DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Marko szavait kiforgatták a Vettel–Audi sztori kapcsán

A múlt héten egy osztrák lap arról számolt be, hogy Helmut Marko állítása szerint Sebastian Vettel versenyben lehet az Audi üléséért, azaz ő lehet Nico Hülkenberg csapattársa 2025-ben és azon túl. Az Auto Bild felkereste a Red Bull tanácsadóját, hogy tisztázzák: tényleg van olyan értesülés a birtokában, ami a négyszeres világbajnok visszatérésére utalna?

vettel-imola-1

Marko pedig meg is tette, amire kérték, azaz tisztázta szavait, melyeket szerinte kiforgatva idéztek: „Nem titok, hogy Sebastian megkeresett egy-két topcsapatot szabad ülés után érdeklődve. Az Audi kapcsán viszont én csak általánosságban beszéltem arról, hogy milyen jót tenne nekik még egy német versenyző, és Mick Schumachert is szóba hoztam. De ez a név valahogy kimaradt a beszámolóból…”

A 81 éves szakember arról is beszélt, hogy a Red Bullnál miért nem került szóba komolyabban Vettel szerződtetése: „Sebastian már két éve elment. Hülkenberg persze még tovább volt távol, de ő jóval éhesebb, hiszen nem négyszeres világbajnok. És legyünk őszinték. Sebastian Max mellett a Red Bullban...? Nem akartam kitenni őt ennek.”

marko-doktor-2024

„Mikor lesz a nyugdíjasok bosszúja?” – Loeb felhívást intézett Ogier felé

Sebastien Ogier nyerte a hétvégi Monte-Carlo Ralit, nagy riválisa és honfitársa, a versenyt tavaly éppen Ogier előtt behúzó Sebastien Loeb pedig reagált is erre a hírre. A kilencszeres világbajnok a Twitteren osztotta meg Ogier győzelmi posztját, gratulált neki, majd feltette a kérdést: „Mikor lesz a WRC nyugdíjasainak bosszúja?”. Ogier válaszolt, megköszönte Loeb gratulációját, és annyit írt, hogy az említett csata remélhetőlegg jövőre megvalósul.

 

Idén már minden F1-es pilótánál láthatunk sisakkamerát

A 2021-es évad közben jelent meg kísérleti újításként a Formula-1-es közvetítésekben a versenyzők által látottakat talán leginkább megmutató sisakkamera. Mivel a rajongók lelkesedéssel fogadták az újítást, tavaly egyre több pilótánál és versenyen láthattunk sisakkamerás felvételeket, amelyeket a versenyző bukósisakjának belsejében, nagyjából szemmagasságban rögzített, mindössze 1,43 grammot nyomó és 8 milliméter átmérőjű kamera rögzített.

Idén pedig még nagyobb valószínűséggel játszanak be hasonló képeket a közvetítésbe, ugyanis a Racing Force Group bejelentette, hogy az F1 szerződést kötött velük a sisakkamerákra vonatkozóan: ennek értelmében 2023-ban már minden versenyző és csapat számára elérhető lesz a technika – ami a lényeges újítás ebben, hogy függetlenül attól, melyik gyártó készítette a bukójukat. Ennek köszönhetően vélhetően még több akciót láthatunk majd ebből a nézetből – hogy pontosan milyen látványt is nyújt egy csata ebből a kameraszögből, megnézhető Charles Leclerc és Max Verstappen tavalyi bahreini küzdelme során (a videó a képre kattintva indul!):

f1-helmet-cam-leclerc-bahrein-2022

Ébredezik téli álmából az F1: pályán a Ferrari és az AlphaTauri

Két csapat is megkezdte a felkészülési időszakot a közösségi médiában megosztott posztjaik alapján. A Ferrari kedden annak ellenére kezdte meg a tervezett háromnapos tesztjét Fioranóban, hogy az előző napokban még havazott is a térségben. Az időjárás végül kegyes volt a Scuderiához – igaz, a kép tanúsága szerint vizes az aszfalt –, ám egyelőre csak a tartalékos Robert Svarcman ült be a 2021-es SF21-esbe. A Motorsport.com olasz verziójának értesülései szerint Charles Leclerc és Carlos Sainz a következő napokon kap lehetőséget, hogy „leporolják” magukat a téli pihenőt követően és felvegyék a ritmust az egy hónap múlva esedékes bahreini tesztet megelőzően.

