romain Grosjean 2020-as balesetét, amelyet követően szigorítottak a tűzálló ruházatra vonatkozó elírásokon: a vastagabb öltözet segít vészhelyzetben, ugyanakkor egy forró versenyen megnehezíti a hőleadást. Alonso egy másik problémát is megemlített: a versenyek előtti himnuszt, amelyre a teljes mezőny felsorakozik.

„Nem vagyok nagy rajongója például annak, hogy a nemzeti himnuszt 14 perccel azelőtt az autóba beszállás előtt játsszák le” – mondta Alonso az USA Nagydíj médianapján. „Ez elképzelhetetlen bármelyik más sportban, ahol a tested határait feszegeted. Ha kicsit korábban lenne és le tudnánk hűlni az autóba szállás előtt, akkor később érnénk el a hőmérsékleti limitet. Ahelyett, hogy már a 15. körtől a limiten vagyunk, mondjuk csak a 40. körben érnénk el és onnantól már csak 15 kör szenvedés maradna.”

Alonso javaslatot is említett, a WEC-t hozta fel, amely szériában 2019-ben világbajnok lett: az autókban van légkondicionáló, eltávolították a pilótafülke közelében a túlmelegedő alkatrészeket, és szabály írja le, hogy a benti hőmérséklet nem lépheti túl két Celsius-foknál többel a külsőt – ha ez megtörténik, ki kell állni. Hozzátette azonban, a Formula-1-ben ez a probléma nem a legsürgetőbbek közé tartozik.

Fotó: Aston Martin

Sargeant most már iszik a versenyek alatt

Miután az F1-es Katari Nagydíjat rosszullét miatt fel kellett adnia, s az orvosi központban extrém dehidratációval kellett ellátni, sokan felidézték Logan Sargeant korábbi nyilatkozatát, miszerint nem iszik versenyek közben, és teljesen megfelel neki, hogy a futam rajtja előtt megfelelően hidratálja szervezetét.

sargeant-katar-3

A hazai pályán induló amerikai versenyző most elmondta, hogy a rendszerint az egyik legkeményebb megterhelést jelentő szingapúri futamot követően változtatott ezen a szokásán, csakhogy Katarban ez sem segített: „Szingapúr óta iszom verseny közben, de őszintén szólva ebben a hőségben ez sem számított. Gyakorlatilag forró vizet ittam.”

„Az ülés pedig átforrósodott, égetett. Nagyon nehéz helyzet volt, közel sem ideális” – fogalmazott egészen finoman a mezőny egyetlen tagja, akinek nincs szerződése 2024-re.

sargeant-katar

34 Celsius-fok várható hétvégén, Bottas elvitte tudósítónkat egy körre

Kollégánk is megérkezett Austinba. A Red Bull cáfol, hőség várható, a hangulat texasi, a Formula.hu helyszíni tudósítóját pedig Valtteri Bottas vitte egy kört a COTA-n – Mészáros Sándor jelentkezik az austini F1-es paddockból, a videó ide kattintva érhető el.