 

Mindeközben egy másik olasz helyszínen, Imolában pedig az AlphaTauri lendült akcióba. A csapat által feltöltött rövid videó tanúsága szerint Yuki Tsunoda vitt pályára szintén egy korábbi versenygépet az Emilia-romagna-i Nagydíjnak is otthont adó pályán:

Marad a Haas tartalékversenyzője a korábbi F1-es világbajnok unokája

A Haas kedden bejelentette, hogy Pietro Fittipaldi lesz 2023-ban is a csapat Formula-1-es teszt- és tartalékversenyzője. A lépés nem váratlan, a fiatal brazil már évek óta betölti ezt a szerepkört, sőt Romain Grosjean emlékezetes 2020-as bahreini tüzes balesete után két nagydíj erejéig rajthoz is állt velük az F1-ben. Fittipaldi a haasos kötelezettségei mellett a WEC-ben is szerepelni fog idén, méghozzá az LMP2-es Jota színeiben.

Érdekesség, hogy Günther Steiner csapatvezető nemrég azt is elárulta, hogy fel sem merült benne, hogy esetleg az ülését elveszítő Mick Schumachert marasztalja tartalékosként – a német végül a Mercedeshez került ebben a pozícióban.

f1-pietro-fittipaldi-haas

A sanghaji boksztól a bakui ütközésig: Vettel és Hamilton legemlékezetesebb csatái – videó

Két fő nagy ellenfele volt a tavaly év végén visszavonult Sebastian Vettelnek az F1-es karrierje során: Fernando Alonso és Lewis Hamilton. A Formula-1 YouTube-csatornája előbb a német spanyollal vívott harcairól készített összeállítást, de nem sokkal később elkészült a Hamiltonnal zajlott csörték válogatása is, benne számos emlékezetes csatából és egy-két vitatott incidenssel is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

f1-vettel-hamilton-video

Wolff elárulta, milyen gyerekkori tragédia volt rá a legnagyobb hatással

Toto Wolff a modernkori Formula-1 egyik legsikeresebb csapatfőnöke, irányításával a Mercedes 2014 és 2021 között az összes konstruktőri és egy kivételével az összes egyéni vb-címet bezsebelte. Az osztrák szakember a The Times hasábjain adott interjúban beszélt arról, milyen gyermekkori tragédia tette igazán erőssé őt: „Úgy gondolom, a kulcspillanat édesapám elvesztése volt: agydaganatban halt meg, amikor 15 éves voltam. Tíz éven át volt halálosan beteg, azaz gyakorlatilag a gyerekkoromban végig. És a pénzügyi nehézségek is ehhez kapcsolódtak. Ez volt rám a legnagyobb hatással emberileg.”

„A szüleim a nagyapám segítségével beírattak Bécsben egy francia privát iskolába, ami előnyös volt a karrieremre nézve, mivel segített a nyelvtanulásban. Az akadályt az jelentette, hogy egy gazdag közegben jártam iskolába, amelynek nem voltunk a tagjai. A napi életünk arról szólt, hogy anyukám keményen dolgozott orvosként csak azért, hogy egyáltalán az iskolában maradhassak. Ő tartott életben minket. De emiatt történtek bizonyos dolgok velem és a testvéremmel. Emlékszem, amikor 14 évesen hazaküldtek minket az iskolában, mert nem fizettük be a tandíjat. Hogyan magyarázod el a vonaton, hogy az ebédszünet után haza kellett menned? Megalázó élmény volt.”

f1-wolff-2022-mercedes

fotó: DPPI

„Egyetlen bajnoki cím sem érvényes az oroszok nélkül” – véli a korábbi F1-es dobogós

Amióta szűk egy éve kitört az ukrán-orosz háború, az orosz sportolók csak erős korlátozásokkal vagy sehogy sem vehetnek részt a különböző nemzetközi versenyeken. Igaz ez az autósportokra is, ahol az FIA úgy döntött, hogy az orosz pilóták csak semleges színekben, egy a háborút elítélő nyilatkozat aláírása után állhatnak rajthoz. Robert Svarcman például élt ezzel, hiszen ő izraeli állampolgárként versenyez, Nyikita Mazepin viszont elveszítette tavaly az F1-es ülését, míg a Kamazok ugyancsak kihagyták a Dakart, ahol eddig dominálták a kamionos kategóriát.

Vitalij Petrov, aki Oroszország első Formula-1-es dobogós helyezését jegyzi, nagyon nem ért egyet a jelenlegi szabályokkal: „Oroszország nélkül egyetlen bajnokot vagy olimpiai aranyat sem tartok érvényesnek” – jelentette ki a korábbi pilóta a Sport-Expressnek, amikor a Dakarról kérdezték. „Ez még inkább igaz a Dakarra. Hányszor nyerték meg a mieink! Nem épp az utolsók között szerepeltünk, hogy finoman fogalmazzak. 19 győzelem! De nem is csak a Dakarról beszélek, hanem az összes sportról. Abba kellene hagynunk, hogy félünk a mieinktől és vissza kellene hozni Oroszországot a világ sportjába” – fogalmazott Petrov. Hozzátette: a jelenlegi helyzetet az utánpótlás-nevelésre kellene felhasználni, hogy megerősödjenek, hiszen „nem tart örökké” az elszigeteltségük szerinte.

f1-orosz-zaszlo

Polihisztor világbajnok tette teljessé a Bajnokok Tornájának idei felhozatalát

Az előttünk álló hétvégén rendezik a több évtizedes hagyományokra visszatekintő gálaversenyt, a Bajnokok Tornáját, amelyet második alkalommal rendeznek Svédországban, havas-jeges parallel pályán. A versenyzői felállást illetően épp a hazaiak összeállítása vált teljessé utoljára, de hétfőn kiderült, hogy Johan Kristoffersson társa a szombati Nemzetek Kupáján nem más lesz, mint a hozzá hasonlóan ralikrossz-világbajnok Mattias Ekström. A pilóta a WRX-ben aratott diadala mellett szerzett bajnoki címet a DTM-ben és 2021-ben az akkor indult ETCR-ben is – nem mellesleg a RoC-ot is háromszor megnyerte egyéniben, ráadásul három különböző helyszínen (Párizsban, Londonban és Pekingben).

Ekströmmel tehát teljes a versenyzői felhozatal, amelyben több korábbi és Valtteri Bottas révén egy aktív F1-es pilótát is találunk. Mutatjuk a párosokat a szombati Nations’ Cupra, de természetesen a vasárnapi egyéni versenyen is láthatjuk az összes klasszist majd. Egyéniben Sebastien Loeb, a csapatok között a norvég duó a címvédő.

Svédország: Mattias Ekström, Johan Kristoffersson

Németország: Sebastian Vettel, Mick Schumacher

Finnország: Mika Hakkinen, Valtteri Bottas

Franciaország: Sebastien Loeb, Adrien Tambay

Nagy-Britannia: David Coulthard, Jamie Chadwick

USA: Travis Pastrana, Tanner Foust

Norvégia: Petter Solberg, Oliver Solberg

Északi csapat: Tom Kristensen, Felix Rosenqvist

All-Stars csapat: Felipe Drugovich, Thierry Neuville

roc-ekstrom-1

Verstappen miatt róttak ki bírságot az imolai pályára

500 eurós pénzbírságot kell kifizetnie az imolai F1-es versenypályának, amiért tavaly egy alkalommal átlépték a megengedett zajküszöböt. A problémát Max Verstappen és a Red Bull filmforgatási napja okozta: októberben, nem sokkal a második vb-címének bebiztosítása után körözött a holland pilóta az Emilia-romagna-i Nagydíjnak otthont adó helyszínen egy 2013-as Red Bull-lal, amelyet még nem a jelenlegi V6-os turbómotor, hanem egy V8-as erőforrás hajtott, amely hangosabb az utódjainál. Az imolai pálya tanácsnoka, Elena Penazzi kiemelte: ez az egyetlen alkalom, amikor 2022-ben túllépték a zajküszöböt, s ekkor is csupán néhány körről volt szó.

f1-verstappen-imola-2022

fotó: DPPI

Az utolsó bejelentéssel teljes a Formula-2-es mezőny

Bejelentést tett az utánpótlássorozat bajnokcsapata, az MP Motorsport: az istálló, amely 2022-ben Felipe Drugovich és Clement Novalak párosával mindkét értékelést megnyerte, a korábban bejelentett Dennis Hauger mellett Jehan Daruvalát választotta versenyzőként, azaz a Prema előző évi felállása áll össze újra. Ráadásul tavaly mindketten Red Bull-színekben indultak, Daruvala év végén kikerült a Red Bull juniorcsapatából.

Az indiai pilóta, aki nyáron a 2021-es McLarent tesztelte, negyedik szezonját tölti a Formula-2-ben: eddig négy győzelmet szerzett a kategóriában, ahol legjobb bajnoki eredménye hetedik helyezés volt. Érdekesség, hogy sorban második évben kerül a címvédő csapathoz, hiszen 2021-ben a Prema nyerte mindkét bajnokságot.

Daruvala megnevezésével az összes hely elkelt a Formula-2 22 fős mezőnyében. A névsor jelentősen kicserélődik, hiszen tíz új versenyző is érkezik a Formula-3-ból, beleértve az összetett első hét helyezettjét a bajnok Victor Martins vezetésével, valamint a 2019 után kategóriába visszatérő Juan Manuel Correát. A maradók névsora azonban erős marad, hiszen a bajnok Drugovich mellett csak a Super Formulába szerződő harmadik Liam Lawson és az F1-be fellépő negyedik Logan Sargeant távozott, az első tíz helyezett közül a többiek maradnak, beleértve az ezüstérmes Theo Pourchaire-t és ötödik-hatodik Ayumu Iwasát és Jack Doohant.  

A McLaren egykori tesztpilótája lett az Extreme-E-csapat főnöke

Gary Paffett lesz az elektromos szériában indított csapat sportigazgatója – jelentette be hétfőn a McLaren. Paffett már eddig is fontos pozíciót látott el a wokingiak elektromos részlegén: az idén indult Formula-E-istálló csapatmenedzsere volt, ezt a pozíciót pedig továbbra is ellátja, a Tanner Foust és Emma Gilmour párosával EE-csapat felügyelete mellett. A két elektromos versenycsapat egy részleg alá tartozik a McLarennél: a divízió ügyvezetője Ian James, aki egyben a Formula-E-istálló csapatfőnöke.

Gary Paffett kétszer nyerte meg a DTM-et a Mercedesszel, 2005-ben és 2018-ban, a McLarennél pedig 2006-tól egészen 2014-ig látott el tesztpilótai teendőket – amíg a csapat Mercedes-motorokkal versenyzett. A brit a 2018-19-es szezont a Formula-E-ben töltötte a HWA színeiben, majd tanácsadó, sportigazgató és tartalékpilóta lett, mikor az istálló a Mercedes gyári csapatává vált. A McLaren ennek a formációnak az utódja a Formula-E-ben.

A WEC-ben is csapatot akar indítani az Andretti

A Formula-1-es projekt nem az egyetlen bővülési terv az Andretti istállónál. Az amerikai alakulat a Wayne Taylor Racinggel közös csapattal nevezett a hétvégi Daytona 500 futammal kezdődő IMSA-ban, a GTP csúcskategóriában egy Acura ARX-06-tal. Ez azonban csak az első lépés, a nagy cél a világbajnokságon, a Hypercar osztályban szerepelni: ez a szándék mind Wayne Taylor, mind Michael Andretti részéről elhangzott Daytonában.

„Nem titok, hogy bele akarunk vágni: lesz egy szatelit gyárunk Európában, amely már a létrehozás szakaszában tart és még nagyobb lesz” – idézi Andrettit a Dailysportscar.com. „Az egyik célunk reményeink szerint az, hogy WEC-csapatunk legyen a következő pár évben. A célkitűzés minden jelentős versenysorozatban jelen lenni a világon, Le Mans pedig nyilvánvalóan a legnagyobbak egyike, így egyértelműen ott akarunk lenni.”

Wayne Taylor célzást tett rá, hogy a WEC-projekt összhangban lesz Hondával való szövetségükkel – a japánokat emlegetik az Andretti lehetséges F1-es motorszállítójaként is.

Mély hegeket hagytak Marc Marquez karján a műtétek

A nyolcszoros MotoGP-világbajnok elmúlt éveire a 2020-es jerezi versenyen elszenvedett felkarcsonttörés nyomta rá a bélyegét: az azóta eltelt három szezon jelentős részét ki kellett hagynia a sérülés és négy műtétje miatt.

Marquez a Red Bull edzőközpontjában készült friss fotókkal jelezte, gőzerővel készül a 2023-as szezonra és irigylésre méltó fizikai formában van – az utolsó előtti képen azonban jól látszanak jobb felkarján a műtétek mély hegei.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés

Ez volt Hamilton legjobb és leggyengébb nem világbajnok szezonja?

A 2007-es volt Lewis Hamilton pályafutásának legjobb éve, mikor nem szerzett világbajnoki címet – legalábbis a The Race szaklap összeállítása szerint, amely a Mercedes-pilóta kilenc olyan szezonját rangsorolta, amelyben nem nyert vb-címet. A helyezés nem meglepő: Hamilton nagyon közel került az elsőséghez újonc létére, ráadásul egy kivételes rekordot is felállított, élete első kilenc nagydíján dobogóra állt.

A lista második helyén a 2010-es év áll, mikor Hamilton még matematikai vb-esélyes volt a szezonzárón az év egészét tekintve csak harmadik erő McLarennel, a harmadik pedig a 2009-es, mikor a szabályváltozás után rettentő gyengén indult a wokingiak szezonja, Hamilton végül mégis nyert két futamot.

A szakírók a lista végére sorolták a 2011-es szezont, melyet Hamilton is eddigi legrosszabb évének nevezett: bár nyert három nagydíjat, abban az idényben vezetői hibát hibára halmozott. Az utolsó előtti helyen 2013 áll, első éve a Mercedesszel, amely során szintén szétszórt volt és a fékekkel küszködött. A 2022-es szezont a hetedik helyre tették, mint pályafutása egyetlen győzelem nélküli évét.

A Williams még egy évet szánt Sargeantnek az F2-ben

Logan Sargeant egyetlen Formula-2-ben töltött szezon után – amely során negyedik lett az összetettben két futamgyőzelemmel – már a Formula-1-ben folytatja. A Williams versenyzői akadémiájának eredeti forgatókönyve két szezon lett volna az utánpótlásosztályban.

„Kétéves tervünk volt Logannel az F2-ben. Szerintem mindenki így kezdi. A szezon kezdete után, főleg Silverstone-ban és az azt követő versenyeken azonban nagyon hamar láttuk a benne levő potenciált, és azt, hogy talán nem lesz szüksége két szezonra” – mondta az Autosportnak Sven Smeets, a Williams sportigazgatója. Hozzátette: nem várták el a fiatal pilótától, hogy bajnok vagy minimum második legyen az F2-ben, helyette a fejlődését figyelték, ez alapján pedig nyáron már számoltak vele.

Sargeantre vonatkozóan az F1-ben is kétéves terve van a csapatnak: „Nem mondhatjuk neki azt Bahreinben, hogy győzze le Alexet, az nem lenne korrekt vele szemben. A cél a fejlődés, a tanulásra fordítani ezt a szezont, aztán ’24-ben már mindent beleadni” – fogalmazta meg Smeets.

Fotó: Williams

Két évre kitiltották a fociból a korábbi Ferrari-csapatfőnököt

A Scuderiát 2015 és 2018 közt vezető Maurizio Arrivabene is szigorú büntetést kapott a Juventus költségvetési botrányában – az olasz klubcsapatnál meghamisították a játékosigazolások pénzügyi elszámolását, közel 100 millió dollárt megspórolva. Arrivabenét, aki a Juventus vezérigazgatójaként az igazgatótanács többi tagjával együtt november végén mondott le a botrány kirobbanása miatt, de feladatait ideiglenesen még ellátta, két évre eltiltották az olasz labdarúgásról, ám a döntéshozók kérvényezték, hogy a tilalom az UEFA és FIFA hatáskörére is kiterjedjen.

A klub vezetőségének 11 tagját büntették, a legszigorúbb, kétéves eltiltást Arrivabene mellett a Juventus volt elnöke, Andrea Agnelli – a Ferrari-elnök John Elkann unokatestvére – és a sportigazgató, Fabio Paratici is kétéves eltiltást kapott. A csapat megúszta a kizárást, de 15 pontot levonnak tőlük a bajnoki tabellán az olasz sportbíróság döntése alapján.

Alonso beköszönt: hamarosan a gyárban lesz

Fernando Alonso az edzőteremből jelentkezett be egy videós üzenet formájában: mint mondta, keményen dolgozik, de hamarosan az Aston Martin gyárában lesz szimulátormunka és üléspróba céljából. A kétszeres világbajnok kőkeményen készül az új szezonra, nemrég arról posztolt, hogy hogyan edzi a reflexeit.

 

Russell mellett Wolff is keményen készül az idei szezonra

Érdekes videót posztolt közösségi oldalaira George Russell. A pilóták közül, ahogyan az ilyenkor lenni szokott, sokan számolnak be szurkolóik számára a kőkemény edzésmunkáról, ezúttal azonban a brit pilóta által feltöltött videóban a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is feltűnik súlyemelés közben. A felvételek tanulsága szerint az osztrák szakember is kiváló formában van.

A Verstappen-Perez és a Leclerc-Sainz kettős lett az F1-es mezőny legösszeszokottabb csapattárspárja

Az Alpine-nál Pierre Gasly, a McLarennél Oscar Piastri, az Aston Martinnál Fernando Alonso, a Haasnál Nico Hülkenberg, az AlphaTaurinál Nyck de Vries, a Williamsnél pedig Logan Sargeant érkezése miatt lesz új felállás az F1 2023-as szezonjában.

Ez azt a helyzetet idézi elő, hogy összesen négy olyan istálló marad a mezőnyben, amely ugyanazzal a párossal vág neki ennek az idénynek, mint a tavalyinak, közülük pedig az Alfa Romeónál a Valtteri Bottas - Guanyu Zhou és a Mercedesnél a Lewis Hamilton - George Russell duó is csak egy szezont ért meg eddig együtt.

Így a vonatkozó összevetésben rangidősnek számít az alig két esztendeje összeülő Max Verstappen - Sergio Perez és Charles Leclerc - Carlos Sainz kettős, vagyis a Red Bull és a Ferrari párosa.

f1-2023-drivers

Az AlphaTauri a Ferrari miatt nem szerződtette Mick Schumachert

Gyakorlatilag a 2022-es idény végéig bizonytalan volt a fiatal pilóta helyzete, aki végül a Mercedes tartalékpilótája lett, miután megvált tőle a Haas istállója és a Ferrari juniorjai közül is kikerült. Az AlphaTauri csapatfőnöke Franz Tost most a német RTL-nek adott interjúban árulta el, hogy a tavalyi évben jó esély mutatkozott Schumacher szerződtetésére. „Számomra személy szerint ő már akkor is téma volt. Tényleg szerettem volna, ha Mick ül az egyik autónkban, mert biztos vagyok abban, hogy tehetséges és megvan benne az, ami egy sikeres F1-es karrierhez szükséges” – mondta el a csapatvezető, aki azt is megerősítette, hogy „politikai okok” miatt hiúsult meg a megállapodás, mivel az előző esztendőben Schumacher még a maranellóiak kötelékébe tartozott. „Később már nem került sor a megállapodásra, de én személy szerint nagyon sokra tartom őt” – tette hozzá Tost.